Linux draaiende IC's

hallo,

Ik ben printen aan het bekijken die linux draaien en stel mij er vragen bij. om een voorbeeld te geven heb ik een Arduino Galileo liggen en daar kan je linux op draaien.
Dus je kan eigelijk in linux een programma schrijven en uitvoeren ofwel via Arduino zelf en zo ook linux commando's uitvoeren.

Wat zijn hier de voor of nadelen van en hoe gaat dit in de praktijk?

Voordelen: pre-emptive multitasking, eenvoudige netwerkverbindingen, file systems, etc., en talloze standaard linux command-line tools etc. beschikbaar. Verder heb je met zo'n bord een enorme hoeveelheid geheugen en processorkracht beschikbaar, vergeleken met een microcontroller.

Nadelen: relatief traag wat betreft respons tijd op interrupts vergeleken met microcontrollers, geen standaard periferals als ADC's, PWM periferals, etc., hoog energieverbruik vergeleken met een microcontroller.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De voordelen van een chip waar linux op draait is nuttig in mijn ogen, je kan makkelijk webserver etc bij in je project brengen. Je kan ook python gebruiken voor uitgangen en bussystemen aan te sturen en uit te lezen, ... . Persoonlijk vind ik met deze soort chips werken leerrijk en amusant. Er zijn idd ook nadelen aan zoals sparkyGSX al zei.

Enkele voorbeelden van prebuild boards waar linux op draait zijn bv:

- raspberry pi a/b/b+/c
- banana pi
- beagle bone black
- humanboard
- ...

Voor welke doel einde zou je de printen willen gaan gebruiken?

Totale beginner

Golden Member

Hallo,

Ik ben zelf veel bezig met dergelijke chips, zie:

http://igg.me/at/dptboard/x/7267862

Deze chips zijn eigenlijk bijna altijd SoC's of System on Chip systemen waarbij de CPU en alle periferie zoals netwerk, WiFi,USB, .. Op 1 chip zit.

Het voordeel is zoals SparkyGSX zei dat je snel en gemakkelijk complexe zaken zoals netwerk, multitasking, grafische zaken, ... Kan uitvoeren.

Linux is echter geen RTOS, of Real Time Operating System. Dit wil zeggen dat er geen garanties zijn wat betreft tijdsgebruik. Zo kan een interrupt in theorie wel even duren. Een microcontroller zal wel altijd exact even snel reageren, tenzij anders geprogrammeerd.

Het is dus steeds een afweging maken tussen complexiteit van het project en complexiteit van het programmeerwerk, ...

Mvg,
Daan

En je schrijft je programma dan rechtstreeks op linux eigelijk?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een programma schrijf je in een programmeertaal.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ja ma ik bedoel je maakt gewoon een programma in C of whatever dat je op linux laat draaien dan eigelijk?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gewoon? Tsja, wat voor jou gewoon is...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Linux is een operating system net als bijvoorbeeld windows.

Je draait binnen dat OS een executeble (of werkt met een script binnen een interprenter o.i.d.) dat gecompileert is voor de proccesor waar je op werkt. Het OS geeft je soms voordelen, je kunt gebruik maken van zijn 'diensten'. En soms niet, je moet je houden aan zijn regels (bijvoorbeeld rondom toegang tot IO)

Verschillende linux distributiie zijn gemaakt met een verschillende doelstelling. Soms voor gebruik op een embedded systeem soms voor de pc.

Het is niet altijd zo dat je een ubuntu live cd op je embedded systeem knalt en met libreoffice een macrotje kunt uitvoeren ;-)

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op woensdag 23 juli 2014 20:37:06 (11%)

Op 23 juli 2014 20:14:25 schreef Tygerr:
Ja ma ik bedoel je maakt gewoon een programma in C of whatever dat je op linux laat draaien dan eigelijk?

Als je in de syntax van welke programmeertaal dan ook net zulke blunders maakt als in je taalgebruik hier dan zal geen enkele processor er ook maar iets van begrijpen.

Ergo:
Als ik een compiler zou zijn dan zou ik geen zinnige output kunnen generen van jou input.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op woensdag 23 juli 2014 21:34:35 (12%)

Op 23 juli 2014 00:43:01 schreef Sine:
Behalve rtlinux

Vergeet het maar, de response tijden zijn nog steeds bagger vergeleken met een "bare metal" oplossing of een echt RTOS.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

In principe kan je linux draaien en bash scriptje maken das al voldoende om wat te doen eigelijk.