Philips TV, voeding Delta DPS-298CP A defect

Hoi,

Ik ben bezig met de reparatie van een philips TV, deze is tijdens het spelen gestopt.
En korte check levert op dat de voeding, een print met opdruk: Delta DPS-298 A geen spanningen meer levert.

Het volgende heb ik gevonden:
- Veiligheidsweerstand R901 onderbroken
- PowerFet Q901, volledige sluiting
- IC901 is onthoofd.

Wie kan mij helpen met de volgende vragen:
Wie heeft voor mij een schema van deze voeding, zodat ik onder andere het typenummer van IC901 kan achterhalen.
Wie kent deze voedingen beter? mag ik de defecte componenten klakkeloos vervangen, of staan deze voedingen er om bekend dat er nog meer defect raakt?

Alvast bedankt voor jullie tips.

groeten,
Max

http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0813.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0814.jpg

als je zoekt op het chassis nummer van de tv zal het schema ook de voeding bevatten. zo niet is er geen schema, dat is vaker met de delta voeding die oem gemaakt zijn.

vaak is een andere voeding ook nog betaalbaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

IC's op Deltavoedingen zijn vaak custom. Soms ook 'gewoon' van Sanken of Fuji ofzo, maar alsnog lastig los verkrijgbaar.

@minimax hieronder: Voor 65 euro zou ik het risico op een (wellicht onvindbaar en/of duur) IC niet nemen en er geen tijd insteken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi,

Het chassisnummer van de TV heb ik zo niet bij de hand, die staat nog bij mijn broer (de eigenaar)
Maar het typenummer van de TV is volgens mij de 37PFL8404H/12

Op het 12nc. numer van de voeding (2722 171 00702) heb ik al vervangende voedingen gevonden vanaf 65 euro.
Op zich een hele nette prijs, maar als ik het stuur-IC kan vervangen (en de rest), dan is dat een uitdaging die ik nog wel wil nemen.
Maar dat moet ik wel eerst het (onleesbaar geworden) typenummer van IC901 achterhalen ;-)

Edit:
Het chassis is de Q548.1E LA, en de servicemanual gevonden.
Maar helaas is de PSU een blackbox :-/

groetjes,
Max

Wordt een nieuwe voeding .
Er is geen documentatie te vinden zoals al aangegeven dus niet doen.
IC zal je per 100 moeten kopen.
Voeding is niet al te duur

Dat onthoofde gedeelte, zwerft dat niet nog in de TV??? Ic's kan ik over het algemeen wel krijgen, ook per stuk nog wel.

Update: het IC is een ICE3BS02 vermoed ik.

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 16 juni 2014 15:18:18 (16%)

IC901 is een ICE3BS03LJG.

Groeten, Ron.

Hoi Minimax

Ook ik was bezig met een delta voeding en heb ik een opwelling een dcp 298a gekocht
helaas niet compatible met mijn toestel dus nu over.

mocht je er niet uitkomen en interesse hebben hoor ik je vanzelf.

groet Theo

Op 16 juni 2014 15:19:05 schreef Rontronix:
IC901 is een ICE3BS03LJG.
Groeten, Ron.

Ron, Dankje, ik ga eens zoeken, maar het is me duidelijk dat het niet mee gaat vallen.

Theo-ams, Dankje voor je aanbod, als het met het IC niet lukt, maak ik graag gebruik van je aanbod.
Ik neem nog contact met je op.

Groeten,
Max

maartenbakker

Golden Member

Het kan nog meevallen, ICE is beter verkrijgbaar dan customspul.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 juni 2014 19:11:34 schreef theo-ams:
Ook ik was bezig met een delta voeding en heb ik een opwelling een dcp 298a gekocht
helaas niet compatible met mijn toestel dus nu over.
mocht je er niet uitkomen en interesse hebben hoor ik je vanzelf.
groet Theo

Hoi Theo-Ams,

Het wil nog niet lukken met het IC.
Ik heb wel interesse in de voeding.
Kun je contact met mij opnemen, jouw E-mail is helaas niet openbaar.

Alvast bedankt.

Groeten,
Max

Dag Minimax,

Mijn TV heeft ook problemen met het Deltaboard DPS 298 CPA. Hebt u een idee waar ik een nieuw board kan bestellen? Alvast dank voor uw reactie.
met vriendelijke groet,

Op 5 mei 2015 11:17:23 schreef barbone:
Dag Minimax,

Mijn TV heeft ook problemen met het Deltaboard DPS 298 CPA. Hebt u een idee waar ik een nieuw board kan bestellen? Alvast dank voor uw reactie.
met vriendelijke groet,

Als je even aangeeft wat het probleem is weet iemand misschien wel een oplossing. Een nieuwe voeding kun je vergeten, hooguit een gerepareerde indien nog leverbaar.

Probleem met deze voeding is vaak dat de 4 kleine blauwe schijfcondensatoren kapot gaan.
Mocht de tv niet aan gaan kan je deze eens desolderen en kijken of die dan aan gaat.

Ik heb toevallig bij 2 philips tv's het zo kunnen oplossen echter is er wel een reden waarom die kapot gaan. ( Lampen bijv ).

Dank voor de snelle reactie. De TV van mijn vader is helemaal dood. Zelfs het controlelampje brandt niet meer. Het type is S0549.2E De gegevens van het board zijn 37PLF9604H-12 Delta DPS 298CP A. De zekering op het board heb ik gecontroleerd. Deze is in orde. Er is verder niets bijzonders aan het board te zien.
Met vriendelijke groet,

Secundair de diode's nameten, deze klacht / oplossing is via dit forum te vinden.
Bekijk deze topic eens http://www.circuitsonline.net/forum/view/121352/1/37pfl9604

Dag William 1967

Ik heb je advies gevolgd en de topic bekeken. De led is bij mij ook dood. Het is mij echter niet duidelijk welke diode's ik nu moet controleren. Wil je dat voor mij nog even verder duiden. Alvast dank voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Het klinkt alsof je niet weet wat een diode is, als je dat niet weet dan niet aan beginnen. Zoveel diode's zitten er niet op deze voeding.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat daarbij om de secundaire diodes, op de foto rechtsonder en buiten de lijn die het primaire deel van de voeding aangeeft. Bij twijfel gewoon allemaal nameten, en als je ze niet herkent kun je inderdaad beter eerst een heel klein beetje basiskennis opdoen of een handig iemand in de buurt opzoeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 7 mei 2015 12:46:39 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bericht voor Maartsn Bakker,

Ik heb je aanwijzingen opgevolgd en de twee diodes vervangen. Dat bleek 100% de oplossing te zijn. Het toestel functioneert weer prima. Blijft wel de vraag waarom deze onderdelen defect raken. Heeft het wellicht te maken met het feit dat zij constant onder spanning staan in de standby of is er een andere oorzaak? Alvast hartelijk dank voor uw goede advies.

Met vriendelijke groet,

J.B.M.M. Berends

Ik kan het IC per stuk krijgen, interesse??