ThyssenKrrupp swingflow traplift

Ik heb voor mijn vader (kanker in de rug) een traplift over kunnen nemen van hun inmiddels overleden buren. Mijn ouders wonen in een rijtjeshuis en het overzetten van het apparaat gaf weinig problemen: het paste precies.

Nu ik het apparaat in werking wilde stellen deed ie echter niet wat ie moet doen:

- de traplift installatie heeft 3 laadpunten, beneden, midden en helemaal bovenaan. Hij vertrekt keurig vanaf beneden (1e laadpunt) maar aangekomen bij het 2e laadpunt in het midden valt ie stil en geeft aan dat er een gebruikersfout is opgetreden.

- trek ik de voeding los op dat 2e laadpunt dan gaat ie daar keurig overheen naar boven en stopt daar op het 3e laadpunt. Echter daar aangekomen blijft hij aangeven en piepen dat de rit afgemaakt moet worden. Maar ja, je kunt vanaf boven alleen nog maar naar beneden.

Vraag: weet iemand hoe de liftsstoel weet waar hij is op de rail als hij een laadstation passeert? Doet ie dat door stappen te tellen middels hall-gever teller op de stoelmotor, of geeft de voedingstrafo naar de laadcontacten beneden, midden en boven een signaal door lagere of hogere spanning of iets anders?

Oftewel: heb ik de voeding naar de laadcontacten verkeerd aangesloten? Ik heb met de multimeter de spanning gemeten en ze zijn alle drie gelijk: +/-35V DC. Dus dat kan eigenlijk niet verkeerd dacht ik. Of geeft de voeding per laadcontactaansluiting nog een signaal mee?

Ik denk dat je de voedingspunten bij hermontage onderling verwisseld hebt. De middelste moet boven zitten en de bovenste halverwege.

Laat horen wat je hiervan denkt s.v.p.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Arco

Special Member

Lijkt me een heel logische verklaring. De besturing begrijpt niet hoe je van punt 1 op punt 3 bent gekomen zonder punt 2 te passeren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Hmm, doen die dingen dan meer dan alleen voeding?

Ik ben ook wel benieuwd hoe dat werkt. Voor zover ik weet heeft zo'n traplift als referentie het onderste punt en telt 'ie de rest. (Maar ik ben geen trapliftmonteur).

Je zou kunnen proberen te lift te resetten ergens net een stukje boven het onderste punt (accu even los, dan weer aansluiten. Of, als dit er zo een is met textielbekleding onderaan: daar zit een schakelaar links/rechtsvoor. Geen textiel maar kunststof, blauw lampje, en tijdens de rit draaiende stoel: Achteraan het ding met het koortje indrukken om uit te zetten.), en dan naar onderste punt rijden.

Kan ook zijn dat dat onderste punt een otolift was. (Ik ben geen monteur, maar ken dus wel precies 3 trapliften). Maargoed, met het bovenste of middelste punt als referentie is het principe gelijk: reset, referentie zoeken, en daarna zou 'ie moeten werken.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Onderste laadpunt is referentie heb ik begrepen uit de handleiding. Ik snap gewoon niet hoe de regeleenheid van de voeding zou kunnen weten waar de stoel op dat moment is.

Op de voeding staat niet aangegeven dat een laadpunt op specifieke plek in de voeding aangesloten moet zijn.

Resetten heb ik al heel vaak geprobeert.

Als hij boven is en toch verder wil, is het laadpunt boven origineel in het midden geweest. Dat verklaart ook waarom hij protesteert als hij bij het nog niet weggehaalde middelste laadpunt kwam dat eigenlijk het laatste was.

Gewoon proberen te verwisselen, als het lukt spaart het een hoop tijd.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

Ik zelf woon a.d. andere kant van NL. Dus ff omwisselen bedrading kost me 250km rijden vice versa. Niet erg als dat de oplossing zou zijn.

Bedrading naar de 3 laadcontacten zijn naar boven toe steeds langer vanaf de trafo. Zou de stoel dat kunnen detecteren?

Het is al met al wel intrigerend stukje techniek: door verbogen 1e laadcontact bij inbouw wat ik eerst niet door had wandelde hij de eerste keer ook voorbij en dus tot onder onderste referentie laadcontact.

Door het onderste laadcontact omgepoold met hulpkabeltjes aan te sluiten op de stoel kon ik hem terug rijden. Toeval dat ik daar achter kwam.

maartenbakker

Golden Member

IK zie niet helemaal voor me hoe het zit, maar kunnen inplaats van de bekabeling de laadpunten zelf niet verwisseld zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je er weer bent, maak eens een paar goede foto's van die laad punten, mogelijk ontdekken we er iets op.

De laadcontacten bestaan elk uit 2 afgeronde en als soort koolborstel verende koperen stiften. Deze stiften zijn alle 6 (3x 1paar) verbonden middels elektriciteitssnoer naar de trafo. De bovenste heeft dus de langste snoer en de onderste de kortste. Die snoeren lopen door de centrale buis naar de laadcontacten.

Op de stoel zelf zit een dubbel koperen contactvlak wat met stekkers en snoertjes verbonden zit met regelapparaat. De verende koperen stiften doen dus niets anders dan het laadvermogen van de trafo overbrengen op het regelapparaat. Het regelapparaat regelt denk ik ook de lading van de accu's. Dit omdat de laadspanning van de trafo's is +/-35volt DC terwijl de accu's in serie staan = 12+12=24Volt.

Laadpunten kun je niet verwisselen want je trekt de bekabeling uit de buis bij demonteren van de traplift. Bij plaatsing van de traplift trek je het langste snoer van boven naar beneden door de buis net als die van de middelste en onderste laadpunten. Die komen uit bij de trafo. De trafo heeft 3+ en 3- aansluitingen om en om, +-+-+- zonder verwijzing er bij naar welke laadcontact waar aangesloten moet worden. Op alle 3 de aansluitingen meet ik 35Vdc.

Er zit verder nog wel wat elektronica in de trafo maar dat is bij mijn weten echt alleen een piekspanningsbeveiliging o.i.d.

Ik zie nog niet in wat voor nut het zou hebben om helemaal naar mijn ouders af te reizen en de aansluiting 2 en3 om te wisselen.

jjoosse

Golden Member

Ik ben er even langs gegaan, woon wat dichterbij ;-).

De drie laadpunten, een onderaan, een in een bocht als extra parkeerpunt en een boven zijn aangesloten op hetzelfde punten op de voeding, de volgorde maakt dus niet uit. De spanning tussen de contacten van een laadpunt wel, de onderste moet net andersom worden aangesloten vergeleken met de twee anderen.

De stoel van de traplift bevat de complete aansturing, voeding van motoren en lader van de accu's, een van de eerste onderdelen na de draden naar de contacten was een bruggelijkrichter.

De losse voeding is niets meer dan een trafo wat dikke diodes en een paar elco's.

Dus opgelost?

Overigens hulde voor de CO'ers die vrijwillig wat over hebben voor de medemens!!!

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Op 7 juli 2014 23:20:10 schreef jjoosse:
De drie laadpunten, een onderaan, een in een bocht als extra parkeerpunt en een boven zijn aangesloten op hetzelfde punten op de voeding, de volgorde maakt dus niet uit.

hetzelfde punten?

Vastgesteld is dat de 3 aansluitpunten gewoon een rail of bus vormen en parallel staan?

De spanning tussen de contacten van een laadpunt wel, de onderste moet net andersom worden aangesloten vergeleken met de twee anderen.

Omdat er sprake is van laadpunten en aansluitpunten en eerder is gezegd dat er gewoon slierten netsnoer tussen aansluitpunten en laadpunten zitten, is dus verwisselen van de laagste laadpuntdraad op de bijbehorende aansluiting gebeurd.

Dat duidt erop dat de draden gelijkspanning voeren om de accu's te laden op de laadpunten. Of wisselspanning met erop gesuperponeerd een datasignaal?

De stoel van de traplift bevat de complete aansturing, voeding van motoren en lader van de accu's, een van de eerste onderdelen na de draden naar de contacten was een bruggelijkrichter.

Die brug maakt dus daar pas van de wisselspanning de gelijkspanning voor de acculading en elektronica in de stoel?

De losse voeding is niets meer dan een trafo wat dikke diodes en een paar elco's.

Is met de losse voeding de vaste voeding nabij het onderste referentieepunt=laagste laadpunt bedoeld?
Maar als die voeding niks anders dan trafo, elco's en diodes bevat dan is er toch gelijkspanning op de laadpunten en niks anders? Ook geen gesuperponeerd datasignaal? En toch zit er een brug in de stoel?

Ik mis kennelijk iets essentieels.

Je zal alleen en vereenzaamd wonen en die lift blijft ergens haken in een moeilijke bocht. De nutsinstellingen stimuleren met extra kortingen van 1 euro, of opslag van 1 euro dat je je afschrijvingen automatisch laat doen, gevolg:
Je kunt helemaal wegrotten op zo'n stoel na van honger en dorst te zijn omgekomen zittend in je eigen vuil, terwijl de nota's inmiddels jarenlang automatisch worden afgeschreven van de automatisch bijgeschreven AOW.

Of wordt dat stiekem bijgehouden van de oudjes met slimme meter, bonuskaart, en airmiles?

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Shiptronic

Overleden

Zitten er op de laad punten niet ergens nokken of magneet die in de stoel een switch of hall sensor bedienen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb begrepen van Jjoosse dat de traplift weer naar behoren werkt. Mijn dank is groot.

Ik had zelf bij de demontage over het hoofd gezien dat de voedingskabels van het onderste laadpunt andersom zitten. Dit is voor de stoel het signaal dat ie beneden is. Bij het omhoog rijden van de stoel passeert ie het 2e laadpunt wat dus omgepoolt zit ten opzichte van de 1e laadpunt. Deze ompoling is het signaal dat laadpunt 2 bereikt/gepasseert is. Vandaar ook dat ie bij mij in storing ging: hij bereikte een laadpunt zonder ompoolsignaal. Daarmee ging het apparaat niet mee akkoord: gebruikersfout.

Over de veiligheid is overigens nagedacht: mijn vader is niet alleen thuis.

Bedankt voor jullie hulp!

jjoosse

Golden Member

Op 8 juli 2014 09:07:06 schreef Druiloor:

hetzelfde punten?

Vastgesteld is dat de 3 aansluitpunten gewoon een rail of bus vormen en parallel staan?

Typo, de zin een paar keer opnieuw begonnen. De drie laadstations staan parallel. Ongeveer 35 volt gelijkspanning. Vanuit de losse voeding vertrekken drie netsnoeren naar elk laadpunt. Deze zitten aangesloten op een 6-voudige printkroonsteen in die voeding. De printbanen van de voeding kon ik niet volgen, de trafo zit in gegoten, de printplaat met diodes en elco's zit vast gekit of gelijmd. Wel is er geen weerstand tussen de + gemarkeerde aansluitingen, ook niet tussen de - gemarkeerde.

Elk laadstation op de rails heeft twee contactpunten boven elkaar. Daarmee maakt de stoel contact. Bij de onderste (het referentiepunt) is de polariteit van die contacten tegenovergesteld aan die van de andere. (+ boven in plaats van onder)

Er zitten sensoren in de stoel, of misschien tandentellers op het tandwiel wat in de rails grijpt. Want ruim voordat de stoel boven of beneden is vertraagt hij. Hij stopt pas echt als de stoel contact maakt met de contacten van het laadpunt.

Op het middelste laadpunt stopt de stoel alleen met de afstandsbediening.

Er zit behoorlijk wat elektronica in de stoel, de losse voeding is heel eenvoudig.

Halverwege de trap vast komen te zitten is wel mogelijk, maar dan kun je de stoel resetten en kan hij alleen maar traag weer naar beneden. Als hij weer beneden is, moet hij het gewoon weer doen. Als de accu's halverwege leeg zijn dan heb je wel pech... Al meldt de stoel wel dat de accu's slecht of bijna leeg zijn.

Het lijkt dus een samenspel tussen de intelligentie in de stoel en de polariteit van de contactpunten van de laadpunten te zijn.

Lucky Luke

Golden Member

Wauw, omgepoold laadcontact is de sleutel. Had ik ook nog even aan gedacht, maar toen de bovenste 2 bij nameten hetzelfde bleken te zijn er niet meer aan gedacht de onderste ook te meten. Assumptions... (Nagemeten op de lift waar ik bij kan. Niet bij TS dus)

Anyway. Mysterie opgelost.

@Druiloor: Qua veiliheid: Er staat vaak een noodnummer op zo'n lift van de fabrikant. Servicemonteurs moeten af en toe mensen "redden", maar die liften zijn erg veilig. (Zie wat jjoosse zegt: lift kan vrijwel altijd nog naar beneden. Ook als de accu's te leeg zijn om verder omhoog te gaan. Niet goed voor de accu's maar dat de gebruiker veilig beneden komt is belangrijker.)

Om dat noodnummer te kunnen bellen moet je wel een telefoon meenemen op de trap... Of zo'n rode knop (seniorenalarm). Of het beste: Niet alleen wonen. (Stomme eisen allemaal :) Maar wel gezelliger)

Ook overal schakelaars voor geval er iets of iemand onder klem komt te zitten op de trap. Hij ragt dan niet door als er iets fout gaat bij een inhaalactie onderlangs. Al is het vast niet de bedoeling dat je probeert een traplift in te halen op een smalle trap, ik kan je vertellen dat het wel gebeurt :). Maar als er iets op de trap staat dat klem komt te zitten kan de lift alleen nog de andere kant op worden gestuurd.

Desondanks: geen dingen onder de liftrail op de trap leggen. Ik heb wel eens een pak papier los zitten plukken, dat zat goed klem aan 2 kanten.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik zie de rationale niet. In je eerste post schreef je:

Op 5 juli 2014 08:59:42 schreef Mrah:

- de traplift installatie heeft 3 laadpunten, beneden, midden en helemaal bovenaan. Hij vertrekt keurig vanaf beneden (1e laadpunt) maar aangekomen bij het 2e laadpunt in het midden valt ie stil en geeft aan dat er een gebruikersfout is opgetreden.

- trek ik de voeding los op dat 2e laadpunt dan gaat ie daar keurig overheen naar boven en stopt daar op het 3e laadpunt. Echter daar aangekomen blijft hij aangeven en piepen dat de rit afgemaakt moet worden. Maar ja, je kunt vanaf boven alleen nog maar naar beneden.

Ik lees hieruit dat de lift zich verschillend gedroeg als hij een eerste laadpunt ontmoette. te weten halverwege, of als dat verwijderd was :bovenaan.

Dat kan dus niet verklaren dat een omgepoold eerste en tevens onderste laadpunt dat oplost.

edit: jjoosse en Lucky Luck ik las jullie bijdrage pas nadat ik deze geplaaatst had, die waren tijdens mijn schrijven verschenen, of ik heb niet goed opgelet.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
jjoosse

Golden Member

Ze zaten eerst allemaal zoals onderste had moeten zitten.

De stoel dacht dat hij bij de middelste al helemaal beneden was en wilde niet verder naar beneden. Bovenaan klopte de afstand de door de stoel gemeten was niet met de spanning op het laadpunt en bleef de stoel in de stand "ik moet nog verder, maar ik kan niet" hangen.

Ik heb de contactpunten van de middelste en de bovenste omgedraaid, toen werkte het wel.

Shiptronic

Overleden

A, dus totaal zijn er 3 dingen veranderd, bij de onderste de voeding omgedraaid, en positie midden en boven gewisseld.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Niet de positie maar de polariteit. Het gedrag zou dan inderdaad kloppen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een otolift one over kunnen nemen. Om deze te plastsen moet ik de rails aanpassen. Dat gaat op zich wel lukken, ik ben alleen nog wat bezorgt over het terug plaatsen van de stoel op de aangepaste rails. Moet zo'n stoel dan weer geprogrammeerd worden? Of detecteerd die zelf de bochten en de overgangen van horizontaal naar ' schuin de trap op'?

Iemand enig idee?

Peter

Mensen, als je zo'n stoel(lift) overneemt contacteer ook de installateur. Ik was thuiswachter bij een dame waarvan ze de rails van haar lift hadden gedemonteerd wegens schending (onder garantie).

De week erna kwamen ze die terugplaatsen met een volledige nieuwe coating, ze hebben meer werk gehad met het inleren dan de rail terug te plaatsen.
Die rail was nochtans dezelfde, enkel herschilderd.

Wat daarin zit van elektronica is niet te geloven, stond er zelf verrast van.
En het minste dat niet goed zit blijft hij staan en daar stazit je dan.

LDmicro user.

ben in het verleden ook vaak bij een traplift geweest. die had vaker problemen middenop de rails, of men had had de stoel een tijdje laten staan tussen 2 laadpunten in. accu leeg en dus niks meer. kon je met een schroeftol en bithouder de motoras aansturen, dus vaak zat op die manier de lift weer op de lader gezet zodat het ding weer werkte.

de liften met gewoon een kabelrups op 230v deden het altijd, die met accu's en veel te complexe schakelingen zijn een voornamelijk een bron van inkomsten voor die bedrijven. uitgefikte print ook ermee gehad, zekering accu's eruit enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 december 2015 12:10:31 schreef testman:
die met accu's en veel te complexe schakelingen zijn een voornamelijk een bron van inkomsten voor die bedrijven.

Alsof dat niet genoeg was waren ze niet te beschaamd om 1600E te vragen voor 3j extra garantie (totaal 5j) op een totale kostprijs van nagenoeg 9000E
Dat hebben ze er niet bijgenomen.

Er zitten 2x 12v gel batterijen in van 7Ah, hoeveel gaan die kosten moesten ze ooit defect gaan.

LDmicro user.