Auto LED verlichting 'Error-free' maken

Arco

Special Member

Knipperlicht is vaak anders, omdat daar soms een speciaal oranje bolletje in moet. (dan staan de bajonetpinnetjes niet recht tegenover elkaar.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

kan het ook zijn dat je die led lampen per 2 moet vervangen, dus beide kanten tegelijk.
Omdat de stroom van beide ketens vergeleken wordt?
Of wordt dit niet gedaan?

ff inpikken hier op een paar termen van "eeuwig leven"...

allereerst, als jouw ledlampen goedkoper waren dan een gloeilampje, dan koop jij ofwel verschrikkelijk dure gloeilampen met waarschijnlijk vergulde contacten omdat die sneller branden OF jij hebt ongelooflijk goedkope ledlampen gekocht (met het gebrek van die weerstand vrees ik al voor het laatste. deftige auto ledlampfabrikanten leveren die weerstand er gewoon bij).
1)een ledlamp werkt met een stroombron. het boordnet van een auto is ALLESBEHALVE proper en niet beveiligde ledcircuits branden na verloop van tijd door. totdaar dus het eeuwige leven
2)leds worden gesoldeerd. ofwel elk ledje met een voorschakelweerstand (goedkope wannabe stroombron) ofwel met een paar leds in serie. solderingen samen met trillingen/temperatuurverschillen gaan niet goed samen, en al zeker het latere loodvrije soldeer. als jij goedkope ledlampen kocht, vrees ik dat er binnenkort ook stringen leds gaan uitvallen (zoals die goedkope 3de remlicht aftermarket ledbalken waar ineens 4leds naast elkaar knipperen en uitvallen).
3) als de fabrikant jouw leds goed gedimensioneerd heeft met een stroombron, kunnen die lang blijven branden. als de fabrikant op het randje van de specs werkt om toch zoveel mogelijk licht te maken met zo goedkoop mogelijke componenten, gaan deze lampen snel kapot gaan. en al zeker als jouw boordnet eens richting 14,5v zal gaan

ik vermelde het al, je schakeld met jouw goed gedimensioneerde weerstand het waarschuzingssysteem van een defecte lamp uit. controlleer dus met regelmaat jouw verlichting.

ik was het ook van plan, men oldtimers op ledverlichting zetten... ik ben er vanaf gestapt. gloeilampjes zijn betrouwbaar en een reserve inpluggen is kinderspel. leds... je hebt geen reserve bij :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De LED die ik heb gekocht zijn niet 1 hele grote rits met lampjes hoor. Het zijn gewoon bajonet fittingen met daar bovenop een rijtje LEDjes.
Ik begrijp de punten die je roept, maar ik heb wel reserves en het verwisselen is in een paar seconden gepiept.

Ik denk niet dat ik in de auto die weerstandjes ga gebruiken. Ik vindt het risico te groot dat ik niets in de gaten heb en dat ik met een 'kapot' licht rondrijdt. (bovendien wil ik die bon graag vermijden :P ).

Ik vermoed inderdaad ook dat mijn LEDs goedkope troep is. De tijd zal vertellen wat er precies mis mee is, maar ik heb nog geen 7 euro betaald voor 10 LED lampjes, terwijl 10 losse gloeilampjes bij de Halfords 25.95 kostte. Dus het kan eigenlijk ook niet veel soeps zijn.
Momenteel heb ik er een paar aan mijn moeder gegeven, die heeft een oude auto die geen waarschuwing geeft. Ze zitten er nu een goeie 2 weken in en ze doen het nog prima.

We zullen zien :), het was in ieder geval interessant om eens te proberen.

Sonytech

Overleden

http://www.uploadarchief.net/files/download/ledremlicht_vermogensemulator1.jpg

Als de LED-lamp z'n nominale stroom (of meer) trekt, dan valt er over weerstand RS genoeg spanning om de uitgang van de comparator hoog te laten worden. Deze stuurt een FET aan die weerstand RL met de voedingsspanning verbind. RL heeft een dusdanig vermogen dat dat genoeg is om de auto-elektronica te laten denken dat er een goedwerkende gloeilamp aangesloten is.

Als de LED-lamp te weinig stroom trekt, dan blijft de uitgang van de comparator laag en wordt daarom RL niet met de voedingsspanning verbonden. De combinatie trekt nu minder stroom dan vereist, waardoor de auto-elektronica dit als een defecte lamp zal detecteren.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Arco

Special Member

Er is ook nog een tweede systeem voor lamptesten, wat zonder shunt werkt. (dit werkt vaak wel goed met ledlampen)
De boordcomputer doet op geregelde intervallen alle lampjes even uit, meet of het bolletje nog heel is, en doet de lamp dan weer aan. Kwestie van mS, dus zie je niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 april 2014 17:57:13 schreef supervinnie40:

Ik denk niet dat ik in de auto die weerstandjes ga gebruiken. Ik vindt het risico te groot dat ik niets in de gaten heb en dat ik met een 'kapot' licht rondrijdt. (bovendien wil ik die bon graag vermijden :P ).

HEEEEL rare logica.
de auto geeft nu al een melding dat er een lampje kapot is erwijl er niks defect is. dus het systeem werk nu al niet meer.
weerstandjes wil je niet steken omdat het systeem dan niet kan zeggen dat er lampjes kapot zijn??? doet het nu toch ook niet meer.

waarschuwd dat systeem ook voor defecte koplampen? want dit zal je ook niet meer zien dan terwijl je dit wel zit als je achteraan weerstandjes zet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoe kom je erbij dat het systeem niet meer werkt? Het systeem werkt juist heel erg goed. Zo goed zelfs dat mijn remlicht zachtjes gaat branden wanneer mijn gewone achterlicht kapot is (mits dat gewone achterlicht ingeschakeld wordt). Zodat je toch nog iets van licht hebt van achteren.
Alleen snapt het systeem niet dat een LED lampje gebruikt wordt.

Het systeem werkt voor alle lampen in de auto, zelfs interieurlampjes. Dus ook de koplampen, groot licht en stadslicht.

Shiptronic

Overleden

don't fix what ain't broke ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sonytech

Overleden

Inderdaad.

Hoe je dit ook wendt of keert, zoiets los je alleen maar écht op door dieper in het systeem te duiken en dáár de boel te veranderen (meetcircuit, -methode, software). Alle andere manieren (weerstanden parallel, eventueel met zo'n comparator) om "het systeem" in de maling te nemen dat blijft gepruts in de marge.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Daarom ga ik het voorlopig ook houden bij een test. Gewoon om te kijken hoe het werkt en hoe het voor de gek gehouden kan worden. Maar ik denk niet dat ik het in de praktijk ook echt ga toepassen. Vind het risico het niet waard eigenlijk. Die bon is waarschijnlijk een stuk hoger dan het piepkleine voordeel in verbruik of levensduur van de lamp.

maartenbakker

Golden Member

De kans op een bon is juist kleiner met LED-verlichting, maar buiten dat denk ik inderdaad dat je er hooguit marginaal mee opschiet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Niet als ik niet in de gaten heb dat mijn lamp kapot is. Met een gewone gloeilamp krijg ik meteen een melding en kan ik stoppen om hem te vervangen (of direct een winkel opzoeken ofzo). Met een LED rijdt ik rond zonder iets in de gaten te hebben.

Arco

Special Member

Voor deze prijs kun je er heel veel verslijten: http://www.lampengrossier.nl/achterlichtlamp-ba15s12v-21w
(Verzendkosten is in verhouding tot het lampje dan wel even slikken als je er maar een paar nodig hebt... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

En jij vertrouwt het waarschuwingssysteem?

Statistisch gezien moet je denk ik toch wel meer dan 2 weken met een defecte lamp rondrijden om enige pakkans te hebben. In die 2 weken loop je vast wel een keer om je auto heen, of je ziet je eigen achterlichten ergens op weerkaatsen. Ik inspecteer de verlichting niet voor elke rit en rijd toch nooit lang met defecte verlichting rond.

Het leuke van LED-verlichting is dat de levensduur zodanig langer is dat de kans op een boete naar mijn idee afneemt, zelfs als je niet regelmatig inspecteert.

Maar hoe dan ook, onze eindconclusie komt gewoon overeen: het zal niet echt lonend zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 25 april 2014 12:26:44 schreef maartenbakker:
De kans op een bon is juist kleiner met LED-verlichting, maar buiten dat denk ik inderdaad dat je er hooguit marginaal mee opschiet.

Daar vergis je je in, die LED lamp zal geen E keur hebben, en mag dus niet in dit armatuur; strikt genomen rijd je met een illegaal voertuig rond welke niet is toegelaten op de openbare weg, met alle daarbij horende sores.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Niet als ik niet in de gaten heb dat mijn lamp kapot is. Met een gewone gloeilamp krijg ik meteen een melding en kan ik stoppen om hem te vervangen (of direct een winkel opzoeken ofzo). Met een LED rijdt ik rond zonder iets in de gaten te hebben.

Mijn auto is gelukkig nog uit de tijd waar dit soort fratsen nog niet gemeen goed waren. Net als Maarten, heb ik niet het idee dat ik lang met defecte lampjes rond rijdt. Stadslicht voor wil me nog wel eens gebeuren, maar die mist niemand. Bij in het donker in parkeren zie je direct of remlichten, achteruitrijlichten en achterlichten werken. Knipperlichten merk je omdat de frequentie omhoog gaat als er een lampje stuk is. Toegegeven, dat mis je...
@shiptronic: Ik heb niet het idee dat op enig lampje in mijn auto een E-keurmerk staat. Mag-ie dan ook de weg niet meer op?

Shiptronic

Overleden

Jou Armatuur heeft een Europese goedkeur te herkenne aan een Ex nr in een cirkel, met bijbehoren goedkeur nr.

De leverancier heeft een document waaruit blijk dat aan alle geldende voorwaarden word voldaan, en alle belangrijke data staat daarin.Hierin staat vermeld welk type lamp geschikt is voor elke positie ( H1 H7, halogeen Xenon). Wijk dat af , vervalt goedkeur.

Als je leverancier een E keur verklaring af kan geven dat de LED lamp voldoet aan de voorwaarden om het als vervanger te gebruiken,lijkt het me geen probleem. Of een aangepaste verklaring van de leverancier dat LED-lamp van merk X type Y ook gebruikt mag worden. Een van de 2 kost nu eenmaal een bom duiten.

Meestal zal het wel loslopen, maar raak je bij een dodelijk ongeluk betrokken dan kan je met dit soort grappen lelijk op de koffie komen.

Ik zie vooral beroepsmatig te veel rotzooi, beginnen we met de zelf inbouw xenon-setjes.

@Erik P, Nee de leverancier/fabriekant geeft een verklaring af dat zijn lamp met naam X type Y Ekeur nr xyyyyzzzz voldoet aan ; vul maarin.

Kijk vooral maar eens bij conrad , de Duitsers zijn er veel strickter in,Overal zit wel een goedkeur document bij watje kan downloaden. in mijn beroep moet ik van ieder onderdeel wat ik aan een auto vervang een verklaring kunnen overleggen dat deze goedgekeurd is, voordat ik hem monteer.enkele daarvan worden zelfs vastgelegd bij het RWD, Waarbij het voertuig opnieuw moet worden vrijgegeven voor de openbare weg, inkl een nieuw E-nr goedkeur ;) je krijgt zelfs een nieuwe digitale kenteken kaart waar alles op geregistreerd staat :)

KM standen krijgen een verplichte update bij een reparatie boven € ***,-- Worden online doorgeven en zogoed als instand geupdate.

Daar komt bij dat veel van die LED lampen china meuk is, en sneller kapot dan een goede gloei lamp, de uitzonderingen daar gelaten, een auto is qua boordnet voeding en omgeving gewoon zeer vijandig.geen sroom bron, smd led die van de print trillen, alles in serie valt uit.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 25 april 2014 20:40:58 (37%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Het E-keur, even vergeten, maar dat moet inderdaad ook op de fitting van het lampje ingeslagen zijn bij mijn weten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 25 april 2014 20:22:19 schreef maartenbakker:
Het E-keur, even vergeten, maar dat moet inderdaad ook op de fitting van het lampje ingeslagen zijn bij mijn weten?

in principe wel. Je hebt zo maar een economisch delict aan je kont :)

Ik zal dus ook niet snel ergens iets kopen online, als daar niet (evt. ingelogt) de juiste documentatie bijzit/gedowload kan worden.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 25 april 2014 20:47:13 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Ohjee. Ik heb een auto vol economische delicten.
Ik geloof niet dat ik er wat aan ga doen :)

Shiptronic

Overleden

Deze lamp kan je dus wel gebruiken, zie de download: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/853483/Osram-signaleringslamp-P215W…

Deze dus niet: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/854104/Osram-Cool-Blue-H1-koplamp-1… , mooi zon'n blauwe gloed, maar waar is de goedkeur? en het valt op dat er flik veel van die kinky halogeen lampen in staan , die geen goedkeur hebben.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb dit uitgetest bij een E39 . De grenswaarde licht bij een 10 Watt lampje, is het wattage lager dan 10 watt, dan geeft de lichtmodule een foutmelding in het dashboard. Dus een weerstand van 15 Ω is voldoende.

Ik zit nog te wachten op de postbode :p, maar er zijn veel overeenkomsten tussen BMW en Rover, vooral omdat mijn auto ontwikkeld is tijdens een samenwerking van deze twee merken. Het zou dus best goed kunnen zijn dat het bij mij hetzelfde verhaal is.

McAwesome

Golden Member

In Elektor Magazine stond ooit een schakeling die een belasting nabootst als je een gewone gloeilamp vervangt door een LED-lamp.
Hierdoor krijg je geen foutmelding op het dashboard en heb je ook niet het hoge verbruik wat je bekomt door gewoon een weerstand parallel te schakelen.

Alleen vind ik het artikel niet meer terug... Ik weet dus niet in welke jaargang en maand het gepubliceerd is. De zoekfunctie op hun website is ook niet meer alles tegenwoordig :-( Ben nochtans abonnee...