USB verdacht klein

maartenbakker

Golden Member

@testman: Ik vermoed ook zoiets. Het lijkt te netjes geconstrueerd om speciaal voor de oplichterij gemaakt te zijn. Dan kan je immers iets als een silkscreen en een typenummer ook wel weglaten. Op het typenummer overigens niets gevonden, maar alles heet in China 888.

Op 29 april 2014 23:21:42 schreef Arco:
Die blob is waarschijnlijk een USB microcontrollertje, wat netjes de gevraagde antwoorden teruggeeft aan de PC... ;)
Bij het zien van de disk Properties zou al een alarmbel af moeten gaan: in een 64GB disk kan geen 68714 MB zitten. (hooguit 65536)

De foto zegt dat er 68715282432 bytes vrij zijn, en laat dat nou 65532MB zijn. Tot zover klopt het dus prima.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Klopt ja niet... ;) . 64GB is 65.536.000.000 bytes, en niet een byte meer....
Het zou trouwens van origine een soort dongle kunnen zijn, die is omgeprogrammeerd tot USB stick imitator.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Jouw rekensom gaat uit van een hybride tussen harde schijven en geheugenchips, maar in de praktijk gebruiken hardeschijffabrikanten consequent het decimale stelsel en geheugenfabrikanten consequent het tweetallige. Om verwarring te voorkomen zijn er daarvoor zelfs eenheden met een i in het midden in het leven geroepen, die ik hieronder zal gebruiken.

Een 64GB harddisk is 64000MB met MB die bestaan uit 1000KB per stuk die op hun beurt bestaan uit 1000 bytes. Per MB geeft dat 1000000 bytes, zodat die harddisk 64.000.000.000 bytes groot is.

Een 64GiB geheugenchip is 65536MiB (so far so good) met MiB die bestaan uit 1024KiB die op hun beurt bestaan uit 1024 bytes, oftewel per MiB 1048576 bytes, zodat die chip 68.719.476.736 bytes groot is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Ik lees in die screendump: current speed: full speed. Dat lijkt me ook nogal een clou: een storage device anno 2014 zal altijd high speed zijn.

Full speed is 12 megabits/sec, oftewel 1,5Mbyte/sec. Dat is niet leuk voor een x-gigabyte storage device :)

Mogelijk was het originele printje voor gebruik als hardware-key?
Dat kan ik me goed voorstellen tenminste. Het hoeft dan enkel een juiste code terug te geven aan de pc om een deel van een programma te unlocken. Dat het vervolgens precies in deze behuizing past..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Shiptronic

Overleden

Terugsturen naar kingston?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 29 april 2014 23:49:29 schreef maartenbakker:
Een 64GiB geheugenchip is 65536MiB (so far so good) met MiB die bestaan uit 1024KiB die op hun beurt bestaan uit 1024 bytes, oftewel per MiB 1048576 bytes, zodat die chip 68.719.476.736 bytes groot is.

Een 64G.B geheugenchip heeft inderdaad ongeveer zoveel bytes. Echter zodra het als "USB" of "SD" aangeboden wordt, dan gaat de controller geheugen reserveren voor wear leveling, bad sector mapping en administratie. Zo'n 64Gb ding zal dus wederom nauwelijks meer dan 64.10^9 bytes adverteren...

Trouwens, flash chips hebben vrijwel altijd 520bytes per 512-byte sector. Een 64Gb flash chipje zal zo makkelijk 69793218560 bytes bevatten. Moderne multi-level chips zelfs NOG meer. Die hebben dan iets van 0xd0 reserve bytes (reken reken, ik geloof 208) bytes per 0x1000 sector.

Kortom, die 68.719.476.736 geldt alleen als je de ruwe chip aanstuurt en de ECC bytes NIET meetelt. En de "wear leveling en bad sector mapping" bytes moet je dan ook niet meetellen tegen de tijd dat het een SD kaart of USB stick is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Eigenlijk zou je 's zo'n ding aan iemand moeten geven die de mogelijkheid heeft chips te openen en te onderzoeken.

Member Robin F. heeft dit voor mij bij de MAX7219 fakes gedaan

http://www.circuitsonline.net/forum/view/85013/7

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 30 april 2014 12:18:01 schreef Shiptronic:
Terugsturen naar kingston?

terug??? komt die wel van kingston zal eerder de vraag zijn, of bedoel je dat kingston dan zelf maar uitzoekt wie de originele bouwer is van deze namaak.

in china ben ik een HOOP namaak tegengekomen hoor, vooral op die straten waar ze bij elke buitenlander komen met de vraag:
buy rolex, buy iphone4....?
kwam daar ook een rare tegen en ik antwoorde die dat ik enkel usb stocks zocht. die met mij naar een kraampje vlakbij. kerel hd geen 8GB sticks, geen 16GB, geen 32GB, geen 64, 128 of 256... nee, de kleinste was volgens hem 500GB, kleiner werd niet meer gebouwd.
ik dacht direct dat die mij verkeerd verstaand had en over externe hard disks bezig was, maar nee hoor.

komt die daar met een zakje vol usb sticks aangelopen (in verpakking).
500GB, 1TB, 2TB, 3TB... en allemaal de grootte van een originele usb stick. nu volg ik dat wel een klein beetje en weet ik dat 1TB momenteel de groottste is in handel en enorm duur (dacht 1700€ ofzo).
bij dat kraampje slechts 47€ voor een 1TB en 70€ voor een 2TB.

ik ben weggewandeld :-). daarmee hoeft die maar een 5tal westerlingen op een maand te overtuigen en zijn maandloon is binnen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

zaterdag nog nano USB sticks gekocht van 32 GB in Carrefour België aan slechts 8 euro het stuk, inderdaad piepklein, ik overweeg er een legoblokje aan te kleven

Lucky Luke

Golden Member

Formaat zegt idd niks, maar ik ben héél benieuwd waar die hardware die erin zit oorspronkelijk voor bedoeld is, en of er nog wat (nuttigs?) mee te doen valt.

Dus als Robin F. er eentje zou willen openmaken? (Ik zou even moeten graven of ik mijn fake nog heb, mogelijk is die terug naar China gegaan)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Robin F.

Golden Member

Uiteraard :-) Stuur maar een mailtje als je wat hebt.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

als ik google op
M888 usb kom ik hopen paginas tegen over drivers van een M888 usb flash memory.
http://hardwaredata.org/index.php?driver=43450
er lijkt alleen iets niet te kloppen op die websites. alemaal maken ze de typfout FL ASH memory. ook staat overal die tekst in caps. alsof dit een gegenereerde fake pagina lijkt (postdatum vandaag???)

heb ook wat gegoogled op toepassingen van die 25Q80 chip en die wordt gebruikt als SPI voor kleine schermen (geen idee wat het moet doen maar iets van buffer geheugen van wat ik uit de teksten begrijp)
ook worden die chips in programmers gebruikt om één of andere data erin te stoppen.
ik zit een beetje vast met het controller gedeelte onder die blob. die is blijkbaar geprogrammeerd om ENKEL data te geven om zich voor te doen als usb stick. ken niet echt commandos om naar zo een controller te sturen via usb. k denk dat ik hiervoor geen windows machiene mag gaan gebruiken.

ook paginas gevonden waar zulk SPI geheugen (25Q...) gebruikt werd op een breakout board om een datalogger te spelen voor een arduino. ook veel programmas gevonden om SPI geheugen te programmeren en daar werd gebruikt gemaakt van een PROM 25Q128 (25Q is blijkbaar een modelreeks PROM en het getal erna bepaalde het geheugen)

SPI flash memory on board

The N25Q128 from Numonyx is a 128 Mbit (16Mb x 8) serial Flash memory, with advanced write protection mechanisms. It is accessed by a high speed SPI-compatible bus and features the possibility to work in XIP (“eXecution in Place”) mode. The N25Q128 supports innovative, high-performance quad/dual I/O instructions, these new instructions allow to double or quadruple the transfer bandwidth for read and program operations.

http://www.rte.se/blog/blogg-modesty-corex/programming-spi-flash-memor…

daaruit zou volgens mij blijken dat die blob bij mij gewoon een USB 2 SPI bus converter zijn. je plugt in de pc, de blob verbind de SPI met je pc en de SPI voert een programma uit, die usb stick dus oorspronkelijk als reklame stunt zou kunnen geweest zijn (eerder hier vermeld). zo van die sticks die je inplugt en die sturen je automatisch naar een website. dongle zou ook goed mogelijk zijn. je moet dan eigenlijk in dat 8Mbit geheugen een programma steken die uitgevoerd wordt.
daarin zou nu dus een programma zitten die bij detecte van het usb apparaat aan u pc de commands geeft die een normale memorystick zou uitsturen.
met het herprogrammeren van dat geheugen zou je het andere zaken kunnen laten uitvoeren. en dan wordt het een pak logischer waarom die printjes gebouwd werden.

eens ingeplugt begint de led te knipperen. en daarna stopt het.
elk commando die je probeerd, resulteerd in een aantal knipperingen en dan krijg je een foutmelding (waarschijnlijk een programma die kijkt of er communicatie komt en dan een bepaalde antwoord terug stuurd).
het rare, als ik onder android de usb stick ontkoppel, gaat een normale stick zijn ledje uit, en deze blijft branden (ready lampje???)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 29 april 2014 20:30:24 schreef Damic:
32GB maar laat wel de phone crashen en alles gaat traag erop :/ dus volgens mij eens reflashen naar 16GB en dan moet het wel goed gaan,

Het lijkt me dat "traag" niet een normaal gevolg is van "geflashed als 2x groter". Ik zou eerst eens met zo'n test-programma kijken of ie gewoon 32G kan doen. Als dan blijkt dat ie vol is bij 16G of minder dan kan je kijken of terugflashen helpt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 30 april 2014 19:08:08 schreef Robin F.:
Uiteraard :-) Stuur maar een mailtje als je wat hebt.

Geldt dat alleen voor fcapri, of ook voor mij? (Of zijn mysterieuze chips sowiso welkom?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Shiptronic

Overleden

met terug sturen naar kingston was idd om te kijken welke reaktie je daarop zou krijgen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb kingston eens gevraagd: "Ik heb hier stickies met typenummer zus, serienummer zo, die doen niet helemaal wat ik van ze verwacht. Zijn ze misschien fake?", hun antwoord: "nope, niet fake. Stuur ze maar terug". Daar zag ik geen heil in: het probleem was dat het moederbord niet de gewenste mode selecteerde. Daar kan Kingston niets aan doen. Met een kleine performance penalty doen ze het prima.

Kortom, in mijn ogen zijn ze erg aardig en staan ze achter hun product, maar de mensen die de vragen beantwoorden hebben net niet genoeg technische kennis.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 1 mei 2014 17:26:12 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Serie nr en type nr zegt me niets, er ligt hier een Iphone 5 naast me, als ik appel zou bellen met type 5 en serie nr xyyyxxyy dan zeggen ze ook, ja das een originele.

Maar ik heb nog geen Iphone android zien draaien ;)

PS. Nee ik ben niet genept, was een bewuste keuze.En dat ding doet het voor maar € 100,-- beter als een crappy sony experia Z a € 600,-- en die kon na 10 dagen in de vuilnisbak :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

die iphones heb ik ook al gezocht, maar die in belgie vragen +200€ voor de 2de handse en het risico om in het buitenland aan te kopen en versturen neem ik niet (gooapple-goophone...).
de reden waarom ik geen apple dingen koop is net voor hun software. waar zij op alle manieren de touwtjes in eigen handen willen houden. en ik customize graag :-).

de usb sticks worden hierbij dan ook gestopt. heb andere gekocht bij conrad en zijn nu onderweg (9,9€ voor 32GB). daarbij direct ook een raspberry gekocht (gratis verzending boven de 25€). ik kom bij conrad voor een raspberry+SDcard+usb lader goedkoper uit dan de aangeboden raspberrys op 2dehands.be

RobinF: als je graag eens speelt met deze sticks wil ik er gerust eentje doneren hoor. ben ook wel benieuwd wat ze precies zijn. heb er 2 stuks van. eentje ga ik wel houden om eens op het werk aan collegas te laten zien (kreeg daar de vraag of ik wat usb stick kon meebrengen uit china. kan hen dan ook direct laten zien wat ze daar uitspoken)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Op 1 mei 2014 18:48:07 schreef fcapri:
de reden waarom ik geen apple dingen koop is net voor hun software. waar zij op alle manieren de touwtjes in eigen handen willen houden. en ik customize graag :-)

Een iPhone is te jailbreaken. Dan kan er van alles op draaien.
Ik koop USB sticks bij de Hema en laatst een 32GB SD exemplaar voor in de Android fone in de goedkoopste webwinkel via de tweakers site.

@fcapri waar ga jij dan heen in china.
Ik heb ook een Chinese vriendin en eerst 9 dagen in Bejin geweest vlakbij het olympisch stadion want daar woont family van haar. Daarna 6 Dagen in Harbin en 3 Weken in Yilan waar haar moeder woont.
In Yilan ben ik ook op zoek geweest naar USB stick omdat ik de vele gemaakte foto's niet meer op de foto camera paste. Ik had daar niet het idee dat ze fake onder delen hadden eerder zelfs dat ze wat achter liepen en dat ze nog van oudere voorraden aan het verkopen waren. In dat stadje waren ze ook niet veel toeristen gewend.
Uiteindelijk een Stick gevonden voor dezelfde prijs als in Nederland.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik ben daar 3weken naar shanghai (people square in het centrum en 2weken pudong aan de luchthaven) en paar dagen Nanjing geweest dit jaar.
vorig jaar was het hongkong en shanghai
nu moeten we binnen 2jaar pas terug voor men vrouw haar passport te vernieuwen dan. men vrouw zou dan bali en shanghai willen doen, maar haar familie had het er al over om eens van china naar korea te gaan dan.
men vrouw heeft hier op 5km vandaan ook een chinese vriendin uit bejing die hier met een belg getrouwd is.

ik ging naar ginder dit jaar met de bedoeling een hoop sticks mee te brengen, eventueel eens uitkijken naar een gooapple gsm en dan vooral behuizingen voor men 18650 power banks. voor commercieel gedoe moet je wel in hongkong zijn. het nadeel is wel dat de engelsen daar veel geweest zijn en dat echt volledig westers is daar, met dan ook de westerse prijzen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 mei 2014 18:37:26 schreef Shiptronic:
beter als een crappy sony experia Z a € 600,-- en die kon na 10 dagen in de vuilnisbak :(

Dan heb je toch iets fout gedaan vrees ik ;). Xperia T is niet 's werelds beste toestel (schijnt bij sommige mensen SD kaarten corrupt te maken) maar de Z is toch echt wel een toppertje.

Shiptronic

Overleden

[OT] dat iets stuk gaat kan, maar een scherm dat al breekt alleen door op een tafel te liggen? Maar het gevecht daarna is te droevig voor woorden :( Maanden wachten op onderdelen ??? in zo'n geval neem ik voor mijn klanten de verantwoordelijkheid om gewoon een nieuwe van de plank te trekken. maar dat gaat hier te ver OT. mocht je het hele verhaal willen lezen : http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40218635#40218635

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 mei 2014 10:12:11 schreef Shiptronic:
[OT] dat iets stuk gaat kan, maar een scherm dat al breekt alleen door op een tafel te liggen?

Ja kan, een collega heeft dat ook gehad met zijn telefoon, 's avonds weggelegd op tafel. 's morgens een barst in het display.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.