Je duwt op de positieve plaat "stroom-eenheidjes" naar binnen. Die duwen op de negatieve plaat "stroom eenheidjes" weg, dat is de stroom door je elco en serieweerstand.
Het is niet zo dat je er aan de bovenkant "stroom-eenheidjes" induwt en dat dat halverwege ergens blijft zitten, het komt er aan de onderkant net zo hard weer uit. Wel neemt de spanning over de elco ondertussen toe (omdat de lading toeneemt), waardoor het steeds moeilijker wordt er stroom doorheen te krijgen, tot het echt niet meer gaat.
Ik noem die "positieve elektronenen die ergens in de geschiedenis per vergissing zijn aangenomen" maar even "stroom eenheidjes", want dat is korter. Hetzelfde verhaal blijft trouwens prima werken als je vanaf de negatieve kant elektronen erin duwt, die komen er dan aan de positieve kant weer uit.
Waarom komen er dan elektronen uit aan de andere plaat, als er tussen die platen geen verbinding is? Omdat elektronen elkaar afstoten: ze hebben allemaal een negatieve lading. De elektronen op de ene plaat duwen de elektronen uit de anode weg. Tot de ene plaat tjokvol zit en je er geen meer bijgeduwt krijgt, of de andere niet meer leger kan.
Bij wisselstroom duw je eerst de ene, en dan de andere kant op. Dat kan wel prima.
Oke, geintje: regel een stuk of 10 volstrekt identieke vrienden die voor elektronen willen spelen, en 2 naast elkaar gelegen hotelkamers zonder tussendeur die voor condensator gaan spelen. Formaat zodanig dat er wel 5, maar geen 6 vrienden inpassen. Regel tevens een natuurkundeleraar als waarnemer, maar spreek eerst met je vrienden af dat er eentje de kamer uitgaat als er op de muur geklopt wordt en stop 5 vrienden in de linker hotelkamer. Spreek ook met ze af dat ze op de muur kloppen als ze een kamer binnen gaan.
Laat de natuurkundeleraar de rechter hotelkamer zien, zodat 'ie kan zien dat er geen tussendeur is. Vertel 'm dat je een leuk modelletje van een condensator bedacht hebt. Ga weer naar de gang en stel de natuurkundeleraar voor aan je overgebleven 5 vrienden en leg uit dat ze voor elektron gaan spelen en dat je speciaal daarvoor identieke vrienden hebt uitgezocht zodat ze niet van elkaar te onderscheiden zijn, net als echte elektronen.
Stuur vervolgens 1 van de 5 de rechter hotelkamer in. Verrek, er komt er eentje uit de linker hotelkamer. Of is het dezelfde? Stuur de andere 4 1 voor 1 dezelfde hotelkamer in voor gelijkstroom. Op een gegeven moment is de rechterkamer vol en de linker leeg, en loopt er geen stroom meer. Voor wisselstroom stuur je om en om naar de linker en de rechter hotelkamer vrienden. D'r komt er altijd weer eentje uit de andere kamer, stroom blijft dus lopen.
Zonder dat er een tussendeur is, blijven je 10 volslagen identieke vrienden dus doorlopen. Je kunt niet zien of er dezelfde terugkomt uit de andere kamer, ze zijn identiek.
Die natuurkundeleraar zul je er niet mee foppen, maar met een identieke tweeling kun je wel aan de slag als goochelaar.
Vraag gelijk aan de natuurkundeleraar of 'ie nog gaten ziet in m'n modelletje. En vertel me gelijk even waar je 10 volstrekt identieke mensen vandaan haalt.