Eenvoudige elektrobouwdoos voor kinderen gezocht

Ik zoek een bouwdoos voor mijn 6-jarige kleinzoon waarmee je lampjes kunt laten branden, schakelaar, electromotortje.
Iemand enig idee of dit (nog) bestaat ?

Hier zijn er enkele voor verschillende leeftijden. Er zullen er nog wel andere bestaan hoor.

http://www.conrad.be/ce/nl/overview/2420160/Experimenteersets-lespakke…

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
pietplof

Golden Member

Kijk op nemo amsterdam, shop, experimenteren,spectro.
Ik denk zo te zien dat bedoeld doosje in de buurt komt.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Hadden ze bij HEMA een tijdje terug niet ook weer zoiets?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor jullie reacties. Het moet erg eenvoudig zijn. 6 jaar vind ik hem nog net te jong om te laten experimenteren met diodes, torren enzo.
Maar er zitten zeker heel bruikbare tips tussen. Thnx

ik denk dat kleine kinderen makkelijker dingen oppakken dan je denkt, ergo, niet geschoten is altijd mis.

Djenn, dat ben ik met je eens. Maar hij moet denk ik eerst de meest elementaire zaken snappen en dat uitbouwen. Wat IS stroom, wat kun je er mee doen en zo. En ik denk dat te vroeg geschoten ook definitief mis kan zijn :)

pietplof

Golden Member

Al in een eerder topic heb ik verteld van mijn start van de hobby.
Er waren toen geen elektrobouwdoosjes echter wel een paar oude batterijen ( van de toenmalige ptt) die ter beschikking kwamen na afschaf van de oude telefoon.
Gewone batterijen dus geen accus.
Ik verzamelde wat koperdraad en een paar lampjes ( gesloopt uit oude auto's bij een sloperij) en daarbij een oude schakelaar ( huisinstallatie) een (k)nijptang en ik kon beginnen.
Verder geen uitleg , je leerde een en ander met veel vallen en opkrummelen.
Dus... Geeft het joch wat materiaal dat je wellicht zelf hebt of via kenissen kunt regelen.
Heeft hij interesse/aanleg is dat snel te merken en kun je verder .

festina lente

Ik begon ook met een 4,5V batterij een paar stukken draad, een paar lampjes en een belletje. Kan weinig mee mis gaan, en gaat prima zonder uitleg.

Volgende stap waren een paar bouwpakketjes (radiootje, knipperlicht, etc) en daarna Philips EE en Kosmos dozen. Vooral de laatstgenoemden hebben beide hele leuke en goede boekjes erbij zitten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Zelf ben ik begonnen met een platte 4,5V batterij en twee lampjes uit de fietsenwinkel...

Overigens had een vriend van mij ooit een oude versie van deze gekocht:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/Gakken_EX150.jpg/800px-Gakken_EX150.jpg

Dat is op zich een heel leuke experimenteerset omdat het met blokjes werkt. Dus ook een beginner kan snel iets bouwen zonder meteen in details te gaan.