Hellow allemaal,
Geen idee of het hier in de juiste categorie (witgoed) staat, dus als het fout staat: feel free to move.
Ik heb hier dus een stoomreiniger staan die defect was, waarvan ik had beloofd om er eens naar te kijken. Ik heb het water (dat er al jaren inzat) er uit gehaald, en de lampjes gingen branden, en de ketel werd ook warm.
(er was binnenin nergens iets van schade te zien, dus ik vermoed dat de "rook" die de eigenaar beweerde gezien te hebben bij het laatste gebruik gewoon stoom was)
echter wanneer ik de stekker uit het stopcontact trok, sprong de verliesstroomschakelaar.
Heeft er iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Het viel mij op dat er een blauwe draad (niet de N-draad, want er zat als ik het mij goed herinner nog een trafo tussen) contact maakte met een PE. Heb deze proberen te scheiden van mekaar met een stukje elektriciteitstape, maar toen zag ik dat ze verder toch bij elkaar kwamen in hetzelfde contact.
Geen idee of dit het probleem kan zijn, maar het viel me wel op.
Alvast bedankt!
Klinkt eerder naar een rot verwarmingselement, meten met de multimeter tussen aarde/massa en de andere aansuitingen. Kan zelfs het snoer zijn!!!
Druiloor
Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Misschien is je ene stekkerpen net wat langer dan de andere , in ieder geval is er altijd een eerder uit de wandcontactdoos dan de andere, dan neemt eventuele lekstroom als de nul er eerder uit is, naar de randaarde toe en vliegt hij eruit.
Een niet erkende onverantwoordelijke installateur reparateur, die met hakken over de sloot zijn vmbo diploma gehaald heeft, zou de randaarde in de stekker verbreken, dan doet hij dat niet meer. Zo'n man moet ook brood op de plank, nietwaar?
Eerst en vooral is er geen randaarde hier, maar gewoon een aardingspen (zoals die in België wel vaker voorkomen)
Het toestel is nog nooit hersteld geweest, en het zag er standaard uit dat die 2 verbindingen bij elkaar komen.
Bovendien is het een toestel van Kärcher, dus een ontwerpfout lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Druiloor
Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Ja, randaarde of aardpen, what is in a name.
Ik denk dat smd correct suggereert.
Je moet je voorstellen dat er een (stroom)lek is van het verwarmingselement in de buurt van de nulleider naar het huis dat aan je aardpen zit.
Dat lek staat in bedrijf weinig spanning op, omdat het dicht bij de nulleider zit. en er loopt dus niet veel lekstroom, in ieder geval te weinig om je aardlekschakelaar te activeren. Nu trek je de stekker eruit.
STEL nu dat de nulleiderstekkerpen eerst loskomt NA de fasestekkerpen (spanning 230 tov aarde) dan staat nu geen lage spanning op het lekpunt maar 230V. De aardlekstroom wordt dus navenant groter en je aardlekschakelaar in de meterkast schakelt de zaak uit.
Dat is het antwoord op je vraag hoe het mogelijk is dat bij UITtrekken van de stekker de aardlekschakelaar triggert.
Vraag beantwoord, onzekerheid " Hoe kan het dan dat..." beantwoord, en bericht smd in deze topic voor waar aannemen, of jezelf overtuigen door tussen elke stekkerpen en de aardpen te meten met een megger of ohmmeter, nadat het apparaat eventueel eerst op temperatuur is gebracht.
Je kunt hem nog gebruiken achter een scheidingstrafo (die ook niet niks kost).
Je kunt ook de stekkerpen die aan de faseleider zit wat inkorten (stukje afzagen) of de leiding naar de aardpen doorknippen, of een passende weerstand tussen de fase en aardpen monteren ter compensatie, maar ja met dit soort adviezen krijg ik half CO op mijn dak omdat dat onveilig is.
Anoniem
De Nul en de Aarde samen onder 1 schroef in een apparaat mag nooit natuurlijk. Ik zou toch deze twee draden van elkaar scheiden. Nul naar het element en de aarde alleen aan het metaal.
Als je het apparaat gaat doormeten kun je het beste water in her reservoir doen, warm laten worden en dan de stekker er uit en direct meten.
@Druiloor: mhmmm, ik begrijp het (min of meer) en ga er dus vanuit dat je het bij het juiste eind hebt (en smd dus ook). Klinkt allemaal logisch 
Maar is er dan geen deftige oplossing voor dit probleem? Iets dat ik (zonder al te veel kosten) kan vervangen?
@HenkR: Het zijn niet de draden uit het stopcontact die binnenin het toestel samenkomen. Er zit nog een transfo (en mogelijk nog wat andere elektronica? weet het niet zeker meer) tussen.
Het is op de connector voor de "spuitdarm", waar ook de stoom doorgaat, waar ook enkele geleiders naartoe gaan. De blauwe draad komt samen met de PE-draad op dezelfde pin van die connector uit.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 7 juli 2014 02:28:54 schreef azziplekkus:
[....]
Het is op de connector voor de "spuitdarm", ......
komt daar dan misschien spuitpoep uit? 
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 7 juli 2014 02:28:54 schreef azziplekkus:
Maar is er dan geen deftige oplossing voor dit probleem?
Ja: Het probleem opzoeken en oplossen.
Dat twee draden aan mekaar zitten hoeft niet verkeerd te zijn. Maar het kan zijn dat iemand heeft zitten prutsen in dat ding, ook al zag ie er "ongemodificeerd" uit. Ik kan het niet beoordelen vanaf hier.
Ga er van uit dat er een lek is tussen 1 van de fase-draden en de aarde. Dat is wat de verliesstroomschakelaar je vertelt. Dat is een "gevaarlijke situatie" die m.i. opgelost moet worden.
Die verliesstroomschakelaar grijpt nu in. Een deel van het doel van dat ding is dat je directer terugkoppeling hebt over mogelijk "gevaarlijke situaties". Die heb je nu: dat apparaat is gevaarlijk. Een keer zit je op een afgelegen plek, waar de randaarde kapot is en geen aardlek en dan kan je een doodsklap van dat ding krijgen. Juist omdat het ding met water en stoom werkt moet je extra voorzichtig zijn en dit soort waarschuwingen serieus nemen.
Apparaat geopend en al eens gecontroleerd op lekkage/roest/corrosie??
Koppel element eens los en meet die Ohms. Indien een waarde, einde element.
Knutselen kan niet, je werkt met veiligheid of je leven!!!
Anoniem
@HenkR: Het zijn niet de draden uit het stopcontact die binnenin het toestel samenkomen. Er zit nog een transfo (en mogelijk nog wat andere elektronica? weet het niet zeker meer) tussen.
Het is op de connector voor de "spuitdarm", waar ook de stoom doorgaat, waar ook enkele geleiders naartoe gaan. De blauwe draad komt samen met de PE-draad op dezelfde pin van die connector uit.
Die truuk met een scheidingstrafo en een gekoppelde Nul en Aarde wordt in Belgie volgens mij op grote schaal toegepast. Volgens mij is dit omdat de aarde in Belgie niet altijd doet wat hij zou moeten doen. Ik heb deze oplossing heel vaak gezien bij CV ketels.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Op 9 juli 2014 14:43:41 schreef DE OLDE:
Doet men dat niet ten behoeve van de ionisatie ? ? ?
Precies. CV ketels werken vaak niet als nul en fase omgewisseld zijn. in NL kan je de stekker omdraaien, in België niet ivm de aardpin.
Anoniem
Voor zover ik weet is de netspanning in Belgie niet altijd even schoon. Met name de Nul is niet altijd een echte Nul maar heeft soms ten opzichte van de Aarde een spanningsverschil. Dit geeft vlamstoringen.
Ook stoorimpulsen filter je voor een groot deel weg met een scheidingstrafo. Dit komt bij mijn weten door de weekijzer kern.
Wat betreft de pen-aarde: er is geen norm die omschrijft op welke pen van zo'n stekker de fase of nul moet zitten als de stekker aangegoten is 
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (18%)]