Harddisk motor driver/schema

De meeste 15000 RPM disks zijn 2.5" hoor! Soms zitten ze wel in een 3.5" behuizing, maar zijn de platters toch maar 2.5" of zelfs 2.0".

@ghosthunter, HDD motoren zijn niet enorm "sterk", anderzijds, bij het opstarten zou een heftige best 4A kunnen trekken, dus dat je rond de 50W aan vermogen er in kan doen. Waarschijnlijk gaat ie dan oververhitten als je dat langer dan 5 sec volhoudt, maar misschien met wat extra koeling?

Anyway, vrijwel alle motoren hebben een maximale stroom. Die is onafhankelijk van het toerental. Het maximalen vermogen is dan dus bij het maximale toerental. Dus een 7200 RPM motor op 500RPM laten draaien betekent dat je maar 10% van het maximale vermogen gaat halen..... Geen goed plan, als iedereen al loopt te roepen dat je te weinig vermogen gaat hebben....

Die vier aansluitingen van je motor zijn gewoon "3+1". Als jij een motorcontroller hebt die 3 draden heeft, moet die op de drie aansluitingen van de motor, en die vierde kan loshangen. Die vierde aansluiting heeft iedere motorcontroller nodig, maar kan ie eigenlijk "zelf" maken door gewoon de andere drie aansluitingen te middelen. Sommige HDD-fabrikanten sparen dus 3 weerstandjes op de PCB uit, andere sparen de 4e aansluiting van de motor uit.... Het is een keuze.

Welke de "4e" draad is meet je door de weerstand te meten. Vanaf de 4e draad meet je een lagere weerstand (en steeds dezelfde) naar de drie andere draden. Tussen de drie andere draden onderling meet je steeds een hogere weerstand (2x zo veel). Dus als je A-B, A-C, A-D meet op 1.3 ohm, en B-C, B-D en C-D op 2.6 Ohm dan is "A" de speciale draad, die je 3-aansluitingen-motor-controller niet nodig heeft. Alleen BCD aansluiten op de controller. Meestal is je multimeter niet nauwkeurig in de buurt van de nul ohm. Dus zal je iets van 1.3 Ohm voor de "speciale" aansluiting meten en 1.9 ohm voor de drie normale (de meter meet dan 0.7 ohm te veel, de werkelijke weerstand is iets van 0.6 en 1.2 ohm).

Je kan een "brushless ESC" kopen voor RC-auto toepassingen. Met een beetje mazzel krijgt die je hdd motor op gang. OK. Zojuist even voor je geprobeerd: Dat werkt. Het op gang komen gaat niet helemaal van harte, maar het draait wel. Of ie kracht kan leveren weet ik niet: ik had m'n handen vol: drie draden naar de motor tegen de aansluitingen van de ESC houden met 1 hand en m'n andere hand aan de knop voor het toerental...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Rew,

Ken jij die 5,25inch drives @ 10.000Rpm toevallig ook ?
Het duurt namelijk nog wel even voordat ik ze kan fotograveren.
Het is een massief blok Aluminium met uitgefreesde koelvinnen.
Google leverde alleen een maxtor MFM drive op :-(

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Whow , dat zijn nog al wat reacties kewl :)

Even voor de duidelijkheid zal ik het toelichten wat de bedoeling is.
Voor het grove werk van het polijsten gebruik ik een motor van 40 watt, uitgerust met een hd-data-schijf ( gesloopt van een HD ), die uitwisselbaar is kwa schijfjes. En ook in toerental te regelen is.
De schijfjes heb ik schuurpapier opgeplakt van korreldiktes 200/400/600/800/1200.
Dus dat is merendeel wel te doen om glas of aluminium te slijpen.

Wat het HD-motortje/schijf betreft is de bedoeling hierop een dun laagje teer aan te brengen op de schijf oppervlak d.m.v. warmte , deze spint het meeste eraf wat ook de bedoeling is.
Nu kan ik met water en diamantpoeder (slijpmateriaal voor spiegels en glas) verder polijsten. De voorwerpen die ik wil bewerken zijn echter niet groter dan een eurocent.
Dus er zijn geen hoge krachten of toerentallen nodig.

@Rew Bedankt voor de uitleg ... ik ga et zo uitmeten ^^
Mocht iemand een goed schemaatje hebben , wat vertrouwd is, plz knal er dan even een linkje voor me neer. Dan weet ik zeker dat het de eerste keer werkt :)

Tnx peeps
Johan

Waar een wil is, ben ik weg..

Op 28 juli 2014 20:02:56 schreef Gadget_inc:
@Rew, Ken jij die 5,25inch drives @ 10.000Rpm toevallig ook ?

Even zitten nadenken. Mogelijk begint er een lichtje te branden..... Bij een Cheetah 18XL staat dat ie 15k RPM draait. Maar die staat als "terug naar klant". Heb ik niet meer.

En ik begin een beetje te twijfelen of het wel zo is. (dat die 18XL 15k draait). Bij nader inzien misschien toch wel. Het lijkt er op dat seagate aan de buitenkant nauwelijks zichtbaar heeft dat ie zo snel draait (koelvinnen of zo) en/of dat de schijven kleiner zijn....

Anway... http://www.wave.no/datasheet.html?id=8053&from=products&catego…
daar zie je zo'n "3.5 inch formfactor, maar hoge-toeren, kleinere disk" schijf....

Ook deze heeft kleinere schijven dan in een 3.5" behuizing passen. En de beschreven koelvinnen: http://www.thg.ru/storage/20000920/print.html

@ghosthunter: Ik geloof niet in "schema bouwen, dan werkt het" in het geval van "BLDC controllers". Die zijn te ingewikkeld. Een knipperledje kan je zonder dat je het begrijpt een schema bouwen, en als je dat goed doet, werkt het in 1x. Ik heb een bestaand, "werkend" BLDC controller schema nagebouwd. 1 foutje heeft de grote-chip opgeblazen, en 1 foutje heeft tot gevolg gehad dat het op een rare manier niet werkte. En dan moet je de boel tot op het bot begrijpen om het dan werkend te krijgen.
Dus voor jou: ESC en servotester kopen bij hobbyking.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 28 juli 2014 23:22:43 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Er zijn/waren nogal war SCSI schijven met 15k rpm. Ik weet niet of dat ook nog bij SAS wordt toegepast.

Hier een Cheeta 15k 3,5" SAS schijf

@ghosthunter_01:

Als je je mailadres (tijdelijk) openbaar maakt, kan ik je wel een Elektuur artikel toesturen. Of het werkt, kan rew je beter vertellen.

Het past in het upload Archief:
http://www.uploadarchief.net/files/download/sturing%20hdd%20motor.pdf

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 28 juli 2014 23:45:33 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Mijn opmerking ing ook niet over 3.5" drives, er zijn plenty 10K en 15K rpm 3.5" drives gemaakt. Ik mijn antieke SUN Blade 2000 workstations heb ik al jaren 300GB Hitachi HUS153030 FCAL drives, dat zijn 15K rpm 3.5" drives.
Nee, het ging over 10K 5.25" drives :-) 10K drives zijn jaren na de introductie van de 3.5 form factor op de markt gekomen en volgens mij nooit in 5.25" gemaakt. Fysiek ook best een uitdaging.

Nogmaals, kan zijn dat ik mij vergis. Ik verzamel computers en heb vele harddrives van hele grote 14" Control-Data "wasmachines" tot hele kleine en ik zou graag zo'n grensgeval in mijn verzameling hebben.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Hoe hard draaiden die 12" disks vroeger? (wij hadden ze van 2MB :D )
Was het Magnavox? De fabriek stond in de omhgeving van Hasselt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

12" is mij niet bekend, o.a. DEC RK05 drives welke de bekende 14" IBM 2513 disk cartridge formaat gebruikte draaide op 1200 toeren; een verwisselbare dubbelzijdige schijf met ongeveer 2MB aan data. Echte 14" harddrives draaiden iets sneller, dat was per drive weer anders.

Geen idee wie de EOM van de feitelijke 14" magnetische platen waren.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

@Tidak Ada

Ik maak me niet zo druk om mijn mail openbaar te maken:)
Krijg al genoeg binnen hehehe
Maar ik hoor dat hier mensen zijn die oude computerdelen verzamelen.
Heb nog wat oude doos rommel zoals mfm controllers , enz of antieke commodore 64, amiga zooi. Weet wel dat als ik dat bij de oud-ijzerboer inlever ik weer es 75 euries rijker ben.. Dus de zaak had ik vorig jaar al gehalveerd.
Maar soms kom ik nog wel es iets tegen in die klasse

Wat ik verzamel is "lasers" halfgeleiders dan, blueray sloopmodel ben ik wel weer voor te porren. Hopelijk doet dan de laser et nog hehehe

@Rew moet ergens beginnen, dus ga ik eens kijken of ik iets kan plukken

Waar een wil is, ben ik weg..
Tidak Ada

Golden Member

@Hewlett:
Altijd gedacht dat het 12" was (grootte LP) Is dus 14" en 1200 rpm.

't was een hele verbetering t.o.v. die cassettebandjes. Je kon de minicomputer zomaar vanaf de disk opstarten!

@Gosthunter_01:

Je kunt je mailadres weer weg halen (anders heb je kans op flink wat spam!) en de pdf staat nu dus in mijn vorige posting. Hij was klein genoeg.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada: De schakeling zoals beschreven in dat artikel gaat natuurlijk alleen werken bij harddisks met een Hall sensor en 2 spoelen; dat is vrijwel gelijk aan wat er in computer ventilators wordt gedaan, behalve dat de hele schakeling inclusief Hall sensor dan meestal in 1 behuizing zit. Daarbij vind ik het zoeken naar de juiste polariteit van de sensor op 12V met een 1k weerstand in serie een groot risico; als je verkeerd gokt, gaat er 12mA door de ESD diodes lopen!

Maar ik heb nog nooit zo'n motor gezien; de meeste die ik vast heb gehad, hebben 4 aansluitingen, en sommige maar 3, precies zoals REW beschrijft.

Ik ben het echter niet helemaal met REW eens dat het onmogelijk is om zo'n motor aan te sturen door alleen een schema op te bouwen; voor dergelijke kleine motoren zijn er IC's te krijgen waar vrijwel alles in zit, inclusief de "vermogens" elektronica. Het nadeel is echter wel dat die wellicht wat lastig te krijgen zijn, misschien wat kostbaar (misschien richting een tientje of zo), en bijna zeker alleen in SMD behuizingen.

Wat zou er nodig zijn om een gewone harddisk zover te krijgen dat hij zijn platen op gang brengt en houdt? Sommige schijven gaan al lopen zodra je er spanning op zet, maar waarschijnlijk stoppen ze ook weer als er geen activiteit is, en als er een fout optreedt, zoals toch wel redelijk waarschijnlijk is als je de koppen verwijderd.

Misschien kun je op de print van een echt oude harddisk een speciaal IC vinden voor die motor (bij nieuwere is dat waarschijnlijk geïntegreerd in een ASIC of zo), waar ook een datasheet van beschikbaar is, zodat je de aansturing van dat IC zelf kunt doen. Ik heb wel eens een schijf gehad waar 3 dubbele MOSFETs op de print lagen voor de motor; zo'n type lijkt me wel aan te raden, want die zijn waarschijnlijk wat beter bestand tegen (kortstondige) overbelasting, je kunt ze iets beter koelen, en als ze stuk gaan kun je ze altijd nog vervangen door iets lompere types. Het risico dat je daarmee de motor sloopt is natuurlijk ook best aanwezig.

Ik heb ook zo mijn twijfels over het gebruik van een dergelijke motor hoor, maar de TS denkt daar anders over, en wellicht heeft hij gewoon gelijk. Of het nu werkt of niet, ik ben heel benieuwd naar het resultaat!

Als ik het goed begrijp, wil de TS voornamelijk zo'n motor en de schijven gebruiken vanwege de mechanische constructie. In dat geval zou je natuurlijk ook kunnen overwegen om het motortje alleen als lager te gebruiken, en deze met een riempje of zo aan te drijven met een andere motor, die al snel veel sterker zal zijn, en veel eenvoudiger aan te sturen. Een kleine DC motor, met de motorregeling die hier bij de schakelingen staat, en dan met een snaartje of tandriem het harddisk motortje aandrijven. Op die manier kun je ook nog wel een 4:1 of zo overbrenging maken. Voor een tandriem kun je een tweede riempje om harddisk motor lijmen (wel zorgen dat de uiteinden goed uitkomen), en daar de riem voor de aandrijving over laten lopen.

Wat ik eigenlijk niet snap, is dat hij op zo'n laag toerental wil werken; ik zou juist denken dat een hoog toerental voor zulke toepassingen handiger is, maar ik heb er uiteraard geen verstand van.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb zelf ooit gedacht om een roerder van zo'n HDD te maken. Magneet er op en dan een dun kunstof afdekplaatje er op waarop je een erlenmeyer kan zetten met zo'n magneetvlinder er in. Dat was in de tijd dat er nog chemisch werd gefotografeerd. Kon je je sopjes zelf maken...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een BLDC harddisk motor kan je heel eenvoudig aansturen met een sensorless brushless motor controller uit de modelbouw. Te koop voor een paar dollar bij bijvoorbeeld hobbyking. De motor controller heeft een servo-signaal nodig om de snelheid te regelen, daar kan je dan weer een servotester voor gebruiken, opnieuw te koop voor een paar dollar :)

Als je motor 4 aansluitingen heeft zijn er waarschijnlijk slechts 3 in gebruik voor de motorspoelen. Ik heb er alleszins al eentje met 4 aansluitingen gehad die prima draaide op zo'n modelbouw motorcontroller.

Een consumer harddisk van 3.5" heeft niet veel koppel. Polijsten zal daar niet mee lukken vrees ik.

Sparky, Op basis van de DC weerstand, de opstartstroom en wat natte vingerwerk, schat ik dat je toch best 10-20W uit zo'n HDD Motor moet kunnen halen. Maar goed, als de TS het met schuurpapier er op al geprobeerd heeft, dan zal het wel werken, ook voor het polijsten....

Een kennis van me is met een motor bezig. Gewoon een elektrisch touwtje de juiste route door de motor laten lopen. Normaal is het magnetisch veld dan te klein om "iets" uit te halen, dus spoel wikkelen door de draad meerdere malen rond te sturen. Toch? Die kennis heeft uitgerekend dat ie ruimte had voor 65 draadjes van 0.27mm. Allemaal in serie? Nee, hij niet. Allemaal parallel! Gewoon 1 dikke draad van gemaakt. Nu, met slechts de helft van de magneten, hebben we de voltage-constant (KV) op 325 gemeten. Doordat het veld van de magneten met de helft niet goed ligt, wordt dat minstens 2x, maar waarschijnlijk 3x lager als de tweede set magneten op z'n plek kan.... Een KV van 100 is heel prima voor deze motor.... 1000 RPM bij 10V, 3000RPM bij 30V.

Als die 65 aders in serie hadden gestaan had de KV dus 65x lager geweest. Dan had ie dus bij 10V slechts 16 RPM kunnen draaien. Had je voor 3000 RPM 1800V nodig gehad.... Niet praktisch.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met zo'n lage KV waarde met maar 1 winding per fase zou ik een groot aantal poolparen verwachten (op de rotor of de stator), en dus veel elektrische omwentelingen per mechanische omwenteling.

Immers, de opgewekte spanning is evenredig met de inductie van de spoel en de afgeleide van de flux, en een enkele winding suggereert een vrij lage inductie, en dus dat de afgeleide van de flux erg groot moet zijn. Met sterke magneten en een groot aantal poolparen is dat ook te bereiken. Bedenk overigens wel dat een motor met een lage weerstand en een lage inductie erg efficiënt kan zijn, maar ook een stuk moeilijker om onder controle te houden. De elektrische tijdconstante wordt veel kleiner, waardoor de PWM frequentie omhoog moet om de stroomrimpel te beperken. Nu is dat op zich nog niet zo'n probleem, maar de stroomregeling moet ook veel sneller zijn, en omdat de spanningsval over de weerstand en inductie veel kleiner is, geeft een kleine fout in de aangelegde spanning meteen een hele grote fout in de stroom.

Misschien kun je wel 10-20W uit zo'n motortje trekken, maar bij welk toerental? Als dat bij 10krpm is, is het koppel ongeveer 0.01-0.02Nm. Bij 80rpm zou dat 0.08-0.16W zijn, en bij 500rpm nog steeds een bedroevende 0.5-1W.

Laten we voor het gemak even aannemen dat het motortje op 12V 10krpm loopt (best-case scenario), en je voor 10W dus ongeveer 1A nodig zou hebben. Als die weerstand van 0.6 ohm per wikkeling klopt, zou je daarmee 2 * 0.6 * 1^2 = 1.2W verliezen in het motortje; aangenomen dat de thermische koppeling van de spoelen naar de stilstaande achterkant enigszins redelijk is, zou dat geen probleem moeten zijn, lijkt me. Zelfs met 2A spoelstroom kom je op 4.8W verlies, dat kon wel eens wat veel zijn, maar als je niet continue het maximale koppel vraagt, gaat dat misschien ook nog wel.

EDIT: leuk, die 0.6 ohm, maar ik ben heel benieuwd wat voor motortje dat dan precies is. Ik heb er 2 uit de rommelbak gehaald, de eerste is een exemplaar die waarschijnlijk uit een 3.5" schijf van een paar GB is gekomen. Deze heeft 4 aansluitingen, 3 fase aansluitingen en het sterpunt, met een weerstand van 5 ohm per spoel, dus 10 ohm van een fase naar een andere.

Het andere exemplaar is een joekel, en lijkt identiek aan het exemplaar dat in dat artikel van Elektuur is gebruikt. Het ding heeft in totaal 6 draden, met 2 spoelen met een middenaftakking. De weerstand per spoel is daar alsnog 3 ohm. Daarbij maakt het ding maar 2 stappen per omwenteling, en de grote (maar wel "soepele") cogging torque suggereert ook een hele grote koppelrimpel, waar je op lage snelheid last van gaat krijgen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 29 juli 2014 13:54:04 (18%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 29 juli 2014 13:42:00 schreef SparkyGSX:
Met sterke magneten en een groot aantal poolparen is dat ook te bereiken. Bedenk overigens wel dat een motor met een lage weerstand en een lage inductie erg efficiënt kan zijn, maar ook een stuk moeilijker om onder controle te houden.

Inderdaad 14 poolparen en een hoop super-magneten.

Daarna ga jij het hebben over 10W, dan heb je het niet meer over deze motor, toch? Die motor van die kennis gaat richting 2kW bij 6k RPM. We hebben nu iets van max 100W getest met de helft van de magneten, met een piek van max 200W bij een rem-actie... De weerstand van een enkele wikkeling hebben we op 10 mOhm gemeten. (en 5mOhm uitgerekend -> TODO verschil uitzoeken).

Edit: :-)

EDIT: leuk, die 0.6 ohm, maar ik ben heel benieuwd wat voor motortje dat dan precies is.

Dat was maar een "voorbeeld". Waarom ik gisteren even niet op een realistischer getal kon komen weet ik niet. We meten geloof ik regelmatig 1.3 ohm.(*) Varieert denk ik sterk tussen fabrikanten. Zal ook wel met een kosten vs efficientie te maken hebben. Als je meer koper gebruikt om de weerstand te verlagen, gaat de efficientie omhoog.

(*) Maar we zijn zelden geinteresseerd in het absolute getal, dus de afwijking van de multimeter zit daar nog in. Mijn dure meter heeft 0.3-0.4 ohm afwijking, het lijkt er op dat m'n BEST multimeters eerder een paar ohm hebben (rond de 2). Boeit me niet zo. Je moet toch altijd "back to basics" als je zo'n 10mOhm meting wil doen.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 30 juli 2014 10:35:11 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@REW: Die 10W ging inderdaad over de vraag van de TS, waarbij jij zei dat je wel 10-20W uit zo'n harddisk spindel motor zou kunnen trekken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

hey mensen,

Toch ga ik zeker nog me verdiepen in de aansturing van zo'n motortje.
Het blijft een uitdaging om zo'n motortje te laten spinnen.

Maar goed, ik heb een tijdelijke oplossing gevonden d.m.v. een hint van SparkyGSX. Gezien dat ik een probleem met weggooien heb, houd ik nogal wat sloopresten over van HD-drives en DVD-zooi dus..

Lijstje van onderdelen:

Motortje van een DVD ( die van de lade )
V-snaartje DVD
Gesloopt HDisk ( frame+motor alleen overgehouden )
2x opvulring ( oude ringen die tussen de platen zitten )
6x schroeven M-onbenullig klein of lijmpistool

Wat gedaan:

HDisk- tot op het bot gestript, alleen de motor is blijven zitten.
Afstand bepaald van het gat waar de motor doorheen moet komen.
In mijn geval moest er een gat komen van 25mm .
Opvulring in mijn draaibank gezet en een v-snaar ring er van gemaakt.
Zaak vastgezet met M-(onbenullig kleine schroefjes)maar je kan het ook vastzetten met nijlonlijm ( lijmpistool )
Snaartje er op , schijf vastzetten en klaar is Kees ( Johan in mijn geval )
* al mijn broers heten Piet , behalve Jan want die heet Klaas...dhuu

Het werkt goed, koppel is hoog genoeg en toerental is regelbaar met mijn voeding :)

Nu nog 4x het zelfde maken en ik kan polijsten in volgorde van mijn slijppoeders.

Ey superbedankt voor de tips mensen en ik check zo nu en dan nog es in of ik iemand kan voorthelpen,... met wat dan ook :)

MVG

Johan

Of topic hint:

Een lijmpistool is handig maar die lijm plakt vaak niet goed.
Ruw de zaak iets op, iets lijm er op en verhit de oppervlaktes.
Wat niet warm/te heet mag worden gewoon met zilverfolie afdekken.
Wel het folie enkele malen vouwen dan onstaat er een luchtlaagje die isoleert dan. ( ook handig met uitsolderen als je een brander nodig hebt )
Mocht je nu juist iets aan elkander willen plakken en delen die er in de buurt zitten mogen er niet aan plakken ... vet deze dan in.
De lijm plakt niet op vette oppervlaktes ondank je het verhit.

Waar een wil is, ben ik weg..
Tidak Ada

Golden Member

Betere tip:
Koop een flesje Loctite® schroefdraadborgkit of lagerkit.

http://http://www.loctite.nl/homepage.htm

Conrad verkoopt diverse Loctite® producten

Ze hebben ook goedkoper spul (kleinere verpakking?) van het merk Toolkraft

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 30 juli 2014 15:05:07 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Nu ben ik 'even' aan het rekenen geslagen (10k rpm voor een 5¼" drive leek me gewoon te veel).

Reken maar even mee (dit keer heb ik wèl de zakjapanner erbij gehaald :+ ):

De platen van zo'n 5¼" drive hebben een diameter van (nagemeten) 12cm en een heel klein beetje. Dat levert een omtrek op van ruim 37cm, afgerond 0.37m.
10000rpm is 166.67 omwenteling per seconde, dus de omtrek heeft een snelheid van ruim 62m/s (dik 220km/h).
De centripetaalversnelling is v2/r, dat komt dus neer op ongeveer 622/(0.37/2) = 20778m/s2, oftewel bijna 2100G(!).
Toendertijd werden die platen van (dur)aluminium gemaakt, met een dikte van rond de 1mm. Dat spul heeft een SG van -grofweg- 2.7. Één hele kubieke millimeter van dat spul weegt dus 270 milligram (2.7*10-4kg). Die kubieke millimeter ondervindt aan de rand van de schijf op volle toeren een kracht van ongeveer 2.7*10-4 x 20778 = 5.6N; dat komt overeen met een druk van 5.6MPa.

'Gewoon' aluminium kan (afhankelijk van de bewerkingen) een maximale druk aan van 7-11MPa en zal dus niet echt betrouwbaar zijn bij 10000rpm: de veiligheidsmarge is gewoon te klein.
Gelukkig kunnen diverse aluminiumlegeringen een druk van 200-600MPa aan, dus een van die zal wel voor de schijf zijn gebruikt...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

TS zal ook rekening moeten houden met het feit dat hot-glue een behoorlijke onbalans in het systeem zal veroorzaken. Een reden te meer om Loctite-achtige hechtmiddelen te bgebruiken!
Ik hoop ook dat zijn draaibank een voldoende nauwe psssing kan maken, want een slechte (losse) passing is ook een oorzaak van onbalans.
@TS:
Gebruik je preciesiespantangen of gewoon een drieklauw?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 30 juli 2014 16:42:16 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada

Ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt.

Er is nergens sprake van dat ik de HD-data-schijf plak.
Maar het DVD-motortje eronder wel.

Dus eerst haal ik de data-schijf eraf, in mijn geval 3 boutjes, dan wordt de HD-motor zichtbaar.Ook zie je dan een opvulring van aluminium die op de HD-motor zit. Deze ring zet ik in mijn draaibank en draai ik daar een v-snaar-gleuf in. Deze plaats weer ik terug.
Dan pas boor ik naast de HD-motor een gat waar het DVD-motortje (ook voorzien met een v-snaar-wieltje) in past. Deze bevestigd ik met die M-kleine boutjes of idd kan je em ook plakken met lijm.
De v-snaar gaat op het DVD-motortje en slingert de opvulring aan ( nu omgebouwde v-snaar-ring aan van de HD motor)
Als laatste heb ik de HD-Data-schijf weer terug geplaatst.
Dus alles vindt plaats tussen de HD-data-schijf en de bodem van de harde schijf ( body/frame hoe je dat ook mag noemen )

Johan

Waar een wil is, ben ik weg..
Tidak Ada

Golden Member

Ah, ik dacht dat je die tot v-snaarpoelie gemodificeerde separatierigen wilde borgen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

helaas begrijp ik het laatste ff niet , maar goed.

Wat ik nu net heb getest ( niet op dit uur lol ) werkte goed.
Ik kan de HD-Data-schijf niet tegenhouden op 8 volt met 0.2 amp, kost zelfs moeite, dus het is een geslaagd project na aanleiding van de hint van SparkyGSX om een externe aandrijving te benutten.Ding maakt ongeveer 1200 rpm. Vlak , zodat et heel goed zijn dienst kan doen.
100% geslaagd in het.

Hierbij wil ik echt jullie inzet bedanken. Superrr

Maar zoals ik al zei voorheen zal ik me iets vaker laten zien op het forum, om zelf ook iets meer van dienst te zijn voor oplossingen out side the box.

MVG

johan

Waar een wil is, ben ik weg..