Luidsprekerbescherming uitbreiden

Hallo co ers

Ik heb deze schakeling als eens eerder gemaakt en werkt erg goed.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/99/audio/piek-indicator.htm…

Wat ik nu wil doen is een vermogensweerstand er tussen zetten.
Zodra men over het ingestelde vermogen komt moet de weerstand van 15ohm in serie worden geschakeld met de luidspreker. Dit kan niet via een relay omdat dan het geluid even weg valt.

Dit is een extra beveiliging zodat je je luidspreker beveiliging zonder iets stuk te maken of uitvallen van geluid.

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt

Gr Bart

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Normaal gesproken wordt dit gedaan met een limiter in de signaalweg, eventueel gestuurd vanuit de luidsprekeruitgang. Ik zit al redelijk lang in de audiotechniek, maar een begrenzer op een luidsprekeruitgang heb ik nog nooit gezien. Waarom denk dat dat is?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Meestal zijn het de tweeters die het eerst de geest geven. Ik zet daar een Transzorb diode van 6.8v (hangt af van vermogen/impedatie) overheen als bescherming.
Waarom zou het geluid niet weg mogen vallen op het moment dat je de versterker en luidsprekers aan het mishandelen bent?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo fuzz

Ik ben bekent met limiters maar met een limiter kun nog steeds je luidsprekers opblazen.

Als dit lukt wat ik wil kan je bijv een 100w luidspreker aansluiten op een 1000w eindtrap. Door een juiste weerstand erin te zetten moet dit gaan.

Gr Bart

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Dit kan niet via een relay omdat dan het geluid even weg valt.

Weerstand in serie zetten met de speaker en het wissel contact gesloten van het relay er aan parrallel zodat de weerstand overbrugd word.

Bij overbelasting trekt het relais aan, valt de overbrugging weg, en zit de weerstand er tussen zonder wegvallen van geluid.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Roland

Dat kan wel eens lukken denk ik

Thanks

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Arco

Special Member

Een 100W speaker op een 100W versterker zegt nog niets over het heel blijven van die speaker, is vrij simpel op te blazen.
(Peak output van de meeste versterkers is veel en veel hoger)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat gaat toch niet helemaal werken, je moet zelf de schakeling instellen. Je kan niet weten dat een eindtrap van 1000 Watt later op een speakertje van 10 Watt wordt gezet. Verder kan een versterker al clippen terwijl het schakelingetje nog niet uitslaat, clippen is doorgaans het gevaarlijkst voor een speaker. Op PA versterkers zitten ook altijd leds die clipping aangeven.

Dat klopt. Maar als ik ervan uit ga dat mijn Max aan vermogen 1k is wat ik aan versterkers heb moet dit geen probleem zijn. Dit is een kwestie van juist instellen.

Clippen is gewoon een gelijkspanning op je luidsprekers zetten en klopt dat dit het gevaarlijkste is.

Misschien is het wel het beste iets te maken dat op Clippen reageert. Maar dan zou je de luidspreker moeten onderbreken en krijg je geen geluid meer

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Arco

Special Member

Combinatie van bijv. een PolyFuse en een Transzorb is een veilige oplossing. (De versterker is normaal gesproken al beveiligd intern)
Je krijgt dan wel een onderbreking bij overbelasting, maar dat is frisser dan een weerstand ertussen schakelen en gewoon doorgaan met martelen... ;)
Een korte overbelasting geeft dan alleen een clip tot 6.8v, en geen onderbreking.
Alleen langere overbelasting geeft een onderbreking. (Dit om de Transzorb voor een vroegtijdige dood te behoeden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 april 2014 22:10:46 schreef Bart-d:
Hallo fuzz

Ik ben bekent met limiters maar met een limiter kun nog steeds je luidsprekers opblazen.

Als je de limiter goed instelt niet. In de pro audio worden uitsluitend limiters gebruikt, geen serieweerstanden met relais. Dat zou toch een belletje moeten laten rinkelen.

Als dit lukt wat ik wil kan je bijv een 100w luidspreker aansluiten op een 1000w eindtrap.

Dat kan altijd. Maar alleen als je weet wat je doet, en als de speakers van een behoorlijke kwaliteit zijn (lees: professioneel niveau met een crestfactor van 6-10 dB)

Clippen is gewoon een gelijkspanning op je luidsprekers zetten en klopt dat dit het gevaarlijkste is.

Clippen is geen gelijkspanning. Je weet niet waar je het over hebt. Clippen is niet gevaarlijk voor speakers. Als speakers doorbranden, dan staat de boel te hard. Of het nou clipt of niet, maakt geen enkel verschil. Ook een clip-limiter beschermt je speakers niet. Daar is het ding ook helemaal niet voor.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik ben bekent met limiters maar met een limiter kun nog steeds je luidsprekers opblazen.

Dan moet je beter opletten. Als bij mij iemand vol in de limiters staat te mixen, krijgt diegene de opdracht om zachter te gaan!
Dat voorbeeld had ik afgelopen zaterdag met de julian sas band. De geluidstech gooide de master fader gelijk naar +10dB, dat heeft nog geen 5 minuten geduurd. Daar zorg ik wel voor ;)

Fatsoenlijke limiter ertussen, fatsoenlijk afstellen en weten waar je mee bezig bent. Hoef je geen rare weerstanden te plaatsen, helpen zal het ook niet trouwens.