Oude j-905av luidsprekers kapot

Ik heb een setje j-905av speaker voor bij de computer, al wat ouder maar best degelijk gemaakt. Helaas komt er sinds kort helemaal geen geluid meer uit dus ben ik een poging gestart ze te repareren.

De speakers zijn actief, en bestaan uit een subwoofer met daarin de voeding, en simpele speaker (links) en een actieve speaker die zowel de subwoofer aanstuurt en de linker speaker. De subwoofer werkt nog wel, en levert ook stroom aan de actieve speaker (wel 14V in plaats van 12, maar dat zal wel kloppen).

De actieve speaker bestaat uit eenbordje met daarop de 3 potemeters en de aan en uit knop, een bordje met daarop voor zover ik het kan zien wat voltage regulatie en de toonregeling en een derde bordje met daarop de daadwerkelijke versterker (in de vorm van een TDA1552Q).

Volgens mij gaat het mis in de toonregeling, die wordt gedaan door een LM1036N, datasheet:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm1036.pdf
Als ik er een toongenerator op aansluit zie ik op mijn scope de sinus nog wel bij pin 2 en 19 (de twee input pinnen) maar niet meer bij pin 8 en 13 (de twee output pinnen). Tevens is het zo dat als ik pin 2 (input 1) en pin 8 (output 1) met elkaar doorverbind dat de speaker dan de toon laat horen, maar wel vrij zacht (komt dit omdat de LM1036N normaal ook versterkt?).

Ik heb er al een nieuwe LM1036N ingezet, maar dit maakt geen verschil. Verder staat er geen AC op de pinnen die via een capacitor aan de ground zitten (volgens het voorbeeld schema in de datasheet dan), en de vcc krijgt 4.6V.

Iemand een idee wat de volgende stap is?

Niemand een idee wat ik het beste kan gaan meten/testen?
Wat zou er allemaal voor kunnen zorgen dat de LM1036N het voor beide kanalen niet meer doet?

Vcc op pin 11 is volgens datasheet minimum 9V, daar zit je al te laag.
Op pin 17 MOET je 5.4V meten, anders krijgen de potmeters voor alle regelingen te weinig range. Zie eerste figuren op p. 4.
Het IC versterkt niet (0dB).

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Stom van me, ik ging er vanuit dat hij dan wel op 5V zou werken.

Ik heb het te lage voltage herleid tot een voltage regulator, de:
KIA78S09P, datasheet:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/69437/KEC/KIA78S09P.ht…

Deze leverde zo'n 4.5V in plaats van de 9 volt die hij hoort te leveren. Ik heb deze vervangen door L7809CV, datasheet:
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/stmicroelectronics/2143.pdf

Hij lijkt het weer goed te doen, er komt dus geluid uit, maar de L7809CV wordt behoorlijk warm (toen ik hem na ongeveer een minuut niet meer comfortable kon vasthouden heb ik de speaker maar weer uitgedaan).

Aangezien de L7809CV een stuk meer zou moeten kunnen verstoken dan de KIA78S09P snap ik dit niet. Ik heb het aantal amperes gemeten dat hij leverd, en dit was net iets onder de 50mA. Dit lijkt mij niet genoeg om hem zo warm te maken (0.05A * 5V = 0.25Watt).

Wel viel mij op dat de ground/common pin van de regulator via een zener aan de ground verbonden is, ik neem aan om zo een net wat hoger output voltage te krijgen?

Iemand een idee wat er voor kan zorgen dat mijn nieuwe regulator zo warm wordt? (hij komt uit gebruikte onderdelen box, dus eventueel niet helemaal goed kunnen zijn)

De vraag is dus eigenlijk, wat kan er allemaal zorgen dat een linear voltage regulator warm wordt, terwijl hij maar 50mA hoeft te leveren en 0.25Watt verstookt?

(of is 0.25Watt al genoeg om hem zo warm te krijgen? lijkt mij van niet)

welke voedingspanning gaat er in die 7809? er moet minimaal 3v meer ingaan maar elke volt meer is hitte. als de spanning klopt, klopt de ingaande stroom wel? loopt er wel 50ma?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er gaat 108mA in, bij 14V. Er komt 9.5v uit met 50mA

Ronald45

Golden Member

Volgens de door jou gemeten waarden wordt er in totaal, dus het vermogen dat de schakeling opneemt + het vermogen dat de regulator disipeert, 1,5 Watt verbruikt.

P=U*I , dus 14 * 0.108 = 1,512

Na de regulator wordt er door de schakeling 0,45 Watt verbruikt.
9,5 * 0.050 = 0,475

Dus er wordt ruim 1 watt opgestookt in de regulator, en die kan dan goed warm worden. Volgens de datasheet kan hij wel wat hebben, en bedenk dat vanaf 50 graden de meeste mensen het al niet meer vast kunnen houden.

Belangrijk is dat de afvlak condensatoren nog in orde zijn.

- Wat is de waarde van die zener aan de ground pen?
- Die 14V , hoort die ook 14 volt te zijn, of minder?

Dan is er zeker iets mis want het origineel kon lang niet zo veel leveren. Het hoort eigenlijk 12 volt te zijn maar de externe voeding blijkt 14 volt te leveren. mijn dmm geeft aan dat de zener 0.55 is.

Ik zal de caps nakijken, alleen die direct ervoor of alle in de voedingslijn?

[Bericht gewijzigd door huub8 op dinsdag 2 september 2014 14:49:52 (11%)

Ik heb net eerst de twee afvlak condensatoren vervangen, dit leek niet uit te maken. Vervolgens de regulator vervangen door een nieuw besteld exemplaar (één zonder heatsink, zo'n kleine net als het origineel, ben de naam voor het formaat even kwijt) en hij wordt niet warm, met andere woorden, waarschijnlijk was mijn vervangende regulator zelf niet helemaal goed/geschikt.

Bedankt voor jullie hulp!

Ronald45

Golden Member