Aansturen relais vanuit PIC

Als ik een PIC microcontroller gebruik om b.v. een relais aan te sturen doe ik dat meestal via een passende transistor, b.v. de BC141. Weerstandje van 4K7 van de basis naar de PIC-poort, emitter van de tor aan de massa en het relais tussen +voeding en collector. In feite sluit je dus de stroomkring van de verbruiker door (via de tor) de massa aan te sluiten.

Nu moet ik een verbruiker gaan aansturen die op meerdere plaatsen aan de massa ligt. Schakelen in de massa heeft dus geen zin. Ik zou die verbruiker dus eigenlijk willen inschakelen door de +voeding aan te sluiten. Dus collector van de tor aan +voeding en de verbruiker tussen emitter en massa. Werkt deze tweede manier ook en maken beide schakelingen eigenlijk functioneel enig verschil ?

Dirk

Henry S.

Moderator

Gebruik een PNP transistor, en je hebt nog steeds het voordeel van een verbruiker in de collector. Maar nu schakel je naar de + ipv naar de massa.

Bij een NPN transistor en gebruiker aan de emitter, heb je probleem dat de stuurspanning op de basis de spanning over de verbruiker+0.6V moet zijn. Anders krijg je de transistor niet open.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Als de voeding van het te schakelen apparaat (B4 in dit geval) hoger als 5v is, kun je een NPN + PNP gebruiken (gewone tor i.p.v. darlington mag ook):
http://www.bristolwatch.com/ele/img/tr9.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor jullie reactie.

Gebruik een PNP transistor, en je hebt nog steeds het voordeel van een verbruiker in de collector. Maar nu schakel je naar de + ipv naar de massa.

Dan heb ik dus in feite de schakeling zoals die is afgebeeld door Arco maar dan met één PNP-tor, alleen Q6 dus. Maar begrijp ik dan goed dat ik die PNP-tor dus nu juist open moet sturen door een 0-signaal vanuit de PIC ? Met andere woorden: de uitgang van de PIC wordt met een pull-up "hoog" gehouden en dan is de tor dicht. Door de uitgang "laag" te maken wordt de PNP-tor open gestuurd ?

Gek dat hier nu zo over na moet denken. Blijkbaar tot nu toe alles met een NPN-tor aangestuurd tussen collector en +.

@Arco: waar maak je dit soort mooie schemaatjes mee ?

Dirk

Arco

Special Member

@Arco: waar maak je dit soort mooie schemaatjes mee ?

Die vindt je met Google... :)
Met enkel een PNP tor kan alleen als de voeding van het relais hetzelfde is als van de microcontroller. (dus niet hoger)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

En de aansturing wordt dan idd omgekeerd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Met enkel een PNP tor kan alleen als de voeding van het relais hetzelfde is als van de microcontroller. (dus niet hoger)

Die snap ik niet. In de situaties zoals ik die tot nu toe heb gebruikt (NPN-tor) stuur ik via een R van b.v. 4K7 vanuit een PIC-poort toch ook de NPN-tor die vervolgens een relais van 12V schakelt ? Is dit omgekeerd bij PNP dan anders ?

Arco

Special Member

Om een PNP transistor uit geleiding te krijgen, moet je de basisspanning gelijk maken aan de emitterspanning. (dus 12v)
Als je er 5v op zet, loopt er nog steeds 7 v door de transistor. In plaats van 0 en 12v krijg je dan 7 en 12v over het relais...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: zo een signaal aansturen is een slecht plan.
De meeste uC's komen met op met een pullup aan de pin, geschakeld als ingang.
Dus als de schakeling opstart gaat je belasting even kort aan, tot je controller opstart en de pin om programmeert tot uitgang.

Wil je het echt goed doen moet je uitgaan van een van 3 transistors of een geintegreerde driver die een active low input heeft.

Daar heb ik het in een ander topic ook al eens over gehad.
Dit : http://www.circuitsonline.net/forum/view/118664

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sonytech

Overleden

Als je een PNP-transistor met z'n emitter aan een hoge voedingsspanning hebt zitten dan staat op de basis van die transistor een spanning die zo'n 0,7 Volt lager is.

De uitgang van een PIC - die meestal op 5 Volt werkt - mag niet op een hogere spanning komen dan ca. die 5 V voedingsspanning en wordt dmv. een paar interne diode's qua spanning beperkt.

Probleem is dan dat de basisspanning van de transistor altijd hoger blijft dan de spanning op de uitgang van de PIC, waardoor de transistor altijd blijft geleiden.

Je zal dus een extra transistor moeten gebruiken, of een zenerdiode in serie zetten. De zenerspanning moet gelijk zijn aan het verschil tussen de "hoge voedingsspanning" en 5 Volt, of één waarde hoger.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik snap het. Vandaar de oplossing met de twee torren.

Sonytech

Overleden

http://www.uploadarchief.net/files/download/picoutputmetpnp_jal.jpg

Je kan beide mogelijkheden gebruiken.

De methode met de zenerdiode is ongevoelig voor het inschakelverschijnsel zoals @henri62 dat beschrijft.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."