zitmaaier verlichting

hallo
denk dat ik de vraag hier wel mag stellen..
ik heb een zitmaaier waar ik 2werklampen bij op wil zetten, er gaat nu voeding naar de standaardverlichting (een plus en min naar lamp 1 en aftakking naar lamp 2)
de werklampen die erop komen wil ik apart verzekeren hoe doe ik dat nu best?
van lamp 2 naar zekering dan naar de 2werklampen en terug door de zekering naar lamp 2 of zijn er betere manieren..

Sine

Moderator

Zo kort mogelijk bij waar je de plus aftakt een enkele zekering is genoeg. Daarvoor kun je een zwevende zekeringhouder gebruiken.

Het is niet mogelijk om bij lamp 2 opnieuw een aftakking te maken om daar de twee werklampen mee te voeden. Dan zou de zekering van de standaardverlichting ineens de stroom van vier (standaard- + werkverlichting) lampen voor zijn kiezen krijgen in plaats van slechts twee lampen (standaardverlichting).

Volgens mij kan je twee dingen doen;
- Je werklampen parallel zetten aan de standaard verlichting en een nieuwe zekering van de juiste waarde voor vier lampen. Dan zijn je werklampen NIET apart gezekerd. Wel even nagaan of de bedrading de extra stroom van de werklampen aankan.

- Nieuwe kabel trekken vanaf de accu (of waar de stroom ook vandaan komt) door een zekering (en een schakelaar, om ze aan en uit te zetten) en dan naar je werklampen.

If it compiles, it is good; if it boots up, it is perfect. - Linus Torvalds
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik noem de bijkomende lampen maar lamp3 en lamp4:

massa van alle vier de lampen direct doorverbinden
van VOOR de zekering van lamp 1+2
ofwel één zekering voor lamp3 plus lamp4
ofwel twee zekeringen, eentje voor lamp3 en een andere voor lamp4
en dan maar hopen dat je totale lampstroom niet teveel wordt voor batterij/dynamo/alternator

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
cinqidriver

Golden Member

ik vraag me af of je de accu niet sneller leeg trekt dan kan laden.

over wat voor lampen praten we dan?? in vermogen in W

jerome

Golden Member

Let toch op want de kroon met wikkelingen onder het vliegwiel is vlug gaar bij langdurige overbelasting, Ze zitten al in een heel warme omgeving en hebben nauwelijks enige luchtverplaatsing. Ook de regelaar-gelijkrichter is eerder fragiel in die omstandigheden. Ccfl verlichting kan een uitkomst bieden.

het zijn 2 oude werklampen van een Deutz tractor (met wel nieuwe lamppoelekes in) werkende op 12v, wattage weet ik niet staat er ook niet op..
wat er gezegd werd over die warmte; als ik aftak aan lamp 1 of 2 en zo naar de werklampen ga is er normaal toch geen probleem? kabels gaan aan voorkant direct naar buiten dus..

De opmerking ivm de warmteontwikkeling gaat niet over de bedrading, maar over de alternator (geen idee hoe ze dit noemen bij een zitmaaier).
Je moet een beetje opletten met deze lampen omdat ze relatief veel verbruiken. Waarschijnlijk zitten er lampen van 55W in, die komen vaak voor in dit soort behuizingen. De lampen zullen samen dus een stroom trekken van bijna 10A. Je kan dus beter eerst goed kijken of de alternator deze extra stroom nog aan kan, anders loop je kans dat je brokken maakt.
Voor de draden zou ik dan gewoon een nieuwe draad trekken vanuit de accu met een doorsnede van 1,5 a 2,5 mm² met een extra schakelaar voor de lampen in te schakelen.

jerome

Golden Member

2X 55Watt er nog bij! Onmogelijk lijkt me. 2X 21W kan lukken, en ts kan proberen of hij in de bestaande werklichten geen houdertjes kan in knutselen voor 21W lampjes. Opbouw achteruitrijlichten met inwendige spiegel hebben 21W houders, kosten heel weinig en geven toch al behoorlijk wat licht.

Ik heb hier een LED (werk) verlichting bij Conrad besteld http://www.conrad.nl/ce/nl/product/841149/Werkschijnwerper-LED-spotlig… Echt super veel licht. Kun je er makkelijk bij plaatsen. Zo nodig neem je er 4