miele w818

hallo,

Uit een erfenis verkregen; een Miele wasautomaat w818.
Trommel liep niet meer, toch even kijken want ik heb een technische opleiding genoten... :) Ledje 'spoelen' knippert, dus motorprobleem...

De connector op de motor (thermische beveiliging) is een beetje zwartgeblakerd. Nieuwe amp-stekkertjes aangezet en draaien maar weer...

Na één keer wassen is de zekering op de motorbesturing (EL110) geploft, nieuwe zekering gesoldeerd en hup, we gaan weer...

De trommel draait nu weer, maar bij de wasbeweging kan de motor de trommel haast niet meer rondkrijgen. Op de centrifugestand draait de trommel wel zonder problemen... Koolborstels zijn iets korter dan nieuwe; volgens mij kan dit het probleem niet zijn.

Ik denk dat iemand dit probleem eerder moet hebben meegemaakt.
Graag suggesties...

mvrgr,

jierui

er zit een wisselrelais voor de motor op de print wat vaker stuk is als de zekering eruit ligt. heb je al eens zonder snaar een zwiep aan de trommel gegeven? kan zijn dat lagers gaar aan het worden zijn..

evengoed klinkt het langzaam draaien toch al of het ding er moeite mee heeft, hoeft niet echt abnormaal te zijn verder.

zwarte stekkers zijn ook niet altijd een zichtbaar probleem mbt hitte, vaker gaan bepaalde soorten metaal icm vocht oxideren en worden dan groen of zwart. zilver wordt zwart..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo testman,

snelle reactie, alvast bedankt.
ik heb geen schema van deze machine; zakje in de deur was leeg...
welk nummer is het wisselrelais...?

Lagers zijn goed. Ik heb inderdaad de trommel met de hand rondgedraaid; lijkt niks mis mee.
Als de machine loopt, maakt de motor ook een soort grommend geluid, alsof 'ie er veel moeite voor moet doen.
Ik ken de Miele als een geruisloze wasautomaat. Deze dus zeker niet.

Bij de wasbeweging (laten we zeggen dat de trommel vijf toeren linksom draait) wordt zelfs de laatste toer niet eens meer afgemaakt. Lampje 'spoelen' knippert. Daarna vijf toeren rechtsom met hetzelfde resultaat. Bij de laatste toer staat de trommel stil, terwijl de motor probeert rond te komen.

De stekkers met de aansluitingen op de motor waren trouwens bijna weggesmolten, dus die zijn echt wel warm geweest.

Ik heb bijna alle topics al bekeken, maar nog geen oplossing gevonden...
Laat me even weten welk positienummer het wisselrelais heeft; 'k wil 't toch even controleren.

grtz

als centrifugeren geen problemen geeft zou ik de motor minder snel verdenken tov de aansturing ervan. heb je dit beiden met was erin getest of ledig?

als de print rechtsvoor achter de knoppen zit, zitten er helemaal rechts 2 relais, 1 is voor de motor aan te sturen en 1 is om de motor om te keren. het relais met 8 soldeerpennen is het omkeerrelais.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140225_102949_zpsfee5328f.jpg

dat zou deze print zijn dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo testman,

ik heb halverwege het wasprogramma stop gezet, omdat ik niet meer schade aan wilde richten i.v.m. overbelasten van de motor en/ of besturing.
Vervolgens de machine af laten pompen en centrifugeren en vervolgens de was eruit gehaald. Dus centrifugeren van een volle trommel met nat wasgoed gaat wel goed.
Zonder wasgoed draait de trommel in het normale wasprogramma trouwens wel goed.

De module is een EL 110 en geen EL 200 zoals op de foto. Er zitten hier een zevental relais op.

Met de EL 110 zijn over het algemeen weinig klachten met relais, zekeringetje ploft wel eens vaker bij dit type. Draait de machine goed links /rechtsom?? Centrifugeren is een kant altijd op. Ik vermoed dat de borstelbrug aan vervanging toe is vanwege de verbrande stekker, je weet niet of alles goed contact maakt.

Hallo,

even een kleine update v.w.b. W818/ EL110.
Via een kennis een andere motor te pakken gekregen, iets ander typenummer maar met identieke aansluiting.
Motor geplaatst en ziedaar... machine draait weer als vanouds !
Helaas met 1200 rpm i.p.v. 1300 rpm, maar daar kan ik prima mee leven. Geen problemen meer met een trommel die stil gaat staan o.i.d.

Ik heb de oude motor even snel bekeken en ik zie dat de koolborstels nu behoorlijk dof en ingebrand lijken; dit was voorheen niet het geval. Lengte is goed en de stekkeraansluitingen zien er goed uit. Misschien toch een wikkeling niet helemaal jofel...?

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor het meedenken en hoop dat ik misschien ook iets heb kunnen bijdragen aan dit forum.

brgds.

Is dat niet schadelijk dan dat de aansturing 1300 tpm is, en de motor 1200?

OT: Gok ook dat de motor een optater gekregen had, en dat de wikkelingen doorgebrand zijn ergens.

Kan geen kwaad. Miele motoren zitten zelfs in de 1600 toeren versie... Vaak alleen een extra aftakking geplaats. Borstelbrug etc is hetzelfde.