Gelijkstroom weerstand en impedantie

Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik moet voor (niet-technische) collega's een verhaaltje maken wat nu precies het verschil is tussen gelijkstroom weerstand en impedantie(bijvoorbeeld bij luidsprekers).

De vraag die ik o.a. uit moet/wil leggen is:
Waarom meet ik met een multimeter een weerstand van +/- 4Ohm terwijl er op de luidspreker 11Ohm staat?

Nu weet ik wel dat dit te maken heeft met het faseverschil tussen stroom en spanning bij een wisselspanning waardoor de weerstand vergroot wordt, maar hoe leg ik dat aan iemand uit die weinig benul heeft van elektriciteit. Gewoon in Jip-en-Janneketaal dus...

maartenbakker

Golden Member

Ik zou een realistische voorbeeldwaarde nemen om verwarring te voorkomen.

Je meet op de luidspreker bijvoorbeeld 6 ohm terwijl de aangegeven impedantie 8 ohm is.

Een echt kort en overzichtelijk Jip-Jannekeverhaal is lastig, maar ik doe een poging.

De gemeten ohmse weerstand is puur die van het koperdraad.

Bij wisselspanning vormt het koperdraad een spoel, en een spoel verzet zich altijd tegen verandering. Wisselspanning verandert bij de impedantiemeting wel 1000 keer per seconde van richting. Het verzet van de spoel daartegen is de oorzaak van een hogere gemeten weerstandswaarde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met een weerstandsmeter meet je de gelijkstroomweerstand.

De impedantie is de wisselstroomweerstand en die is ook nog eens frequentieafhankelijk.

Arco

Special Member

De veranderende impedantie is leuk zichtbaar te maken met een klein gloeilampje in serie met de luidspreker, en dan de boel aansluiten op een variabele toongenerator.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

wat het verschil is tussen gelijkstroom weerstand en impedantie

Gelijkstroom en weerstand zijn wel heel verschillend. ;)

--
Eigenlijk meet je altijd impedantie. Meet je bij gelijkstroom, dus 0 Hz, dan meet je gelijkstroomimpedantie, kortweg vaak gelijkstroomweerstand genoemd.

Het faseverhaal zou ik niet noemen. Er bestaan genoeg dingen met een impedantie (bijvoorbeeld 50 ohm) die zuiver 'ohms' is, dus zonder faseverschil, maar waarvan toch de gelijkstroomweerstand een andere waarde heeft (bijvoorbeeld 0, of juist oneindig).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 april 2014 13:54:29 schreef Reparatie112:..

Waarom meet ik met een multimeter een weerstand van +/- 4Ohm terwijl er op de luidspreker 11Ohm staat?
...

Op een speaker staat toch meestal 4 of 8 ohm? En meet je zelf een kleinere gelijkstroomweerstand. Zo wordt het wel erg verwarrend (voor je collega :)

Simpel uitleggen zou ik zo:

Een weerstand "remt" alles af.

Een spoel "remt" veranderingen. (hoe meer verandering hoe meer het tegenhoudt, dus 50 Hertz gaat makkelijker door een spoel dan 5000 Hz. 0 Hz (gelijkstroom) gaat zeer makkelijk door een spoel.

Een condensator "remt" een continue gelijkstroom. maar hoe meer verandering hoe minder weerstand, 10kHz gaat dus zeer makkelijk door een condensator heen.

edit: Nog een leuke:

Wind (0 Hz / gelijkstroom) kan wel door een heel lange kronkelende buis (spoel), geluid (bv 1000 Hz) wordt al snel zachter.

Geluid (1000 Hz) kan wel door een muur (condensator), wind niet.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op donderdag 24 april 2014 16:24:09 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Zelfde insteek als mijn uitleg maar naar mijn idee nog wat duidelijker. De condensator kan je eventueel weglaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Iedereen bedankt voor de reacties!
Heb het e.e.a. eens doorgelezen en ben uiteindelijk tot de volgende uitleg gekomen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/uitleg%20voor%20het%20mete…

Ik ben er hierbij van uit gegaan dat de speakers die wij gebruiken eigenlijk bijna altijd dezelfde zijn; 100W / 11 Ohm. Dit ivm waardes die in het verhaal verwerkt zijn.

Mocht je commentaar, aanvullingen of anderszins opmerkingen hierover hebben, wees welkom :-)

Goed verhaal!

Opmerkingen:

Pag 1 onderaan: je zegt amplitude maar je bedoelt golflengte.

Pagina 2: "de 'wisselspanning' waarmee een multimeter meet" dat lijkt me wat verwarrend:

11 Ω : de impedantie, gemeten bij audiofrequenties, die lastig door een spoel "stromen", hogere weerstand.

4 Ω : de gelijkstroomweerstand, een multimeter meet met gelijkstroom (0 Hz), dit "stroomt" eenvoudig door een spoel, lage weerstand.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Allereerst, een speaker is in feite een spoel (C), een rol koperdraad, waarin of omheen een magneet (B) beweegt. Deze magneet zit vast aan een membraam (A) wat voor luchtverplaatsing zorgt.
Ho! Kijk eens goed. Hangt de zware magneet echt aan de papieren conus?

een zuivere sinus oftewel wisselspanning:
Een sinus is geen spannning. Buiten dat - lang niet iedere wisselspanning is een sinusspanning.
Schrijf liever: een zuivere sinusspanning, of: een zuiver sinusvormige wisselspanning.

dat een gelijkspanning hetzelfde is als een wisselspanning van 0 Hertz:
In dat geval dan geen sinus, maar een cosinus (wiskundig grapje)

Een spoel (ofwel de kern van de speaker):
Nee. Kijk goed hoe de luidspreker in elkaar zit. De spoel _heeft_ een kern, maar _is_ er geen. Wat is de kern van de spoel?

Zodra je nu een wisselspanning aan gaat bieden aan de speaker, dan zal de weerstand dus groter worden naarmate de frequentie hoger wordt. Hierdoor zal je, als je met een multimeter de speaker
wilt testen / controleren, puur de weerstand van het koperdraad meten, aangezien de 'wisselspanning' waarmee een multimeter meet 0 Hertz bedraagt.
:
Onlogisch. Je zou met de multimeter ALTIJD puur de weerstand van de koperdraad meten, of de impedantie met stijgende frequentie nu groter zou worden of niet. Je kunt in plaats van 'Hierdoor' beter 'Echter' zeggen!

Mooi vormgegeven verhaal; het zou zó als schoolopdracht ingeleverd kunnen worden. In zo'n geval zou je echter nog even de spatie- en d/t-fouten moeten corrigeren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 april 2014 11:56:47 schreef Frederick E. Terman:
Mooi vormgegeven verhaal; het zou zó als schoolopdracht ingeleverd kunnen worden. In zo'n geval zou je echter nog even de spatie- en d/t-fouten moeten corrigeren.

Ha ha ja dat wist ik al wel!
Het was allemaal wat vlug in elkaar getypt / getiepd / euh... Nou ja je weet wel... :-)