extra radiateurventilator

voor een 12amp last is 4mm2, gezien het langs de accu wordt gemonteerd niet slecht. achterruit verwarming is ook maar 2,5mm2 aangesloten en veel langer van afstand, doorgaans met 25amp gezekerd.. ventilatormotor van de verwarming is 4mm2 meen ik zelfs, en die is 30amp gezekerd.

4mm2 is prima, gezien de fan wel continu draait en 12amp wel langdurig loopt.

kwam er onlangs achter dat volvo de accu achterin heeft staan, voor de kabellengte van de startmotor minder gunstig. ook verwacht je geen zekeringdoos achter de knipperlichten in de achterbak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
DE OLDE

Overleden

Op 20 augustus 2014 12:38:10 schreef sanscorp:
4mm2 kabel is niet echt veel als je de draden in de auto bekijkt toch?
Ik denk dat die eerder in de buurt van 10mm2 komen.

Ligt natuurlijk ook aan de lengte, maar met 25A aanloopvermogen zou ik et allemaal net ff iets zwaarder uitvoeren.

4mm2 kabels krijg je nog wel vast op een relais, 10mm2 word wat lastiger, of heb je daar speciale schoentjes voor?

Bekijk eens oude VW polo of golf, tranen schieten je in de ogen zo dun de draden.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik geloof jullie naar al te graag ;) zoals ik eerder al zei: ik ken alleen mijn eigen AR 156 en daar zitten toch wel behoorlijke draden in.
Zal eens spieken bij de peugeot 106 die ook voor de deur staat :D

DE OLDE

Overleden

Dat zal niet zo dun zijn als een oude VW

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik heb regelmatig vannen van de sloop afgetrokken.
Daar zat dan nog een connector op met 2 stukjes draad van een cm of 7.
Dat was zeker niet dikker dan 1,5mm2.
Gemeten stroom lag op ca. 9Ampere.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fripster

Golden Member

Mijn kabel is inderdaad een stuk dikker dan de fabrikant aan de fan heeft gezet... al met al werkt het prima, en ik verneem niets wat ook maar lijkt op warmlopende kabels...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 19 augustus 2014 14:04:28 schreef sanscorp:
Relais aan olie druk signaal lampje doen, deze gaat uit na het starten / lopen van de motor :)

heb op die manier een startknop in mijn auto ingebouwd.

Let wel op dat de startstroom van een (behoorlijke) fan ook behoorlijk hoog is, mooiste zou zijn om hem eerst half aan te laten slaan en dan pas vol maar hoe je dat voor elkaar moet krijgen weet ik niet. Verlengt de levensduur van de fan aanzienlijk.

De fans zitten vaak met erg dikke kabels ook direct op de accu, dus pas op met deze elektronica. Neem dan ook een een mannelijk relais.

Dit is het werk van Arthur van het Alfa Romeo forum, ik zou zoiets niet zelf kunnen verzinnen :). Het eerste relais is ACC gestuurd, de tweede oliedruk gestuurd. wat je er aan hangt kan je zelf bepalen.

[afbeelding]

have fun!

Oliedruk lamp is goed idee, die gaat, vooral bij koude motor, nog iets later uit als laad stroom lamp.

Er zitten twee voedings kables op de fan 1 voor langzaam en een voor snel, zou ff niet weten hoe dit te sturen is.

[Bericht gewijzigd door Maxxum op zaterdag 30 augustus 2014 14:33:28 (18%)

Ik denk dat ik er uit ben, schiet er maar op als ik iets over het hoofd zie hoor ik het wel

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20fan.pdf