Treindetectie

Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een treindetectie schakeling en verwacht dat deze redelijk in de buurt komt van onderstaande schema's. Maar ik kom er niet uit (toch iets te lang geleden dat ik met electronica in de weer ben geweest)... Kan iemand mij hierbij helpen?

Voorbeelden:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/19/modelbouw/trei...ectie.h…
http://www.circuitsonline.net/forum/view/65915/1/treindetectie

Het idee is als volgt:

Sein groen:
Indien trein op baanvak en geen trein op het 'volgende baanvak' (bijv. de noodstop ingang?)
Dit middels bijv een TTL signaal van een zelfde schakeling voor het volgende baanvak. Deze zal dus hoog/laag moeten zijn op basis van alleen het detecteren van enkel een trein!).

Sein rood:
Alle andere situaties (bijv. geen trein gedetecteerd/ wel trein detectie maar ook een aanwezig op het volgende baanvak).

Dus:
Schakeling moet een signaal afgeven indien een trein gedetecteerd wordt op eigen baanvak.
Alleen indien sein groen (trein op baanvak en NIET op volgende) mag er stroom lopen door het baanvak en kan de trein dus rijden.
Anders sein rood en geen spanning op de baan!

Kortom, ik zou deze schakeling dus meerdere keren willen gebruiken en ze aan elkaar te lussen.

Iemand een idee? Ik verneem het graag!

Alvast bedankt!

Beste pbertens,

Om wat voor een trein gaat het, is dat Marklin, Trix.

Wat voor een baanspanning, gelijk of wisselspanning.
Heb je bovenleiding in je baan.
Ga je digitaal aansturen.

Ik denk dat dat soort informatie erbij moet om enige reactie te krijgen.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

Bedankt voor de reacties!

Het betreft een Fleishmann baan.

Het zou natuurlijk mooi zijn om deze voor een zowel gelijk- als wisselspannings baan te realiseren.

Hoewel mijn test materiaal thuis een standaard baan betreft (gelijkspanning), zou ik hem straks willen inzetten bij een wisselspanningsbaantje met encoders in de trein (ben even de naar vergeten, maar het is zo'n Roco module volgens mij).

Detectie:
Is het mogelijk om (bijv met een diac) te meten of er een stroom loopt tussen de sporen (dus detectie van iets op spoor).

Dit zou dan omgezet moeten worden naar bijv TTL (hoog). Dit voor zowel een gelijk als wisselspanningsbaan?

Indien bovenstaande op eigen deel actief (dus detectie) en geen detectie van eenzelfde schakeling van een volgend baanstuk, dan groene lamp (en spanning op baan, transitor/ relay open sturen?).

En anders rood signaal en geen spanning op baan?

Voor stroomdetectie op modelspoorbanen wordt meestal de spanningsval over een diode gebruikt. Voor detectie van twee stroomrichtingen heb je dus twee diodes nodig.
Een paar mogelijkheden zie je hier, en dan met name de schakelingen 3 en 3a.

HAHAHA, ik wilde net een reactie plaatsen dat TS even moet wachten tot KlaasZ van z'n werk komt... :-)

Vervangen DOOR.

Waar zijn de treindetectiesystemen gebleven met een magneetje onder de loc en een reedschakelaar op, onder of in de rails?

Werkt met elk systeem lijkt me.

Dat doe ik, een magneetje onder de trien en dan een klein hall-elementje tussen de bielzen, zie je nauwelijks....

pic-je erachter en gaan....

[Bericht gewijzigd door Roches op dinsdag 19 augustus 2014 23:49:02 (12%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 19 augustus 2014 17:32:19 schreef Boudie:
HAHAHA, ik wilde net een reactie plaatsen dat TS even moet wachten tot KlaasZ van z'n werk komt... :-)

Nou, dan kan je lang wachten, want ik hoef niet meer te werken.;-)

Hallo allen,

wederom bedankt voor de reacties, ik ga eens even kijken naar de verschillende voorbeelden.

Het probleem zit/ zat hem in het feit de schakelingen die ik als voorbeeld aandroeg, gewoon net functioneel anders werkte dan dat ik voor ogen heb. Het is/was mij nog niet gelukt om deze zodanig aan te passen om te komen tot mijn gewenste functionaliteit ((output)signaal op basis van detectie, aansturing spoor en lampen)!

Goed, inmiddels al weer genoeg ideeën voorbij zien komen, dus ik ga het nog eens proberen! :-)

Op 20 augustus 2014 00:08:11 schreef KlaasZ:
[...]Nou, dan kan je lang wachten, want ik hoef niet meer te werken.;-)

:-)

Vervangen DOOR.