extra radiateurventilator

@ThinkPad
Er zit ook een olie radiateur op voor het koelen van de hydrauliek olie. Die slaat aan als de olie te warm wordt en slaat af als die weer koeler is, ook als je de motor en contact uit zet. Die zit gewoon open en bloot, als ze dat daar op toepassen zal het zeker nog beter werken onder een motorkap.

@roadrunner
zit een eenvoudige 4 standen contact schakelaar op met parkeerlicht functie uit aan en voorgloeien (vasthouden)

@diebobo
Daar dacht ik ook al aan, zal eens meten of deze pas gevoed wordt als de motor loopt. Of zou er een relais zijn die vertraagde inschakeltijd heeft na bijv een aantal seconden en misschien ook wel met ompool functie om de fan andere kant op te laten draaien?

maartenbakker

Golden Member

Het zal zeker helpen. Als er echt zware eisen gesteld worden, zou je ook nog een electrische waterpomp in kunnen bouwen zoals sommige wat zwaarder belaste personenauto's hadden of hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de fan aansturen met het dynamo lampje kan miss ook wel. pas als er veld is opgebouwd en de motor dus op toeren is gaat dit uit.. kwestie van achter contact en achter dit lampje schakelen.

koelfan uit een auto doet overigens vlot 18amp, hoop dat je dynamo dat wel aankan overigens, een ruimere accu helpt niet tegen continu verbruikers erbij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het laadstroom lampje of urenteller signaal kan je prima gebruiken om een relais aan te sturen, daarbij zou ik tevens een thermocontact in de radiateur erbij zetten zodat de fan niet de heledag draait.
Zo'n fan uit de onderdelenshop is daar niet op berekent.
Ook het omdraaien van de draairichting gaat prima met plus en min wisselen, maar verwacht geen wonderen van het schoonblazen, het fan blad is niet gemaakt om in 2 richtingen luchtstroom te geven.

OT/ In moderne auto's zitten electrische waterpompen voor het na koelen van een eventuele turbo, de fan kan dan ook draaien als je auto allang op slot staat.
OT/

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

ik hoor regelmatig fan's lopen van auto's waarvan de motor al uitstaat. die thermoswitch schakelt hoog zat in zodat alleen zonwarmte niet de fan triggert. meestal als je in heet weer door de 30km woonzone thuiskomt loopt de fan nog na, geen rijwind zat dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bestaat allemaal,elektroschroef die men voor op de radiator plaatst en er lucht doorblaast.Een voelertje hangt men tegen de korf om aan te slaan.
Wellicht kun je die schroef maken zodat ze even naar voor blaast om vuiligheid weg te blazen en daarna omkeert om mee te helpen koelen.

Relais aan olie druk signaal lampje doen, deze gaat uit na het starten / lopen van de motor :)

heb op die manier een startknop in mijn auto ingebouwd.

Let wel op dat de startstroom van een (behoorlijke) fan ook behoorlijk hoog is, mooiste zou zijn om hem eerst half aan te laten slaan en dan pas vol maar hoe je dat voor elkaar moet krijgen weet ik niet. Verlengt de levensduur van de fan aanzienlijk.

De fans zitten vaak met erg dikke kabels ook direct op de accu, dus pas op met deze elektronica. Neem dan ook een een mannelijk relais.

Dit is het werk van Arthur van het Alfa Romeo forum, ik zou zoiets niet zelf kunnen verzinnen :). Het eerste relais is ACC gestuurd, de tweede oliedruk gestuurd. wat je er aan hangt kan je zelf bepalen.

http://www.sanderlahaije.nl/ar156/documenten/StartknopSchema.gif

have fun!

maartenbakker

Golden Member

Volgens mij is dat schema ergens anders voor. Ik gok voor een startknop die niets moet doen als de motor eenmaal loopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zat ook net te kijken heeft weinig met een fan te maken zo.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Als je mijn post leest dan zie je dat de intentie ergens anders op doelt.. Het ging om een klein deel van het schema, relais en oliedruklampje. Dus nee als je dit 1 op 1 overneemt krijg je geen wind.. Duhh

Nu ik er over nadenk.. Dit schema is bedoeld om iets uit te schakelen na starten..
De massa van het olielampje word onderbroken na starten.. Dan heb je hier dus niks aan :p

My bad!

De enige simpele oplossing die ik dan kan verzinnen is zelf inschakelen.

Shiptronic

Overleden

Waarom moet die fan continu draaien? Als je een warmte probleem hebt zoek je het in de verkeerde hoek.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat sowieso, maar ligt ook aan de omstandigheden.
Ik heb nog wel een relatief grote fan, zonder behuizing maar als er interesse is kan ik hem wel even opzoeken.

Hensz

Golden Member

Op 15 augustus 2014 10:13:40 schreef Maxxum:Heb op de sloop een fan van een Astra gehaald, die wil ik achterop ipv de beschermgril plaatsen en hem laten zuigen, de fan op de motor blaast en zuigt dus de lucht van onder de motor over de motor door de radiateur.

Bedoel je daarmee dat er aan allebei de kanten van de radiateur een fan zit die elkaar ondersteunen?
Zo ja, bespaar je dan de moeite. Zo'n push-pull-combinatie levert praktisch geen extra lucht door de radiateur op, ook geen hogere druk o.i.d.

Don't Panic!
Shiptronic

Overleden

Op 19 augustus 2014 14:04:28 schreef sanscorp:

De fans zitten vaak met erg dikke kabels ook direct op de accu, dus pas op met deze elektronica. Neem dan ook een een mannelijk relais.

kan je dat uit leggen ? ben zeker benieuwd naar dat mannelijk relais.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hahaha

Geen watje van een relais nemen, een beetje mannelijk, dus 1 geschikt voor de grotere amperages :P :)

fripster

Golden Member

Ik heb in mijn bus een gewoon 30A relais genomen voor mijn SPAL ventilator (plm 12A trekt dat beest, 25A bij aanlopen). Ik heb 4mm2 kabel genomen, en het relais direct achter de accu zitten incl. een zekering natuurlijk (45A, wegens aanloop). Werkt al jaren prima.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

4mm2 kabel is niet echt veel als je de draden in de auto bekijkt toch?
Ik denk dat die eerder in de buurt van 10mm2 komen.

Ligt natuurlijk ook aan de lengte, maar met 25A aanloopvermogen zou ik et allemaal net ff iets zwaarder uitvoeren.

4mm2 kabels krijg je nog wel vast op een relais, 10mm2 word wat lastiger, of heb je daar speciale schoentjes voor?

voor een 12amp last is 4mm2, gezien het langs de accu wordt gemonteerd niet slecht. achterruit verwarming is ook maar 2,5mm2 aangesloten en veel langer van afstand, doorgaans met 25amp gezekerd.. ventilatormotor van de verwarming is 4mm2 meen ik zelfs, en die is 30amp gezekerd.

4mm2 is prima, gezien de fan wel continu draait en 12amp wel langdurig loopt.

kwam er onlangs achter dat volvo de accu achterin heeft staan, voor de kabellengte van de startmotor minder gunstig. ook verwacht je geen zekeringdoos achter de knipperlichten in de achterbak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
DE OLDE

Overleden

Op 20 augustus 2014 12:38:10 schreef sanscorp:
4mm2 kabel is niet echt veel als je de draden in de auto bekijkt toch?
Ik denk dat die eerder in de buurt van 10mm2 komen.

Ligt natuurlijk ook aan de lengte, maar met 25A aanloopvermogen zou ik et allemaal net ff iets zwaarder uitvoeren.

4mm2 kabels krijg je nog wel vast op een relais, 10mm2 word wat lastiger, of heb je daar speciale schoentjes voor?

Bekijk eens oude VW polo of golf, tranen schieten je in de ogen zo dun de draden.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik geloof jullie naar al te graag ;) zoals ik eerder al zei: ik ken alleen mijn eigen AR 156 en daar zitten toch wel behoorlijke draden in.
Zal eens spieken bij de peugeot 106 die ook voor de deur staat :D

DE OLDE

Overleden

Dat zal niet zo dun zijn als een oude VW

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik heb regelmatig vannen van de sloop afgetrokken.
Daar zat dan nog een connector op met 2 stukjes draad van een cm of 7.
Dat was zeker niet dikker dan 1,5mm2.
Gemeten stroom lag op ca. 9Ampere.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fripster

Golden Member

Mijn kabel is inderdaad een stuk dikker dan de fabrikant aan de fan heeft gezet... al met al werkt het prima, en ik verneem niets wat ook maar lijkt op warmlopende kabels...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 19 augustus 2014 14:04:28 schreef sanscorp:
Relais aan olie druk signaal lampje doen, deze gaat uit na het starten / lopen van de motor :)

heb op die manier een startknop in mijn auto ingebouwd.

Let wel op dat de startstroom van een (behoorlijke) fan ook behoorlijk hoog is, mooiste zou zijn om hem eerst half aan te laten slaan en dan pas vol maar hoe je dat voor elkaar moet krijgen weet ik niet. Verlengt de levensduur van de fan aanzienlijk.

De fans zitten vaak met erg dikke kabels ook direct op de accu, dus pas op met deze elektronica. Neem dan ook een een mannelijk relais.

Dit is het werk van Arthur van het Alfa Romeo forum, ik zou zoiets niet zelf kunnen verzinnen :). Het eerste relais is ACC gestuurd, de tweede oliedruk gestuurd. wat je er aan hangt kan je zelf bepalen.

[afbeelding]

have fun!

Oliedruk lamp is goed idee, die gaat, vooral bij koude motor, nog iets later uit als laad stroom lamp.

Er zitten twee voedings kables op de fan 1 voor langzaam en een voor snel, zou ff niet weten hoe dit te sturen is.

[Bericht gewijzigd door Maxxum op zaterdag 30 augustus 2014 14:33:28 (18%)

Ik denk dat ik er uit ben, schiet er maar op als ik iets over het hoofd zie hoor ik het wel

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20fan.pdf