pre-out toevoegen op oude receiver Erres TA-8000

Beste,

Mijn oude vintage hifi sound project 8000, heeft geen pre out.
Stel ik wil er wel 1.

Via de hoofdtelefoongaan vind ik maar niets.

Heeft er iemand een idee op wat uitgangsgevoeligheid (van de VOORversterker) de oudere versterkers meestal zaten? Zou dit rond 1Vrms komen?

Ik wou hier eerst even naar polsen vooraleer ik een hele tijd bezig ben met het circuit te analyseren.
alvast bedankt

joopv

Golden Member

Pre out kun je eenvoudig maken door op de "bovenkantloper" van de volumeregelaar het signaal af te tappen.

Het voorkomen van groundloops is nog het moeilijkste denk ik.

Gaat in een normaal receiver circuit, die "bovenkant" dan rechtstreeks naar de eindtrap?

Ik weet dat deze vragen zinloos zijn indien ik een service manual zou hebben, maar deze vind ik nergens.

Alvast hartelijk dank voor de hulp.

Bedoeling is om achteraf de eindtrap er volledig uit te halen. (plaats voor andere dingen)

Het zal ook enkel de voorversterker zijn die een verbinding legt tussen massa en ground. Zowel de eindtrap als de aangesloten apparatuur legt nergens een verbinding tussen massa en ground.
(met massa bedoel ik het op het niveau van het geluidsignaal). Ground loops lijken mij dan ook niet mogelijk.

[Bericht gewijzigd door offie op donderdag 31 juli 2014 17:52:04 (32%)

een hifi sound project is toch een erres? wat weer een philips is. iets uit de philips 38x reeks lijkt me waarschijnlijk als tegenhanger..

je wilt er zeker mfb's op aansluiten? het signaal vanaf de volumepot lopers lijkt idd een goede. zou wel een elco in serie zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Ter info: Het is een Erres TA-8000, ook verkocht onder oa de merken Schneider France en Loewe-Opta.

Het is eigenlijk een Philips met Japans binnenwerk.

@Hieronder: Idd Schneider (F).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 31 juli 2014 22:42:24 (16%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Schneider (F) dan waarschijnlijk en niet Schneider (D). Ook onder andere submerken van Philips, ik denk dan aan Dux, Radiola, Mediator, Horny.

Een service manual is misschien wel te vinden op het correcte typenummer (zie achterop een sticker, zal wel eindigen op /14 voor Erres maar het gaat vooral om het SXxxxx deel van het typenummer).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 31 juli 2014 22:28:28 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

SX-6774, kan je daar wat mee? Ik kom op een 22AH684 uit.

http://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20transistor/22AH684/22AH684.jpg

Maar deze heeft extra tape-mogelijkheden plus uitgangen. Als aftappunt zou ik R712a/b proberen, net als bij de 22AH684.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

mercietjes ik ga eens kijken. Ondertussen is het toestel opengedraaid;)

Degene die ik heb bevat echt geen tuner, maar inwendig zal er wel een grote gelijkenis zijn. Ik ga op zoek!
het is de: sx6574

De genoemde weerstanden heb ik terug gevonden Henry. Ze noemen anders maar het is vergelijkbaar.

Daar tak je inderdaad af..nadat een bron-keuze is gemaakt, maar op deze manier is er geen toonregeling en volume regeling. Ik zoek nog even door, maar we geraken er wel!

[Bericht gewijzigd door offie op vrijdag 1 augustus 2014 19:11:50 (40%)

Dan is je openingspost niet zo handig gekozen en heeft een ieder op het verkeerde been gezet :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 1 augustus 2014 18:58:06 schreef Gadget_inc:
Dan is je openingspost niet zo handig gekozen en heeft een ieder op het verkeerde been gezet :p

inderdaad. Ik heb er even bij geplaatst dat het op de uitgangsgevoeligheid van de voorversterker gaat.

Henry S.

Moderator

De Philips 22AH384 komt heel erg in de buurt, alleen je tape schakelaar is anders.

http://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20transistor/22AH384/22AH384.jpg

De uitgangsignalen daarvan zijn lang geen 1V, 200mV was toen de 'standaard'.

Op 1 augustus 2014 18:54:15 schreef offie:
Daar tak je inderdaad af..nadat een bron-keuze is gemaakt, maar op deze manier is er geen toonregeling en volume regeling.

Dat is bij uitgangen op linenivo ook nooit het geval.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 1 augustus 2014 19:51:00 (40%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Henry,

Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar achter de pre-out van mijn pioneer receiver vsx-906RDS hangen mijn 4 cambridge eindversterkers waarbij alle toonregelingen normaal werken.

Ik neem aan dat offie deze versterker ook puur als voorversterker wil gaan gebruiken inclusief toon-regeling en balans regeling.

Ben ik juist hierin ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Henry S.

Moderator

Op 1 augustus 2014 20:03:03 schreef Gadget_inc:
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar achter de pre-out van mijn pioneer receiver vsx-906RDS hangen mijn 4 cambridge eindversterkers waarbij alle toonregelingen normaal werken.

Dat zijn uitgangen die pas in het surroundtijdperk zijn ingevoerd, de standaard pre-out was bedoeld voor opnames ed.

Wat de TS er mee wil doen kan ik niet uit z'n posts opmaken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Klopt helemaal :-)
De rec-out en equlizer uitgang/ingang waarvan men soms het bruggetje mist en zich af vraagt waarom er geen geluid uit het ding komt :-)
Ik had jouw bericht inderdaad verkeerd begrepen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

bedoeling is om het toestel als voorversterker te gebruiken, inclusief de toonregeling.

Uiteindelijk was het niet zo moeilijk. Ik ben gaan zien waar de eindtrap op de voortrap komt. Van dat punt vertrokken.
Dan zit al de toonregeling en volumeregeling er tussen.

Wel leuk dat ik na zoveel jaren geen enkel kraakje kan horen bij gebruik van de potmeters. Leuk! De voorversterker verrast mij dus aangenaam. nu kunnen we het makkelijkste stukje doen...afwerken en een RCA koppeling op de achterzijde voorzien voor een pre out.

De tip van Henry neem ik ook mee. Een extra paar RCA connectors rechtstreeks na de "bron"-keuze.

bedankt voor mee te denken.

[Bericht gewijzigd door offie op vrijdag 1 augustus 2014 21:48:40 (11%)