laptopaccu vervangen

Ik heb nog een accu liggen van 12 Volt en had gedacht dat ik deze aan kon sluiten (niet inbouwen) op mijn laptop.

Maar toen ik de behuizing van de laptopaccu uit elkaar gehaald had zag ik 4 draden zitten. 2 ervan lijken mij voor het meten van de accuspanning want als ik de accu aansluit op de 2 buitenste draadjes, waar ik 12Volt op meet, merk ik dat de laptop het langer doet maar hij blijft dan aangeven dat de accu bijna leeg is.

Kun je op een of anderen manier toch een accu van 12 volt aansluiten op de accu van een laptop, of kun je dit alleen maar met 3 accu's van 4 volt zoals nu het geval is. Nu meet ik op de 4 draden resp. GND, 4 volt, 8 volt en 12 volt.

maartenbakker

Golden Member

Je bent nogal karig met de details, dus ik moet het op een zo goed mogelijk algemeen advies houden en ervan uitgaan dat je externe accu echt uit 1 stuk bestaat, dus een loodaccu (bromfiets, alarmcentrale, etc) is.

Deze kan je het beste aansluiten via zo'n autovoedingsapparaatje op de externe voedingsingang van je laptop. Laden via de laptop zal in elk geval niet lukken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Accu is inderdaad uit een stuk en met mijn oude laptop lukte dat wel. Die had ik met een adapter op de sigarettenaansteker van mijn auto aangesloten.

Met deze laptop lukt dat niet meer, komt dat misschien omdat deze meer spanning nodig heeft want ik meet op de uitgang van de oplader van mijn laptop 17 Volt.

Lucky Luke

Golden Member

D'r is een tweaker die alles heeft uitgezocht over laptopaccu's:

http://infant.tweakblogs.net/blog/8878/slimme-batterijen.html

Hij heeft een atmega zo ver dat 'ie het chipje uit zo'n accupack nadoet. IIRC kan 'ie de laptop zelfs vertellen te gaan laden op - zeg - 13,8V constant voltage. Dus een loodgelaccu laden met een laptop.

Maargoed, daar moet je een halve bitwizzard voor zijn om dat voor elkaar te krijgen. (Eventueel een hele :) - ik denk dat het rew of Tommyboy makkelijk zou lukken, misschien een leuk product voor hun shop: een universele "slimme accu" print.) Daar schiet fe203 nog niet per se wat mee op, totdat 'ie af is. En als hij de enige afnemer is, schieten voornoemde wizzards er ook niet veel mee op...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

17 volt zegt mij weinig.

ik heb een HP laptop geprobeerd met een universele lader. werkte niet (19v)

bleek dat je 200KΩ tussen de 3e pin en de gnd moet zetten om te laptop te vertellen wat voor lader het is.

meld even het merk en type, dan is de oplossing van maartenbakker het makkelijkste.

GMT+1

laptop is een asus A72J

voeding levert 19v gelijkstroom 4.7 Ampere.

Interessant stukje overigens op tweakers. Ik heb wel eens gehoord dat het bij elektrische fietsen ook zo werkt. Als daar op het printplaatje van de accu iets kapot is kun je heel de accu weggooien.

maartenbakker

Golden Member

Een autovoeding 19V/4,7A/90W is dan je handigste oplossing. Asus kan bij mijn weten goed overweg met generieke voedingen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 april 2014 17:03:22 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tsja... misschien wel maar ik heb daar wel een gek gevoel bij.
Je hebt maar 12 Volt nodig en je hebt 12Volt ter beschikking en dan moet je iets kopen om die 12 Volt naar 19 Volt om te zetten en dan zet de laptop die 19 weer om naar 12.

Arco

Special Member

Als je iets vreemds wilt doen, krijg je ook vreemde oplossingen... :)
Een loodaccu kun je nu eenmaal niet zomaar aan een Li-Ion lader hangen. Het omzetten van 12->19V en dat op de adapteringang zetten is dan het simpelst...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 24 april 2014 18:26:41 schreef fe2o3:
Tsja... misschien wel maar ik heb daar wel een gek gevoel bij.
Je hebt maar 12 Volt nodig en je hebt 12Volt ter beschikking en dan moet je iets kopen om die 12 Volt naar 19 Volt om te zetten en dan zet de laptop die 19 weer om naar 12.

Je hebt geen 12V nodig, maar 19V, anders zou hij immers gewoon aangaan als je 12V aansloot. Je originele lithiumaccu geeft ook geen 12V maar ergens tussen 10,8 en 12,6V. Er vinden binnen de laptop hoe dan ook nog een handvol spanningsconversies plaats, en welke je precies moet ombouwen of bedotten is niet altijd duidelijk. Ook niet hoe het met het precieze rendement gesteld is. Op 19V zijn de schakelverliezen lager dan op 12V maar de spoelverliezen misschien hoger, dus ook daar weet je niet zeker wat het effect van de voedingsspanning op het rendement is.

De tussenstap van zo'n auto-omvormer gaat met een rendement dat vaak richting 90% ligt, en het is bedrijfszeker. Ik zou er geen twee keer over nadenken, maar kan me voorstellen dat je er een sport van wilt maken om soort van een accusubstituut te bouwen voor die paar extra procent die er misschien te halen zijn. Beginpunt daarvan is een bevestiging van wat voor accu je nou eigenlijk in handen hebt. Ik ben steeds van een loodaccu van onbekende capaciteit uitgegaan, dan kan je laden in de laptop of gelijktijdig aansluiten op een externe lader in elk geval vergeten maar meer valt er ook niet van te zeggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had gehoopt dat het simpeler zou zijn. De laptop kon ongeveer een uur aanstaan op een accu die ik had liggen van 2Ah (geloof ik). Als het simpel op te lossen zou zijn had ik een loodaccu van 10Ah gekocht voor 30-40 euro en dan kon ik 5 uur werken zonder een voeding nodig te hebben.

Ik zal wel eens zoeken op internet wat een orginele accu kost, want op deze manier ben ik natuurlijk ook 50-60 euro kwijt als ik ook zo'n omvormer moet kopen.

Bedankt voor alle info

Zoeken is ook een kunst zie ik wel.

Bedankt die had ik zelf nog niet kunnen vinden.

ik zou geen loodaccu nemen dn, die zijn te zwaar. kijk eens voor een lipo batterij uit de RC wereld (bv bij hobbyking).

een 4S accu zit op een 14,4V. en daar zou eender welke auto omvormer mee overweg moeten kunnen.kijk ook eens op welke spanning je laptop wil werken.

diegenen die ik al getest hebben werken op 19v maar op 15v draaien ze ook, ze willen alleen geen interne accu opladen dan. dan geraak je misschien weg met een 4s-5s lipo rechtstreeks op de voedingsplug van de laptop

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Ik heb nog een accu liggen van 12 Volt

Als het simpel op te lossen zou zijn had ik een loodaccu van 10Ah gekocht voor 30-40 euro

Voetnoot voor de productiviteit: volgende keer gewoon direct je hele plan uit de doeken doen, wat voor accu je had was niet duidelijk en dat het ook om een budget ging ook niet. Geeft verder niet, in dit geval heeft de kwaliteit van de antwoorden er niet onder geleden maar die kans bestaat wel altijd.

Verder sluit ik me bij de antwoorden van Progger (als ze op dx nog een iets duurdere hebben geeft dat wat meer zekerheid maar voor 20 daalders kan je vast klaar zijn) en fcapri aan, ik denk dat het met 1 van die oplossingen wel zal moeten lukken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 25 april 2014 11:16:25 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oh, sorry voor de onduidelijkheid.
Ik heb wel een accu liggen maar dat is maar een kleintje en wilde eerst uitproberen of de laptop daarop werkte en hoe lang en dan een grotere kopen.