Batterijduur bij LED-strip 12 volt

Hallo, hopelijk kan iemand me helpen om dit uit te rekenen:

Ik heb bij mijn Chinese vrienden een LED-strip besteld die ik vanwege cosmetische overwegingen met een "accupack" wil gaan voeden.
De gegevens:

  • 2 meter LED-strip
  • Working power: 8-10W/M (per meter)
  • Working current: 3,7A-4,2A/5M (per 5 meter)
  • Ik heb 10 AA oplaadbare Ni-MH batterijen van 1,2V - 2000 mAh (goedkope van de Action) in serie staan (gewoon een 10x AA batterijhouder)

Vraag:

  1. Kan ik straffeloos de working current door 5 delen om de stroom per meter te krijgen en dan x2 te doen?
  2. Gaat dit werken, zo ja, hoe lang blijft het stripje branden?
  3. Zou 8x AA van 1,5V beter zijn?
  4. Of moet ik er vanaf zien?

Bedankt voor het meedenken!

Dat gaat ongeveer een uur mee, meegerekend dat het Action batterijen zijn.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

AA cellen zijn te klein om continu 2A uit te trekken. Neem D cellen, bij 2A gaan die ongeveer 2 uur mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sanyo/Eneloop AA cellen kunnen dat wel aan, maar met Chinese meuk zou ik het ook niet wagen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Bedankt! Ik was er al een beetje bang voor.
Zou je je berekening nog even met me willen delen, dan heb ik weer wat geleerd vandaag :-)

10 x 1,2V x 2000mAh = 24Wh

24Wh / (8 tot 10W * 2meter)

theoretisch iets meer dan een uur, maarja die dingen zullen eerder 1500mAh dan 2000 mAh zijn, en dan zal er links en rechts nog wat verlies af gaan

Nog een vraagje, zie mijn vraag nummer 1:

Als ik het goed heb begrepen is het dus 3,7A-4,2A gedeeld door 5 meter = 0,74 - 0,84A per meter.
Bij 2 meter omgerekend 1480- 1680 mAh. Of kan ik dat zo niet zien?

Ervan uitgaande dat de batterijen de 2000mAh niet halen, zou het dan inderdaad ook op een uurtje uit gaan komen. Hopelijk snap ik het zo.

Thanks!

Ik zeg voor die 3.7-4.2 even makkelijk 4.... dus 0.8 A per meter. 1.6A voor twee meter. Per uur gebruikt dat dan 1.6 Ah (0.8 Ah voor een half uur etc....)

Dus behalve dat je een foutje maakt met de eenheden, rejen je goed...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou eerst eens meten wat die strip daadwerkelijk verbruikt. RGB LED-strip van 5M voed ik hier thuis met een 12V 4A voeding zonder een enkel probleem. Voeding wordt ook amper warm, dus verbruik valt veel lager uit blijkbaar.

led heeft ook de eigenschap dat een paar honderd mv minder spanning al veel minder stroomverbruik oplevert. leds geven al snel licht maar trekken pas op hun max veel stroom. tov halogeen wat op halve spanning nog de helft aan stroom trekt van de opgegeven waarde..

een weerstandje meer tussen je accu's levert dus meer branduren op of 1 accucel minder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer