Iemand in bezit van schema Humax PW808 bord?

Na een korte stroomonderbreking (of opschakeling) vertoond mijn Humax iHDR 5200C kuren. Hij doet het nog wel, maar na een paar minuten hangt de bediening. De TV blijft spelen, maar ik niet meer van programma wisselen, menu oproepen of iets dergelijks.

Op het internet vond ik dat dan meestal de condensatoren slecht zijn op de power supply. Ik heb alle elco's vervangen en ook de PWM Switching Regulator (STR W6252).

Echter de symptomen blijven hetzelfde. Ik ben opzoek naar het schema van de power supply board de Human PW808.

Het betreft een schakelende voeding.

Ook andere hulp kan ik gebruiken. Ik heb de primaire kant door gemeten en deze lijkt goed. Op de outputs in de secundaire kant zouden de voltages 12V en 5,8 volt moeten staan. Maar deze voltages fluctueren behoorlijk. De 12V uitgang fluctueert tussen de 8V en 14V. De 5.8V tussen de 3 en 8V.

Kan iemand mij helpen om dit probleem te troubleshooten? Mijn electronica kennis is welliswaar niet groot, maar ben wel leergierig.

maartenbakker

Golden Member

Als de spanningen fluctueren is normaalgesproken een elcovervanging aangewezen. Omdat je dat al gedaan hebt, is de eerstvolgende stap om te controleren of je dat echt goed gedaan (niet verkeerdom, juiste type elco, etc) hebt of dat er misschien eentje vergeten is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt MaartenBakker voor je response. Ik heb alle elco's gecheckt en alles lijkt goed te functioneren. Alleen na verloop van tijd hangt de bediening van het apparaat.

Ik heb inmiddels de harde schijf uit het apparaat gehaald en de Humax iHDR-5200c weer aangesloten aan kabel en TV. Wat blijkt? Het apparaat blijft werken. Zelfs na een uur werkte de bediening nog.

De harde schijf heb ik aangesloten aan een laptop en ook deze doet het gewoon.

De vraag blijft nu waar zit het probleem? Is het de harde schijf of de power supply?

De harde schijf is een WD5000AVDS SATA. Deze heeft zowel 12V als 5V nodig.

Dan zit er toch nog een fout in de voeding blijkbaar. Die harde schijf trekt meer stroom en dat kan de voeding blijkbaar niet behappen. Wat maarten zegt, heb je er wel low esr elco's ingezet?

Fordman

Ja het zijn low esr elco's. Althans volgens Conrad. En als ik de datasheet lees dan zie ik ook een low impedance staan. De elco's die ikerin heb gezet zijn de Panasonics:
EEUFC1E221
ECA1CHG102B
ECA1HHG010I
EEUFC1H470H

De enige elco die ik niet heb vervangen is de 120uF/450V. Maar ik meet hierover een goede en stabiele waarde.

Zou misschien het probleem kunnen zijn dat de FB waarde niet correct is? Ik begrijp alleen het circuit niet. Het lijkt erop dat een KIA413B via een optocoupler en een zener diode de waarde moet terug geven. Alleen wat geeft hij terug? Stroom of voltage. En dat de STR W6252 hierop anticipeert. Of zie ik dat helemaal fout?

Op de harddisk bij de 5V en 12V aansluiting zitten overspannings beveiligingen. Als het goed is hebben ze hun werk gedaan als er 14 volt opkwam..
Ik heb hetzelfde euvel gehad maar bij mij lagen ze volledig in sluiting. Bij jou denk ik dat ze zich nog aan het beraden zijn wat ze willen doen, sluiting of toch maar niet..

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
maartenbakker

Golden Member

De feedback via de optocoupler is voor spanning, dus niet voor stroom (en letterlijk genomen ook niet voor voltage).

De FC elco's zijn inderdaad low ESR, maar NHG niet. Voor de 1u elco is NHG prima, maar die 1000u elco of elco's moet(en) wel low ESR zijn. Of dat zo nauw luistert dat het apparaat meteen problemen geeft? Ik twijfel, maar de makkelijkste manier is om ook op die plek een low ESR te zetten en opnieuw te testen.

Edit: als ik nou zo eens terugkijk, klopt het dat er 4 stuks van 1000u op die voeding zitten? En welke van de elco's die je noemt zitten op de 12V lijn?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 27 juli 2014 22:51:04 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad. Zeer opmerkzaam. Het was mij nog niet opgevallen dat niet alle elco's low esr waren. Typisch verkeerd besteld. Bij Conrad.nl heb ik een search gedaan op "low esr" en dacht vandaar te bestellen. Echter als je naar pagina 2 gaat van de zoekopdracht krijg je weer alle condensatoren en ben je de zoek opdracht kwijt.

Ik heb inmiddels de EEUFC1C102 1000uF/16V en de EEUFC1H1R0 1uF/50V besteld om dit te herstellen. Hoop deze week ze binnen te krijgen.

Het klopt dat er 4 x 1000uF op het bord zitten. Naar mijn inzicht betreft het twee LC filters waarbij er twee 1000uF condensatoren in parallel staan, hetgeen 2000uF aan capaciteit geeft.

De 12V en de 5.8V lijn hebben beide de 2 x 1000uF in parallel staan.

Na het LC filter naar de uitgang zit de 220uF condensator.

Ik heb de 1000uF/16V en 1uF/50V vervangen met low esr condensatoren. Helaas loste dat het probleem niet op.

Ik had voor de zekerheid een nieuwe harde schijf erbij besteld nadat ik het antwoord van Arabel had gelezen. En wat blijkt.

Met de nieuwe harde schijf "hangt" de Humax iHDR-5200C niet meer. Voor dit moment is het probleem opgelost.

Nu de hamvraag. Is dit een designfout in de voeding? Of is dit een "normaal" verschijnsel.

Kan dit vaker gaan optreden en zo ja onder welke omstandigheid. In mijn geval is er even een stroomstoring geweest en dan verwacht je dat de voeding is ontworpen om dit op te kunnen opvangen en verdere schade aan de apparatuur kan worden voorkomen.

Of is misschien de interface van de harde schijf niet juist ontworpen.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken en de goede adviezen.

Shiptronic

Overleden

Op 27 juli 2014 22:06:48 schreef Arabel:
Op de harddisk bij de 5V en 12V aansluiting zitten overspannings beveiligingen. Als het goed is hebben ze hun werk gedaan als er 14 volt opkwam..
Ik heb hetzelfde euvel gehad maar bij mij lagen ze volledig in sluiting. Bij jou denk ik dat ze zich nog aan het beraden zijn wat ze willen doen, sluiting of toch maar niet..

Had je die ook mee gekregen ? Dat was wat bij mij opkwam.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Had je die ook mee gekregen ? Dat was wat bij mij opkwam.

Ja, dat schreef ik al eerder. Door het lezen van de quote van Arabel heb ik besloten om ook een nieuwe harde schijf te bestellen. En dat bleek de oplossing.

De oude harde schijf doet het echter nog wel gewoon aan mijn laptop. Ik heb een SATA naar USB interface en ik kan gewoon de bestanden zien en kopieren.