[NL] groepenkast uitbreiden

Hallo,ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag.

Ik wil een elektrische installatie uitbreiden en de groepenkast vervangen.
Ik heb nu een 1 fase aansluiting en 3 groepen en wil een 1 fase groepenkast met 5 of 6 groepen (+hoofdschakelaar en 2x aardlek).
De huidige groepenkast wordt gevoed door 4mm2 draad
De groepenkast bevind zich in het appartement en de elektrameter zit daar ongeveer 14 meter vandaan in het centrale trappenhuis. Nieuwe 6mm2 draden tussen de meter en de groepenkast is eigenlijk geen optie.
Mijn vraag is: hoeveel groepen en/of watt kan ik veilig op de 4mm2 draden aansluiten?
met dank voor uw reactie.

arcasakty

je kunt niet meer gaan verbruiken als de hoofdzekering is die ook in de centrale hal zit. ik vermoed dat dit 25amp is.

4mm2 met 25amp en 14 meter is prima te doen, droger en oven samen aanzetten is al 25amp dus je kunt niet heel veel meer als 2 groepen samen vol belasten.

ik vermoed dat de kast nu nog oude draaizekeringen heeft en geen aardlek? dan ga je er toch al op vooruit met een nieuwe groepkast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman, bedankt voor je snelle reactie.

Er zit nu ook een hoofdschakelaar, aardlek en 3 automaten dus wat dat betreft ga ik er niet echt op vooruit. Als ik meer groepen aanleg heb ik dus alleen maar meer kans dat de hoofdzekering door gaat.

Dat hangt er maar net af wat je op die groepen gaat aansluiten. Wij thuis hebben al jaren 1x25A met zeker 6 groepen waaronder een kookgroep. Nog nooit is de hoofdzekering gesprongen.

Spanning staat en stroom gaat!

het is ook een trage zekering, dus ga je even naar 27amp gaat die er niet meteen uit. hier zit 1x 35amp met 11 groepen. gaat wekelijks over de 40amp heen voor korte tijd en nog zit de 1e hoofdzekering er in..

als je al een kast hebt met hoofdschakelaar en 1 aardlek, 3 automaten ben je al klaar met 3 automaten erbij en 1 aardlek erbij. beetje logisch verdelen over de aardlekjes. dus niet alle aparte groepen op 1 aardlek en op de andere aardlek alle algemene groepen, want dan zit je een keer zonder licht..

pak wel een 40amp aardlek, mocht de 25amp er ooit uitgaan kun je vragen voor 1x35amp, dan voldoet de aardlek al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor jullie meedenken ik zal morgen kijken of ik kan zien wat voor hoofdzekering er in zit. Maar als ik dan toch ga uitbreiden zijn de 4mm2 draden dan niet te dun? Ik dacht dat de voeding van groepenkasten (voor huisinstallaties) altijd 6mm2 moet zijn.

bij 25amp hoofdaansluitingen kom je vaker nog 4mm2 tegen, zeker als het nog oude kasten zijn. als ik kasten bouw zet ik er altijd 50cm soepel 6mm2 aan, zodat deze meteen op de meter gezet kan worden ipv die oude 4mm2 vd te gebruiken.

in jouw geval zit de ymvk kabel door allerlei kanalen getrokken waar je nu miss niet meer bij kunt komen. 14 meter is niet zo ver voor 4mm2 draad dus is nog te doen. als je een continubelasting van 25amp had zou 6mm2 wel mogen, maar voor een woonhuis met af en toe pieklasten gaat dat prima..

heb je overigens geen 3 fasen kabel liggen al? dan zouden er 5 aders zijn waar er 3 of zelfs 2 van gebruikt zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ga morgen nog een keer even kijken hoe het er in de groepenkast uitziet.
bedankt zover.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De draaddikte van de meter naar je verdeelkast moet bepaald worden aan de hand van de beveiliging bij de meter.
Deze beveiliging zit in de zg huisaansluitkast, en is niet toegankelijk voor je. De kast is van de netbeheerder.
Deze draad dikker maken heeft alleen zin als je de beveiliging in de huisaansluitkast laat verzwaren, anders is het nutteloos.

Je mag een onbeperkt aantal groepen maken, maar je kunt toch nooit meer stroom afnemen dan de beveiliging in de huisaansluitkast.
Kortstondig kan je wel wat overbelasen. Om even als voorbeeld te nemen, een 25 ampere zekering kun je gedurende 15 minuten overbelasten tot 35 Amp.
Dat moet de beveiliging kunnen verdragen.

Het vermoeden is dat je beveiliging in de husaansluitkast 25 Ampere os, als je een verzwaring aanvraagt dan gaat meestal ook je vastrecht omhoog.
Hou hier rekening mee, dat kan in de loop der jaren een flink bedrag worden, en als je het toch niet nodig hebt is dat sneuj geld.

In tegenstelling tot wat eerder aangehaald is, heeft een trage zekering geen nut.
Een trage zekering is maar een paar seconden trager dan een gewone, daar schiet je niet veel mee op, (behoudens bijzondere omstandigheden.)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

traag of snel is wel degelijk een verschil als hoofdzekering. een snelle 25amp zekering knalt er eerder uit. onder vollast nog even iets bijschakelen zal een snelle zekering nekken terwijl een trage dat jaren volhoudt..

ze plaatsen ook niet voor niks een c40 automaat ipv de 35amp trage zekering bij nieuwe aansluitingen. de c40 gaat er sneller uit als een trage 35a zekering, dus vandaar de c40amp ipv een c32amp..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allemaal bedankt voor het meedenken,
ik monteer een nieuwe groepenkast met 6 groepen zodat de wasm. droger e.d. allemaal een eigen groep hebben en zal ze niet allemaal tegelijk aanzetten. Eigenlijk heel simpel en logisch maar ik wilde een en ander toch even navragen.