Sluiting op printplaat

Hallo,,,

Ik ben in het bezit van een kuppersbusch microspeed plus(EMWK1050.E)

Deze heeft heet altijd goed gedaan.tot vorige week,, een klap aardlek vloog eruit.

ik maak hem open, sluiting op de printplaat, sporen weg geslagen
condensator 400v 33uf open gesprongen,

nu heb ik de sporen door verbonden, nieuwe condensator 400v 33uf,
heb alle stekkers los alleen de voeding aangesloten, klapt de hv-condensator kapot
nu weet alleen niet elke waarde de hv-condensator heeft hier staat niks op,

dus bij deze de vraag aan de lezers, wat kan er hier aan de hand zijn,
ik hoop dat jullie mijn hierbij kunnen helpen, een nieuwe printplaat kost mijn 350a400 euro.

http://www.uploadarchief.net/files/download/046.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/043.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/045.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/044.jpg

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 22 augustus 2014 15:36:22 (1%)

Sine

Moderator

Dat zwarte ding lijkt eerder op een NTC dan een condensator. Als er iets verderop in sluiting gelegen heet kan het best dat die daardoor mee gesneuveld is.

Het lijkt me dat je gesoldeerd hebt met vaste koperkern. Ik raad je aan om soepele draad te gebruiken als je die dingen verbind.
De soepele draad zal minder snel loskomen.

Veni Vidi Vagina - Ik kwam, en zag dat het kut was.

Dat zou ook kunnen maar weet niet welke waarde hij heeft.
staat echter niks op

het is een print van een oven dus? dan is de ntc alleen voor de voeding en zal niet al te hoog van waarde moeten zijn.

ik denk echter dat er meer aan de hand is, het kan best dat de schakelfet er ook uitligt. deze ntc was alleen eerder kapot..

test de print eens door de ntc te overbruggen en de voeding in serie met een 60 of 100w gloeilamp te zetten. deze fungeert als ntc en zal even feller oplichten met starten. blijft de lamp branden is er meer aan de hand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Als een primaire elko met een knal gaat en daarna een ntc/varistor ook klapt is er meer aan de hand. Iets trekt dan flink meer stroom dan de bedoeling is. Meestal betekent dit dat er verder op nog iets kapot is.

Ivm sporen doorverbinden, heb je gekeken of de print toevallig niet meer dan 2 lagen heeft.

Ik ben geen held in huis installaties maar hoort de aardlek aan te spreken bij een rotte primaire elco ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

als de elco gewoon gaar was zal deze de reden kunnen zijn van de overleden ntc. als de elco klapte omdat de netspanning te hoog is komt het probleem terug ( rotte nul bijv ) dat de aardlek knalt komt vaker door het overslaan tijdens die knal.

ze hadden overigens wel een zekering mogen zetten in die voeding, de ntc heeft geen zekering functie, en de printsporen ook niet.. zit een zekering links op de print idd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus als ik het goed begrijp, als ik er een nieuwe laagwaardige-
ntc en nog een nieuwe condensator in zet, is de kans aanwezig dat het weer goed is

die nieuwe condensator zal niet stuk zijn mag ik hopen.. is de brugcel nog wel goed? of heb je niet gemeten aan de print..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee,, heb ik nog niet gedaan. hoe kan ik die het beste doormeten?
ik weet ook niet alles (ben nooit te oud om te leren)

ik heb er een DFA10S inzitten

als ik deze door meet geeft hij op de input + en input - 0,16 aan

input + -output 0,16

input + +output 0,16

input + input 0,00

zonder voeding eraan

dat ziet er niet goed uit. soldeer hem eens los en meet hem dan nog eens. ligt in sluiting lijkt het. of sluiting in een component wat er aanhangt.

jerome

Golden Member

De gelijkrichter is vast overleden en daarmee ook de nieuwe elco al die wisselstroom heeft gekregen. De fet van de schakelende voeding is dan hoogst waarschijnlijk ook stuk. Het kan best dat deze eerst is stuk gegaan en de gelijkrichter mee trok. De kapotte gelijkrichter laat dan de elco geen overlevingskans omdat de schakeling geen afdoende zekering aan boord heeft.

als de nieuwe elco overleden zou zijn, moet de brugcel 2 dioden stuk hebben, zo te zien wel meer dus zal de ntc door ram sluiting in de brugcel geklapt zijn. dat zou betekenen dat de elco en andere componenten geen ac op hun dak hebben gekregen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry,, voor het te laat antwoorden,, ben een weekend weg geweest. Wat adviseer jullie wat ik moet doen,, nieuwe printplaat cq nieuwe oven. Of valt dit nog te maken

Zo te zien is het nog wel te maken: Alles primair zal wel vervangen moeten worden:
NTC
Brugcel
Elco
Schakelfet
Wat nette printspoor herstelling

Misschien aan de secundaire zijde controleren of de Shottky diodes niet in sluiting liggen.

Als de voeding een enkele spanning afgeeft zou het nog een optie kunnen zijn om eerst de zaak secundair met een losse voeding te testen of de rest nog heel is.

Tip: Verder is het handig om je woonplaats in je profiel te zetten. Zijn er eventueel welwillende mensen op het forum (en die zijn er zeker) dan is het handig dat die weten of je misschien in de buurt woont.
Anders eventueel een advertentie in de V&A sectie plaatsen met het verzoek of iemand de print voor je wil repareren.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Is gedaan wat je hebt gezegd,, bedankt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 augustus 2014 18:58:53 (92%)

Dat is nog niet eens zo heel ver van me vandaan, helaas heb ik de eerste paar weken geen tijd om het voor je te repareren. Ben nu ook een "beetje uit de buurt".
Misschien iemand anders?

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 28 augustus 2014 03:14:15 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Na een tijdje rust ben ik verder gegaan
Heb er een nieuwe tny280gn off line switcher
En een nieuwe df10s + condensator+Ntc ingezet
Maar je raad het al doet niks aardlekschakelaar blijft erin,, en meet overal stroom
Maar als ik de brug + -meet geeft deze 3.421vdc als ik de 2 ~ ~geeft hij .796 vac aan
Display brand trouwens ook niet

Als je op de ~ / ~ van de brug nu niks meet (spanning zou 230VAC moeten zijn?) dan is er waarschijnlijk nog een breuk in het printspoor naar de connector.

Controleer dat eens.
Anders staat op de bedrading naar de connector geen spanning meer.
Is er geen draad ergens anders nu in de magnetron uitgefikt?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

deze print zit rechtstreeks op 220 uit de muur
op de print zit een connector die dan naar de trafo gaat
hv condensator etc etc.

ik heb met stekker in de connector geprobeerd maar doet niks,
nu zonder stekker.dus alleen de print, doet ook niks.
normaal zou hij mijn display moeten aansturen
maar helaas.
zou het kunnen zijn dat er een schakelrelais kapot, is of een foutieve ntc/ptc
en ik heb er niet de originele brug erin zitten, de DF10S zit er nu in, origineel de DFA10S of is dit geen probleem???

Die brug hangt toch (indirect) aan de 230Vac, of niet?

Zo ja: Wat zit daar nog tussen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

vanaf waar de 220 binnen komt zit een 10A zekering dan een capacitor (mkp3362 x2) dan gaat hij naar de ntc/ptc
daarna een smoorspoel en dan de brug.
een vraagje,, wat is het verschil tussen een ntc/varistor en een thermistor

[Bericht gewijzigd door jvw01 op woensdag 10 september 2014 22:06:07 (21%)

Een NTC heeft een negatieve temperatuur verloop en wordt meestal gebruikt voor de startstroom te beperken (in dit geval).
Dit omdat de weerstand "hoog" begint: dan zal het ding gaan opwarmen en daalt de weerstand (anders is er de kans dat die door oververhitting eruit brand).

Een varistor is een soort zener diode achtig ding die normaal een heel hoogohmig is en pas boven een bepaalde spanning in een keer gaat geleiden (is symmetrisch en reageerd heel snel).
Die wordt typisch gebruikt om een piekspanning "kort te sluiten" zodat de achterliggende electronica niet opgeblazen wordt. Vaak zit er ook nog een zekering voor of iets anders wat "opgeofferd" wordt.

Een thermistor is een temperatuur beveiliging die de stroom onderbreekt als de temperatuur te hoog oploopt. Daar zijn verschillende soorten van: herstellende en niet herstellende. In een frituurpan zie je die dingen ook zitten in de vorm van een dun buisje dat aan een kant afgeschuind is (met verschillende kleur coderingen voor de "trip" temperatuur).

Even over de voeding: Is de NTC en de smoorspoel/zekring nog heel? Die moet je makkelijk in de Ohm stand door kunnen meten.
Die condensator is niet van belang, die staat vrijwel zeker over de L/N heen als ontstoring (maar kan wel een kortsluiting veroorzaken).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.