Polynorm EPR 960 [garagedeur]

Enkele weken geleden begaf mijn elektrische roldeur het ineens. Het lampje knipperde nog tweemaal en toen was het einde verhaal. Geen plof of rook maar 'gewoon' opgehouden.

Inmiddels ben ik [als leek] een zoektocht begonnen naar de oorzaak. Ergens is er [denk ik] sluiting geweest of overspanning. Een zekering had het begeven maar na het plaatsen van nieuwe is er nog geen nieuw leven gekomen. Het lijkt wel of er helemaal geen spanning is, zelf het lampje reageert niet als ik op de aan- en uitknop druk?

Iemand enig idee waar ik het zou moeten zoeken?

beginnen bij het begin, werkt de evt stuurunit nog wel? dus voeding ( vaak 24v) na meten. scherpe foto's van de soort besturing helpen hier als je niet verder komt met een dode printplaat bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je reaktie. Er staat wel spanning [220V] op zie ik. Ben met foto's bezig maar het omzetten naar PNG lukt nog niet echt. Daar moet ik dan weer een tool voor zoeken.

Printplaten zien er op het oog [?!] onbeschadigd uit...

Wordt vervolgd...

omzetten naar png hoeft niet, de jpg in geresized formaat gewoon uploaden naar een van de vele gratis fotosites. link plaats je dan weer hier..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Weer [?] iets wijzer... Mijn zwager heeft even doorgemeten. 230V komt binnen maar geen spanning op de trafo of verlichting... Mogelijk een printplaatprobleem? Ben nog bezig met foto's maar dat is dan ook weer een uitdaging[tje]...

Foto's volgen ;-)

Foto 1 [kijken of het lukt...]:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/appkl02.jpg

Nu ook de andere foto's:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/appg01.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/appkl03.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/appa04.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 juli 2014 19:12:04 (57%)

je hebt dus een trafo in die besturingskast, komt er ac spanning uit die trafo? zo ja komt er dan ook spanning uit dat zwarte blokje, langs die kroonsteen, deze maakt er dc spanning van. er zit ook nog een zekering tussen die stuk kan zijn zo te zien.

dat schakelaartje staat op aus, weet niet wat dat doet verder.. de groene led zou moeten branden lijkt me, dus een probleem met de voeding is waarschijnlijk, kan na 16 jaar ook weleens stukgaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de vlotte reaktie!

Op de bovenste kroonsteen komt de netspanning binnen. Daaronder voor de verlichting en de onderste voor de trafo. Bij aanzetten zou je [denk ik] verwachten dat er spanning op de verlichting en op de trafo komt. Maar dat gebeurt dus niet? Dus denk ik dat er geen stroom in gaat en er dus ook niet uitkomt? De zichtbare zekering is niet doorgebrand [nog laten testen en voor alle zekerheid ook vervangen], de onzichtbare zekering [boven de kroonsteen] wel. Die heb ik vervangen in de hoop dat het apparaat weer zou marcheren.

Ook dat schakelaartje [ein/aus] heb ik al geprobeerd [beide standen] net zoals de [rode] start knop links midden.

De kleine printplaat staat boven [pootjes] op de grote plaat. Die regelt [denk ik] hoever de deur open en dicht moet gaan [schakelmoment]?

Ik heb het vermoeden dat de netspanning niet doorgezet wordt [printplaatprobleem?] waardoor er verder ook niets kan gebeuren[?]

komen de blauwe draden van de trafo net als de grijze draden? dan zou er op de grijze draden 230v moeten staan en op de blauwe iets van 24vac. zo niet is er een probleem met ofwel de zekering of een ander onderdeel wat in serie zit met de 230v aansluiting tot de trafo aansluiting..

ik vermoed dat de trafo altijd aan staat, maar de lamp via dat witte relais gaat. dus heb je wel 230v op de grijze draden kan de trafo zelf ook gewoon stuk zijn gegaan..

trafo zal niks bijzonders zijn, iets van 22vac.. anders zet daar ook een foto van bij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nieuwe foto's incl. trafo:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/unit%20incl.%20trafo%2001.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/unit%20incl.%20trafo%2002.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/unit%20incl.%20trafo%2003.jpg

Volgens de metingen staat er alleen spanning op de bovenste kroonsteen [waar de netspanning binnenkomt] op de rest staat nergens spanning meer... Ook niet als je de aan-/uit schakelaar inschakelt.

heb je die zekering in de zwarte houder al nagemeten? als deze oneindig ( ohms) is zal de trafo stuk zijn, of je hebt er een te lichte zekering ingezet. klapt een andere zekering er weer uit kan de trafo stuk zijn, of er zit een sluiting op de printplaat zelf. over de blauwe draden meet je nagenoeg 0 ohm, maar achter de brugcel mag dit niet zo zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die zwarte zekeringshouder [rechtsboven] heb ik inderdaad ook gecheckt. Die was geklapt en dus vervangen door een zelfde [trage] zekering. Die heb ik gehaald bij een elektrospeciaalzaak dus verwacht ik dat het probleem daar niet zit [?] Nagemeten heb ik die niet, het was dezelfde dus neem ik aan dat die in orde is? Overigens klapt die er ook niet uit...

Wat [!!] zou er overigens gebeuren als ik de netvoeding direct op de trafo laat binnenkomen? Of is dat een hele domme vraag?

Ik vraag me verder af of dat kleine printplaatje niet het regelelement is voor de afstandsbediening?

**update**

De nieuwe [rechtsboven trage] zekering nog eens bekeken. Deze is opnieuw geklapt zo lijkt het! Mag ik dan voorzichtig vaststellen dat het wel eens de trafo kan zijn die defect is of de printplaat?

Als ik vervolgens de trafo [even aannemende dat die defect is] zou loskoppelen, een nieuwe zekering plaats en er weer voeding opzet en de zekering vervolgens 'overleeft' is het dan de trafo die het probleem veroorzaakt? En als in die configuratie de zekering alsnog klapt het een printplaatprobleem zou kunnen zijn?

Diezelfde optie kan ook uitsluiten dat het aan de kleinere printplaat ligt?

Jammerlijk genoeg heb ik maar een nieuwe zekering aangeschaft dus moet ik eerst nieuwe [genoeg] zekeringen halen om dit uit te testen :-( Of meteen de trafo meenemen en doorlaten meten...?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 juli 2014 19:12:54 (41%)

als er 1 van die blauwe draden los is van de print en de zekering klapt is de trafo stuk.

je kunt ipv een zekering ook een fitting met een gloeilamp e27 60 of 100w gebruiken. deze zet je in serie met de hele print en kijkt of de lamp duidelijk oplicht als er 1 blauwe draad los is. zo ja, trafo gaar..

ik moet zeggen dat het klinkt alsof de brugcel of dergelijke eruit ligt, maar de trafo kan ook..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 24 juli 2014 19:10:49 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt weer voor je vlotte reaktie!

Mijn kennis reikt niet verder als proberen logisch te denken :-)

In serie zetten met een fitting van een gloeilamp [met de hele print] is wat lastig gezien mijn gebrek aan kennis. Hoe zou ik dat moeten doen met die zekeringhouder [bajonetsluiting]?

En hoe ziet die brugcel eruit? Die staat op de printplaat [neem ik aan] en is die eventueel te vervangen? En wat je versta je onder 'of dergelijke'? Nogmaals, ik ben een leek...

Is mijn gedachten van uitsluiten logisch of blijven er dan nog te veel andere opties open?

de brugcel is dat vierkante blokje langs de kroonsteen.

een lamp zou je in serie zetten met de bruine of blauwe draad vanuit de 230v. je zou een gewone schemerlamp kunnen gebruiken die je dan tussen de netspanning en de print aansluit.

beter is een multimeter. ook zo'n ding van 10 euro van de bouwmarkt is al genoeg om wat dingen uit te sluiten..

er zal wel een zekering in moeten zitten, of je zet de grijze draad rechtstreeks op de 230v via de lamp..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 24 juli 2014 20:05:47 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je bedoelt een bruine of blauwe draad vanuit de hoofdaansluiting op een noodfitting en de andere blauwe draad vanuit de print [vanuit trafo naar print?] naar de andere pool op die noodfitting? Maar welke draad [print] zou ik dan moeten gebruiken? En als de lamp dan oplicht is de trafo defect?

Maakt het dan niet uit als die zekering er niet inzit en is er dan geen kans op totale sluiting.....??

Daar is die lamp voor !
Als die voluit brandt zit er harde sluiting, maar die lamp beperkt de stroom :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

**update**

Even iets anders geprobeerd... [voor de lamptest] Ik heb nu een andere zekering geplaatst en 1 draad naar de trafo [vanuit de onderste kroonsteen] losgehaald. Spanning er op gezet en nu staat er wel spanning op de kroonsteen [onder] die naar de trafo gaat. De zekering is niet geklapt!

Zegt dit iets over de trafo die kapot is of kan het nog steeds de brugcel of iets anders zijn? Of zegt dit testje helemaal niets?

nu weet je alleen dat het probleem niet in de print primair zit. secundair kan wel nog steeds..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helder!! [maar het feit dat de trafo er uit is en er dan wel voeding op die kroonsteen zit doet mij denken aan een defecte trafo, maar dit terzijde].

Maar goed, voordat ik de zaak volledig om zeep help even samenvatten:

Ik gebruik een noodfitting. Ik neem een van de grijze draden die naar de trafo gaat en zet die op de noodfitting. De andere [blauwe] draad komt van de print [die vanuit de trafo komt] en waar x21 [rechts] of x22 [links] bij staat [?] op de ander pool van de noodfitting [of maakt dat niets uit]. Vervolgens schakelaar aanzetten en dan resultaat opmerken?

Beschrijf ik het zo juist of mis ik iets of deugt er niets van wat ik neerkalk...

Bedankt weer zover!

Heel simpel gezegd.
Knip 1 van de aansluitdraden richting trafo door (aan de 230Volt kant/primair) en verbind deze weer doormidels de twee aansluitingen van de verhuisfitting :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik zet de fitting dus tussen een [doorgeknipte] grijze draad die naar trafo gaat [zie foto]. Soort van lus dus. Een [doorgeknipte] gaat in de fitting en de andere helft [doorgekipte] draad weer de fitting uit die vervolgens weer [oorspronkelijk] naar de trafo gaat? Geheid dat de zekering dan klapt denk ik.....

En met die blauwe [die uit de trafo komen naar de print hoef ik dan niets]? Dat lijkt tegenstrijdig [?] met wat Testman zegt...:

een lamp zou je in serie zetten met de bruine of blauwe draad vanuit de 230v. je zou een gewone schemerlamp kunnen gebruiken die je dan tussen de netspanning en de print aansluit.

Ik denk dat ik je goed begrepen heb. Maar bedoelt Testman wel hetzelfde dan? Kijk anders nog even [voor alle zekerheid] naar de foto's [ik wil zeker niet eigenwijs overkomen maar wil ook niet half Tilburg platleggen :-)]

we doelen hier op hetzelfde idd, een serielamp om sluiting tegen te gaan.

als je geen losse fitting had liggen kan een huiskamer schemerlamp ook gebruikt worden voor dat doel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wederom bedankt!

Ik zal morgen eens aan de slag gaan. D.w.z. of ik doe de lampentest of ik demonteer heel de trafo en laat die doormeten als ik een handje nieuwe zekeringen haal. Maar eerst maar jullie testje doen denk ik :-)

Overigens nog de lamp getest [die normaal aangaat als je deur opent of sluit] maar die geeft ook niet thuis... Of zou die in verband staan met de trafo?

Enfin, ik loop nog maar even niet op de [mogelijke] feiten vooruit. Stap voor stap en het komt goed met nuttige tips en vakkennis ter beschikking.

Wordt [morgen] vervolgd...!!!

Groet,
Arthur

Goedemorgen!

Het volgende uitgevoerd: tussen grijze draad naar trafo noodfitting geplaatst en spanning er op. Lamp gaat voluit branden.

Ik heb dus geen blauwe draad [van trafo naar printplaat] losgehaald en ook niet op de schakelaar gedrukt.

Is de test correct uitgevoerd? Onderstaand de foto zoals het aangesloten is [zie lamp branden].

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/serielamp.jpg