Signalen op USB poort

Schimanski

Golden Member

Ik heb zo'n DVB-T dongle en die gebruik ik als SDR ontvanger. Het is natuurlijk geen hoogwaardige ontvanger vergeleken met een echte SDR maar toch is het leuk speelgoed. Een probleem bij mij is de plastic behuizing zonder enige afscherming. Ik heb het ding nu in een blikken doosje gestopt en dat werkt wel want de ruisvloer is gezakt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ingblikt-sdr.jpg

Op het snoertje een klapferriet, op de twee datalijnen van de USB poort (data+ en data-) heb ik een ferrietkraal geschoven, +5 en GND had ik voorzien van een 10uH smoorspoeltje. Toen ik het ding aansloot op de computer en SDR programma (SDR#) startte kreeg ik de foutmelding "device busy". Dit blijkt veroorzaakt te worden door de 10uH in de +5V aansluiting, als ik de sm.spoel weghaal werkt het goed. Experimenteel heb ik bepaald dat bij een sm.spoel > 5,6uH het probleem optreed. Ik heb nu 3,3uH in de +5V en 3,9uH in de GND aansluiting gezet (die waardes had ik in de junkbox liggen)

http://www.uploadarchief.net/files/download/closeup-sdr.jpg

Weet iemand wat voor signalen USB heeft, ik verwachtte dat +5V aansluiting alleen DC zou voeren.

/edit: toevallig staat in de laatste Electron ook een stukje over inbouwen SDR dongle. Daar gebruikt men 2,2uH in +5 en GND

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Lambiek

Special Member

Op 27 juli 2014 15:22:03 schreef Schimanski:
Weet iemand wat voor signalen USB heeft, ik verwachte dat +5V aansluiting alleen DC zou voeren.

Normaal gesproken is dat ook zo, je hebt plus 5VDC, GND, D+, en D-.
De voeding hoort gewoon een DC spanning te voeren, zonder enige puls of wat dan ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

En als je achter de spoel (vanuit de voeding gezien; dus aan de kant van de SDR-dongle) een ontkoppel-C'tje zet?
Misschien zit er in de dongle onvoldoende ontkoppeling, en vindt hij de lijn met teveel L erin te hoogimpedant.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Ik gebruik meestal de BLM18H-600 tussen data/voedingslijnen. Is maar 1µH, en toch 600Ω op 100MHz... (0.25Ω DC)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 27 juli 2014 15:55:06 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schimanski

Golden Member

Ik gebruik meestal wat ik voorhanden heb in de junkbox. Op de beide datalijnen zit een ferrietkraal (0,3uH)

Ik heb de twee maal 10uH weer even terug gezet en kreeg weer de foutmelding "device busy". Vervolgens extra ontkoppeling, na elke sm.spoel een 10nF C'tje naar massa en daarmee werkte dongle weer goed.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Misschien is het de ohmse weerstand van de spoeltjes. Probeer eens een quadrifilair gewikkeld common mode smoorspoeltje. Is in feite hetzelfde als een klapferriet met meer windingen.

Edit
Te laat! ;-)

Edit2 Mijn dongle is een 10GHz amateur ontvanger geworden, met een PLL gestabiliseerde LNB (Octagon OPTIMA bij satking.de voor 7,90 euro ... koopje)
De dongle ontvangt 618MHz, de lo van de LNB is 9750MHz, je ontvangt uiteindelijk dus 10,368 GHz.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 27 juli 2014 16:13:06 (39%)

Bij 10nF werkt het al weer? Hmm. Ik had zelf minimaal voor de 100nF gegaan...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Persoonlijk zou ik die ferrietjes om de datalijnen common-mode zetten. Zoals je het nu hebt werk je de dataoverdracht tegen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@flipflop: USB gebruikt een "Single Ended 0", oftewel beide datalijnen 0V om end-of-packet aan te geven.
Dus echt differentieel is het niet...

Schimanski

Golden Member

Ik heb er nog even 100nF ingezet, kantelpunt ligt nu nog wat lager ;) Verder werkt het goed, ook met de kraaltjes geen problemen.

Er zitten nog wel wat ruisbulten in het spectrum o.a. veroorzaakt door de onboard 3,3V naar 1,2V DC-DC convertor. Die zijn goed weg te werken door de RF ingangstrap van wat blik te voorzien. Dat zal ik t.z.t. nog eens doen.

Dat kastje van Baco is wel mooi maar mijn blikje doet het ook (BACO kastje is bijna net zo duur als de hele stick* :) ) Baco kastje is helemaal dicht dus de blauwe LED en de IR-ontvanger zitten er dan ook voor niets op, die kun je er evt. nog af halen.

* Bij Bakelaar kost de stick 14,95. In China nog goedkoper.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum