Hoe deze Eagle codes te lezen?

Hi,

Ik heb een lijst met weerstanden en condensatoren die ik moet bestellen. Maar naast de normale waarden staan ook de volgende codes vermeld:

bij weerstanden bijv:
R-EU_0207/10

en bij condensatoren bijv:
CPOL-EUE3.5-8

Ik vermoed dat het heeft te maken met toleranties en afmetingen, maar precies weet ik het niet.
Ik weet niet goed waar ik op moet googlen hiervoor. Als ik zo de code paste in google, komt er een hoop niet relevante info voorbij.

Vraag: Hoe moet ik deze codes lezen? Staat dat ergens beschreven?

Thanks voor de geboden info!

Die codes zijn Eagle-iaans voor de bouwvorm van elk component, maar leesbaar zijn ze niet echt. Vraag dus bij de verstrekker van de stuklijst wat de bouwvorm is van elk component, zodat je ook weet wat de bedoeling is.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
RAAF12

Golden Member

http://i57.tinypic.com/2ugks3l.jpg

De afmeting van de weerstand 207 in jouw geval

Voor de C geldt iets dergelijks

Heb je de lijst via een exportfile uit bijv. Eagle?

@Fuzzbass hierboven

Wat is er niet duidelijk aan het plaatje?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 21 juli 2014 18:26:06 (16%)

CPOL-EUE3.5-8: elco met pitch 3.5 met diameter 8

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Thanks, dus als ik het goed begrijp gaat het om afmetingen.

Die 10 bij R-EU_0207/10 is dat toevallig de tolerantie?
Want dan weet ik welke weerstanden ik moet bestellen met welke tolerantie.

Nee, de steekmaat. Is niet belangrijk voor het bestellen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Is het mogelijk om uit R-EU_0207/10 bijvoorbeeld af te leiden dat het om 1/4watt weerstanden gaat?
Of is dit nu erg ver gezocht? (ik denk dat het niet kan, maar wil het toch graag zeker weten)

[Bericht gewijzigd door Realmusic op maandag 21 juli 2014 22:33:24 (20%)

Henry S.

Moderator

Niet direkt, dat moet je dan weer weten (en meten).
Ik ben het helemaal Fuzzbass eens... slecht leesbare coderingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ga er mee aan de slag!
Dank mensen, heldere info iig!

En geloof me, een 0207/10 footprint gaat niet werken voor een standaard kwartwatt weerstand...
EDIT: laat maar... tóch weer in de war met 0207/7...

[Bericht gewijzigd door weardguy op dinsdag 22 juli 2014 01:22:12 (24%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
EricP

mét CE

Ik ben het helemaal Fuzzbass eens... slecht leesbare coderingen.

Ik ben het helemaal niet met Fuzzbass eens. Het gaat over een footprint / bouwvorm. De afmetingen zijn duidelijk. En daarmee is voor wat de PCB aangaat alles gezegd wat erover te zeggen is.

Voor de electrische eigenschappen (zoals bijvoorbeeld de weerstand of de capaciteit), kun je in de schematic extra parameters toevoegen. In sommige librabries staan de (meen ik Farnell) bestelnummers er gewoon bij. Maar dan kies ik een component, geen footprint. Let wel: meerdere items uit een library maken gebruik van dezelfde footprint. En dat zijn items die geen waarde hebben (dus geen weerstanden, maar bijvoorbeeld een connector)
Verder is het natuurlijk aan de fabrikant om aan te geven welke dissipatie een weerstand kan hebben. Er zal een relatie zijn met de grootte, maar die is niet 'hard'. En als ik zie waar sommige fabrikanten 1W in durven te douwen... (terwijl een nauwelijks kleinere weerstand bij een andere een 1/8W exemplaar is).

Kortom: als het van belang is, dan dient het bij de (electrische) parameters te staan.

Ik heb een keer een weerstand zitten "doorspitten" en zag dat ie 400 graden mocht worden...

Als je dan een koolstof gebaseerde weerstand hebt, dan is dat verdomd dicht bij de zelfontbranding. Dat zal niet toegestaan zijn. Dus is er grote variatie in de "toegestane temperatuur", dus ook in het "kan zoveel disspieren per oppervlakte van de weerstand". Zo heel raar is een factor 8 dan ineens niet meer. (bedenk dat als de ene weerstand 200 graden mag worden het temperatuur verschil met de omgeving dus de helft is met de weerstand die 400 graden mag worden. En stralings-effecten die met de derde of vierde macht met het temperatuursverschil gaan zullen bij dat soort temperaturen gaan overheersen.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 22 juli 2014 05:28:41 schreef EricP:
Ik ben het helemaal niet met Fuzzbass eens. Het gaat over een footprint / bouwvorm.

Dat zal niemand betwisten.

De afmetingen zijn duidelijk. En daarmee is voor wat de PCB aangaat alles gezegd wat erover te zeggen is.

Het is maar wat je maar gewend bent, ik vind persoonlijk de definities van Ultiboard een stuk duidelijker.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
EricP

mét CE

Dat zou kunnen. Maar er staat ook nog een regel text achter die vertelt wat het is. Het is niks meer dan een labeltje van de footprint, waarbij ze deze standaard hanteren... Je zou het labeltje ook volledig weg kunnen laten. Werkt het ook. Moet je elke keer lezen waar het over gaat.

Henry S.

Moderator

Natuurlijk hoort er meer bij, het is idd maar een labeltje, maar ik vind hun labeltjes niet duidelijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.