Lion accu in motorfiets monteren

Hallo,

Zojuist is de accu van mijn motorfiets weer overleden. Betreft een 450cc èèn cilindertje met startmotortje en wat simpele verlichting. Origineel een 6,5 of 7 Ah accu.

Nu heb ik hier nog diverse ``defecte`` 18V Makita lion accu`s liggen.

Zou het mogelijk zijn om met de cellen van deze accu`s een nieuwe accu voor de motor te maken? Bekend is dat volledige ontladen en te lang doorladen voor problemen zorgt, wat elektronica die de laadstroom regelt lijkt mij dus noodzakelijk. Iemand die wat zinnigs over dit plan zeggen?

Te lang laden is geen probleem, als de spanning maar niet te hoog wordt, maar dat geldt ook voor loodaccu's.

Het probleem van Li-ion accu's is dat je een BMS nodig hebt om de cellen te balanceren; als je dat niet doen, gaan ze langzaam maar zeker "uit elkaar" lopen, omdat de zelfontlading van de cellen altijd iets verschillend is. Uiteindelijk is een cel pas halfvol terwijl de andere al overladen wordt, terwijl de spanning over het hele pakket (en dus de gemiddelde celspanning) nog prima lijkt.

Daarnaast moeten de cellen natuurlijk voldoende stroom kunnen leveren om te starten; met een enkele serieschakeling van 18650 cellen zal dat lastig worden, maar daarvoor kun je natuurlijk altijd meerdere cellen parallel zetten.

Een 18V accu zal 5 cellen in serie hebben, want de nominale spanning is 3.6-3.7V per cel. Met 4 cellen in serie kom je op een nominale spanning van 14.4V, en dat is meestal ook de spanning waarop de spanningsregelaar van een motor ongeveer staat ingesteld.

Om te balanceren moet de celspanning voor de meeste echter boven de 4V komen, en dan heb je dus 16V nodig, die je gewoonlijk niet beschikbaar hebt op een motor.

Je zegt dat je accu "weer" stuk is; lijkt het je dan niet zinvol om uit te zoeken waarom die accu's steeds stuk gaan?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Lithium-ions doen niet veel beneden 10 graden C, ze moeten ook beneden 50 graden C blijven, en met precisie opgeladen worden. Op een motorfiets niet eenvoudig haalbaar. Dat is een belangrijke reden dat startaccu's nog altijd loodaccu's zijn.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

@fuzz google eens op lithium startaccu en verbaas u :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

het zou me niet verbazen dat de te hoge laadspanning de reden is van het overlijden van de loodaccu. of je bent een zomer rijder, dat kan zo een accu per jaar kosten als de motor 3/4 jaar niet wordt gebruikt..

ik heb zelf ook wel met het idee gespeeld om liion te gebruiken als startaccu. laadspanning is idd het probleem. je hebt 4,1v laadspanning per cel nodig. 3,7v is nominaal bij ontladen, dan zouden 4 cellen in serie al zat zijn met 14,8v. echter is het probleem ook dat verlichting die hogere spanning niet leuk vindt, net als evt boordelektronica.

je kunt wel een tijd starten op een liion die niet steeds wordt geladen, zelfontlading is erg laag, maar in de winter wel meer aanwezig.

overigens is die laadelektronica van makita packs niet zo slecht als er gezegd wordt. ik heb er al een 20 tal open gehad. alles had uiteindelijk wel een probleem. sommige hebben zelfs 8 van de 10 cellen welke in een maand gewoon leeg lopen bij 20 graden. ligt niet aan de print, want 2 cellen blijven wel 4v meten en die onderlinge cel meting ligt dan al los.. ook al vaker gehad dat na een maand of wat er ineens 2 cellen leeggelekt zijn welke ook al een te hoge interne weerstand hadden in eerste instantie..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 20 augustus 2014 21:40:09 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Ik heb er SLA accu's in zitten. Dat gaat verbazend lang goed. Accu die er recent in gegaan is, heb ik in 2006 (!) gekregen, nieuw maar 'te lang op de plank gestaan'. Wel zo nu en dan opgeladen. Er zit origineel 19Ah in. Nu 35. Dat start vlekkeloos.

Set hiervoor was opgebouwd uit 4x 6V 10Ah. Zelfde concept. Accu's waren van 1999, ik kreeg ze in 2001, heeft tot 2011 gewerkt. Ding staat in de winter wel aan een stroom beperkte 317 die de boel op 13.6V houdt.

Op 20 augustus 2014 21:22:32 schreef Gadget_inc:
@fuzz google eens op lithium startaccu en verbaas u :-)

Dat zijn dan toch LiFePO4 cellen? En niet standaard Li-ion cellen uit een accuboor? Want die doen echt niet veel als het koud is.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ErikP, deze SLA accu`s zijn geen lion accu`s toch...

Motorfiets gekocht met een niet te beste accu, na een tijdje vervangen door een nieuw exemplaar, heeft het de afgelopen maanden prima gedaan. Tot na een ritje de boel plat was, accu is overleden. Spanning gemeten tijdens lopen met de accu nog aangesloten lag rond de 16,5volt, niet best dus. Vervolgens een andere spanningsregelaar aangesloten en deze gaf 17volt, echter zonder accu aangesloten. Lijkt me niet helemaal lekker, maar schijnbaar dus ideaal voor het laden van een lion accu ;)

Verder niet meer naar gekeken, maar wel het idee gekregen of er niet iets mogelijk was met de Makita accu`s.
Zit geen elektronica op de motor, is een crossertje. Ding werkt ook prima zonder accu en verlichting doet het ook prima. Wordt voldoende en stevig genoeg op gereden.

Accu welke er in zat:

http://www.batterymart.com/images/products/mc/bm-mb7u.jpg
http://www.batterymart.com/p-mb7u-motobatt-agm-battery.html

Start met de elektrische start altijd vrij vlot, maar in accu`s los op te gaan laden heb ik niet zon trek.
De temperatuur zal bij de accu zelden onder de tien of boven de 50 graden komen.

Maar ik begrijp dat een iets te lage laadspanning de accu`s onvoldoende bijlaad, dit is niet ''eenvoudig'' op te lossen?

De spanning is op zich nog niet het grootste probleem, dergelijke Lithium accu's hebben wat elektronica nodig om te voorkomen dat ze overladen worden of te ver uit balans raken, want als die onbalans groot genoeg wordt, gaat het hele pakket letterlijk in rook op, met flinke steekvlammen elke keer dat een cel klapt.

Ik zou je absoluut afraden om iets dergelijks zelf te gaan doen als je geen verstand hebt van dergelijke accu's!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

probleem gaan oplossen en niet aan knoeien met andere accu's.

je hebt duidelijk de oude accu kapot gekookt. li-ion loopt goed fout als het fout loopt en dan zit jij op een lastige plaats... namelijk er bovenop.

ik zou het bij een goeie degelijke,veilige lood accu houden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Nog nooit een loodaccu serieus zien overkoken of ontploffen? Iets moeilijker dan bij lithium, maar als ze gaan, gaan ze ook hard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Ik zou dan toch het probleem eens oplossen. 15V voor een (open) loodaccu is nog wel te doen - je verbruikt water, maar als je dat tijdig bijvult, gaat het lang goed. 16.5V is gewoon teveel (voor de accu). Ook je lampjes zullen sneller hemelen.

als de verlichting aanstaat is de boordspanning dan niet lager als 16,5v? vergeet niet dat de accu een buffer is, als deze dood is heb je geen buffer en loopt de spanning zonder last dus op. tevens is het een verschil of je de spanning meet stationair of met een 1500rpm, dat kan nog meer spanning geven..

ook kan de verlichting een aparte lichtspoel hebben op wisselspanning, dan is de accuspanning dus ook niet belangrijk..

zo'n accu moet langer meekunnen, in de mijne zit het ding al 5 jaar in met 28000 km. merendeel van die ritten zijn geen 10 km. in die tijd een keer of 4 water bijgevuld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lion-accu verhaal gaan we in ieder geval vergeten. Ander accuutje erin gezet, problemen leken opgelost, laadspanning was stationair en bij wat gas geven oke. Echter na even hoog in toeren gezeten te hebben gezeten was ook deze accu plots weer helemaal dood. Binnenkort maar even een volt-metertje plaatsen zodat ik kan zien wat er gebeurt.