3fasen doorstroom boiler op 1fase mogelijk?

hoi,

ik heb via een kennis een doorstroomboiler gekregen, helaas heb ik maar 1 fase thuis en de boiler heeft 3 nodig.
is het toch mogelijk om deze bijv. met een condensator toch op 1 fase te laten verwarmen zoals ze ook wel bij motoren doen?

of zijn er andere oplossingen (behalve een andere kopen :-D )

gegevens boiler:
stiebel eltron DHF24C
24kW 3/pe ~400V

maartenbakker

Golden Member

Dit gaat ook wel iets verder dan de gangbare "andere oplossing" van een fornuisgroep aanleggen. Aan condensatoren heb je niets bij ohmse lasten.

Het goede nieuws: Ik ga je niet aanraden om een andere doorstroomboiler te kopen.

Het slechte nieuws: Ik raad je aan een geyser of CV-ketel met warmwaterfunctie te kopen. Die heb je er na een paar jaar wel uit als je de 3-fasenaansluiting die je nodig hebt nog moet laten aanleggen. Bovendien loop je dan nog eens tegen het hogere vastrecht aan, en de hogere variabele kosten per kilowatt verwarmingsvermogen. Ervan uitgaande dat je in Nederland woont, tenminste. In België kan electra goedkoper zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 1 augustus 2014 04:30:14 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zelfs al kon je de weerstanden herkoppelen, 24kW bij 230V 1~ is meer dan 100A. Kan je meterkast dat aan?

Hoeveel elektrische aansluitingen komen er uit de boiler, alleen maar drie fasen en de aarding?

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
jerome

Golden Member

Op 1 augustus 2014 04:25:59 schreef maartenbakker:
In België kan electra goedkoper zijn.

De electra mss wel, maar voor elke euro die wordt betaald krijgt men maar 55cent elec. De overige 45 cent gaat naar transport en vastrecht.

Water elektrisch verwarmen terwijl het stroomt, en pas als het nodig is, is de meest efficiente manier om het water warm te krijgen. Er is 1 groot nadeel: Het kost verdomd veel vermogen. Die 24kW klinkt realistisch. Een normale huisaansluiting is 25A of 35A. Misschien 50A als je een hele dikke hebt.... Die 50A komt overeen met 11.5kW, de helft van wat je doorstroom boiler nodig heeft.

Dat ding is dus gemaakt om op een industriele aansluiting te zitten die vele malen het vermogen van een normale huis-aansluiting kan leveren.

(voor de gein: effe rekenen. 24kW -> 8kW per element. 400V over een element, 20A -> 20 Ohm. Sluit de boiler aan op 230, (gewoon 2 van de drie fasen aansluiten op nul en fase), 20 Ohm -> 11.5A, door de andere twee elementen in serie loopt dan 5.75A, totaal rond de 16A. Hij zal op 4kW, en officieel NET de stoppen doen springen, in de praktijk voorlopig niet.... -> Je kan hem voor de gein effe aansluiten en constateren dat het een waardeloos ding is met maar 4kW vermogen..... )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/