[BE] IJsmachine 380V 3-fase, gevraagd vermogen per lijn?

Ik wil een ijsmachine aansluiten maar snap niet goed welk vermogen deze nu juist gebruikt. Bij mij komt 380V 3 fase 32A binnen. Op de machine staan verschillende elektrische gegevens.

  • Spanning 380~3NE
  • Motor KW 3/2,6 - A 8,3/6,3
  • Compressor KW 2,2 - A 8,4
  • Totaal KW 5,2

Om te weten hoeveel vermogen ik nog over heb voor andere machines was mijn vraag: moet ik gewoon de A optellen dus 8,3A + 8,4A = 16,7A wat neerkomt op de helft van wat er bij mij binnenkomt of moet ik dit vedelen over de drie lijnen 16,7A : 3 = 5,6A van mijn totaal vermogen? Ik heb het aan drie elektriciens gevraagd en twee wisten geen antwoord en de derde gaf mij als antwoord 5,6A. Wie kan mij dit uitleggen met rekenvoorbeeld?

jerome

Golden Member

Idd optellen als die motoren samen arbeid leveren. 16,7A dus vollast.
Een groep van 25A zal volstaan. De 2 motoren zullen waarschijnlijk niet op het zelfde ogenblik gestart worden, ivm de startpieken.

er staat totaal vermogen 5,2Kw. dus 5200 watt. dat is 1700 watt per fase ofwel 4,25amp per fase( kracht motoren gebruiken geen nul). kan dus op een c16 automaat 4 polig..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 24 april 2014 00:16:20 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Wat doet die eerste motor trouwens? Ik dacht dat in een ijsmachine de compressor de absolute grootverbruiker was, maar het lijkt anders te zijn.

Don't Panic!

De eerste motor dient om het roerwerk te bewegen in de cilinder. De compressor dient voor de cilinder af te koelen zodat het mengsel wat erin zit ijs wordt.

Testman zegt: 4,25A per fase ik heb 32A per fase dus dat is ongeveer 7,5% van totaal vermogen.

Jerome zegt: Alles samen tellen = 16,7A wat dus 52% van mijn totaal beschikbaar vermogen is.

Ligt wel ver uit elkaar! Wat is er juist??

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_20140402_181805%20%28medium%29.jpg

[Bericht gewijzigd door JonathinDC op donderdag 24 april 2014 00:53:15 (11%)

Henry S.

Moderator

5.2kW aanhouden, 3+2.2kW.
Het kenplaatje is daar duidelijk over.

De lijnstroom is 7.5A, de fasestroom is ook 7.5A in het geval van een sterschakeling.

I_l = \frac{P}{\sqrt{3} \cdot U_l \cdot cos \phi}

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Sorry maar vanaf "De lijnstroom ..." gaat het mijn petje te boven. Wat wordt hier mee bedoeld?
Dus ik mag er vanuit gaan dat deze 5,2kW of 13A bij 400V over de drie lijnen verdeeld is?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 april 2014 18:22:59 (47%)

Als ik de 5.2 kW nareken met een cos phi van 0.8 dan kom ik op 9.5A uit.
Dit is per fase.
Afzekeren met zekeringen 20A misschien dat 16A het ook nog trekt.
Apparaat heeft wel een nul nodig;Spanning 380V-3NE

[Bericht gewijzigd door HD13 op donderdag 24 april 2014 06:49:10 (14%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vergeten jullie nix (rendement)
De motor is waarschijnlijk een 2 toeren motor.
Je gegevens kun je optellen.
Dus 8,3 en 8,4 Ampere, samen dus 16,7 Ampere.
Die 16,7 Ampere is bij nominaal vollastbedrijf.
Misschien nog ietsepietsie er bij voor een beetje stuurstroom.
Nix meer en nix minder.

Beroerd rendement trouwens van de motoren.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De motor is idd een twee toeren motor en het rendement is slecht maar dit is geen antwoord op mijn vraag of ik deze 16,7A over de drie lijnen verdeeld is of per lijn? Want er komt 32A per lijn binnen. Wie kan mij hier uitsluitsel over geven?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 april 2014 18:23:12 (48%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Sorry ik wist. niet dat je daar nog problemen mee hebt, maar de genoemde stroom is per fase, dus elke fase zal ruim 16 Ampere moeten leveren

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ok ik begrijp je uitleg maar kan dit moeilijk aannemen. Kort door de bocht gezegd gebruikt mijn ijsmachine 6,4KW (16Ax400V) per fase dus 3x6,4KW = 19,2KW maar is dat niet heel veel? Dat kan toch niet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 april 2014 18:23:25 (38%)

GJ_

Moderator

De gemiddelde 3kW motor (als voorbeeld) trekt 6,6A op 400V.
De gemiddelde 2,2kW motor (als voorbeeld) trekt 5A op 400V.
Dat is per fase. In totaal zou je dus op bijna 12A uitkomen, per fase. Kennelijk hebben je motoren een erg laag rendement en/of zitten er nog wat appendages die voor extra verbruik zorgen.

Op 24 april 2014 18:12:41 schreef JonathinDC:
Ok ik begrijp je uitleg maar kan dit moeilijk aannemen. Kort door de bocht gezegd gebruikt mijn ijsmachine 6,4KW (16Ax400V) per fase dus 3x6,4KW = 19,2KW maar is dat niet heel veel? Dat kan toch niet?

Hier klopt helemaal niks van. Het opgegeven vermogen is niet "per fase" maar het totale vermogen. Het heeft zelfs helemaal niks met "fasen" te maken: het is mechanisch vermogen.

Henry S.

Moderator

Op 24 april 2014 02:26:04 schreef JonathinDC:
Sorry maar vanaf "De lijnstroom ..." gaat het mijn petje te boven. Wat wordt hier mee bedoeld?

De stroom door 1 lijn, en je hebt er 3: L1, L2, L3.

Dus ik mag er vanuit gaan dat deze 5,2kW of 13A bij 400V over de drie lijnen verdeeld is?

Dat zou het mooiste zijn.

Maar blijkbaar zijn het geen 3-fase motoren... en dan gaat m'n berekening niet op.

Hoe zijn de motoren aangesloten?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
GJ_

Moderator

Op 24 april 2014 18:30:14 schreef Henry S.:.. en dan gaat m'n berekening niet op.

Ben je het rendement niet ook vergeten in je berekening?

Henry S.

Moderator

Inderdaad!

Een 'normale' machine kan ruim 10kW opnemen uit 16A-3f.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

als ik naar de motoren kijk, dan zou een 3kW motor op 230v geen 8,3amp trekken. lijkt me dan toch 400v motoren. waarom ook 230v motoren gebruiken als de aansluiting 400v is, 1 fase zou niet belast zijn want er zit niet veel meer in aan vermogen behalve die motoren.. op een 16amp automaat kun je 10kW aan vermogen aansluiten, dus 5,2kW op een c16 automaat moet prima kunnen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 24 april 2014 19:15:34 schreef testman:
als ik naar de motoren kijk, dan zou een 3kW motor op 230v geen 8,3amp trekken.

Een "normale" 3kW motor op 3x230V trekt dik 11A.

Op 24 april 2014 19:15:34 schreef testman:.. op een 16amp automaat kun je 10kW aan vermogen aansluiten,.

Een 10kW motor kun je nog niet misschien op 16A zekeringen aansluiten, ook niet met een ster-driehoek, en hier gaat het dus kennelijk om motoren (alleen geen 10kW).

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

tjonge jonge jonge.
Haal er even nog veel meer niet ter zake doende feiten bij.
De vraag is duidelijk, de gegevens ook, kun je zo van de foto halen.
Alleen als je 8,4 en 8,3 niet uit het hoofd bij elkaar op kunt tellen heb je een rekenmachine nodig.

En, en dat is soms niet duidelijk, het vermogen van elektromotoren is het (nuttig) afgegeven asvermogen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dus de opgegeven vermogens op het typeplaatje zijn afgegeven as vermogens? met de nodige verliezen kom je dan idd ruim over die 5200watt uit..

overigens zeg ik nergens dat een 10kW motor op een c16 kan werken , dat weet ik ook wel, is veel te veel. deze ijsmachine zou nog kunnen werken op een c16 automaat ook al is het werkelijke vermogen hoger. het is een trage automaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat een gedoe. Sluit dat ding gewoon tijdelijk op een 16 of 20A groep aan.
Laat het draaien (onder belasting) en meet per fase met een ampere tang het stroomverbruik per fase. De vermelde vermogens is onder maximale belasting wat onder normaal gebruik niet zal voorkomen. Die koelcompressor zal ook niet constant draaien.
Zou me niet verwonderen dat met draaiende compressor die niet boven 10A zou komen.