Vriezer op omvormer

Ik ben bezig met een mobile ijskar. Deze wil ik voorzien van een vriezer. Die is 900W Deze wil ik met accu's en een omvormer laten draaien. Iemand enig idee hoe groot die omvormer moet zijn? Ik weet niet of de nieuwe vriezers nog steeds zo'n hoge aanloopstroom nodig hebben. (10 x 900 = 9000Watt) Dan lukt het niet met een omvormer van 3000Watt.

ook nieuwe vriezers hebben een hoge aanloopstroom. maar 900watt ( zeg 1000w) bij 230v is 83A bij 12v. dat gaat een accu niet lang volhouden. zeker als de vriezer eenmaal is afgeslagen en weer aanslaat na een hele tijd lopen, zal de aanloopstroom niet meer geleverd kunnen worden omdat de accu al te ver leeg is..

je kunt beter een stille agregaat erin monteren voor de vriezer. zo'n honda stil model bijv..

als de kar thuis staat een stekker erin steken zodat de koeling al koud is vantevoren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Heb je er al over nagedacht hoeveel accu's je nodig hebt?
Die 900W zal waarschijnlijk niet continue zijn, maar je hebt wel hele forse accu's nodig!

@testman
Je kan ook een 48V omvormer nemen, dan is de stroom fors minder.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 28 juli 2014 11:31:59 (21%)

Lambiek

Special Member

Het zou natuurlijk al enorm helpen als je de ijs bak goed isoleert, kijk eens naar die oude ijsco karren.

En ik zou ook voor een generator gaan in plaats van een omvormer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik betwijfel ten zeerste of je echt 900W nodig zou hebben, als we aannemen dat alles er koud in gaat, en het ding een beetje redelijk geïsoleerd is. Als je 900W in de compressor steekt, zou je toch wel 2kW aan warmte kunnen verpompen, denk ik, al kan het temperatuurverschil natuurlijk wel vrij groot worden op warme dagen.

Het lastige van een ijskar is natuurlijk dat je er steeds bij moet kunnen om het ijs uit te scheppen (of is het geen schepijs?), wat isoleren al wat lastiger maakt. Je kunt er met wat plexiglas e.d. natuurlijk wel voor zorgen dat de koude lucht boven het ijs blijft hangen, maar dat moet sowieso voor de hygiëne (om het ijs af te schermen van de klanten), en omdat de bovenste laag anders snel zal smelten.

Als je een compressor kunt vinden die op 12, 24, of 48V werkt, en wat kleiner is, en dus geen 900W trekt terwijl hij loopt, zou het al een stukje simpeler worden.

Afhankelijk van het formaat van de kar zou je kunnen overwegen om er zonnepanelen op te leggen, om in ieder geval een deel van het koelvermogen op die manier te kunnen leveren. Het leuke is natuurlijk dat de dagen en tijden dat je ijs gaat verkopen, typisch de momenten zijn waarop de zon flink schijnt, en de panelen dus een redelijke opbrengst hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je hebt dus een enorme accu nodig, een enorme omvormer en een stevige acculader, de accu heeft ook niet het eeuwige leven, en de compressor gaat volgens mij ook minder lang mee op een blokgolf.

Niet aan beginnen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Thevel

Golden Member

Als je toch per se het op accu's en een omvormer wil laten draaien, lees dit dan eens:
http://www.omvormer.nu/content/bepaal_de_juiste_omvormer

Sluit de vriezer met een vermogensmeter een tijdje aan op het lichtnet.
Kun je een beetje bepalen hoeveel accuvermogen je nodig hebt.

of je nu 12,24,36,48vdc gebruikt , het maakt niet uit. links of rechtsom is het vermogen even groot, alleen de stroom niet. bij 12v zet je de 4 accu's parallel die je bij 48v in serie zet. een 12v systeem kan door de dynamo van de bus zelf worden opgeladen. als je dan al een aanpassing van 24v of 36v of 48v dynamo moet maken kun je net zo goed meteen een agregaat erin zetten..

een agregaat is veel lichter als een dikke 100 kilo aan loodaccu's die ook nog veel ruimte nodig hebben en meetellen op de max belading van de bus. het brandstofgebruik stijgt met meer als alleen verbruik voor het bijladen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Behalve als je een compressor kunt vinden die op DC loopt, dat scheelt je een omvormer met alle ellende van dien.

Er zijn 2 dingen die samen bepalen hoe groot de accu's moeten zijn; het vermogen en de capaciteit. Om te beginnen moeten de accu's groot genoeg zijn om het benodigde vermogen voor langere tijd te kunnen leveren. Het lijkt me duidelijk dat je niet voor langere tijd (meer dan een paar seconde) 900W uit een enkele normale startaccu kunt trekken, zonder dat hij binnen zeer korte tijd stuk is. Met een kleinere compressor, die dus een groter deel van de tijd zal moeten draaien om uiteindelijk evenveel te kunnen koelen, wordt dit minder kritisch.

De tweede factor (die hier zeer waarschijnlijk bepalend zal zijn), is de benodigde capaciteit; hoeveel energie moet je meenemen om de koeling voor de gewenste periode te laten werken? Hierbij is het in principe niet relevant of je een 500W compressor de hele tijd laat draaien, of een 1kW compressor de helft van de tijd, aangenomen dat de cyclustijd (dus een periode aan en uit) veel korter is dan de tijd die je wilt overbruggen.

Dat die compressor 900W trekt terwijl hij loopt, zegt niets over de totale capaciteit die je nodig hebt. Helaas is dat ook niet echt eenvoudig in te schatten, tenzij je kunt afkijken bij dergelijke andere installaties.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

het scheelt al veel als de koeling vantevoren al koel is, gewoon op netstroom thuis. ook veel kouder als -18 koelen scheelt. als de koeling al -30 is met wegrijden ( er gaat ook ijs mee wat overgeladen wordt, en dus vriezer open en dicht met minder koude producten. eenmaal onderweg gaat op een juiste plek die vriezer steeds open en dicht. buffering zoals zakken met ijsblokjes of vriezer elementen werken als buffer.

dan kun je af met minder vermogen om de boel lang zat bevroren te houden zoals sparky al zegt. als de buitentemperatuur erg hoog is zal de koeling toch al meer draaien als op een koele dag. ook zal de verkoop op hete dagen groter zijn, dus meer het deksel open wat nog meer koeling vergt. die 35+ c° dagen laten koelingen vaker uitvallen door overdruk. pas nog gehad dat de 630A automaat er uitlag van de koeling op een bedrijf, gewoon door het bijna continu draaien van de koeling op die dagen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een oude ijswagen (spykstaal) die ik aan het restaureren ben. Maar er komt een nieuwe schepijsvitrine in. De Spykstaal is elektrisch 24 volt. Voor de vitrine wil ik aparte tractie accu's gaan gebruiken net zoals erin zitten. Ik heb wel naar 24v compressoren gekeken maar die zijn wel erg klein. Dat is meer voor een koelbox. Ook heb ik gekeken naar een generator. Maar dat maakt toch wel vrij veel lawaai. Een generator met zuivere sinus gaat trouwens ook lastig. Ook die hebben een inverter dus moet je ook een groot vermogen generator hebben en die maken weer meer lawaai.
Daarom ben ik weer terug gekomen op mijn oorspronkelijke idee om met accu's met omvormer te gaan werken. Wel met zuivere sinus natuurlijk. Anders gaat het niet.

je wilt dus rijden op accu's en koelen op accu's? dan zul je niet te ver van huis moeten gaan. de rijdaccu's gaan lang zat mee, maar de koelaccu's zijn snel zat leeg.

heb die oude spijkstaal wagens ook wel gemaakt op m'n oude werk. werd was en eten mee rondgebracht. lag een 3Kw motor in met tractie accu's. konden ze 3 dagen mee rijden, maar het ding liep niet continu.. waren wel erg sterk op laag toeren, kon je zo een auto mee uit de sloot trekken. dat kon de 50pk tractor niet altijd.

evengoed rekening houden met het vermogen van de koelingen op een hete dag. je kunt er ook nog zonnepanelen op leggen. op hete dagen is het ook zonnig en kan er best wat bijgeladen worden als je een goede plek met klanten hebt gevonden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Heb je al eens gekeken naar koudmakende mengsels?
OK, niet elektronisch, maar da Italianen gebruikten die al meer dan een eeuw geleden.
Een mengsel van pekelwater met ijs is vodoende om temperaturen beneden nul graden te krijgen.
Voor schepijs, hoef je ook niet lager dan zo'n -6°C te gaan. Anders kun je nooit mooie bolletjes maken!

Oude ijsco wagens haadden buiten een goede isolatie een vatdat in een wat grote vat paste. In dat grotere vat ging dus zo'n koudmakend mengsel van pekel en ijs en daarin stond de eigenlijke ijscontainer.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/67/Comacchio-IMG_0204.JPG/800px-Comacchio-IMG_0204.JPG

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De andere ijskar die ik heb werkt idd met eutectische platen. Dus met pekelmengsel. Dat zat hier ook in. Maar dat is niet helemaal ideaal, dus dacht ik het met een vriezer te doen. Wat capaciteit betreft denk ik wel dat het moet gaan.24V 480A houd het wel een uur of 5 uit. De vriezer staat niet continu aan. Een vriezer is heden ten dagen ook goed geïsoleerd. Het gaat alleen om de aanloopstroom die nogal hoog is of kan zijn. Of zou dat in de praktijk meevallen?
Zonnen panelen heb ik ook wel over gedacht maar is denk niet veel wat je daarmee kunt doen. -6 graden is echter te warm. Dan heb je softijs. De ideale scheptemperatuur is -17,5. Als ik begin met -20 zal er het eerste uur weinig gekoeld worden. Maar fijn dat iedereen meedenkt. Met elkaar komen we er denk ik wel. Misschien weet iemand wel een grote compressor op 24V. Als ik 5 uur -18 haal is dat prima.

Wat noem jij grote compresor ?
Iets van specificaties zou wel handig zijn :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

uhm ja. Als we er vanuit gaan dat deze vriezer 900W is moet je iets vergelijkbaars hebben. Het is enkel de compressor die bij een vriezer stroom opneemt. Op een klein beetje elektronica na. Dus dan vanaf 500W denk ik. Maar ik ben geen koelspecialist. Die ga ik wel eens benaderen om te kijken wat daarin mogelijk is.

hoe ziet zo'n compressor er eigenlijk uit? als een gewone koelkastcompressor, maar dan groter, of is het net als een grotere persluchtcompressor, een pomp en een motor met V-snaar?

als je een losse motor hebt, die vervangen door een 24V DC model, dat spaart al een lastige omvormer uit

en anders toch kijken naar een generator met een mooie geluidsdichte omkasting, en een muziekje erbij om de restgeluiden weg te werken

Mijn moeder heeft nog met een ijscrème kar rond gereden, nu was dit wel een VW T2 met gewone diepvries erin :) ijscrème word 's middags van de grote vriezer naar de ijscrème karren gereden en daar in de ijscrème kar vriezer gestoken, deze steekt van 's nachts tot 's middag in het stopcontact en kun je gemakkelijk 12u met verder.
Als je ijs niet eerder op is ;)

ps al eens gedacht aan zon Voltaïse panelen :) je hebt er maar 2 nodig.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Zo'n compressor is idd net als in een koelkast. De hele grote hebben wel een losse motor met een V snaar. Maar dat is meer voor koel/vries cellen. Zonnen panelen zoals ze in Nederland heten heb ik ook wel aan gedacht. Maar is meer een volgende stap.

Tidak Ada

Golden Member

Eerst wat zon dan ;)....

Maar ik denk dat je met een middelgrote compressor van een diepvriezer wl uitkomt. Een watt of 600?

Overigens lijk -18°C me vrij laag. Dat is goed voor Magnums en consorten, maar niet voor schepijs.
Misschien is die -6° meer voor reataurantijs, maar bij -18°C (onze vriezer in de keuken) is het bij mij hakken en geen mooie bolletjes trekken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Gezien Roppie ook een andere ijskar heeft met een ander koel-princiepe, denk ik dat het eerder zo is dat ie een ander ijs-recept gebruikt dan dat ie de temperaturen verkeerd heeft..... (meer vet, minder water -> schepbaar bij lagere temperatuur....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Overigens nog dit: Er bestaan zeker koel/vriesaggregaten voor 12 en 24 volt. Ik kan mij van jaren terug herinnneren, dat die dingen werden gebruikt voor het transport van donororganen.
Bovendien kreeg ik kort geleden nog een mailing van Conrad binenn met vrieskastjes voor op de camping, Verder hebben wij een paar weken in de VS rondgereden met een capler met een vriezer. Die draaide zowel op 115V, 12 (of 24) V huisaccu of LPG. Schakelde zelfs automatisch om. Mogelijk kun je iets als ingang vinden bij camper en camping handel de Wit in Schijndel.
Verder zou ik gewoon Googelen op koel/vries instalatie 12/24V.

Is overigens het gebruik van butaaan, propaan of LPG geen optie middels absorptie koeling?

@rew:
Goed ijs mag niet te veel vet bevaten, da's voor Magnums...
Ik baseer me op receptuur voor restaurants, die zelf ijs maken, meestal in de hogere klasse.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zouden die jongens op de vrachtwagens met koel- en vriestransport ook niet rechtstreeks een compressor hebben draaien op het 24V boordnet van de wagen?

Verbaas me er telkens over dat dit soort vragen op een forum worden gesteld en niet bij de professionals van bijv. Victron of Mastervolt.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op dinsdag 29 juli 2014 00:46:14 (30%)

Tidak Ada

Golden Member

Nee, die draaien op een kleine verbrandingsmotor. Ga maar eens in een weekend op een parkeerplaats luisteren bij de vrachtwagens....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb nog wel wat NiMH accu's. Stel een pakket samen van zo'n 350 Volt en hang dat aan de DCbus van een stevige (oude) UPS. Moet lukken :P