230v naar 12V en 2x 5V

Hallo,

Ik ben redelijk nieuw op het gebied van elektronica. Voor een systeem waarbij ik diverse onderdelen gebruik ben ik opzoek naar iets om van 230V 1x 12V te maken en 2x 5v.

Dit is mijn situatie:

Ik heb een kast met daarin een scherm (12V), een raspberry (5V) en een powered USB (5V).

Omdat ik niet de plek heb om een verdeelblok in de kast te plaatsen en 3 aparte adapters te plaatsen wil ik graag het volgende:

Is het mogelijk om met 1 voedingskabel (zoals bij de PC) het volgende te realiseren:

1 * 12V (1000mA)
1 * 5V (2500mA)
1 * 5V (700mA)

Daarbij komt ook nog eens dat ik 3 verschillende connectors moet gebruiken, 1x Micro USB (5V Raspberry), 2x voedings connector waarvan 1 klein model en 1 normaal model (sorry, weet de benamingen niet).

Kan iemand mij hierbij helpen?

Vriendelijke bedankt!

Arco

Special Member

Neem een 12v/2.5A adapter en zet daar deze achter om er 5v van te maken: http://www.ebay.de/itm/LM2596S-LM2596-DC-Adjustable-Step-down-Power-Su…
Let op: voedingen zijn dan niet gescheiden van elkaar. Als dat wel nodig is, moet je toch aparte adapters nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok bedankt,

En dan kan ik rechtstreeks vanaf de 12V adapter naar het scherm gaan en naar de module, en vanaf daar met 2 aparte draden naar de raspberry en USB?

En waarom zouden de voedingen gescheiden moeten zijn? (zie ik iets over het hoofd?)

Gescheiden voedingen kunnen nodig zijn om bijv. ruis/brom/aardlus problemen op te lossen, maar bij digitale electronica komt dat vrijwel nooit voor.

Gewoon doorlussen van het 12V-scherm naar de converter, dan doorlussen van RPi naar USB apparaat.

Let wel op dat de module van Arco eerst op 5 volt afgeregeld moet worden! Kun je dat zelf niet, dan een module kopen die meteen 5 volt geeft.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op dinsdag 29 juli 2014 15:09:51 (23%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Per alternatief zou een PC-voeding ook moeten kunnen. ALS inderdaad de massa's van de drie afnemers mogen samenvallen, maar dat zal normaliter geen probleem zijn, eerder een vereiste.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 29 juli 2014 15:13:46 (55%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

voedingsblokje nemen van een externe harde schijf.

12V 2A en 5V 2A.
http://img.diytrade.com/cdimg/1267400/20815700/0/1303442813/12V_5V_swithing_power_supply_for_hard_drive.jpg

voor u raspberry kan je beter de voeding aansluiten op de usb klemmen. als je een power usb hub hebt, kan de raspberry zelf zijn stroom daaruit halen en heb je die micro usb connector niet meer nodig.
dit zorgt er dan voor dat de PI niet uitvalt als je een usb apparaat insteekt. ik had al een extra elco over de usb gezet, maar is bij sommige usb apparaten (1 usb stick en diverse usb hdd's) niet voldoende
http://users.skynet.be/fa438830/rasp2.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 29 juli 2014 16:07:07 (25%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri

Dit lijkt me de mooiste oplossing, is van de hdd voeding 1 massa, 1 5v en 1 12v?

En kun je aub uitleggen hoe ik vanaf de powered usb de raspberry aansluit? Welke draden van de usb?

Super bedankt!

Als je die powered hub aan je rapsberry hangt, start die mogelijk vanzelf al op en hoef je niks te doen..

op de foto kan je zien welke contacten ik op de usb gebruikte. de witte draad is de plus (onderste van de usb pinnen), de bovenste draad is massa en die hangt ook aan de behuizing van de usb.

ik gebruik die raspberry als server, er komt een 5V 2A adapter op die USB. daarop hangt ook een externe HDD die 1A trekt, zodus heeft de raspberry zelf ook nog 1A over.

nadeel is dan wel dat de 700mA zekering via de micro usb fiche overbrugt wordt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb even verder gekeken en heb nu via 1 voeding van 5v de Powered USB en de raspberry aangesloten.

Dit wel met de Micro USB connector (zitten hier nadelen aan?)

Verder blijkt inderdaad dat een HDD Voeding 3 connectors heeft, ground, +12V en +5V...

Dit is voor mij ideaal. Op ebay staan ze ook nog eens voor onder de $5!

Dit is gewoon veilig en goed te gebruiken? Of zie ik alsnog iets over het hoofd?

Bedankt!

Ik koop persoonlijk niets meer van voedingen van ebay, heb er al een paar gehad die letterlijk ontplofte.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

zo een HDD voeding voor een schijf via zo een externe kabeltje te verbinden levert dezelfde spanning als in een computer. dit is namelijk voor 3,5" desktop schijven.

als je een oude HDD/CDrom sloopt, heb je ook al de aansluitconnector voor op die voeding.
ik gaf dit nu op als voorbeeld, maar er zal tal van schakelende voedingen die 12V en 5V leveren. je moet alleen opletten met de stromen (vaak hebben die voedingen de 5V als standby spanning en kan die niet veel stroom leveren). bij die externe schijf voedingen krijg je op beide wel genoeg stroom.

je kan evengoed een zware schakelende voeding van 12V zoeken en daar achter een schakelend DC/DC convertertje om de 5V te maken. zorgt wel dat beide ongeveer 2A aankunnen (arco zijn idee trouwens)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ok bedankt,

Voor het prototype heb ik toch even een ebay voeding besteld (Goedkoop en is een prototype). Deze levert inderdaad 2A bij 5v en 2A bij 12v.

Ik heb hier inderdaad van zulke contrastekkers liggen (van oude computers) dus een stekkertje maken is heel eenvouding.

Super handig, want ik ging er al vanuit dat ik een hoop moest gaan combineren of bij elkaar moest zoeken.

Verder kan het geen kwaad om de usb naar micro usb te gebruiken? of kunnen er conflikten optreden dat de Raspberry de voeding gebruikt vanuit de Powered USB maar deze ook weer aanstuurt?

Bedankt voor alle hulp!

Owja, is dit bijvoorbeeld veiliger dan vergelijkbare modellen van ebay, of is dit evengoed china import en zelfde kwaliteit?
http://www.picco.nl/catalog/product_info.php/products_id/463

...usb voeding gebruikt en weer aanstuurd...???

de 5V van de usb hangt gewoon op de voedingsrail, daar wordt niks aangestuurd. enkel de 2 datalijnen van de usb worden aangestuurd. als je powered hub op die voeding zit, en je raspberry krijgt ook 5V van die voeding, hangen die gewoon gelijk hoor. kan volgens mij nietveel kwaad. MAAR alsnog gaat je 700mA polyfuse niet werken. als er iets fout loopt en de zekerng brand door, blijft die gewoon verder werken op de 5V van de usb hub. ik zou daarom gewoon die microusb connector niet meer inpluggen. of je usb hub zou aan zijn ingaande connector geen 5V hangen

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 30 juli 2014 04:04:05 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken