Sluiting op printplaat

Op 22 september 2014 17:11:38 schreef Zoef de Haas.:
Update, ik ben al een eind op weg met herstellingen aan de printplaat, daar was van alles mis mee, solderingen die los waren en printeilandjes die zoek waren. Nu heb ik 2 vragen, die gaten in de print hebben die nog een functie, want ik zie aanduidingen van MH1-MH2 MH.... en verder. Ik heb nl een printzekering gemonteerd op een van die gaten. Dan de tweede vraag, de trafo is er uit geweest en ik heb aangetekend hoe deze op de print zat. Het probleem is, deze kan op 2 manieren worden gemonteerd en met meten is het niet mogelijk om vast te stellen wat de juiste stand is, dus heeft degene die hem er al eerder heeft afgeschoffeld weer de juiste stand genomen? Dat was het weer even, nu nog alle componenten meten en dan maar hopen.

Groetjes Hans.

hoi Hans

Antwoordt op de trafo
Aan de zijkant waar het plastic gesmolten is. (door soldeer bout)
Komt aan de kant van de gelijkrichter.
Aan de kant van de 33uf 400volt condensator zit nog een stukje stikker cq plak op de trafo,,

MH1-MH2-MH heeft geen functie

Groet jeroen

Bedankt voor het antwoord, maar nu ben ik nog geen steek wijzer. Hoe de stand was heb ik uiteraard eerst goed aangetekend voordat ik hem er af haalde, maar wat ik wil weten is, was de trafo er al eens eerder afgehaald en terug geplaatst, ik zie nergens een merkteken dat hij er goed op terug is geplaatst.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik heb die trafo eruit gehaald om de banen te bekijken die er onder lopen, en zoals ik hem eruit heb gehaald zo heb ik hem er ook weer in gezet.
En naar mijn weten is er nooit met die printplaat geknoeid
Ik heb die oven nieuw gekocht

Mvg...jeroen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 22 september 2014 20:43:25 (46%)

Ik weet genoeg, bedankt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Even de stand van zaken doorgeven, vandaag de spanning er op gezet en de zekering ging als een flitslampje. Er zit geen sluiting in en alles is nog heel, maar wat er gebeurt is het volgende, de fet gaat open en spert niet, met andere woorden de schakeling wil niet oscilleren. Mogelijk ben ik nog vergeten om een baantje te overbruggen. Het mooist is om de manual te hebben of te downloaden. Ik heb hem nog niet kunnen vinden, maar zoek nog even verder.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Er gloort licht aan de horizon, de voeding werkt weer, maar hij hikt. Mogelijk dat er secundair nog een sluiting zit, of hij kan niet stand-allone werken. Dat zoek ik nog even uit, maar vandaag niet meer, ik ga vandaag een badkamerkast en ventilatie installeren bij mijn zoon, nog eventjes geduld nog, het busje komt zo!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Heeft het busje pech onderweg ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 2 oktober 2014 19:05:29 (87%)

Inderdaad het busje heeft pech onderweg. Het zit zo, dat het werk bij mijn zoon ook tegen valt en langer duurt dan gepland. Ik hoop het dit weekeinde te kunnen afronden en ga mij dan weer verdiepen in de printplaat. Ik heb tussen de bedrijven door nog wat metingen gedaan en verder nog niets kunnen vinden. Zou kunnen betekenen dat de voeding aan de gang wordt gehouden met een feed-back via die bruine connector, maar dat kan ik niet beoordelen, daarvoor is echt een manual nodig. Dat schema wat ik heb ontvangen dat lijkt er niet op, is totaal anders, dus daar kan ik ook niets mee. De grootste fout in dit ontwerp zit bij de ontwerper zelf, wie gaat er in godsnaam kwetsbare electronica met printbanen zo smal dat het nauwelijks printbanen zijn, beveiligen met een zekering 15AT!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik moet ook nog een staalkabeltje van mijn raambediening in de auto vervangen, want het raam gaat niet meer dicht en krijgen we een paar stortbuien, kan ik goudvissen houden en dat is niet de bedoeling. Klaar of niet klaar, ik kijk nog een keertje extra naar de print en als het mee zit stuur ik hem volgende week retour.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Die bruine connector is voor de bedieningspaneel.
En ja je hebt wel eens van die dagen dat alles tegen zit. Eerst je eigen ding doen. en als je tijd hebt die van mijn

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 20 oktober 2014 19:09:59 (79%)

Nog maar even een update. Over tegen zitten kan ik hier meepraten, vooral de installatie bij mijn zoon. Ik kwam er ineens achter dat men geen aardleiding had gemaakt, dus dat was een extra klus die ik gisteren heb afgerond. De autoruit ben ik nog niet aan toe gekomen, dus dat komt later, voorlopig de boel dicht gemaakt met plakband zodat het toch droog blijft. Dan nog een verrassing, vanmorgen gaf mijn wasautomaat weer de geest, dus dat moet ook nog even gebeuren. Gelukkig zijn er nog onderdelen voor en heb deze besteld. Met al die flauwe kul heb ik vandaag geen boodschappen kunnen doen, dus dat gebeurt morgen. Daarna ga ik nog even een stoffer en blik werpen in die printplaat, want opgeven staat niet in mijn woordenboek. Dus nog even geduld, er wordt echt nog aan gewerkt!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Laatste nieuws. Ik heb nog enkele keren naar dit probleem gekeken, tussen de bedrijven door, en heb verder niets kunnen vinden wat defekt of verkeerd zou kunnen zijn. Dus is alles weer ingepakt en vanmorgen gepost. Hij wil wel starten en start dan opnieuw, met andere woorden hij hikt. Mogelijk dat hij wacht op een response via een feedback die er niet is, omdat die uit het apparaat zou moeten komen. Zonder een service manual is daar niet uit te komen, dus houd het voor mij verder op en ik hoop gewoon dat het weer werkt als de plaat in het apparaat zit. Zie het maar als een service, ik heb in elk geval mijn best gedaan.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 oktober 2014 17:24:25 schreef Zoef de Haas.:
Laatste nieuws. Ik heb nog enkele keren naar dit probleem gekeken, tussen de bedrijven door, en heb verder niets kunnen vinden wat defekt of verkeerd zou kunnen zijn. Dus is alles weer ingepakt en vanmorgen gepost.

Komt er nog nog een up-to-date of moet ik nog even wachten ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 21 oktober 2014 19:59:45 (36%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Hooguit een trek-trees code van de koerier, lijkt me.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Hans ik heb hem binnen

ik heb hem aangesloten en je raad het al hij doet niks,
geen display geen lampje of beepje,,

Maar toch bedankt dat u hem naar wilde kijken mvg..Jeroen

Jammer dus, maar volgens mij kan het niet veel meer zijn en daar is dan wel echt een manual voor nodig. Hij doet echt wel wat maar de schakeling start niet door. Misschien is er wel ergens een doormetalisering in de print gesmolten, zodat de printbaan boven geen verbinding meer heeft met onder. Hoe dan ook, ik blijf het een grote blunder van de ontwerper vinden door een dergelijke print alleen te zekeren met een 15A zekekering, daar is echt niet over nagedacht.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 20 oktober 2014 17:24:25 schreef Zoef de Haas.:
...Hij wil wel starten en start dan opnieuw, met andere woorden hij hikt....

Er zijn twee redenen waarom een voeding dit doet:

Er hangt geen load aan.
Er zit sluiting aan de secundaire zijde.

Punt 1 is waarschijnlijk het geval. Had je bij het testen er enigsinds een load aan gehangen?

Ik heb ook in voedingen van sateliet ontvangers van die "tonnetjes fuses" defect gehad op een van de afgaande lijnen, begon het ding ook te hikken. Vervangen en het toestel deed het weer.

Op 21 oktober 2014 14:58:33 schreef Zoef de Haas.:...Hoe dan ook, ik blijf het een grote blunder van de ontwerper vinden door een dergelijke print alleen te zekeren met een 15A zekekering, daar is echt niet over nagedacht.

Dat ben ik wel gewend, bijna alle apparaten die ik in mijn handen heb gehad daar was wel iets mee aan de hand.
Kan naar het topic "Hedendaagse elektronica van beschamende kwaliteit".

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Zeg het maar henri.Wil jij er nog naar kijken of moet ik het opgegeven

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 oktober 2014 19:48:38 (83%)

Ik wacht even het antwoord van "Zoef" af of die er een load aan gehangen had.

Ik ben wel met hem eens dat het nooit veel meer kan zijn, aangezien de voeding weer "leven geeft".

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dan hier het antwoord, ik heb er geen load aan gehangen. Secundair komt er een symetrische spanning uit en die heeft geen sluiting, verder is er een spanning die geheel vrij hangt, dus niet met spanning of massa is verbonden. Deze hangt aan een gescheiden wikkeling en stuurt een optocoupler aan die ook iets schakelt. Heb je een manual dan is het allemaal wel te herleiden, maar er hangt zoveel aan met een dubbelzijdige print, dat het moeilijk is te volgen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
mel

Golden Member

Op 18 september 2014 01:11:11 schreef jvw01:
Allereerst wil ik Hans bedanken dat hij het voor mij wil nakijken,, cq maken.
De volgende vraag is, is het mogelijk dat er zomaar uit het niets sluiting op de printplaat kan ontstaan??
Of ligt het aan de componenten die in het apparaat zitten, Dat deze sluiting hebben en mijn print kapot maken?
Het zou zonde zijn dat Als hans hem gemaakt zou krijgen,en als ik hem erin zet dat het weer boem is

Anders hebben wij, elektronika monteurs, geen werk meer...als alles heel zou blijven...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 oktober 2014 19:49:30 (0%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Is dit de enige print die in dat apparaat zit?
In jouw geval hikt de voeding dan nog steeds of is die nu helemaal stil?

Het kan nu dat de secundaire voeding wel werkt maar dat er een standbij circuit in zit of een stuursignaal wat ontbreekt van een andere print. Inderdaad erg lastig om dat soort grappen te vinden zonder service manual.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het is een schakelende voeding met een IC als stuur\eindfet die een aantal functies aanstuurt via een processor met optocuplers en een aantal triacs. Er zit een tweede print op gemonteerd met led displays. Waar al die displays voor dienen weet ik ook niet, maar logisch is een timer, temperatuur en functie aanduiding. Wat er is gebeurd, een elco was verlopen en daardoor is de fetsturing er uit geknalt, toen ging ook de brugcel mee en met volle sluiting in deze componenten bleef de zekering heel en sneuvelde de print.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!