aansluiten inductiekookplaat, uitbreiden groepen

Op 26 juli 2014 23:18:30 schreef mvdk:
Waarom zou je een 32Amp groep willen aanleggen ? Zoals ik het zie, is er linksbovenin nog ruimte. Een kookgroep, ook al zijn het twee gekoppelde automaten, is 1 groep. Moet je alleen even uitzoeken hoe je de last een beetje netjes verdeelt, want dit lijkt me een driefase aansluiting.

Op 26 juli 2014 23:22:53 schreef conexus:
Je mag achter een aardlek 4 groepen plaatsen.
Een kookgroep (2 maal 16 amp) word gezien als een groep.
Dus achter de aardlek met 3 groepen kan deze erbij.
Bedrading naar de perilexdoos moet uitgevoerd worden met 2 maal nul (blauw) 2 maal fase (bruin)en een maal aarde (geel/groen) alle 2.5mm

Thanks, dat helpt! Nu is mijn volgende vraag of ik de ruimte links kan gebruiken om twee groepen/zekeringen (hoe noem je die dingen van 16A?) te plaatsen. Kunnen jullie daarop antwoord geven zonder dat ik de kap er af hoef te halen?

Volgende vraag: kunnen de draden (2x nul, 2x fase en 1x aarde) door één buis getrokken worden? (ik heb elders gelezen van wel, maar wil het hier even checken).

Dat is een stuk handiger dan twee losse 16a dingen! Dat is deel één van de vraag. Nu nog of ik de 5 draden door één buis naar de perilex doos mag trekken...?

Edit: hoe heet die zekering van het plaatje? Kan hem bij Conrad zo 123 niet vinden.

[Bericht gewijzigd door intruder1400 op zondag 27 juli 2014 00:38:55 (22%)

Shiptronic

Overleden

5 mag, en naar een perilex ligt toch 19 ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

19 mm buis bedoeld Shiptronic.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

5 draden mag bij 5/8 buis, maar dan wel 230v. 19mm buis mag ook 5 draden bij 400v..

let even op of je groepkast geen abb busboardkast is overigens. dat kun je zien als je de kap eraf haalt, dan hebben de 16amp automaten geen draadinvoer aan de onderkant. je zult de voeding dan van achter de aardlek moeten halen.

de abb 0025-050 is een busboard automaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Indruder,

Doordat de 2 automaten mechanisch gekoppelt zijn mag je dit als 1 groep zien.
En mogen de draden door 1 buis.

Mocht dit niet lukken, dan kun nog altijd een kabel Ymvk 5x2.5 of Ymvkas 4x2.5 toepassen.

Wat jij voor zekering aanziet is een doorverbindingskam, heb je er 2 van nodig.
Om de voedende zijde van je kookgroep aan te sluiten.

Iedereen bedankt tot zover!!

Graag stel ik nog aanvullende vragen:

1. De pvc-buis, mag dat ook een flexibele zijn? Ik heb nu een flexibele buis van 19mm gekocht waar ik dus 2x bruin, 2 x blauw en 1 keer groen/geel door wil trekken.

2. Ik las in de installatiehandleiding iets dat ik niet begrijp: "De aardingsgeleider wordt aangesloten op de klem met het symbool ..xx.. en moet langer zijn dan de stroomvervoerende geleiders"
Betekent dit dat de geel/groene draad in lengte langer moet zijn? Zo ja, hoe veel en hoe wordt dit doorgaans opgelost? Een aparte buis lijkt me niet. Wat in mij opkomt is daar (bij de meterkast) waar de 5 draden de meterkast ingaan, de geel/groene draad een paar draaien geven / met een omweggetje binnen of nog niet buiten de kast naar het punt toe laten gaan.

3.
Tot slot nogmaals de vraag of ik de meterkast na uitbreiding moet laten keuren? Ik hoor/lees wel eens iets over het verzegelen. Voor wat ik totdusver heb kunnen vinden, is het toegestaan zelf deze werkzaamheden uit te voeren (groepen bijplaatsen, leiding leggen, inductie aansluiten), mits vakkundig uiteraard. Iemand die hierop wil reageren?

Hartelijk dank!!

Shiptronic

Overleden

Het langer zijn heeft betrekking op de stekker, de aarde moet als eerste verbinding maken. Het apparaat is dus al geaard voordat de Fase of Nul verbinding maken.De draden in de buis moeten allemaal een normale lengte hebben, niet te veel dat je moet proppen, en zeker niet te kort zodat de boel onder "spanning" staat.
Welk lengte dat is? ; Fingerspitzen lengte :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Oké heren, ben ik weer. Stapje voor stapje leg ik het spul aan. Gisteren een gat door de muur geboord, flexibele leiding voorzien van 5 draden. Vandaag de meterkast van binnen even bekeken. Tijd om eerst de perilexdoos onder in het keukenblok aan te sluiten op de leiding die ik zojuist getrokken heb. Ondanks dat er heel veel over perilex te lezen is op internet, vraag ik toch jullie hulp / bevestiging.

De doos ziet er als volgt uit (als ik er van voren/boven in kijk).

N L1

--

L3 L2

Wat ik opmaak uit alle internetwijsheid is de volgende manier van aansluiten:

L1 = nuldraad (groep 1)
L2 = fasedraad (groep 1)
N = nuldraad (groep 2)
L3 = fasedraad (groep 2)
-- = aardedraad

Vraag 1: klopt dit?

Vraag 2:
Dat van die groepen heb ik zelf verzonnen. Maakt het uit welke nuldraad ik op N of L1 aansluit (idem voor de fasedraden op L2 L3)? Ik heb nu de draden in de leiding keurig gemerkt, dus kan het precies vanuit de meterkast zo krijgen hoe ik het wil.

Alvast vooruitgedacht, loop ik vast bij het aansluiten van de kookplaat zelf.
Deze sticker zit op de inductiekookplaat.
https://www.dropbox.com/s/tyrtr7zdzj4h3eg/2014-07-25%2009.48.54.jpg
Ik neem aan dat ik 230V (dus het rechter plaatje) moet geburiken. Echter, ik zie daar maar 3 draden. Bij het linker plaatje zie ik er maar 4. Ik heb er dus 5.....
Ik heb het aansluitpunt van de kookplaat even op de foto gezet: https://www.dropbox.com/s/rvldy854c4a9b6m/2014-07-30%2021.08.25.jpg Inderdaad dus maar 4 draden.
Op basis hiervan ga ik er vanuit dat ik het linker plaatje moet hebben (400V). Waarbij L2 en L3 (van de perilexcontactdoos) aangesloten worden op respectievelijk L1 en L2 van de kookplaat.
Vraag 3: klopt dit?

Vraag 4: als dit klopt, dan betekent dit dat er slechts 1 nuldraad gebruikt wordt van de perilexdoos, namelijk de N. Klopt dit? (ik geloof dat de nul / blauw in de meterkast gekoppeld is met elkaar toch? Ben alleen benieuwd of de dikte van de blauwe draad (perilexdoos - meterkast) dan wel voldoende is (2,5mm) omdat alle "afvoer" (jip-en-janneke-gedacht) dan door slechts één draad loopt.

Heren, ik zou het heel erg op prijs stellen als jullie mij met deze vragen willen helpen!!

Shiptronic

Overleden

Geen idee of er een standaard voor is, maar boeren logica;

code:


AARDE-----------AARDE
  NUL-----------NUL1
   L1-----------L1
   L2-----------L2
   L3-----------NUL2

Bij 2 [verschillende] Fasen kan je met 1 nul toe door het fase verschil.

Hier bij zit je met 2 automaten op dezelfde fase en moet je beide stromen bij elkaar optellen en dat mag niet door draad 1( anders had je die 2e fase ook niet nodig ;) uitvoeren tot in het apparaat!!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Ik dacht gezien te hebben op de eerste foto, deze dus:
https://www.dropbox.com/s/x6k7l5gwu3zdok9/2014-07-25%2012.32.44.jpg
dat je een 3 fase aansluiting hebt. Maar ik kan het niet goed zien. Die kookplaat aansluiten op een 2x16Amp kookgroep gaat misschien niet lukken. Wat is het totale vermogen in watt ?
Edit, heb ik ondertussen gezien.
Mijn persoonlijke voorkeur is, om als er 3 fase beschikbaar is, de perilex 3 fasig aan te sluiten, en een 3 fase automaat te plaatsen.
Dus kijk nog eens naar de kWh meter, en lees hier eens voor wat daar op staat.

Shiptronic

Overleden

Een WCD met 3F in de keuken is altijd handig, verder brengt het niets.

Je moet het eerst plaatje van 400V 2F aanhouden, de 2 nullen pas op punt 4 bij elkaar, dan is er niets aan de hand.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je 3 fasen hebt dan ook 3 fasen aansluiten. Anders opletten dat je niet 2 groten pitten bij elkaar zet. Dan gaat het niet goed.

Op 30 juli 2014 22:11:26 schreef mvdk:
Ik dacht gezien te hebben op de eerste foto, deze dus:
https://www.dropbox.com/s/x6k7l5gwu3zdok9/2014-07-25%2012.32.44.jpg
dat je een 3 fase aansluiting hebt. Maar ik kan het niet goed zien. Die kookplaat aansluiten op een 2x16Amp kookgroep gaat misschien niet lukken. Wat is het totale vermogen in watt ?
Edit, heb ik ondertussen gezien.
Mijn persoonlijke voorkeur is, om als er 3 fase beschikbaar is, de perilex 3 fasig aan te sluiten, en een 3 fase automaat te plaatsen.
Dus kijk nog eens naar de kWh meter, en lees hier eens voor wat daar op staat.

Deze foto is van de huidige situatie. Ik heb er nog geen kookgroep bijgeplaatst.

Shiptronic

Overleden

Ok, dan zou ik ook 3F neer leggen.

Dat heeft wel consequenties voor de draden trekkerij!

ipv. 2x Blauw voor de nul heb je nu 1 nul en 3 fase draden nodig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Maar wat voor meter heb je nu ? Wat voor aansluiting ? Ik zie een tamelijk brede meter, maar kan niks lezen.
Als je een driefase aansluiting hebt, kan het op een nettere manier.

Even een foto van de meter plaatsen. Met het type.

Oké, het was even druk, maar vandaag weer bezig geweest met de installatie van de inductie. Hij zit er in, doet het, maar ik heb nog een vraag....

Nadat ik de geschroefde fornuisgroep (past niet 8-) ) teruggebracht heb en geruild voor twee flexomaten van ABB HAF het spul aangelegd volgens eerder genoemde wijze. Eitje appeltje: twee keer fase, een keer nul en een keer aarde naar de perilexdoos, daar even goed opletten wat waar moet en ook de stekker goed inrichten en aansluiten op de inductie.

Inductie uitgeprobeerd: geen plof, geen uitval, geen storingen..... De vlag kan uit!!

Maar, ik weet nog niet of het in de meterkast helemaal goed zit. De beide flexomaten heb ik met nul/blauw onderling niet met elkaar verbonden. Ik zag op internet nergens terug dat deze doorgelust moet worden. Wel zie ik dat de fornuisgroep, die bestaat uit drie flexomaten, in de standaardsets van ABB vergezeld worden van doorlusdraadjes. http://www.elektravoordeelshop.nl/product/1404888/ABB_Haf_uitbreidings…
De concrete vragen die ik heb:
1. moeten de flexomaten doorgelust worden op de nul?
2. is het noodzakelijk dat ik dit kapje installeer? http://www.euro-electronics.nl/ABB-Haf-fornuisknop-voor-1-fase-fornuis…

Ik hoop van harte dat iemand deze vragen kan beantwoorden!

pa3gws

Golden Member

Ik ben daar niet in thuis maar het kapje lijkt mij noodzakelijk.
Want als er dan 1 automaat uitschakelt is met het kapje ook de tweede automaat uit.
Dan is de spanning van de gehele kookplaat eraf en niet alleen van de helft.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 6 augustus 2014 21:54:01 schreef pa3gws:
Ik ben daar niet in thuis maar het kapje lijkt mij noodzakelijk.
Want als er dan 1 automaat uitschakelt is met het kapje ook de tweede automaat uit.
Dan is de spanning van de gehele kookplaat eraf en niet alleen van de helft.

Duidelijk. Ga ik dat dingetje nog even bestellen, of beter: ophalen. Iemand een idee waar ik dat in Friesland/Groningen kan krijgen. Om nu 7 euro verzendkosten te betalen hiervoor.... :-) Ik woon in Heerenveen, werk veel tussen Heerenveen en Groningen.

pa3gws

Golden Member

Misschien doen ze voor zo'n klein dingetje niet moeilijk.
Elektrotechnische Groothandel Bernard BV, HEERENVEEN
Adres: Venus 31
8448 CE HEERENVEEN
Telefoon:0513-468000

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 6 augustus 2014 22:02:07 schreef pa3gws:
Misschien doen ze voor zo'n klein dingetje niet moeilijk.
Elektrotechnische Groothandel Bernard BV, HEERENVEEN
Adres: Venus 31
8448 CE HEERENVEEN
Telefoon:0513-468000

Thanks!!

Nog iemand advies over het wel of niet koppelen van de beide flexomaten met de nuldraad?