laptopscoop aanschaffen voor diverse projecten

hallo allemaal

Ik wil een laptop scoop ( hantek scoop aanschaffen om zowel digitale schakelingen (mosfetsTTL ic's en pics) maar ook analoge schakelingen te kunnen meten en ook kunnen gebruiken om bijvoorbeeld een TV te kunnnen doormeten of wat anders

En moet ook een signaal van 58 KHZ kunnen meten om een elecromagnetisch op te kunnen pikken met een antenne spoel

nu zag ik een op het internet een Hantek laptopscopes staan voor zowel 20 40 60 ,en hoger MHZ met 2 channels en kan tot 60 v AC an DC meten

zijn dit soort scopes goed genoeg om voor aan mijn eisen te kunnen voldoen zoals ik bovenstaand opschreven heb .. ??

ik twijfel alleen aan MHZ bereik , welke kan ik nu het beste aanschaffen een 20 40 of een toch een 60 MHZ of hoger .. ??

de verdere specs zijn mij wel duidelijk alleen welke is ruimvoldoende voor mijn doelgebied ?

mvrgr

mike

Met vriendelijke groet Mike
rbeckers

Overleden

Link of type?
60V AC of DC is voor reparaties aan de lage kant. Nu helpt een goede 10:1 probe wel een hoop.
Maar "wat anders" is te vaag. Rechtstreeks, ook met 10:1 probe, aan 230V AC meten is niet aan te raden.

Hoe sterk is dat 58kHz signaal? (Kleine k en z)

Meestal is de hoogste bandbreedte het beste.

60 Volt is dd niet heel hoog en zal er zeker geen 220 mee meten want dan is er alleen een rookwolk en het licht gaat uit daar ben ik mij wel degelijk van bewust !!

het 58 KHz signaal is idd 58000 HZ en schommelt tussen de 57,5 en de 58.5 maar dat lijkt mij geen probleem toch voor? een scope die 40 MHZ aan kan ?

Hierbij de specs van deze scope die ik op het oog heb .. het is een 40 MHZ ( type fout ) 160 V met een probe 1:10 160 v aan

hierbij de specs nog even voor de duidelijkheid .

Digital oscilloscope
Channels 2
Impedance1MΩ 25pF
CouplingAC/DC
Vertical resolution8Bit
Gain range-16V ~ 16V(probe X1) -160V ~ 160V(probe X10)
Vertical accuracy±3%
Timebase range 1ns-20s
Input Protection
Diode,50Vpk
AutosetYes(10Hz to 40MHz)
Trigger ModeAuto?Normal and Signal
Trigger Type No?Rising edge?Falling edge?
Rising edge or Falling edge
Trigger level Yes
Trigger Source CH1, CH2
Buffer Size 512KB/CH
Bandwidth 40MHz
Max sample 100MS/s
Vertical mode CH1, CH2, ADD, SUB, MUL
Display Mode X?Y-T?X-Y
measurements
Yes Wave save Osc(Private)?Excel and Bmp
Spectrum analyzers
Channels 2
Bandwidth 40MHz
Algorithm FFT(18 windows)?correlation?power spectrum
FFT points 8-1048576/CHN
FFT measure Harmonic(1-7)?SNR?SINAD?ENOB?THD?SFDR
Filter processing

FIR filter supports arbitrary range of frequency sampling method , and Rectangle, bartlett, triangular, cosine, hanning, bartlett_hanning, hamming, blackman, blackman_Harris, tukey, Nuttall, FlatTop, Bohman, Parzen, Lanczos, kaiser, gaussand dolph_chebyshev, window method design.
IIR filter support "Butterworth", "Chebyshev I", "Chebyshev II", "Elliptic" type of filter design
DDS
Wave Sine, Square(Duty circle variable),Triangle,Up Sawtooth,Down Sawtooth
Amplitude ≥9Vp-p(no load)
Impedance 200Ω±10%
Offset ±2.5V
Frequency range 1Hz ~ 20MHz(Sine), 1Hz ~ 2MHz(Others)
Frequency resolution 1Hz
Frequency steadiness ±1×10-3
Frequency precision ±5×10-3
Triangular wave linearity
≥98% (1Hz~10kHz) Sine wave distortion ≤0.8% (1kHz)
Square wave rising/falling time ≤100ns
Square wave duty circle 1%~99%
SWEEP
Sweep range Fs? Fe
Sweep time range 0.1 ~10 s
Amplitude
0.5Vp-p ~ 10Vp-p Sweep
Sweep Style

Linear Sweep?Log Sweep
Linear Sweep Range 1Hz-20MHz, Min 1Hz step
Log Sweep Range 1Hz-10MHz, 1,10,100....Logarithmic step

[Bericht gewijzigd door mmols4088 op maandag 7 juli 2014 11:55:04 (16%)

Met vriendelijke groet Mike
rbeckers

Overleden

M.b.t. her 58kHz signaal. Dat is afhankelijk van de signaalsterkte.
10uV bijvoorbeeld kun je met deze scoop niet meten.

Persoonlijk heb ik liever een echte scoop die je wel kunt koppelen met een PC.

yep begrijp het , en heeft ook zeker zen voordelen .

Met vriendelijke groet Mike
Shiptronic

Overleden

ik zag er 1 staan in vraag & aanbod.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

op Ebay staan er taloze voor weinig geld , maar ik zal eens kijken shiptronic ..

het gaat er mij om dat hij ook 58KHz kan meten en ik deze zichtbaar krijg met de spectrum amalyser en met de scoop functie , het 58KHZ signaal dat hij moet oppikken heeft zeker een spanning van een 100 volt minimaal .

de gene die ik heb gezien is een laptop scoop met 2 channels maar gezien de specs die ik in deze discussie heb gezet , vraag ik mij af of dit een goede is waar ik alles mee kan meten wat ik wil meten .

Met vriendelijke groet Mike

Discussie over scopen is al zo vaak geweest, <500 speelgoed , 500 ~ 1000 Bruikbaar >1000 goed >2500 zeer goed.

Kortom spaar nog even door en koop wat fatsoenlijks.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Een scoop met FFT is niet het zelfde als een spectrum analyser.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

alle waar naar zen geld idd, maar dan heb je ook wel eisen .

ik zoek iets simpels wat toch voor mijn doeleinde goed genoeg is en het is maar hobby .. daar gaat het bij ook om ..

FFT is dus wat anders ??? ,

wat moet ik mij hierbij voorstellen ?

Met vriendelijke groet Mike
Shiptronic

Overleden

Op 8 juli 2014 11:15:06 schreef mmols4088:
het gaat er mij om dat hij ook 58KHz kan meten en ik deze zichtbaar krijg met de spectrum amalyser en met de scoop functie , het 58KHZ signaal dat hij moet oppikken heeft zeker een spanning van een 100 volt minimaal ..

Piëzo injectoren ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Piezo injectoren ??

Ik heb geen idee maar het zal best ...

Met vriendelijke groet Mike
fred101

Golden Member

Een spectrum analyser heeft een afgestemde ontvanger. Hij scanned een stuk spectrum en geeft dat steeds weer. Een scoop FFT meet het signaal wat hij ziet in het tijd domein en probeert dat te ontleden in het frequentie domein. FFT is een leuk extratje maar niet vergelijkbaar met wat een echte SA kan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 8 juli 2014 13:01:19 schreef Roland van Leusden:
Discussie over scopen is al zo vaak geweest, <500 speelgoed , 500 ~ 1000 Bruikbaar >1000 goed >2500 zeer goed.

Ik heb in de categorie 500-1000 een rigol gekocht. Voldoet voor mij prima. Maar z'n opvolgers zijn ondertussen in de < 500 categorie beland. Ik denk niet dat die slechter zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 8 juli 2014 11:15:06 schreef mmols4088:
het gaat er mij om dat hij ook 58KHz kan meten en ik deze zichtbaar krijg met de spectrum amalyser en met de scoop functie , het 58KHZ signaal dat hij moet oppikken heeft zeker een spanning van een 100 volt minimaal .

Voor die spanning een spanningsdelertje of 1:10 probe (1:100 desnoods).

58kHz is ook niet spannend. Met een 50MHz scope heb je dan bijna 1000 samples per Hz. Moet ruim voldoende zijn, daarmee zie je het verschil tussen een blokgolf en een sinus wel :) (En als ik het kan zien, moet de FFT het ook maar kunnen.)

Die van V&A zie ik nu niet meer, maar leek me prima. Krijg je later meer eisen, dan zet je 'm (weer terug) op V&A. Na je eerste scope weet je beter wat je nodig hebt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ik heb de scope nog niet gekocht, maar heb ook een mogelijkheid om een 60MHZ type te kopen waar dan ook spectrum analyzer op zit met een sweepgenerator functie , en kost heel weinig meer dan een 40 MHZ ..

met de zelfde specs zoals de 40-MHZ dan ben ik zeker gedekt lijkt mij .

bedankt voor je advies lucky luke .

Met vriendelijke groet Mike
fred101

Golden Member

Wat voor scope is dat ? De enige scoops met spectrum analyser die ken zijn van Tektronix. Maar daar is geen 60 MHz versie van (eerder richting 40 GHz, en tweedehands nog steeds onbetaalbaar)
Bedoel je niet gewoon FFT, bijna elke DSO heeft dat.
Spectrum analyser met sweepgenerator functie ? Wat bedoel je daarmee ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 11 juli 2014 10:34:18 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Je krijgt bij FFT waarschijnlijk wel bij-effecten door de bandbreedte van je scope, maar dat is meer iets voor fred101 om over te vertellen. (Dat is de echte meteroloog. Let op, geen meteoroloog, maar een meteroloog :))

Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen, dat een signaal dat sneller stijgt dan de tijd tussen 2 samples, gezien wordt als "stijgt net zo snel als de tijd tussen 2 samples". Immers, het vorige sample was laag en deze is hoog.

Dan meet je dus een blokgolf met een tragere stijgtijd dan in werkelijkheid zo is. En in de FFT zie je dus ook de hogere frequentiecomponenten niet.

Maargoed, of dat voor jou een probleem gaat worden?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

zoals de specs het aangeven en hierin heb je dan ook verschillende versie's het merk is intrustar

en tja, dat moet ik proefondervindelijk ondervinden als ik de scope zal gaan aanschaffen denk ik .

Met vriendelijke groet Mike
rbeckers

Overleden

Dat merk ken ik nog niet.

FFT versus SA is wel wat complexer. Er zijn bijvoorbeeld SA's die FFT gebruiken.
Groot verschil is dat een scoop meestal maar 8 bits ADC heeft.

Ebay meuk: eBay item number:371011239621

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ebay item : 371011239621 is een ISDS220A en die heeft geen zweep generator maar een data logger .

ik heb het in mijn vraag over de B versie :ISDS220B

zou deze ook voldoen voor mijn doeleinde ??

tja wie koopt er dan ook bij zo,n knuppel die niet betrouwbaar is ..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 juli 2014 20:11:00 (15%)

Met vriendelijke groet Mike
Shiptronic

Overleden

Post eens een link, dan is er meer over te zeggen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Met vriendelijke groet Mike