Oude koeien.

benleentje

Golden Member

We hebben nu de gekleurde ledje rood voor als een nieuwe ongelezen post zijn in een topic en de rest kleurt blauw. Is het niet handig om daar nog een kleur voor te verzinnen als het een ouder topic is. Of er een bliksemschicht voor te plaatsen als zijnde een waarschuwing.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

er zijn er ook genoeg die blauw niet zien hoor. in mijn 35jaar heb ik al 2x met zo iemand op de school banken gezeten. de laatste zat zelf in de electronica en had de grootste moeite met kleurencodes van weerstanden.

trouwens is iemand niet kleurenblind, maar kleurgestoord. een kleurenblinde ziet alles zwart/wit. een kleur gestoorde kan een kleur foutief zien.
bv blauw en groen kan voor die persoon 2x groen zijn. of rood kan voor die persoon grijs zijn maar de rest van de kleuren ziet die wel
de laatste die ik mijn klas zat zo (paar jaar terug) had ook zo speciale test fotos op zen pc staan, en daar waren er fotos bij waar ik een andere mening had dan de rest van onze groep. nogthans bij ELKE kleurentest met die fotos met spikkels, kan ik zeer snel het getal erin zien de gevoeligheid van kleurverschil is hoog bij mij, doch zijn er wat problemen op kleurherkenning

zou het niet helpen om de layout IETS te veranderen bij een oud topic?
als ik op reply druk, kom ik altijd hetzelfde venstertje tegen en begin ik te typen. als men reply kader ineens 2regels lager staat, valt me dit direct al op. je zou dan bv ook de reply kader direct in licht rood kunnen zetten als iemand een reply geeft op een oud topic, of een quote uit het reglement toevoegen vlak boven de reply kader. dan kan iemand volgens de regels nog altijd afwegen of die iets zinnigs toe te voegen heeft of niet.

ik vind het ook zo irritant als iemand antwoord op zo een topic, en erger nog als het al een paar mensen is overkomen. ik open de laaste pagina, herken het topic niet, ga paar antwoorden naar boven...nog niks (zie allemaal nieuwe datums). dan ga ik naar pagina 1 en lees het hele topic. vaak dan 2-3 paginas later val ik NOG eens over de datum en zie ik dan pas dat het een oud topic was. je mag dus niet zomaar de datum vergelijken met de laatste reply maar wel met de openingspost

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Hoe groot is het probleem nou eigenlijk? Lijkt weer typisch IT-land: het bedenken en maken van de oplossing is een groter probleem dan het probleem waar het om begon.

Nog even en we krijgen een loeiende koe te horen als we op 'reply' drukken in een oud topic. Mazzel dat we geen geur-PC hebben, anders zou de geur van een dooie koe ook wel een aardige zijn...

Dok

Golden Member

@EricP.
De geur van een dode koe is niks mis mee, gooi een biefstuk in de pan en dat ruikt best wel goed...
En ja, het beestje is al een paar dagen dood.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

@fcapri: wat jij als kleurgestoord omschrijft, is wat normaal onder kleurenblindheid (diverse varianten) wordt verstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De beheerder van het gebouw waar ik werk is kleurenblind. Hij krijgt wel eens een boete omdat de oranje natrium straat lampen voor hem precies dezelfde kleur hebben als een rood stoplicht....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, dat rode VERKEERSLICHT staat dan weer boven, dan weer in het midden en dan weer onder zeker...

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
maartenbakker

Golden Member

Dus jij kan op afstand van dat ene lichtpuntje tussen alle gelijkgekleurde lichtpuntjes zien of het midden of boven staat?

Als goed kleurenziende, valt het mij ook op dat je een geel verkeerslicht niet makkelijk ziet tussen natriumverlichting. Dat geeft mij altijd voldoende tijd om te handelen, maar als je datzelfde met rood hebt, zou je best wel eens een in de problemen kunnen komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
klein is fijn

Moderator

Dit topic gaat ondertussen met een flinke afzwaaier (net zoals die kleurenblinde beheerder) richting een oude sloot. Graag een beetje op de ontopic weg blijven.

benleentje

Golden Member

En vandaag weer een oude koe opgedoken en tijd en energie er voor niets ingestoken.

Het moet echt duidelijk overkomen voor een ieder die erop wil antwoorden dat het topic ooit eens meer dan 3 maanden oud is geweest. Die waarschuwing dus niet enkel voor de eerste die een oud topic oprakelt maar gewoon voor iedereen die erna komt.

Want wie let er nu op een datum daar hebben we toch de automatisering voor die voor ons oplet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op Tweakers zie je dit in een oud topic:

http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/alert.gif Let op! De laatste reactie in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

(Op de plek waar hier staat: "Lees voor iets toe te voegen eerst de FAQ")

En de quick-reply staat op Tweakers ook automatisch uit in oudere topics.

Staat hier ook:

http://i1057.photobucket.com/albums/t388/flitsservice1/oudbericht_zpsf5955bff.jpg

Als je dat negeert dan doe je het wel bewust.

Begin dan bijvoorbeeld met "ik weet dat dit een oud topic is maar..."
Dan weet de lezer ook dat je het hebt gezien.

[Bericht gewijzigd door theove op vrijdag 11 juli 2014 23:21:25 (29%)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
joopv

Golden Member

Op 11 juli 2014 23:04:45 schreef benleentje:
En vandaag weer een oude koe opgedoken en tijd en energie er voor niets ingestoken.

Hoezo voor niets? Ik heb je bericht in het puntlastopic met interesse gelezen. In dit geval is het helemaal niet boeiend dat de topicstart uit 2002 is.

Immers - je post je bericht toch niet alleen voor de topicstarter, maar ook voor de andere forum lezers. Anders had je ook een directe mail kunnen gebruiken. En DAN had je er je tijd en energie WEL voor niets ingestoken.

Waar het mij en Benleentje om gaat is dat je soms een voor-jou-nieuw topic leest, beslist: Het antwoord op de vraag van de TS weet ik, ik kan die figuur helpen, je scant het topic om te zien dat het antwoord nog niet gegeven is en begint te typen. Of laatst ben ik onder het mom van: "dat is toch in deze tijd makkelijk te googlen?" even voor die figuur aan het googlen geslagen. (nu wel, 5 jaar geleden misschien iets minder).

Iemand helpen is waar ik het voor doe. (en zelf dingen leren). Maar dan moet die andere persoon er wel wat aan hebben. Als die al 5 jaar op het kerhof kan liggen heeft het weinig nut dat ik nog een antwoord voor hem/haar ga typen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

Dat is ook mijn ervaring; je gaat je inlezen op het onderwerp, zoekt iets voor de TS uit en vervolgens kom je erachter dat het topic al 10 jaar oud is. Als je er al op tijd achter komt.

Bij de andere forums die ik volg, Het Nederlands Forum over Oude Radio's en Het Nederlands Transistorforum, valt het beter op dat het om een oud topic gaat.
De gelezen berichten worden in een andere kleur weergegeven. Dus een bericht dat ik heb aangeklikt dat in een thread verschijnt van ongelezen berichten is al zo oud dat de markering "gelezen" alweer is gewist.

De vergelijking met CO gaat niet op omdat het om heel andere software gaat.
Maar een duidelijke markering dat het oude berichten zijn zou het wel makkelijker maken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
benleentje

Golden Member

Op 11 juli 2014 23:44:24 schreef joopv:
[...]Hoezo voor niets? Ik heb je bericht in het puntlastopic met interesse gelezen. In dit geval is het helemaal niet boeiend dat de topicstart uit 2002 is.

Daar ben ik dan wel blij om. Daar doe je het inderdaad voor.

Begin dan bijvoorbeeld met "ik weet dat dit een oud topic is maar..."
Dan weet de lezer ook dat je het hebt gezien.

Dat zou dus automatisch gedaan moeten worden in een script. Dat lijkt me een prima oplossing zo in de post daarboven duidelijk met de tekst

let op dit was eerder een ouder topic waarin opnieuw is gepost.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Rode letters worden volgens eigen zeggen van de poster compleet over het hoofd gezien; zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/107537

Ik vraag me vanuit Mens-Machine Interactiedesign af, wat eventueel beter zou werken dan rode letters in een kader dat visueel kennelijk als versiering overkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Misschien een audiofile met bel/waarschuwing afspelen? :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat een klik op het rode waarschuwingsvak om het invoerveld zichtbaar te maken het beste werkt.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
maartenbakker

Golden Member

Dat is wel een goeie. Wat ook kan, is de "OK" knop grijs en onwerkzaam maken tenzij je op de rode tekst klikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Dan moet er wel weer ergens staan dat je eerst op de rode tekst moet klikken anders komt niemand er meer uit. Komt er weer commentaar dat er teveel tekst staat, en door de letters de waarschuwing niet meer ziet.

Er kan toch als je op de knop "Beantwoorden" drukt een dialog op het scherm komen met de rode-letter-tekst die eerst weggeklikt moet worden? "Cancel" zou, denk ik, de default button moeten zijn. ;-)

Don't Panic!

Ik betwijfel of dat gaat werken, want de meeste mensen zijn door onze grote vrienden in Redmond geconditioneerd om gewoon op "ja" en "ok" te klikken zonder ooit de tekst te lezen.

Eigenlijk jammer dat er nu weer in dit topic gepost is; na 47 dagen zonder activiteit was hij al over de helft om zelf officieel een "oude koe" te worden!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hensz

Golden Member

Is helaas ook weer waar.

Misschien dan een extra veld direct onder de rode letters waarin mensen moeten typen "Ik heb een zinvolle toevoeging" of iets dergelijks. Knappe knul die dat op de automatische piloot doet. :-)

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

In radiomuseum.org werkt klikken op een tekst om de OK-knop vrij te geven heel goed. De tekst luidt zoiets als "Ik begrijp dat er mensen zijn die dit model aan hun priveverzameling gekoppeld hebben en wat de consequenties zijn van het veranderen van het typenummer" op het moment dat je een voorstel voor veranderingen in het typenummer moet goedkeuren.

Pas als je die tekst kent, ga je er automatisch op klikken, maar omdat het geen knop is, gaat de MS-reflex niet op.

En ik zou de OK-knop vrijgeven en niet het tekstinvoerveld, omdat de 'stakes' hoger zijn als je eenmaal je bericht hebt getypt en je merkt dat de OK-knop niks wil doen. Dan beklijft het beter.

Daar staat tegenover dat ik me realiseerde dat de tekst zelf in het rode blok gewoon niet klopt, want hoe weet een nieuwkomer nou dat wat hij wil toevoegen niet als relevant geldt? Voor hemzelf is zijn vraag immers een nuttige aanvulling. Verwijzing naar de FAQ dekt dat in principe af, maar een zinnetje als 'voor een eigen vraag een eigen topic openen' is misschien wel een duidelijke toevoeging.

Met dank aan Arco trouwens http://www.uploadarchief.net/files/download/old_cow.png

@rew: Dat is een heel goed plan, topic openen met link naar het oude topic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien moet je, (maaar dat is weer werk voor Jeroen, sorry Jeroen), mensen meteen de optie geven: <ik heb iets toe te voegen wat relevant is voor dit oude-koe-topic> of <eigenlijk heb ik een nieuwe, vraag, die hier vaag aan gerelateerd is>

Indien op die laatste knop geclickt wordt, kan het systeem direct een link toevoegen als:

naar aanleiding van eerdere discussie in het topic <click hier>..

(waarbij "click hier" natuurlijk vermeden moet worden)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/