Schrikdraad aardpen minimale afstand

Ik heb onlangs een schrikdraadapparaat gekocht. Nu lees ik dat dat de aardpen t.b.v. het schrikdraadapparaat minstens 10 meter van de huis aardpen moet afblijven i.v.m. bliksem/inductie.

Nu vraag ik mij af of de aardpen in de buurt van andere 230V / VMVK grond bekabeling geslagen mag worden of moet ik daar ook afstand van houden?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja, en liefst 20 meter, maar dat is afhankelijk van je grondeigenschappen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

20 meter afstand van een andere kabel? is dat niet heel erg veel?
Dat ga ik niet redden hier. Hoe kom je aan die 20 meter staat dat ergens in een voorschrift ofzo?, ik kon er namelijk niets van terugvinden op het net. Ook in de gebruiksaanwijzing van het apparaat staat er niets over namelijk

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

20 meter afstand wordt genoemd als je een aardpin door moet keten, dus de aardverspreidingsweerstand.
Om buiten de invloed van de hoofdelektrode te blijven moet je hulpelektrode op 20 meter afstand staan.
Daar baseer deze waarde op.
Nu is de kans dat je inslagen in je kabel over brengt op je schrikdraad natuurlijk vele malen kleiner dan de kans op inslag op de schrikdraad zelf.
Oftewel ik zou me over die afstand maar geen zorgen maken, maar het is wel zo, hoe verder uit elkaar, hoe lager de invloed.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
jerome

Golden Member

Als ik dit zo hoor hebben net gevoede schrikdraad toestellen een verhoogd risico op blikseminslag/schade. Toch heb ik geen weet dat dit hier in mijn wijde, landelijke omgeving al is voor gevallen.

pietplof

Golden Member

Je kunt het effect van hemelvuut effect van je afrastering naar het apparaat verkleinen door in de verbinding tussen de weide en apparaat een spoel te hangen.
Ik heb dat veel gezien en het ,,schijnt" een soort inductieve weerstand te vormen.

festina lente

Zoals voor bijna alles in Nederland bestaan er ook voor schrikdaad regels.

Zoek maar eens op NEN 5237:1995 nl

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zaterdag 2 augustus 2014 07:59:28 (18%)