printplaatje Elektor 9578

waar is dit printje voor en waar kan ik een beschrijving vinden.
printje zat in een partij elektronica.
4 x 7493,1x7404, 1x sn7474n.
ja een plaatje kan ook.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_00112.jpg

[Bericht gewijzigd door Win2k op dinsdag 19 augustus 2014 21:53:08 (16%)

Shiptronic

Overleden

Heb je er een plaatje van ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

95 zou voor 1995 moeten staan, maar daar achter horen dan nog 4 cijfers te komen. 950078 is de pip uit oktober 95, misschien is dat wat.Maar dat is geen printje. Is een aardig formaat.

Henry S.

Moderator

9578 is een printje uit de 70's.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Is een stemvork print.
Drie muisklikken en je hebt de betreffende Elektuur voorhanden nou ja dan weet je waar die te vinden is.
De halfgeleidergids 1978 (dubbelnummer juli/augustus)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 19 augustus 2014 21:50:45 (13%)

even de elektuur er bij gepakt maar ik kan hem niet vinden.

RAAF12

Golden Member

Beter zoeken!

1. Google > Elektuur 9578
2. vierde link
3. .pdf openen
Daar op pag 3 staat ie tussen de verzameling EPS printen

edit hieronder

oeps inderdaad 1976!
Ik kan beter zoeken dan lezen <G>

Waarom zou dat niet bij iedereen link 4 zijn? Uitgaande dat iedereen de google.nl gebruikt?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 19 augustus 2014 22:22:25 (18%)

maartenbakker

Golden Member

Dan gaat het om juli/augustus 1976 en niet 1978.

Overigens is niet gegeven dat dit bij iedereen de 4e link is. Bij mij hier toevallig wel trouwens.

@RAAF12: niet per definitie de 4e link omdat Google algoritmes gebruikt om de resultaten aan te passen aan wat zij denken dat jij wilt. Erg slecht principe voor een zoekmachine, maarja, in het land der blinden is éénoog koning.

Ik geef het linkje, zoals vanwege bovenstaande eigenlijk ook altijd handig is: http://www.emaljaar.nl/Electro%20docs/Elektuur%20155%20September%20197…

Helaas niet het juli/augustusnummer, maar daar staat dus wel de verwijzing in. Misschien is degene die dit gescand heeft ook wel in bezit van het juli/augustusnummer, maar heeft het nog niet gescand. Zie http://www.emaljaar.nl/techniek.htm#_Ingescande_elektuurs_vanaf_1970_t…

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 19 augustus 2014 22:55:33 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

via google gezocht maar niet gevonden,zal het wel verkeerd doen.
deze elektuur heb ik niet uit 1976.
ik zoek op elektuur 9578 maar geen vierde link naar wat ik zoek.
wie helpt.

joopv

Golden Member

Als je me pm't stuur ik je vanavond het artikel (vooropgesteld dat de info hierboven klopt).

Waarom zou dat niet bij iedereen link 4 zijn? Uitgaande dat iedereen de google.nl gebruikt?

Bij het publiceren van URL's ALTIJD eerst checken in een Inprivate browsing window of het resultaat van het URL klopt met wat je zou verwachten.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 20 augustus 2014 10:28:32 (18%)

maartenbakker

Golden Member

Of niet eens die moeite nemen, gewoon op de url klikken en het adres in je post kopieeren (niet kopieeren rechtstreeks uit je zoekscherm, dan krijg je een ellenlange rommel-url).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 augustus 2014 22:10:43 schreef RAAF12:
Waarom zou dat niet bij iedereen link 4 zijn? Uitgaande dat iedereen de google.nl gebruikt?

Omdat Google een zoekprofiel bijhoudt en aan de hand daarvan denkt te weten wat jij wil zien.
Zo kan het zijn dat link nummer 4 bij jou iets heel anders is dan bij mij.

Ook door de verdraaide resultaten van Google (als je op de een of andere manier geld in het laatje brengt, sta je hoger in de zoekresultaten) is het altijd maar de vraag wat een ander als resultaten krijgt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Win2k

Ik geloof dat ik die Elektuur nog heb liggen (halfgeleidergids 1976)
Ga vanavond thuis even zoeken en laat het morgen aan je weten.
Ben nu op het werk.

AVICF

Ik heb hier inmiddels de Elektor halfgeleidergids gevonden.

Daar heet het "Piano tuner", schakeling nummer 61. Er hoort nog een tweede print bij (EPS 1497) waarop een diodematrix moet worden gebouwd om zo met een draaischakelaar de juiste deelfactor voor de betreffende toonhoogte te selecteren.

Op 20 augustus 2014 13:57:18 schreef weardguy:
[...]
Omdat Google een zoekprofiel bijhoudt en aan de hand daarvan denkt te weten wat jij wil zien.
Zo kan het zijn dat link nummer 4 bij jou iets heel anders is dan bij mij.

Ook door de verdraaide resultaten van Google (als je op de een of andere manier geld in het laatje brengt, sta je hoger in de zoekresultaten) is het altijd maar de vraag wat een ander als resultaten krijgt.

Offtopic: Dat is gedeeltelijk uit te zetten, zoek eens op verbatim (of woord-voor-woord) zoeken. Bij mij staat dat standaard aan nu. Geen nutteloze bedoelde u dit of dat suggesties meer. :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hewlett

Honourable Member

Op 20 augustus 2014 15:07:37 schreef Franzki:
Ik heb hier inmiddels de Elektor halfgeleidergids gevonden.

Daar heet het "Piano tuner", schakeling nummer 61. Er hoort nog een tweede print bij (EPS 1497) waarop een diodematrix moet worden gebouwd om zo met een draaischakelaar de juiste deelfactor voor de betreffende toonhoogte te selecteren.

Hmm, in mijn Elektuur halfgeleidergids uit 1976 (Elektuur 154 juli/aug 1976, prijs 5.60 gulden(!!) kijk toen waren zo ook al duur!) is dit schakeling 7 en heet deze gewoon "stemvork" een schakeling van E.H.Leefsma. Print EPS 1497 is inderdaad nog nodig voor de diode matrix inclusief een meerstanden schakelaar. Op de foto van TS z'n print mist o.a. ook een kristal met een frequentie van 6364068Hz, wel een lekkere courante waarde :-)

De twee pagina's heb ik gescanned. Ik hoor het wel.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
maartenbakker

Golden Member

Gezien het noemen van Elektor, zal Franzki een buitenlandse versie voor zich hebben. Kan best dat het ding daar piano tuner heet.

@hieronder: dat zeg je nou wel, maar er waren een tijdlang verschillende basisfrequenties in zwang, een crime voor mensen met een absoluut gehoor.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 20 augustus 2014 16:37:16 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad de buitenlandse versie... al worden daar de piano's niet anders gestemd.

hallo Hessel,
je mag ze mij wel mailen,ik stuur je wel mijn mailadres.
alvast bedankt.

hallo Alemaal bedankt voor het zoeken en vinden van de documentatie voor het printje.
net de pagina's ontvangen van Hessel.

ga nog even zoeken of ik er iets mee kan.
voor zo ver allen bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 20 augustus 2014 19:04:29 (53%)

RAAF12

Golden Member

Op 20 augustus 2014 15:54:19 schreef Hewlett:
[...]
Print EPS 1497 is inderdaad nog nodig voor de diode matrix inclusief een meerstanden schakelaar.

Enig idee waarom een gestreepte A van 440Hz niet voldoende is om een instrument te stemmen?

@maartenbakker

er waren een tijdlang verschillende basisfrequenties in zwang, een crime voor mensen met een absoluut gehoor.

In de Middeleeuwen en iets later was de chromatische stemming anders
maar de metalen stemvork was al 440Hz met sporadisch een 880Hz model.
Ken ik alleen van een plaatje.

Hewlett

Honourable Member

Schakeling is kennelijk bedoeld om een piano te kunnen controleren; via een meerstanden schakelaar wordt een frequentie deling opgezet en kunnen de tonen: A, Gis, G, Fis, F, E, Dis, D, Cis, C, B en Aïs gegenereerd worden. Artikel vermeldt niet hoe een piano hiermee gestemd dient te worden; dat doe je volgens mij alleen maar met een 440Hz toon.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
maartenbakker

Golden Member

Ik dacht eerder in de richting van een paar Hertz verschil. Mijn natuurkundeleraar had het over 435Hz, en ik lees net op Wikipedia dat Xylofonen en Marimba's ook wel op 442Hz worden gestemd.

Bovendien is stemmen voor een ongeoefend oor veel makkelijker als je voor elke snaar de precieze toon kunt opwekken. Ik kan vast wel op zweving een enkele noot stemmen maar ik zou me geen raad weten met een piano en alleen 440Hz als referentie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 20 augustus 2014 22:12:51 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Er waren/zijn verschillende systemen om de tonen over te toonladder te verdelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemming_(muziek)

Maar ook andere dan 440 Hz als referentiefrequentie schijnt te kunnen.

Don't Panic!
joopv

Golden Member

Op 20 augustus 2014 15:54:19 schreef Hewlett:
[...]De twee pagina's heb ik gescanned. Ik hoor het wel.

Je had je de tijd kunnen besparen - ik had hierboven al aangegeven dat ik het Elektuur artikel al digitaal heb. Ik heb feitelijk alles vanaf 1970 in pdf vorm (met ocr).

Het artikel is een leuke herinnering aan Ernst Leefsma (PA0KTV) (rip).