Arduino - Raspberry PI

rob007

Yarr, Matey!

als ik het hier mag vragen?

Hallo allemaal,
Kan er iemand in het Nederlands en graag in Jip + Janneke taal vertellen -
wat zo'n beetje het verschil tussen deze twee is?
En misschien heb ik nog wat vraagjes, maar eerst deze!
.
Ik heb mij laten vertellen dat Raspberry PI een soort PC is die onder Linux draait,
Waar Linux natuurlijk open course stuur software is voor PC en soortgelijken.
(zoals de Raspberry PI)
De arduino daar dacht ik van dat die de zelfde was maar werd mij verteld dat dat niet zo was,
En eerlijk gezegd weet ik het nu niet meer precies!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

een 'raspi' is gewoon een heel kleine PC. ik weet alleen niet of je er Windows op kunt draaien, misschien Windows 95. Verder zit alles erop wat je ook op een linux computer kan vinden, netwerk, file-,print-,webserver, geluidskaart etc.

Een arduino is een microcontroller op een kant en klaar kaartje. die is veel beter met (analoge) signalen meten, heeft 'hardware pwm' voor het dimmen van lampjes of het aansturen van motoren. Voor netwerkfuncties moet je er shields bijkopen. De 'chip' van de meeste arduino's is verder heel simpel, goedkoop, met een klein geheugen. Je stopt er dus zeker geen compleet linux besturingssysteem in maar maximaal een paar duizend regeltjes met simpele instructies. Daardoor ook beter geschikt voor snelle kritieke besturing zoals een ABS systeem in een auto.

Voor speelgoed, wasmachines, robotjes, thermostaten, waar je uiteindelijk misschien duizenden exemplaren van gaat fabriceren neem je een arduino, de chip die erin zit kost uiteindelijk 30 cent.

Voor webcams, mediaspelers, zaken die met je smartphone bestuurd worden, neem je een raspi,als je dat in massa gaat maken kom je voor de chip toch wel op een euro of 10 uit gok ik.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op donderdag 24 april 2014 23:06:52 (19%)

fred101

Golden Member

Je kent vast wel de pic en atmel microprocessors waar tegenwoordig bijna elk (show your) project van wordt voorzien.

Je schrijft een programma in C of basic of assembler en dmv een programmer duw je dat in de processor. Dat is vrij ingewikkeld en niet iets wat je snel even leert.

Een aantal mensen hebben toen een atmel op een pcb gezet met de nodige hulpdingetjes erbij, een vereenvoudigde versie van C gemaakt en een heel makkelijk programma om die software in te schrijven en de atmel te programmeren. Dat is erg aangeslagen en je struikeklt over de tutorials en voorbeeldcodes. Ik heb ook een arduino en het is inderdaad kinderlijk eenvoudig om er gelijk wat mee te kunnen.

De PI heeft een andere insteek. Het is een Linux computer en zo goedkoop dat iedereen er wel een kan kopen. Ik dacht dat de doelgroep oorspronkelijk kinderen waren. Je hebt een hdmi of composite scherm nodig en de rest kan via de usb poort. Je kunt het ding een beetje als een soort mini tablet/smartphone zien, maar dan zonder het scherm en de zender.

Ik heb er ook een. Wilde die gebruiken om met python te programmeren (dat ligt mij beter dan C) maar een klein hdmi schermpje bleek nog al prijzig. Dus daarvoor gebruik ik een minilaptopje met linux. Dat was goedkoper, een stuk sneller en met Harddisk.
De PI heb ik pas voorzien van een SD kaartje met XBMX en dat ding draait nu hier met een 500 GB usb disk als file en media servertje.

Een PI kan ook gebruikt worden als een soort turbo arduino maar dat is niet zo eenvoudig als bij de arduino.

Er zijn ondertussen ook veel vergelijkbare dingen ontstaan rond om allerlei processors. Texas instruments heeft een arduino achtig platform (launchpad), maar er zijn er nog veel meer (ik ben er ook niet in thuis)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

WOW fred, wat een hele prachtige omschrijving geef je er daar aan: en het klopt ook nog eens helemaal..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik had hetelfde probleem en ben ergens een filmpje tegengekomen toen (dacht op youtube) met de naam: raspberry vs arduino

en daar legden ze het haarfijn uit, kwam er in het kort op neer dat een PI veel geheugen heeft, grote rekenkracht maar wel ook op een os moet draaien (onbetrouwbaarder).

een arduino is op dat vlak een stuk minder krachtig, heeeel beperkt geheugen maar voert hardwarematig broncode uit. is dus ook snel in zijn eigen taken en superbetrouwbaar.

wil jij een stuk hardware maken die een klein toestel aanstuurd, bv een belichtingsbak met printen, dan is het nutteloos om daar een krachtige PI voor in te zetten om een tellertje te laten aftellen.

wil jij daarentegen een multimediatoestel die via je smartphone je hele huis bestuurd, dan ben je snel geholpen met een PI.

ik ben programmeur van opleiding dus een arduino zou me moeten liggen en terwijl ik niks van linux ken, ga ik toch voor een raspberry.
het hele media gebeuren onboard is handig (scherm output, usb, sd card memory met de os, netwerk...)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een kleine correctie. Een RasPi lijkt heel erg op een PC met USB, netwerk, 'diskdrive' (sd-kaart) en HDMI, maar is gebaseerd op een ARM processor en niet op een Intel x86. Daarom kan je er dus geen Windows op installeren. Virtualisatie even buiten beschouwing gelaten, dat zou ook wel heel traag worden.

rob007

Yarr, Matey!

Dank jullie allemaal wel voor het uitleggen!
Heel in het begin dacht ik eigenlijk dat de arduino ook een mini PC was,
Meer draaiend onder windows dan (dat zoiets er nog niet is) komt misschien nog wel eens.
Zou je zeggen zit je met het programmeren misschien of zo.
.
Ik dacht misschien heb ik na deze uitleg nog wel vragen maar nee ik denk dat ik het wel begrepen heb!
Ga niet zeggen dat ik alles nu weet, dan zou ik uit mijn nek praten uiteraard.
Nogmaals hartstikke bedankt allemaal,
En misschien zijn er nu mensen die hier achter aan er iets over willen vragen/zeggen?
Wees mijn gast zou ik zeggen.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

En als je van alles een beetje wilt, dus een ARM met Linux en Arduino dan is er ook nog een Intel Galileo x86 Development Board. Dus een board met ARM (Intel Quark SoC X1000) en de voordelen van de Arduino IDE.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/
Arco

Special Member

Meer draaiend onder windows dan (dat zoiets er nog niet is) komt misschien nog wel eens.

Is er wel (embedded Windows), maar dat gaat echt niet op zo'n klein arduinootje draaien. Nadeel is ook dat 't niet gratis is in tegenstelling tot Linux.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Windows draait dus op de Intel 8086 familie en die heeft inmiddels nogal wat bagage met zich meegekregen en daarom zal het nooit zo snel/zuinig lopen als een ARM systeem zoals Raspi en Android.

Wat ik begreep heeft Intel de programmeurs in die tijden verwend met luxe instructies (CISC), daardoor zijn er meer transistoren nodig en dus meer energie dan bij een RISC systeem (Complex versus Reduced Instruction Set Computer).

Arco

Special Member

In het begin was Windows er wel voor RISC processoren (DEC-Alpha, tot Windows 2000), maar daar zijn ze toch maar mee gestopt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com