Stroom-Spanning begrenzer 14.8V/80A

Ik ben op zoek naar een schakeling waarmee ik de spanning kan begrenzen op 14,8 volt en de stroom op 80 ampere.

een zekering?

maar goed. wat wil je precies?

een 14,8v voeding die max 80 ampere levert?

een zener die je accu kortsluit als hij boven de 14,8 komt?

dit is niet echt kinderspel. wat heb je zelf bedacht?

GMT+1

"de" spanning? De spanning waarvan?

Wat moet er gebeuren bij 80A? Moet het stroompad dan onderbroken worden, moet de spanning omlaag om de stroom te beperken tot 80A, of moet er nog iets anders gebeuren?

Lineair lijkt dit me niet bepaald eenvoudig, zeker niet als het kortsluitvast moet zijn. Met een schakelende voeding (buck/boost/buckboost/flyback/forward/andere exotische topologie) kan dit wel, maar als je het moet vragen, kun je het sowieso niet zelf.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Kijk eens bij Victron. Die grossieren in dat soort spul.
Daar noemen ze het 'acculader'.

rbeckers

Overleden

14,8V is aan de hoge kant voor veel accu's.

Voor accu's:
Koop een 15V SMPS van bijv. TDK-Lambda of Traco met 20A. Wel controleren of die 15V 10% instelbaar is.
De SMPS moet wel kortsluitvast zijn.

maartenbakker

Golden Member

14,8V is kinderspel voor een lood-calciumaccu, of voor snelladen van een traditionele loodaccu. Lijkt me dat Victron dat soort voedingen wel moet hebben, als hij inderdaad de karakteristiek van een lader moet hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wie heeft het nu over accu's en acculaders? De TS in ieder geval niet, die heeft blijkbaar een of ander onduidelijk probleem waar hij een oplossing voor het bedacht die waarschijnlijk niet werkt (dat is meestal de conclusie bij dergelijke topics), maar die alleen nog even geïmplementeerd moet worden.

@TS: begin eens met een duidelijke probleemstelling in plaats van een halve oplossing voor een probleem dat we niet kennen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo ik ben inderdaad waarschijnlijk wel heel erg summier geweest in de vraagstelling.

Ik wil graag een extra cel bouwen in een vrij recente Renault bus welke omgebouwd is tot camper.
Nu heeft Renault (maar ook andere auto producenten) getracht de auto's groener te maken door tijdens het remmen de regelaar van de dynamo volledig los te zetten wat resulteert in soms een zeer hoge spanning en stromen tot het maximum van de dynamo nu 120A+ gemeten door mij.
De door mij gemonteerde cel vind dit niet aardig en gaat hierdoor stuk.
Deze cel laadt het mooist bij 14,4 volt maar kan geen spanning aan boven de 14,8 volt en geen stroom boven de 80 Ampère.
Victron heeft hier inderdaad een regelaar voor maar alleen i.c.m. met een eigen Victron accu waaruit de regelaar ook een bus verbinding gegevens haalt.
Ik zat dus zelf te denken aan een soort van begrenzer.
De over capaciteit gaat dan naar de originele accu die blijkbaar een grotere interne weerstand heeft.

rbeckers

Overleden

Dus een DC/DC converter nodig met een uitgangsspanning van 14,4V/20A, een ingangsspanning van ong. 12V tot 16V en een stroombegrenzing.

Ja maar dan het liefst een DC/DC met een uitgang van 14,4V/80A

Je zou ook kunnen proberen die "functionaliteit" uit te schakelen, maar daarvoor zou je de bus moeten aanpassen. Met het oog op garantie op elektronica en zo lijkt dat me niet de handigste oplossing, al zou je het dan wel bij de bron kunnen aanpakken.

Je zou ook simpelweg een dikke Schottky diode in serie kunnen zetten, of met opzet een (deel van) de bekabeling wat dunner kunnen maken, of een weerstand in serie kunnen zetten om de stroom te begrenzen. Je hebt maar een paar tiende volt spanningsval nodig, lijkt me, en daarmee zou het vermogen dat je in die weerstand opstookt ook wel mee moeten vallen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 april 2014 12:24:33 schreef Redt:
Deze cel laadt het mooist bij 14,4 volt maar kan geen spanning aan boven de 14,8 volt en geen stroom boven de 80 Ampère.

Je hoeft dus helemaal geen 80A te laden, dat is je absolute max.

GMT+1
maartenbakker

Golden Member

Met 20 a 40A zou je inderdaad ook al prima geholpen zijn.

Wat je ook kunt doen, is wat Renault zelf kennelijk ook gedaan heeft: een accu die daar tegen kan monteren (wellicht simpelweg een zilvercalciumaccu, of een ander loodaccutype met speciale constructie). Die kan daar gewoon tegen. Moet je wel zorgen dat je verbruikers er ook tegen bestand zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heren bedankt voor het meedenken.

@rbeckers
Hiermee worden volgens mij de hoge piekspanningen niet afgevlakt.
Als er een oplossing is/komt die 100 euro kost vind ik niet erg.

@SparkyGSX
Kon je maar inbrekken op het laadsysteem van de Renault.
De Dynamo stopt al met het normale laden bij het berijken van een laadnivau van+/- 75% om zo ruimte in de accu te laten voor de energie die met het remmen wordt opgewekt.

@Pregger
@maartenbakker
Eigenlijk wil ik de cel zo snel mogelijk laden om zo de hele dag niet te hoeven rijden voordat de cel weer vol is het is dus het mooist/wenselijk om wel ongeveer met 80A te laden.

Wat je zou kunnen doen, is een dikke MOSFET gebruiken om de stroom vanaf de dynamo naar je eigen accu te schakelen, en die te sperren wanneer de stroom te groot wordt, of als de spanning boven de 14.4V komt. Zodra de spanning weer wat gezakt is, richting de normale 13.8V, zet je die MOSFET weer aan. Je loopt dan een beetje lading mis tijdens het remmen, maar ik denk dat je dat niet eens merkt.

Vraag daarbij is wel hoe de regelaar van de dynamo reageert op het plotseling wegvallen van een dergelijk groter verbruiker (wat de dynamo betreft is de accu gewoon een verbruiker), maar aangezien de normale accu aangesloten blijft, zal dat wel los lopen, denk ik.

Een weerstand van zo'n 10-20 milliohm zou genoeg moeten zijn om de stroom te beperken, lijkt me. Dat lijkt me eigenlijk nog wel de eenvoudigste oplossing. De nadelen zijn natuurlijk dat het laden bij de normale situatie ook iets langzamer gaat, maar dat verschil is waarschijnlijk zodanig klein dat je het niet echt merkt, en dat zo'n weerstand natuurlijk warm wordt, en je hem ergens zult moeten monteren waar hij zijn warmte goed kwijt kan.

Mits je hem voldoende koelt, lijkt een weerstand me veruit de meest betrouwbare oplossing. Eventueel zou je hem zelf kunnen maken door een stuk ijzerdraad rond een staaf hittebestendig isolerend materiaal te wikkelen. Voor 10-20 milliohm heb je niet veel nodig; bij 2.5mm^2 ijzerdraad zit je met een halve meter al op 20 milliohm.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Ja maar dan het liefst een DC/DC met een uitgang van 14,4V/80A

Heeft Victron dat niet? Dan eens bij Mastervolt kijken. In 24V hebben die wel wat leuke DCDC converters. Soms ook parallel te schakelen. Wellicht is er in 12V ook wel wat...

benleentje

Golden Member

Een dikke weerstand maken lijkt me ook het makkelijks. Heeft RVS niet slechtere weerstand dan ijzer?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Heeft een 80A zekering niet voldoende spannings val? , en even een tijdje overbelasten kunnen die dingen wel hebben en ik zou de kabel aan beide kanten beveiligen zo dicht mogelijk bij de accu, dan heb je de spanningsval al 2x

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

hele dikke diode in serie geeft een spanningsverlies wat mooi op loopt bij hogere stroom.

Er zijn toch enkele bedenkingen te maken.

Wat bedoel je met, de fabrikanten zetten de regelaar los tijdens het remmen?
Wordt de spanningsregelaar van de dynamo(alternator) ontkoppeld?
Hoe wordt de veldspanning van die alternator dan geregeld? want geen veldspanning is 0 amperes uit!
Of wordt de veldspanning maximaal tijdens het remmen zodat de stroom kan oplopen tot 120A?
Of wordt de stroomtoevoer naar orginele batterij onderbroken?
Een voor mij heel eigenaardige beschrijving...

Laden met 14,4V is het beste, zeg je, dit is een klein misverstand denk ik, dat moet zijn TOT 14,4V.
Als je de uitgangsspanning van de 'regelaar' beperkt tot 14,4v haal je nooit die 80A.

Je hebt al eens een accu (die het niet leuk vond) op die wijze aangesloten, hoe maakte je dan de overschakeling naar die accu tijdens het remmen?

Ik heb nog vragen, maar als die je laatste nu eens zou kunnen beantwoorden dan zou ik mij kunnen inbeelden waar je die toekomstige regelaar zou kunnen plaatsen, zonder die andere batterij en boordnet te overbelasten.

LDmicro user.

Mijn interpretatie is dat de TS een accu gewoon direct op het boordnet heeft aangesloten, en dat daarbij tijdens het remmen een te grote laadstroom ging lopen.

De stelling dat de regelaar "volledig los wordt gezet" lijkt me dat de veldstroom maximaal wordt gemaakt, om de maximale stroom van de dynamo te krijgen. Dat vind ik eigenlijk wel raar; zelfs met een laadstroom van 100A zou je daarmee maar zo'n 1.5kW aan het voertuig onttrekken, en opslaan in een accu die je toch niet gebruikt voor tractie. Misschien dat het in het geval van een start-stop systeem nuttig zou kunnen zijn, maar de winst lijkt me zeer minimaal; gewoonlijk rem je maar een heel klein deel van de tijd. Daarbij zijn er natuurlijk best accu's die daar tegen kunnen, maar ook die slijten sneller als je ze hard gaat laden, en ze zijn zeker duurder dan accu's die niet bestand zijn tegen dergelijk misbruik. Als het inderdaad waar is dat dit gedaan wordt, vind ik dat een heel vreemde keuze van de ingenieurs. Echter, we hebben het wel over *franse* ingenieurs, dus alles is mogelijk |:(

Het voordeel van de diode in serie is natuurlijk de je daarover eens spanningval krijgt, met een karakteristiek die me redelijk gunstig lijkt in deze situatie; de spanning zou onder de 14.4V blijft, zolang de boordspanning onder de 15V of zo blijft, en de spanningsval neemt toe met een toenemende stroom, waardoor het effect tijdens het remmen wat sterker is dan normaal. Daarbij zou die diode voorkomen dat de extra accu stroom levert tijdens het starten, waar deep-cycle accu's ook niet zo goed tegen kunnen. In het geval dat de boordaccu per ongeluk leeg geraakt is, door een vergeten lampje of zo, zou je de diode kunnen overbruggen om deze bij de laden vanuit de extra accu, zodat je toch weer kunt starten.

Eventueel kun je een weerstand parallel zetten aan de diode, zodat de accu helemaal geladen wordt; als de boordspanning 13.8V zou zijn tijdens het rijden, zou je extra accu maar 13.3-13.5V krijgen, en daardoor niet helemaal opgeladen worden.

Ik zou wel een relais in serie zetten, zodat je niet per ongeluk de startaccu leeg kunt trekken, en dat relais pas na het starten inschakelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Slechts 1,5kW kan bij stadsverkeer toch een paar procent verbruik schelen zonder dat het veel extra onderdelen kost, en je remmen slijten een heel klein beetje minder hard. De winst is dus relatief groot vergeleken met een Priusachtige auto, die daar veel extra electronica bij nodig heeft.

Het is nog niet duidelijk geworden wat voor accu men standaard monteert, maar er zijn genoeg types die daar niet extra van slijten en toch al vaak standaard gemonteerd werden (Ford monteerde op sommige modellen al lang standaard zilver-calcium en kan me niet voorstellen dat zij de enige waren; zelfs de loodaccutechnologie staat niet stil).

P.S. Franse technologie? Je bedoelt die waar BMW's tegenwoordig standaard mee geleverd worden? ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 april 2014 13:42:23 schreef SparkyGSX:
Mijn interpretatie is dat de TS een accu gewoon direct op het boordnet heeft aangesloten, en dat daarbij tijdens het remmen een te grote laadstroom ging lopen...

Dat is niet wat hij beweert, en als je de laadstroom naar de autoaccu niet onderbreekt dan kun je geen overspanning/overstroom krijgen anders is de regelaar defect.

Het probleem stelt zich in principe ook op pleziervaartuigen of boten, ze willen een 2de accu voor hun toestellen en laten die opladen als de startaccu vol is.

De beste oplossing is die zoals Rbeckers toonde, iets anders zal er niet opzitten zonder in de elektronica te zitten prutsen van de auto.
Met dioden geraak je nergens omdat de batterijen nooit meer volgeladen geraken, tenzij je de alternatorregelaar met evenveel spanning kunt verhogen.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Ik zou het topic toch nog even doorlezen voordat je de bewering uit je eerste alinea doet; de boordcomputer regelt bij het remmen de laadspanning zodanig op dat er bij gebruik van een verkeerde accu of niet op maat gemaakte electrische installatie dingen misgaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."