Schok door soldeerstation

Hallo,

Gisteren kreeg ik enkele schokken te verduren bij het gebruik van mijn Aoyue 968 (via de soldeertin). Kan dit te maken hebben met het feit dat er geen aarding aanwezig was op mijn stroomvoorziening? Dit is eenvoudig te testen door eens mét aarding te werken, maar daar heb ik momenteel weinig zin in.

Bedankt!

het is een hetelucht station, de kop is geaard. kan idd een stel ontstoring condensatoren zijn welke voor een 150v tussen aarde en fase gaan zorgen. ook kan het element stuk zijn en aan aarde hangen, dat is wel gevaarlijk. zeker zonder aardlek in huis en aarding op de hobbykamer...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Als je daar een optater van krijgt dan klopt er iets niet. In een huis zonder (veel) aarde heb je veel objecten die tussen fase en nul zweven, en daar krijg je normaal geen klap van.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Kan het (o.a. door de luchtstroming) geen statische schok zijn?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het probleem deed zich voor toen ik wat aan de tuintafel wou werken, op de verlengkabel zit geen aarding. Ik heb nu toch even met aarding geprobeerd en het probleem lijkt van de baan.

Wat mij wel opvalt is dat ik het ceramische buisje enigszins kan buigen (moeilijk uit te leggen, er zit wat "speling" op), en dat er dan ook een knarsend geluid te horen is. Ik weet niet of dat de bedoeling is?

Arco

Special Member

Ik zou het niet graag uitproberen om met zo'n apparaat zonder aangesloten aarde in de tuin te gaan zitten... Is vragen om moeilijkheden (of erger)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de tuintafel kan ook wel statisch geladen zijn geweest, dat doen plastic tafels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Je hebt nu alleen een paar schokken gehad, maar in geval van defect had je inderdaad geëlectrocuteerd kunnen worden. Vandaar dat aarding in natte ruimtes en in de buitenomgeving essentieel is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 juli 2014 16:07:01 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Dit is eenvoudig te testen door eens mét aarding te werken, maar daar heb ik momenteel weinig zin in.

Niet eens met aarding werken maar ALTIJD met aarding werken. Het is niet voor niets dat er in de NEN1010 een compleet deel aan gewijd is aan aarding.

Elk apparaat met een geaarde stekker moet je dan ook altijd op een geaard net aansluiten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lucky Luke

Golden Member

Uhm, maar een geaarde stekker past wel in een ongeaard stopcontact, en vice versa niet (Terwijl dat toch veiliger lijkt).

Iemand heeft me 's wijsgemaakt dat het aan de ruimte/omgeving ligt, en niet aan het apparaat, of er aarding nodig is.

Oh well. Ik denk eigenlijk ook aan statische elektriciteit, evt. door de luchtstroom opgewekt. Als je het wilt testen kun je zo'n spanningszoekerschroevendraaier tegen de nozzle houden. Flitst die kort op: statische lading. Blijft 'ie lichtjes branden: lek.

(Bij zonnig weer zul je geen van beiden zien. Met een voltmeter kun je wel zien of 'ie lekt maar statische lading gaat ws. te snel, dan zul je 's nachts met een neonlampje moeten kijken...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De poten van een geaarde stekker zijn als het goed is (*) dikker dan de gaten bij een ongeaard stopcontact. Mijn ventilator met geaarde stekker wilde niet in de eerste twee verlengdozen die ik probeerde.

(*) Maar het is ook regelmatig "niet goed", er zijn ongeaarde stopcontacten met grote gaten (die zouden volgens jou 'iemand heeft me wijsgemaakt' theorie mogen in ruimtes waar apparaten-met-randaarde ook ongeaard gebruikt mogen worden) en mogelijk toestellen met randaarde en dunnere pinnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 20 juli 2014 15:17:28 schreef benleentje: Elk apparaat met een geaarde stekker moet je dan ook altijd op een geaard net aansluiten.

Kan lastig zijn. Tot enige tijd terug had ik hier nergens een geaarde WCD, behalve op een 3x400+N WCD in de meterkast. Huis van 1960, kennelijk was een aarde toen nog niet echt gebruikelijk.

Op 20 juli 2014 16:08:11 schreef rew:
De poten van een geaarde stekker zijn als het goed is (*) dikker...

Ja, dat heb ik nooit goed begrepen en lijkt me goed voor gevaarlijk knetterende contacten. Het verschil nl tamelijk groot: 4mm en 4,8mm.

Wat ook leuk is, toen ik dit huis kocht zaten er op zolder diverse randaarde stopcontacten, zag er goed uit, totdat ik tinteling voelde op de behuizing van de wasdroger (die had een defect bleek later).
Bleek de aarde op zolder niveau wel doorverbonden maar niet aan de rest van het huis. Soort floating aarde zeg maar, en schijnveligheid doordat je een randaarde contact ziet.

Hangt er toch even vanaf aan welk apparaat er gesoldeerd gaat worden. Ik heb geaarde stopcontacten, een geaard bureaublad, een geaard soldeerstation en een 750 VA scheidingstrafo! Toch kreeg ik altijd via het soldeer steeds een kortstondig orgasme! Metingen gaven aan dat er - 90 volt DC aanwezig was tussen het apparaat en aarde. Er stond, en staat, nog steeds die 90 volt bij mij op de apparaten hoewel ik inmiddels 5 jaar geleden ben verhuisd. Er zit geen vermogen achter, dus is niet dodelijk behalve voor een processor, en het komt van de mantel van de CA kabel. Dus niet solderen met de antenne er in en dat ben ik al zo gewend dat ik dat niet meer vergeet. In de zaak was het nog erger, vandaar dat daar alle aansluitingen direct met aarde waren verbonden, gaf wel wat zwarte ruis op sommige plaatsen, maar dat viel niet echt op. DE grootste boosdoeners waren de netfilters en misschien speelt dat hier ook.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
benleentje

Golden Member

Iemand heeft me 's wijsgemaakt dat het aan de ruimte/omgeving ligt, en niet aan het apparaat, of er aarding nodig is.

De bouw/ ontwerp van een apparaat bepaald in eerste instantie of die geaard moet zijn.
Los daarvan kan in sommige omgevingen aanvullende aarding nodig zijn.
Er zijn ook omgevingen waarin er helemaal geen aarding mag zijn zoals in een kruipruimte. Daarvoor moet je wel achter een trafo zitten want de 230V is is altijd t.o. de nul of aarde

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evdweele

Overleden

Klasse I apparaten zijn altijd uitgevoerd met een randaardestekker, die moeten aangesloten worden op een geaarde wandcontactdoos.
Klasse II apparaten zijn dubbel geïsoleerd en kunnen niet worden aangesloten op een geaarde wandcontactdoos omdat de stekker 2-polig is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_veiligheidsklasse

Dat Klasse I apparaten die niet in een geaarde wcd zijn aangesloten hardhandig van zich afbijten heb ik in mijn vorige woning ervaren.
De pc stond onder een tafel tegen een radiator van de verwarming. Als ik even een kabeltje aan de achterkant van de pc wilde wisselen beet die pc gevoelig omdat ik met de rug van mijn hand de radiator aanraakte. Verf isoleert ook niet al te best.

Ik heb na een paar van die oplazers een verlengsnoer naar de keuken gelegd waar wel geaarde wcd's aanwezig waren.
Toen ik verhuisde was een van de eerste acties om aardleidingen te trekken naar de kamer waar de pc en andere hobbywerktuigen zouden worden opgesteld.

Randaardestekkers monteert men niet voor niets aan een apparaat.
Dat eigenwijze mensen ze in een tweepolige wcd stoppen is hun eigen fout.
http://www.okaphone.nl/product/images/acm2.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

In essentie: een enkele fout mag geen gevaarlijke situatie opleveren.

Bij een klasse I apparaat moet de veiligheid komen van het aarden van de aanraakbare delen zoals kast. Er is maar een enkelvoudige isolatie intern tussen de netspanning en de kast. Bij het falen van die laag vangt de aarding het op.

Bij een klasse II apparaat wordt de veiligheid gegarandeerd door een dubbele isolatie tussen netspanning en kast. Er zijn dan altijd 2 lagen voordat het fout gaat. 2e laag kan ook de kast zelf zijn als die van kunststof is.

[edit] @maarten hieronder: ok, er zijn vast een hele rits mitsen en maaren. Zo'n dubbele sterkte (reinforced) kun je ook al 2 lagen beschouwen. Dank voor de aanvulling.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 20 juli 2014 18:44:32 (14%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Dubbele isolatie betekent (in elk geval tegenwoordig) niet per definitie dat er twee lagen zijn. Er kan ook een enkele isolatielaag van dubbele sterkte worden toegepast. Bijvoorbeeld een airgap van 4mm inplaats van 2mm, of een Y2-condensator tussen netspanning en aanraakbare behuizing die qua capaciteitswaarde aan de lekstroomcriteria voldoet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 juli 2014 18:03:15 schreef evdweele:
Klasse II apparaten zijn dubbel geïsoleerd en kunnen niet worden aangesloten op een geaarde wandcontactdoos omdat de stekker 2-polig is.

Beetje ongelukkig geformuleerd. Je kan zo'n stekker best in een geaarde wcd prikken, maar er wordt geen aardverbinding gemaakt omdat het aardcontact er niet is. Sterker nog, aan een klasse II apparaat mag geen stekker met aardcontact zitten, omdat je dan ten onrechte suggereert dat het een klasse I toestel is.

benleentje

Golden Member

Op 20 juli 2014 18:31:48 schreef flipflop:
In essentie: een enkele fout mag geen gevaarlijke situatie opleveren.

Door een klasse I apparaat niet aan een geaard WCD te hangen is dat dus al een enkele fout. :p. Dus al heel erg fout omdat veel van deze apparaten de aarde als filter gebruiken en er dus bewust een kleine lekstroom naar aarde is. Vaak is deze stroom erg kleine meestal tot max enkele mA en daarom niet erg gevaarlijk voor gezonde mensen maar wel erg irritant en vervelend als je dat voelt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 20 juli 2014 19:40:08 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evdweele

Overleden

Op 20 juli 2014 19:29:50 schreef KlaasZ:
[...]Beetje ongelukkig geformuleerd. Je kan zo'n stekker best in een geaarde wcd prikken, maar er wordt geen aardverbinding gemaakt omdat het aardcontact er niet is.

U bent advocaat? Sorry, maar dat vind ik muggeziften.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

Nou KlaasZ geeft toch het beste antwoord. Aan die apparaten zit soms een steker die voor de nietwetende een randaarde steker lijkt. En ze passen ook in de RA wcd's. Evenals de z.g. platte stekers. Waarom ik nou in deze discussie kom is vanwege mijn zuid Afrika ding. In ZA heb je wcd'd zoals op deze afbeelding:
http://www.p-wholesale.com/upimg/5/299a1/south-africa-switch-socket-35…
Het aardige van die dingen is dat de polariteit van je apparaat ook meteen vastligt, de steker kan er maar op een manier in. Er komt ontzettend veel buitenlands spul in de winkels daar, vroeger werden apparaten waar een geaarde steker aan moest, zonder steker geleverd. Tegenwoordig zit ie eraan, is een dingetje waar ik op let, als ik door dergelijke winkels loop. Dubbelgeïsoleerde apparaten zijn voorzien van de z.g. platte stekers. Om die op hun wcd's aan te sluiten, bestaan er een aantal soorten adapters. Hier een afbeelding van zo'n adapter.
http://mybroadband.co.za/news/wp-content/uploads/2014/02/SA-plug-adapt…
Maar nu word er gesproken over een nieuwe standaard, een steker die lijkt op deze, op de pagina word gepraat van een Italiaanse standaard: http://www.pc39.eu/images/productimages/big/ak5066.jpg
Ze beweren daar in ZA dat dit de nieuwe europese standaard word, en omdat zij, zoals ik hiervoor al uitlegde, nogal veel buitenlands (lees europees) materiaal invoeren, willen ze daar nu hun wcd's voorzien van aansluitingen waar deze driepolige stekers inpassen.
Nu is mijn vraag, ik weet, het is een lange inleiding: is dat waar, word dat een nieuwe eu standaard, wcd's voor deze stekers:
http://www.pc39.eu/images/productimages/big/ak5066.jpg

GJ_

Moderator

Op 20 juli 2014 20:15:52 schreef mvdk:Nu is mijn vraag, ik weet, het is een lange inleiding: is dat waar, word dat een nieuwe eu standaard, wcd's voor deze stekers:
http://www.pc39.eu/images/productimages/big/ak5066.jpg

Nee. Tenminste, ik zou niet weten waar dat ineens vandaan zou moeten komen.

Overigens is het niet de bedoeling dat we in een topic halverwege een nieuwe vraag stellen. Dat we een beetje afdwalen, ok, maar dit is een kaap.

@evdweele:

U bent advocaat? Sorry, maar dat vind ik muggeziften.

Als we toch bezig zijn; de juiste spelling is muggenziften. ;-)

Op 20 juli 2014 19:29:50 schreef KlaasZ:

Op 20 juli 2014 18:03:15 schreef evdweele:
Klasse II apparaten zijn dubbel geïsoleerd en kunnen niet worden aangesloten op een geaarde wandcontactdoos omdat de stekker 2-polig is.

Beetje ongelukkig geformuleerd. Je kan zo'n stekker best in een geaarde wcd prikken [...]

Op 20 juli 2014 19:43:58 schreef evdweele:
U bent advocaat? Sorry, maar dat vind ik muggeziften.

Toch dacht ik ook: hoe bedoelt evdweele dat, je kunt zo'n klasse II stekker toch prima in een WCD met randaarde steken? Dat is juist zo handig, want dan kan ik overal in en rond het huis gewoon de boormachine gebruiken.
Als je bedoelde wat KlaasZ in zijn herformulering beschrijft (dat het wel prima kan, maar de aardverbinding niet gemaakt wordt) dan was dat mij uit je oorspronkelijke beschrijving niet duidelijk.

If you want to succeed, double your failure rate.