ThyssenKrrupp swingflow traplift

2 accu's van 7AH 12v zou ik niet het bedrijf voor gaan bellen, maar zelf halen ergens. die accu's gaan bij meermalig dagelijks gebruik niet zo heel lang mee.

waar ik dit onderhoud deed, zaten die trapliften in het onderhoudscontract van een liften bedrijf samen met een 15tal gewone liften. echter als zo'n ding in het weekend storing gaf en dus dat bedrijf werd gebeld, werd het ding wel aan de gang gebracht, maar de vaak overduidelijke reden van de storing deed men niks aan.

tig jaar hetzelfde bedrijf gehad, tot de bezuiniging kwam. toen meerdere offertes opgevraagd bij andere bedrijven. die waren meer als 5k€ per jaar goedkoper voor het storing contract. toen het bedrijf die het contract nog hadden daarmee werd geconfronteerd, konden hun het ook ineens voor 5K minder. te laat en dat had je dus gedacht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ga mij niet engageren om alle defecten op te lossen van de gemeente, als je in brugpensioen bent mag je niet werken :)

Met die mond aan mond reclame moet je oppassen, bij de buren een klein defect aan de wasmachine hersteld voor een biertje, 3 dagen later belde de zus van de buren, 2 gemeenten verder, of ik niet kon gaan kijken naar de droogkast omdat die niet genoeg droogde... ben natuurlijk niet gegaan..

LDmicro user.
EricP

mét CE

Het lijkt wel een auto, zo ingewikkeld als het gemaakt wordt... En inderdaad, een goede bron van inkomsten. Een motor die het ding op en neer trekt met wat eindschakelaars was zeker te simpel? Desnoods voer je die schakelaars dubbel uit: 'bijna boven' en 'boven', zodat het tussendoor ook nog wat sneller kan. Ook dat verdubbel je nog een keer, zodat je het redelijk fail-safe kunt maken.

@MGP: dat concept ken ik van 'vroegah'. Ben in de DOS-tijd wel eens gebeld door een collega van <en zo nog wat relaties verder> omdat ik veel van computers zou weten en iemand inhuren was zo duur... Ja, doei. Niks mis mee om iemand ff te helpen, maar op die manier ben ik alleen maar bezig met andermans ellende opruimen.

Op support van de leverancier hoef je bij een stoellift niet te rekenen. Die leveren alleen nieuw voor heel veel geld. De lift die ik heb kunnen overnemen is 2 jaar oud en minder dan 10% van de nieuw prijs, het is dus het proberen waard.
Maar terugkomend op mijn vraag: moet zo'n lift opnieuw geprogrammeerd worden of ziet die zelf aan de rails waar die gaat klimmen en het begin en eindpunt zit?

tja, als je iets kunt maken met lage kosten, zijn er ineens veel vage kennissen met een probleem ergens mee. ik begin er ook niet aan.

mee van de reden dat die oude liften niet meer mogen is de noodfunctie. bij een brand en geen stroom kun je de accu lift nog wel gebruiken. de nutteloze hoeveelheid veiligheid op toestellen is een groot probleem van deze tijd.

bedenk maar eens hoeveel storingen de recente tunnels en bruggen in snelwegen opleveren. voor 85% veroorzaakt door de overbodige hoeveelheid veiligheids systemen in die tunnels. iemand die rookt in de auto met een file en de boel gaat op tilt. ik begreep van een bouwer van een grote tunnel dat men tijdens de bouw nog besloot om er nog 3 veiligheids systemen bij te maken. dat terwijl de tunnelbak al klaar was en er geen kabelkanalen in het beton voor berekend waren..

de oude tunnels hebben daar geen last van, raar toch :P

het hangt van de soort lift af of deze dat weet. de lift die ik vaker van binnen zag, had sensoren op de railunit, ging de stoel omhoog zag de elektronica de stijghoek veranderen en ging de stoel zelf ook mee zodat deze horizontaal bleef.

ervanuit gaande dat je lift uit eenzelfde huis komt, en dus niet een gespiegeld huis, moet het werken. natuurlijk wel de lift op hetzelfde punt afbreken en erop steken. de lift kan door het verhuizen anders een laad/controle punt missen, puur omdat hij bij afbraak op de begane eraf ging en bij opbouw op de 1e verd erop is gezet..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 27 december 2015 14:31:11 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Elke verandering in de rails dient geprogrammeerd te worden....

Op 27 december 2015 12:10:31 schreef testman:
ben in het verleden ook vaak bij een traplift geweest. die had vaker problemen middenop de rails, of men had had de stoel een tijdje laten staan tussen 2 laadpunten in. accu leeg en dus niks meer. kon je met een schroeftol en bithouder de motoras aansturen, dus vaak zat op die manier de lift weer op de lader gezet zodat het ding weer werkte.

de liften met gewoon een kabelrups op 230v deden het altijd, die met accu's en veel te complexe schakelingen zijn een voornamelijk een bron van inkomsten voor die bedrijven. uitgefikte print ook ermee gehad, zekering accu's eruit enz..

Beste Testman,
Bij mijn moeder staat de lift bijna bij zijn bovenste laadpunt. De batterijen zijn leeg geweest, maar terug opgeladen met een druppellader. Toch toont de traplift nu ".F" of ".E" (het is een Thyssen Flow van 2006)

Indien ik het toestel met een schroeftol terug tot het onderste laadpunt zou kunnen krijgen zou het misschien terug werken. Waar is het precies dat men de traplift manueel kan bewegen?

Hartelijk dank voor je info!!
Zaza

als deze lift dat erop heeft zitten kan het. er zat waar ik dat zo deed een zwart dopje aan de zijkant waar een bithouder oppaste ( inbuskop ) en dan kon de stoel naar de lader worden gedraaid.

feitelijk was dit gewoon de as van de motor aan de andere zijde die uitstak..

de elektronica wil weten waar deze is op de rails, aan de laadpunten kan hij dat zien. als de accu leeg was, kan die info weg zijn waardoor dit met de hand moet. als de lift overigens van 2006 is, heb je kans dat de accu's gewoon op zijn. omlaag lopen heeft de lift niet veel voor nodig, maar trap op wel. gelaccu's die echt leeg stonden houden dat niet lang vol, zeker niet als ze op leeftijd zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

het zwart dopje vind ik niet terug, wel twee contactpunt met iets dat men kan losschroeven.

De as van de motor is hier vertikaal.

De accu's zijn eind vorig jaar vervangen, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

deze lift is anders als die ik kende. wat zie ik aan die print linksboven? is dat verbrand of nat geweest?

een E code kan zijn omdat de stoel niet op de juiste stand staat, voetsteun niet uitgeklapt enz. allerlei beveiligingen kunnen de reden zijn.

ook al zijn de accu's bijna nieuw, heb dat ook gehad met een stel accu's van een half jaar oud, die hadden 2 maanden op 0V gezeten en waren niet meer in leven te krijgen. probeer er eens een last per accu op aan te sluiten als een halogeenlampje van 50W. deze moet fel gaan branden en de accu rond de 12V blijven, zo niet heb je een reden voor die fout. de elektronica ziet dat en gaat plat op een lege accu..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 31 augustus 2016 22:24:39 (73%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Linksboven; allicht een rood diode lichtje (links van een zwarte draad) Is het dat wat u bedoelt?

Aan de stand van de stoel of al dan niet uitgeklapte voetsteun, ligt het niet, dit heb ik geprobeerd.

Spijtig dat ik de stoel niet manueel op de juiste positie kan brengen... er moet toch een mogelijkheid zijn...

wat doet die rode pen aan de zijkant eigenlijk? je hoeft niet perse de motor aan te drijven, het kan zijn dat je de motor vrij kunt zetten en zo de lift kunt duwen over de rail heen.

wat ook mogelijk is, maar ben voorzichtig, is de motor direct aandrijven met 1 accu. dan loopt deze langzamer als met 2 accu's en zo kun je moeilijker tegen het einde van de rails aan botsen.

kwestie van de motordraden loshalen, en op 1 accu steken. er zitten al faston stekkers aan. plus en min omdraaien en de motor draait de andere kant op.. ben wel voorzichtig, als de accu nog wel goed is kan die veel stroom leveren. een zekering ertussen is aan te raden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Staat het stoeltje goed vergrendeld? (Die hendel naast het stoeltje waarmee je 'm kunt draaien weer terug naar beneden)

Zit er bij deze achteraan nog zo'n rood plastic ding waarmee je 'm uit kunt schakelen door dat in te drukken? Afaik was er iets mee dat je dat verder kon uittrekken, om "handmatig" naar beneden te gaan. (Nee, dat is die met plastic onderkant, en die op de foto is met textiel. Bovendien weet ik dat niet heel erg zeker meer, ik heb er alleen wel 's een monteur wat mee zien doen.)

Deze heeft misschien wat vergelijkbaars.

Al die metalen kappen (links, rechts, onderkant) zijn niet ingedrukt?

Is dat rode ding op je middelste foto soms het "zwarte dopje" van andere liften?

Ik kan het niet meer controleren (Geen traplift meer, heeft ook niet zo veel nut zonder trap :))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 1 september 2016 01:05:06 schreef testman:
wat doet die rode pen aan de zijkant eigenlijk? je hoeft niet perse de motor aan te drijven, het kan zijn dat je de motor vrij kunt zetten en zo de lift kunt duwen over de rail heen.

wat ook mogelijk is, maar ben voorzichtig, is de motor direct aandrijven met 1 accu. dan loopt deze langzamer als met 2 accu's en zo kun je moeilijker tegen het einde van de rails aan botsen.

kwestie van de motordraden loshalen, en op 1 accu steken. er zitten al faston stekkers aan. plus en min omdraaien en de motor draait de andere kant op.. ben wel voorzichtig, als de accu nog wel goed is kan die veel stroom leveren. een zekering ertussen is aan te raden..

Beste Testman,

Gisteren heb ik er onze technieker bijgehaald en hij merkte net al u iets raars (verbrand) op linksboven. Hij vindt het ook raar dat een diode licht rood blijft, en dit duidt volgens hem op een defect. Met een vergrootglas en oorstaafjes hebben we dat gebied proper gemaakt; er kwam inderdaad roet af. De technieker heeft ook de batterijen gecheckt, deze waren nog goed. "Als bij wonder" konden we de lift dan toch traag naar zijn onderste laadpunt brengen, waarna hij op een vlugger ritme terug naar het bovenste laadpunt kon. Hopelijk is hiermee het probleem opgelost, we hebben nochtans niets wezenlijks gedaan...
Alvast bedankt voor uw hulp!
Zaza

Op 1 september 2016 17:25:34 schreef Lucky Luke:
Staat het stoeltje goed vergrendeld? (Die hendel naast het stoeltje waarmee je 'm kunt draaien weer terug naar beneden)

Zit er bij deze achteraan nog zo'n rood plastic ding waarmee je 'm uit kunt schakelen door dat in te drukken? Afaik was er iets mee dat je dat verder kon uittrekken, om "handmatig" naar beneden te gaan. (Nee, dat is die met plastic onderkant, en die op de foto is met textiel. Bovendien weet ik dat niet heel erg zeker meer, ik heb er alleen wel 's een monteur wat mee zien doen.)

Deze heeft misschien wat vergelijkbaars.

Al die metalen kappen (links, rechts, onderkant) zijn niet ingedrukt?

Is dat rode ding op je middelste foto soms het "zwarte dopje" van andere liften?

Ik kan het niet meer controleren (Geen traplift meer, heeft ook niet zo veel nut zonder trap :))

Beste Lucky-Luke,

Het rode ding kan men gemakkelijk verwijderen en is als een drukknop met soort pen, en is in kunststof.

Ondertussen werkt de stoellift terug, zie antwoord aan Testman.

Alsvast bedankt voor uw hulp!
Zaza

nu je dat zegt, dat was idd een ding als die lift niet omhoog of omlaag wilde. piepen bij bediening, maar lang inhouden en hij ging toch langzaam lopen. eenmaal het laadpunt gezien ( met volle accu's ) en hij wilde weer snel lopen. puur omdat hij niet weet waar hij op de rails is, dan kan de motor niet meer afremmen en knalt tegen het eind aan.

het vuil op de print zal van de warmte zijn als de lift op het laadpunt staat. er wordt een spanningsregelaar warm en maakt een soort smog op de print. kan geen kwaad en geleid niet. heb echter ook eens gehad dat de print diverse uitgefikte dioden had..

waar rook was, werkt nu iets niet meer