Miele W362 wasmachine met EL150-C print doet raar en tript

De wasmachine doet het volgende:

Laat water stromen, daarna knippert hij al vrij snel een paar keer 'spoelen', waarna hij enkele minuten gewoon doet (links/rechtsom draaien enz). Daarna lijkt het net of hij een 5 tal keren de motor vol open stuurt (de riem slipt zelfs zeer kort even over de poelie). Daarna tript hij door middel van het wederom knipperen op 'spoelen'.

Ik dacht eerst dat het geluid van de slippende snaar, het geluid was van een, óf slechte koolborstels, óf een defecte motor. Doordat de kolen goed waren, heb ik de motor vervangen. Toen dit het niet oploste kwam ik er achter dat het dus waarschijnlijk wel in de aansturing zit.

Wat kan het zijn?

klinkt als een onderbroken draad van de tacho sensor op de motor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de Tacho net gemeten, deze geeft gewoon pulsen door.

Anoniem

Kijk eens op de site van Miele: http://www.miele.nl/c/eerste-hulp-bij-storingen-391.htm. Daar staat een zoekhulp om het probleem te verhelpen. Als dat niet helpt kun je altijd de technische dienst bellen om advies.

Voor een oplossing hier moet je even geduld hebben. MrMiele wil nog wel eens reageren als hij problemen ziet met Miele apparatuur.

Je kunt eventueel proberen om in het servicemenu te komen. Dit doe je door direct na het inschakelen van de spanning (met de deur dicht) 5 x heel snel op de knop "voorwas" te drukken. Het lampje "voorwas/spoelen" gaat dan knipperen. Vervolgens is iedere stand van de programmaknop een functie uit het wasprogramma. De eerste stap is vullen tot niveau 1, de tweede stap is vullen tot niveau 2, de derde stap is vullen tot niveau 3. Daarna komen verwarmen, normaal rechtsom draaien, links om draaien, pompen, centrifugeren en ga zo maar door. Hiermee kun je eens kijken bij welke functie hij problemen geeft. Wil je het servicemenu verlaten dan doe je de wasmachine een keer uit en weer aan en alles werkt weer normaal.

Heb je de meting van de tachospoel gedaan thv de besturing ?

Ik heb een frequentiemeting gedaan op het stekkertje die bij de de besturingsprint uitkomt(en ik kreeg wel een, naar mijn mening juiste frequentie).

Maar verder geen precieze meting gedaan. Wat kan ik doen?

[Bericht gewijzigd door Skrendie op donderdag 21 augustus 2014 12:24:49 (16%)

meten terwijl de kuip beweegt is belangrijk. de rotte verbinding komt vaker pas als de kabel beweegt..

ook kan de module zelf stuk zijn. een evt rotte soldering op de print of een gammel relais voor de motor kan ook een veroorzaker zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je beschrijving van wat er gebeurt wijst naar een slecht contact thv de terugkoppeling van het toerental van de motor. Gezien je aangeeft dat je de motor reeds vervangen hebt zit de onderbreking ofwel in de bedrading ofwel op de besturing (dat laatste heb ik persoonlijk nog nooit voorgehad). Mocht ik van u zijn zou ik een losse bekabeling voorzien ter vervanging van de huidige vanuit de tachospoel op de motor naar de besturing. Op die manier kan je uitsluiten of het euvel veroorzaakt wordt door ofwel de bekabeling of de besturing.

EL150-C Hebben nogal last van defecte trafo's. De secundauire spanning is van 1 uitgang te laag, komt erg vaak voor.

Heel bedankt voor het advies, ik zal er morgen mee bezig, ik laat wel even weten wat het was.

Ik heb de bedrading van de tacho vervangen, maar het probleem blijft.

Hij begint trouwens ook al met knipperen op 'spoelen' alvorens hij ook maar een beetje heeft gedraaid. En daarna begint hij wel gewoon vrolijk met draaien en pas na een poosje, lijkt het net of hij 3 keer de motor vol open stuurt en daarna helemaal stopt en spoelen knippert.
Ik heb de print naar een lokale witgoed reparateur gebracht, die de el150 in 1 van zijn wasmachines heeft geprobeerd, maar de meneer zei dat hij het gewoon goed doet. (terwijl hij vertelde dat hij niet lang heeft getest, gewoon eventjes, terwijl ik vertelde dat het probleem pas later tevoorschijn komt).

Meet toch eens de spanningen uit de trafo, dit moet zeker niet lager zijn dan op trafo vermelde spanningen.... Ervaring zegt toch trafo