laadspanning

Hallo mensen,

Nog even een vraagje over de laadspanning van mijn boot.

Ik heb nog geen laadspanning het typ dynamo dat gemonteerd is : iskra aak3581 met ingebouwde spanningsregelaar. Ik heb de gele draadje(1.5mm2) aan met een lampje(3w) via het kontaktslot geschakeld en dikke draad naar de accu gemonteerd op de juiste aansluiting.
Maar nog geen laadspanning. b+ en b- zijn loos. Nu vond ik op internet een aansluit schema die zegt dat B+ rechts streeks op de accu moet zitten of is B+ de dikke draad naar de accu?

Wie kan mij verder helpen?

cinqidriver

Golden Member

lijkt me wel handig om te doen,de gele is als het goed is alleen om het in gang te brengen.

de b+ is denk ik ook dikker uitgevoert

idd de B+ is de dikke draad voor het laden van de accu.
ALs ik meet over B+ en B- meet ik ong 11.50 volt dit dus te weinig om de accu te laden. Deze motor van de boot heeft inmiddeels 4 jaar stilgestaan zou daardoor de dynamo aangetast kunnen en daardoor te weinig laadspanning genereren?

Op 29 juli 2014 06:43:47 schreef klavertje 4:
idd de B+ is de dikke draad voor het laden van de accu.
ALs ik meet over B+ en B- meet ik ong 11.50 volt dit dus te weinig om de accu te laden. Deze motor van de boot heeft inmiddeels 4 jaar stilgestaan zou daardoor de dynamo aangetast kunnen en daardoor te weinig laadspanning genereren?

Ps: Het gemonteerde lampje gaat wel branden met het contact aan maar gaat niet uit wanneer de motor loopt.

die ingebouwde spanningsregelaar, is dat zo een blokje met een rond metaal dekseltje op?
maak dan die schroefjes eens los en controlleer de kooltjes eens. zonder kooltjes doet een dynamo ook niet veel.
http://www.timloto.org/toets/afb/regelaar.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken