Te lang laden is geen probleem, als de spanning maar niet te hoog wordt, maar dat geldt ook voor loodaccu's.
Het probleem van Li-ion accu's is dat je een BMS nodig hebt om de cellen te balanceren; als je dat niet doen, gaan ze langzaam maar zeker "uit elkaar" lopen, omdat de zelfontlading van de cellen altijd iets verschillend is. Uiteindelijk is een cel pas halfvol terwijl de andere al overladen wordt, terwijl de spanning over het hele pakket (en dus de gemiddelde celspanning) nog prima lijkt.
Daarnaast moeten de cellen natuurlijk voldoende stroom kunnen leveren om te starten; met een enkele serieschakeling van 18650 cellen zal dat lastig worden, maar daarvoor kun je natuurlijk altijd meerdere cellen parallel zetten.
Een 18V accu zal 5 cellen in serie hebben, want de nominale spanning is 3.6-3.7V per cel. Met 4 cellen in serie kom je op een nominale spanning van 14.4V, en dat is meestal ook de spanning waarop de spanningsregelaar van een motor ongeveer staat ingesteld.
Om te balanceren moet de celspanning voor de meeste echter boven de 4V komen, en dan heb je dus 16V nodig, die je gewoonlijk niet beschikbaar hebt op een motor.
Je zegt dat je accu "weer" stuk is; lijkt het je dan niet zinvol om uit te zoeken waarom die accu's steeds stuk gaan?