Miele wasmachine lekt

Hoi allemaal,
We hebben hier een probleem met de wasmachine. Het betreft hier een Miele W9059 novotronic. En het probleem is dat hij water lekt, na een wasbeurt kwam er water van onder vandaan.
Ik heb apparaat vanmorgen open geschroefd en heb gezien dat er heel langzaam (en dan druppel voor druppel) water verschijnt aan de onderkant van de afvoerpomp.
Het pompschoepje draait gewoon rond, niks mis mee. En ik heb voor de zekerheid het pluizenfilter gereinigd, maar dat was eigenlijk niet nodig.
Daarna heb ik een klein beetje water in de opening gegoten en het pompschoepje met m'n vinger gedraaid, en na het draaien kwamen er weer druppels tevoorschijn.
Nu heb ik eigenlijk zelf nauwelijks of geen ervaring met reparaties van witgoed en daarom vraag ik ook advies aan jullie.
Moet hier de pomp worden vervangen of is er misschien nog meer aan de hand? En is zoiets goed zelf te doen, en waar moet ik misschien nog op letten bij eventuele (de)montage?
En waarschijnlijk is het ook het beste om originele Miele onderdelen te gebruiken?
Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is: in het midden van de foto, onder de zwarte rand, zie je een druppel water.

[img]http

Als het water al langs de lagers van de pomp lekt, dan is hij zeker aan vervanging toe!

Want op den duur zal er ook nog interne corrosie ontstaan. Tot alles op een moment vast zit.

AFAIK andere mogelijkheden om die te vervangen door een originele nieuwe heb je niet. Andere merken zullen meestal niet passen, en kunnen ook een ander elektrische aansluiting hebben.

Ga gewoon naar een servicewinkel met type en serienr mee, en je hebt zo een nieuwe bij de hand.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Tip: als je beslist om deze te vervangen kies dan voor de afvoerpomp die in een W3240 zit. Aansluitingen zijn dezelfde is enkel een ander type pomp.

De keuze om onderdelen te vervangen kan je maken aan de hand van de vaststelling van de algemene staat van uw toestel:

  1. geen abnormaal geluid tijdens het zwieren en/of geen speling tussen binnen- en buitentrommel => OK
  2. slijtage thv schokdempers: indien krassen op kijkglas => JA, dus mee vervangen
  3. leeftijd/intensiteit gebruik van uw toestel
  4. ...

Op 30 juli 2014 17:54:34 schreef Mr. Miele:

[*]slijtage thv schokdempers: indien krassen op kijkglas => JA, dus mee vervangen

@Mr. Miele; Als er krassen op het kijkglas zijn, dus best vervangen?
Ook als alles zelf nog perfect werkt?
Bij ons is het al redelijk erg dat het kijkglas bijna ondoorzichtig wordt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Yep, zeker vervangen, want nu krijgen de lagers op zijn donder, dus weer andere klachten..

IDD een waterdicht exemplaar van de pomp plaatsen.

Allereerst mijn dank voor jullie reakties.
Heb gisteravond nog eens op internet gekeken maar eerlijk gezegd vind ik het lastig om het juiste exemplaar te achterhalen. En voor elke Miele pomp is ook weer een vervangend exemplaar te vinden volgens mij.
Nu gaat mijn voorkeur uit naar een Miele pomp (en die zal dan wel duurder zijn, maar ik ga toch voor kwaliteit). En als de W3240 pomp een goeie is, dan wil ik die best kopen. Voor de rest fuctioneert de wasmachine nog goed.
Al begrijp ik wel de afweging die ik moet maken. Hoeveel geld nog te besteden aan reparatie aan een wasmachine die we in 1993 nieuw hebben gekocht?

Kunnen jullie me een tip en/of link geven waar te kopen?
En over de pomp zelf, zit deze ergens tegenaan geschroefd? Hoe krijg je 'm los? De wasmachine kan toch gewoon in de normale positie blijven staan voor de (de)montage?

het verhaal van de krassen in de deur hoor je vaker maar is niet helemaal duidelijk. de meeste krassen in de glazen deur komen van ritssluitingen en metalen knopen. alleen de krassen bovenop vooraan de glazen kom in de deur zijn afkomstig van slechte lagers.

maar een machine uit 1993, daar kun je beter geen 100 euro meer aan uitgeven. het waren indertijd wel betere machines als nu, dus lagers en trommel/ kruis zijn nog degelijk. ook liepen de machines toen maar 1200-1400 rpm centrifuge, dus leed het minder als nu met 1600-2000 rpm.

een ander pompje van miele zelf voor de 900 serie zie ik voor een 53 euro op internet. dit waren ook nog echte pompen, geen magneetpomp.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

maar een machine uit 1993, daar kun je beter geen 100 euro meer aan uitgeven.

Dat zijn dikwijls misvattingen die nergens op gebaseerd zijn. Ik heb een Miele uit 1981 en deze was duur. Deze had ik verkocht aan een klant en na bijna 2 jaar ging de pomp lekken. Was toen geen garantie meer, dus bood ik aan om tegen de prijs van de pomp de reparatie uit te voeren. Hij had geen vertrouwen meer in de machine en wilde een nieuwe. Die heb ik geleverd en de "oude" heb ik een ruilprijs voor gegeven en omdat mijn machine toch aan vervanging toe was heb ik hem zelf genomen. De enige storing die ik daarna nog heb gehad was een lekkende waterpomp na 20 jaar. Dat is toen vernieuwd en de machine liep weer tot verleden jaar toen de programmaklok de geest gaf. Ding was nergens meer te verkrijgen, dus feitelijk einde oefening. Er was er nog eentje verkrijgbaar in Engeland en kostte `maar` 600 euro en dat is natuurlijk waanzin. Na een oproep op CO kreeg ik antwoord dat ik er een kon gaan halen geheel gratis. Altijd goed natuurlijk, alleen was het een ander type en heb ik van 2 exemplaren er één gemaakt. De rest van de machine was nog prima en nu loopt hij weer als een tierelier en wordt dagelijks gebruikt. Dus investeren in kwaliteit kan toch lonend zijn en ik hoop dat hij nog een paar jaar mag lopen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@ Keees de pomp zit met een bajonetsluiting vast op het pomphuis: fluitje van een cent om die te demonteren en monteren (doe bij het monteren best wat vloeibare zeep aan de dichtring)

Een beoordeling of het verstandig is om de pomp al dan niet vervangen kan ik helaas niet geven via een internetforum :-( vandaar de tips om zelf een oordeel te kunnen vormen.

Ik maak altijd een heel eenvoudige rekensom: aankoop toestel is ongeveer 1000 €, levensduur (op basis van 3 wasbeurten/week) is 20 jaar => kostprijs toestel is 50 €/jaar. Het komt er dus op aan in te schatten of uw toestel minstens 2 jaar kan meegaan (op basis van kostprijs afvoerpomp maximum 100 €).

Hou er wel rekening mee dat het verbruik (zowel water als elektriciteit) van uw huidig toestel hoger is dan van nieuwe toestellen.

@ smd: bedankt voor de bevestiging ;-) ik heb al gemerkt dat we het meestal eens zijn ...

@ testman: je hebt een punt de slijtage is het meest duidelijk aan de bovenzijde van het kijkglas, al kan het zijn dat als de slijtage van de schokdempers (en niet lagers) zo ver gevorderd is dat het kijkglas van positie verandert. Naar mijn mening laten ritssluitingen ed verwaarloosbare sporen na op het kijkglas.

@ Hans aka Zoef de Haas: ik ben blij te lezen dat je al zo lang geniet van je toestel maar hou toch ook rekening met de opmerking hierboven mbt het verbruik.

er zijn uitzonderingen op elk merk wasmachines. heb zelfs van bauknecht nog verhalen gehoord dat die dingen 25 jaar hadden gehaald. van philips en aeg heb ik ze zelf ook gezien.

die 50 euro zou ik nog wel uit geven aan een pomp, mits de lagers en schokbrekers nog goed zijn. in die oude machines zitten nog degelijke schokbrekers.

echter kon je voorheen ook losse dichtingen van die pompjes verkrijgen ( oa bosch had dit ) als de as nog niet is ingesleten kan dat ook prima werken..

en het voorbeeld van zoef zou nu ook allang oud ijzer zijn geweest, wie gaat er nu van 2 timers van 30+ jaar oud nog 1 maken behalve de hobbyist? dat maakt het wel leuk natuurlijk, wie heeft er hier niet iets in leven gekregen waarvan niet meer aan onderdelen te komen was, maar door een creatieve oplossing nog steeds ergens draait..

in het merendeel van de huishoudens is de gebruiker van de wasmachine tevens degene die ( nooit toegegeven uiteraard ) de broek aanheeft. als je dan een wasmachine van 20+ jaar nog gaat repareren ben je bij het eerste best meningsverschil toch een krent en komt dat voorbeeld naar boven rollen. ik ken gevallen waar de vrouw het wasmachien had geholpen met stuk gaan omdat els 4 deuren verder wel een nieuwe machine had gekregen toen zij dat nodig vond :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Natuurlijk zijn er grenzen, als het kruisstuk van de trommel breekt, de motor stuk gaat of de trommdellagers zijn stuk, dan ga je dit niet repareren. Heel vaak hoor je, mijn machine is al 5 jaar oud en ik wil wel een nieuwe. Dan blijkt alleen een soldeerpunt op de printplaat los gebrand en is dat met weinig tijd en materiaal gewoon te repareren. Ander geval, AEG machine van 10 jaar oud gebroken V snaar met commentaar, dat mag bij zo'n dure machine toch niet voorkomen! Dat is hetzelfde als mijn Ferrari heeft een lekke band, dat kan toch niet! Jammer dat vrijwel geen enkele consument enige notie heeft van techniek en dat wordt steeds erger, want behoorlijke opleidingen anders dan bij een bedrijf zijn er niet meer.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Deze machine is nog voorzien van een stalen kruis, breken zelden, hoogop een nieuwe glijbus. Ik investeer liever in een wat oudere machine die gegarandeerd nog een aantal jaren draait dan een nieuwe die over 5 jaar ook op de schroot gaat IVM doorgerot kruis en gesealde kuip. Helaas gaat Miele daar ook heen.....

Anoniem

Schroeven van de pomp die alleen in plastic vast zitten, vervangen voor schroeven met een bout er achter, als ze ook zo vastzitten, dat misschien een idee ? Kan je 'm dus wat strakker aandraaien.

Op 1 augustus 2014 18:55:05 schreef smd:
... dan een nieuwe die over 5 jaar ook op de schroot gaat IVM doorgerot kruis en gesealde kuip. Helaas gaat Miele daar ook heen.....

Helaas ;-(. Miele is ook een ramsj-merk geworden. De oude van @Keees zou ik nog repareren. Die van 10 jaar later of nieuwer mag van mij naar de stort, want het trommelkruis daarvan is al half verrot.

Mag wel Ohm Pi maar miele is nog wel herstelbaar ten minste.. Asko is ook niet meer wat het geweest is....

pas nog zo'n oude 7 reeks miele onder handen gehad, motor liep niet meer. dacht koolborstels maar die waren na 27 jaar nog half lang. bleek een losse soldering op de print, en zo makkelijk los te krijgen in die machines deur open, schema erbij. de schokbrekers waren geheid gaar, maar maakt niet uit want het was een extra machine voor werkkleren..

ook nog een indeshit van 2011 die was gehemeld vervangen voor een gebruikte miele 88xx reeks. men zei in de winkel dat die 8 jaar oud was, maar ik dacht eerder 15 jaar.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 4 september 2017 21:15:09 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik alles zo lees, hebben de Miele W9059 en de W3240 dezelfde bajonet aansluiting voor een Hanning pomp?
Volgens mij zit er in mijn lekkende Miele Novotronic W908 de originele pomp Hanning 3568614, met dezelfde bajonet als boven.
De pomp voor de W3240 is wel aanzienlijk goedkoper (~€75) dan de 358614 (~€120).
Dan is er voor de Hanning 3568614 ook nog een vervangende GRE pomp met ook nog eens de halve prijs is van die voor de W3240.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Pompen van na 1992 allemaal uitwisselbaar.

"Oode koe" maar nog lang niet dood.
Wie heeft er ervaring met de GRE pomp?
Deze wordt aangeboden voor een prijs minder dan 1/4 is van prijs van een originele Hanning 3568614.

GRE zijn slecht startende pompen vind ik. Hanning is the king onder de pompen.

past zo'n degelijke hanning pomp nog in een moderne miele machine met magneetpompje?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Normaal niet, maar ik heb er wel ene in een Whirlpool gezet, en dat was mogelijk omdat ik een draaibank heb en een tussenflens in kunststof kon draaien. De O ring van de magneetpomp was te recupereren. Voor eigen gebruik allemaal goed want er toch een uurtje of 2 aan bezig geweest.

Blijft een GRE dan nog al eens hangen bij het starten?

Miele past alleen op Miele, dus moet wel passen die Hanning pomp. Gre pompen ratelen bij starten enorm en soms bromt alleen nog maar.