Slecht voorverwarmen Sharp R-969

Beste kenners,
Ik heb een Sharp R-969 combimagnetron en nu ben ik erachter gekomen door de temperatuur te meten dat hij in de voorverwarmstand niet tot de gewenste temperatuur voorverwarmd.
Als ik de voorverwarmstand over sla dan duurt het een 1/2 uur voor de 200 graden Celsius wordt bereikt en een uur voor 250 graden Celsius gehaald wordt.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en is dit dan door een leek te verhelpen?

Groeten,
Luuk

1 van de verwarmings elementen kapot? veel combimagnetrons verwarmen voor met zowel het grill element als de hetelucht, eenmaal warm gaat het grill element uit en blijft de hetelucht alleen werken.

meet de opgenomen stroom van het apparaat eens, 200 graden zou een 10 minuten mogen zijn, zonder iets in de oven. kan een gaar element zijn, gare sensor, rotte verbinding ergens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste Testman,
Hoe kan ik de opgenomen stroom meten?

Groeten,
Luuk

Lijkt mij eenvoudiger de 2 elementen los op oompjes en tantes door te meten.
Ofwel bedrading van de elementen losnemen, en in de ohm stand de elementen door te meten (uiteraard zonder dat het apparaat is aangesloten op het lichtnet) en hier de gemeten waardes te melden.
Grotee kans dat 1 van de elementen niet meer aangetuurd word.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 9 juni 2014 19:17:42 schreef Gadget_inc:
Lijkt mij eenvoudiger de 2 elementen los op oompjes en tantes door te meten.
Ofwel bedrading van de elementen losnemen, en in de ohm stand de elementen door te meten (uiteraard zonder dat het apparaat is aangesloten op het lichtnet) en hier de gemeten waardes te melden.
Grotee kans dat 1 van de elementen niet meer aangetuurd word.

Beste Gadget_inc,
Ik ga dit proberen maar eerst moet ik een meter zien te lenen.

Groeten,
Luuk

Hallo allemaal,
Ik heb eindelijk een multimeter kunnen lenen, heb de combimagnetron open geschroeft en heb het volgende gemeten.
Ik heb gemeten met 200 Ohm (dat is het kleinste wat op de multimeter voorkomt).
Het element van de grill geeft een waarde van 40,1 Ohm.
Het element bij de ventilator geeft 36,2 Ohm als waarde.

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen wat er aan mijn oven makeert.

Groeten,
Luuk
PS ik wilde afgelopen week iets grillen maar er gebeurde niets, na 15 min. was het nog net zo rauw als dat het er in ging.

Ik heb hier een Sharp R-8R51 (een hele oude, 21 jaar oud volgens mij). Als ik die op hetelucht stand zet om een pizza klaar te maken dan duurt het ongeveer een tien minuten voor hij op 220 graden is.

Stroomverbruik zit rond de 1500-1600W als hij bezig is de pizza op te warmen.

Kan je helaas niet helpen met jouw oven, maar misschien dat je wat aan mijn gegevens hebt ;)

Thinkpad,
bij mij duurt het veel langer om hem op temperatuur te krijgen.
220°C duurt bij mij minstens een half uur.

Groeten,
Luuk

als je de oven aanzet en even een minuutje laat opwarmen, is dan het grill element heet als je kijkt/ met de hand eroder langsgaat?

de nieuwere modellen stoken met opwarmen zowel de grill als het hetelucht element heet. zonder grill erbij duurt het idd een 10 minuten voor het ding heet is.

ofwel een clixson stuk, relais gaar op de module voorop of een deurschakelaar die slecht contact maakt. ook de fan van de hetelucht kan te langzaam draaien waardoor de thermistor steeds uitschakelt door warmte ophoping achterin het apparaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat grill element moet je gewoon binnen no time zien oplichten is namelijk een quarts-element.

Goedendag,
ik heb beide clixsons met kale aansluitingen met 200 Ohm en in diodestand gemeten en beide geven 0,3 Ohm en op diodestand 0 aan.
Zijn deze nu stuk?
Alvast bedankt voor alle hulp,
Luuk

Die zijn goed, dat wil zeggen dat ze nog contact geven en niet te warm zijn geworden.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Volgens mij is het
* 230V
* relais of zo
* Clixon
* elelement.

De 230V heb je doorgemeten: Het ding doet nog IETS.
De clixon heb je doorgemeten: in orde.
Het element heb je doorgemeten: in orde.

Dan blijft er alleen nog het "schakelgedeelte" met een relais over. Formeel zijn er nog twee opties: Het relais is kapot of de aansturing. Tja. Wederom ben ik bang dat je even moet gaan meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste allemaal,
Omdat het nu te ingewikkeld wordt voor me heb ik besloten om deze combimagnetron niet te repareren maar een nieuwe gewone oven te kopen.
Ik heb nog een gewone magnetron staan die zet ik er dan wel bovenop.

Allemaal heel hartelijk bedankt voor de hulp.
Groeten,
Luuk

Vreemd verhaal , je zet er een gewone magnetron bovenop?
Magnetrongedeelte was toch niet defect?

Beste Soldeerbout,
Ik bedoel dat ik een gewone oven koop en de enkele magnetron die ik nog heb staan er boven op zet.
Groeten,
Luuk