Aansluiten elektromotor met noodstop

@GJ:

(hoop niet dat dit onder een topic kaap valt)
Vroeger zag je regelmatig 2 knoppen (makertjes) in serie op een machine welke op een dusdanige afstand waren gemonteerd zodat je deze echt met 2 handen moest bedienen.
Mag dit nog steeds ?
Het is immers simpel te saboteren.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
GJ_

Moderator

Als et te saboteren is is het niet een "echte" tweehandsbediening.

Tot voor een paar jaar geleden was een noodstop het maken van een schakeling waarbij de architectuur de veiligheid bepaalde. Dat is dus niet meer zo, het is een knap stuk ingewikkelder gemaakt.

Met saboteren bedoelde ik bv. een tandensteker tussen de opening van 1 van de knoppen.
Ik heb nog een guillotine schaar staan uit het jaar tang om platen op maat mee te snijden.
Ik ben de enige die er mee werkt (ding staat thuis) Maar ben ik nou verplicht dit aan te passen ?

(Sorry voor de kleine kaap, maar wellicht toch nuttig)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het voor je zelf en voor je thuis is, dan heb je geen werkgever - werknemer verhouding, en hoef je aan (vrijwel) geen enkele wet en regel te houden.

Of dat allemaal verstandig is...
Je. verzekering kan je nalatigheid verwijten en zo dus niet, of deels, uitbetalen.

Maar het liefst heb je natuurlijk geen ongelukken.

Vul zelf maar in

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dok

Golden Member

Ook thuis lijkt het me slim om toch maar zo veilig als kan bezig te zijn.
Hier in het dorp is er eens een keer iemand een beetje van een steiger afgesodemieterd (beunklusje) met als gevolg een stukje kunstbeen, moest ie wel even zelf betalen.
Volgens mij wordt je daar niet blij van...

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 28 augustus 2014 18:58:47 schreef luctenhave...Deze motor gaat een kleine machine aandrijven.
Deze machine heeft draaiende delen (ketting, kettingwiel, looprollen en hakker)...

Klopt dit en hoe kan ik dit het beste aansluiten?

Indien dit bij iemand anders is, of bij jezelf waar anderen toegang hebben, etc:

Je vertrekt bij het contacteren van een CE certified body, zoals AIB Vyncotte. Je laat hen een risicoanalyse maken, of overhandigt de risicoanalyse de je zelf maakte, alsook de ontwerpdocumenten en voorlopige gebruikershandleiding.

Ahv hiervan beslissen zij welke klasse veiligheidscomponenten er moeten gebruikt worden. Zij geven je ook advies over welke bijkomende afschemingskappen er moeten geplaatst worden, want de wet zegt dat eens een bestaande machine aangepast wordt, éérst het hele veiligheidsgedoe moet in orde zijn.

De leek of goedbedoelende hobbyist ligt nu al lang in slaap, of denkt dat deze tekst geschreven is onder invloed van medicatie.

Een poging om iedereen terug bij de les te krijgen:

http://img2.plazathai.com/uppic/d8/eb2502841cb531b958b68cbb4fa637d8.jpg

http://machinebeveiliging.com/wp-content/uploads/2012/09/foto-SF_b1-300x225.jpg

Vervolgens voer je alles uit volgens plan, en komt de keurder langs die de machine conform verklaart.

Alle andere werkwijzen zijn illegaal, en worden best behandeld zoals topics waar het gaat over hoogspanning als alarmsysteem, het zelf bouwen van een machinegeweer of het verdelen van anti-radar.

GJ_

Moderator

Op 29 augustus 2014 10:55:15 schreef RalcoBe:
[...]
Je vertrekt bij het contacteren van een CE certified body...

Alle andere werkwijzen zijn illegaal, en worden best behandeld zoals topics waar het gaat over hoogspanning als alarmsysteem, het zelf bouwen van een machinegeweer of het verdelen van anti-radar.

Welnee. Machineveiligheid word normaal gewoon door de machinebouwer zelf gedaan. Dat kan ook de eindgebruiker zijn.

Als je 3 fase en nul hebt kun je een 220V relais gebruiken. 3 contacten voor de motor fase's, 1 overnamecontact. Thermisch blokje. Aan drukker en een uit drukker. Voor de uitdrukker gebruik je eventueel een nooduit-drukker. Eventueel zet je er meerdere in serie. Zoek maar eens op in het schakelschemaboekje van Moeller

Op 29 augustus 2014 17:21:07 schreef GJ_:
[...]Welnee. Machineveiligheid word normaal gewoon door de machinebouwer zelf gedaan. Dat kan ook de eindgebruiker zijn.

???
Als die machinebouwer dan zelf gecertificeerd is?

Bij ons moest en zou AIB Vincotte (of andere) er van in het begin bij. De vernieuwde machine door hen laten keuren was ook verplicht.

Op 29 augustus 2014 17:21:07 schreef GJ_:
[...]Welnee. Machineveiligheid word normaal gewoon door de machinebouwer zelf gedaan. Dat kan ook de eindgebruiker zijn.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/certificaten-keurmerken-en-mee…

Ondernemers kunnen bij bepaalde productgroepen de onderzoeken voor CE-markering zelf uitvoeren. En voor andere productgroepen moeten zij een instelling betrekken die de overheid heeft goedgekeurd. Dit is een zogenoemde aangemelde instantie.

http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/cemarking/…

De betrokkenheid van een aangemelde instantie is verplicht voor apparatuur van categorie II of hoger.

GJ_

Moderator

Op 29 augustus 2014 23:16:50 schreef RalcoBe:
[...]
???
Als die machinebouwer dan zelf gecertificeerd is?

Bij ons moest en zou AIB Vincotte (of andere) er van in het begin bij. De vernieuwde machine door hen laten keuren was ook verplicht.

Onzin. Wellicht dat de bedrijfsleiding er graag iemand bij wou "voor de zekerheid" maar het is zeker niet verplicht.

Op 29 augustus 2014 23:36:52 schreef RalcoBe:
De betrokkenheid van een aangemelde instantie is verplicht voor apparatuur van categorie II of hoger.

We hebben het hier over een machine.

Ik zeg niet dat het simpel is, maar gewoon zelf doen is gewoon mogelijk en toegestaan.

Op 30 augustus 2014 09:44:08 schreef GJ_:
[...]
Onzin. Wellicht dat de bedrijfsleiding er graag iemand bij wou "voor de zekerheid" maar het is zeker niet verplicht.

Zeg moderator, waarom weiger je je eerst even in te lichten, alvorens een bijdrage als "onzin" te bestempelen?

De uitzonderingen en regels staan duidelijk in de links die in mijn vorige bijdrage staan, dus ook iemand die op dit niveau helemaal niet werkzaam is in deze sector kan het gemakkelijk begrijpen.
Spijtig ook dat je een (in dit verband) niet bestaand onderscheid tussen apparatuur en machines in het leven roept.

GJ_

Moderator

Op 31 augustus 2014 18:22:17 schreef RalcoBe:.
Spijtig ook dat je een (in dit verband) niet bestaand onderscheid tussen apparatuur en machines in het leven roept.

Sorry, maar niet alles klopt in je bijdrage, vandaar. En er is wel degelijk een groot onderscheid tussen de drukapparatuur in je link en machines.

Je bleef een beetje volhouden dat zelf een noodstopcircuit maken (met de juiste apparatuur) en de machine van een CE markering voorzien niet is toegestaan en dat is in principe wel degelijk het geval.

In bijlage IV van de MD staan machines die "bijzondere aandacht" vereisen. Voor die "bijzondere aandacht" heeft men de keuze uit de procedures die in bijlagen IIX, IX en X staan. De procedure in bijlage IIX rept met geen woord over NB's.

ik heb de ts nergens zien zeggen dat het om een bedrijfsmatig apparaat ging. zo wel zou ik als ik hem was zorgen voor afdoende noodstoppen en onbereikbare bewegende delen anders kan een volgend arbo bezoekje weleens duur worden, zeker als voorafgaand iemand een vinger verloor met dat zelfbouw apparaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Precies. Eerst de machine zo veilig mogelijk maken met bijvoorbeeld afschermingen, dan bepalen of een noodstop nodig is (ga er maar van uit dat dat wel zo is).

Helaas is de rekenarij rond de noodstoppen tegenwoordig wat ingewikkelder dan vroeger, toen er helemaal niks gerekend hoefde te worden.

Op 31 augustus 2014 19:06:12 schreef GJ_:
[...]
Sorry, maar niet alles klopt in je bijdrage, vandaar. En er is wel degelijk een groot onderscheid tussen de drukapparatuur in je link en machines.

In mijn link moet je inderdaad "machines" kiezen, als het daarvoor is dat je info nodig hebt.

Er is dus niets dat niet klopt in de bijdrage, gewoon zelf het juiste tabblaadje aanklikken.

Vervolgens zie je "Heb ik een aangemelde instantie nodig", hier kan je duidelijk zien dat alles wat in bijlage 4 staat een aangemelde instantie nodig heeft.

Op 31 augustus 2014 19:06:12 schreef GJ_:
Je bleef een beetje volhouden dat zelf een noodstopcircuit maken (met de juiste apparatuur) en de machine van een CE markering voorzien niet is toegestaan en dat is in principe wel degelijk het geval.

Komt de machine voor in Bijlage 4, dan mag dit niet. Komt ze er niet in voor en maximaal klasse2: Dan mag je dit idd zelf.

De machine waar het in dit topic over gaat is duidelijk hoger dan klasse2, en komt voor in de lijst, je bijdrage is dus fout.

Op 31 augustus 2014 19:06:12 schreef GJ_:
Voor die "bijzondere aandacht" heeft men de keuze uit de procedures die in bijlagen IIX, IX en X staan.

Waar vond jij dit?

GJ_

Moderator

-Klasse 2 komt uit de richtlijn voor drukinstallaties. Niks met machines te maken dus. Die kennen geen "klasse 2" (vandaar dat ik zo vrij was dit eerder als onzin te bestempelen)
-Ook als de machine in bijlage IV staat mag je het zelf doen.

Op 31 augustus 2014 19:52:21 schreef RalcoBe:
Waar vond jij dit?

Als je juiste richtlijn hebt in artikel 12 geloof ik, uit mijn hoofd. (lid 3 en 4 of zoiets)
Het is wel de bedoeling dat je eerst de richtlijn zelf helemaal leest, dat zijn maar 11 pagina's. De rest zijn bijlagen die bij die eerste 11 pagina's horen.

Gewoon zelf doen dus.

--edit--
het is natuurlijk bijlage VIII en niet IIX :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 31 augustus 2014 20:02:32 (13%)

Op 31 augustus 2014 19:57:33 schreef GJ_:
-Ook als de machine in bijlage IV staat mag je het zelf doen.

Deze uitspraak is verkeerd. Je mag het niet zelf doen, tenzij je voldoet aan een geharmoniseerde norm type C.

Van die geharmoniseerde normen ken ik niks af, alle machines die wij bouwden waren eenmalige prototypes.

Wat weet jij van die geharmoniseerde norm type C? volgens welk voorbeeld bouwden jullie je machines?

GJ_

Moderator

Uiteraard gebruiken we wel normen waar van toepassing. Voor wat betreft de noodstop en de EC verklaring: de meeste machines staan niet in bijlage IV. Dat houd het relatief simpel.

Notified bodies zijn ook commerciele bedrijven. Die zullen soms als jij denkt dat je ze verplicht nodig hebt in die waan laten. Daar heb ik hier de noduge documenten over inclusief niet kloppende EC verlaring verkregen via zo'n NB bij een product waar geen CE markering op mag zitten. Daar is wel royaal voor gecashed.

Op 31 augustus 2014 20:41:52 schreef GJ_:
Uiteraard gebruiken we wel normen waar van toepassing. Voor wat betreft de noodstop en de EC verklaring: de meeste machines staan niet in bijlage IV. Dat houd het relatief simpel.

Terwijl de meeste van de onze er wél instonden, net als deze zaagmachine.

Op 31 augustus 2014 20:41:52 schreef GJ_:
Notified bodies zijn ook commerciele bedrijven. Die zullen soms als jij denkt dat je ze verplicht nodig hebt in die waan laten. Daar heb ik hier de noduge documenten over inclusief niet kloppende EC verlaring verkregen via zo'n NB bij een product waar geen CE markering op mag zitten. Daar is wel royaal voor gecashed.

Ja ok, en nadat we eens zo'n consulent weggestuurd hadden kwam zijn collega een hele andere versie van de waarheid vertellen, die ons beter paste.

Maar ivm dit topic: Wanneer behoorde jouw machine wél tot bijlage 4, en deed je zelfcertificiering dmv norm C. Zoals je beweert dat je zelfcertificiering kan doen op deze zaagmachine, waarvan ik beweer dat het enkel kan via norm C. (waar ik te weinig vanaf ken)

Heb je een voorbeeld van zo'n nodige norm C die je zelf gebruikte om een machine te ontwerpen/aanpassen en zelfcertificieren?

Er is hier al een mooie discussie op gang gekomen. Bedankt daarvoor.
Het gaat dus om een machine met bewegende onderdelen.
Het plan is om de complete machine af te schermen met kappen.
In principe kun je dan niet meer bij bewegende delen komen.

Ik wil in dit geval geen schakelaar gebruiken die ingehouden moet worden.

In principe plan ik om een aan/uit schakelaar te hebben en een noodstop.

Op 1 september 2014 22:19:22 schreef luctenhave:
Er is hier al een mooie discussie op gang gekomen. Bedankt daarvoor.
Het gaat dus om een machine met bewegende onderdelen.
Het plan is om de complete machine af te schermen met kappen.
In principe kun je dan niet meer bij bewegende delen komen.

Ik kan je wel wat vertellen over de vroegere machinenorm, die tot 2010 geldig was, EN954-1.

De risicoanalyse die volgde op jouw type machine, kwam bijna altijd uit op een klasse waar veiligheidscomponenten moesten gebruikt worden. Dit zijn componenten met een bepaalde werking, en zelf opgebouwd uit goedgekeurde componenten. Wij gebruikten meestal de gele Pilz.

Wat ze extra deden, vergeleken met een zelfbouw schema: Zichzelf controleren, en dubbel uitgevoerd. 1 (mogelijk) voorbeeld: Bij de noodstop werd gecontroleerd of beide circuits onderbroken werden, anders was het onmogelijk terug aan te zetten. Of als er een Reset knop was: Als de gebruiker deze op "on" blokkeerde, viel de machine stil, maar dan minstens tot nadat deze rearm knop eens "off" geweest was.

Deze componenten brachten je machine tot een hoger veiligheidsniveau: De gebruiker kan niks meer doorlussen, en indien er een defect is kan dit niet leiden tot verminderde veiligheid.

Op 1 september 2014 22:19:22 schreef luctenhave:
Ik wil in dit geval geen schakelaar gebruiken die ingehouden moet worden.

In principe plan ik om een aan/uit schakelaar te hebben en een noodstop.

Hoe ikzelf het altijd liever zag:

De on/off zorgt voor de gewone werking, de sensor op de afschermingskap zet het veiligheidscircuit op "arm", een resetknop zet alles terug klaar enkel indien de knop vd machine op "off" staat, en de noodstop wordt niet bediend tijdens de normale werking.

Zelfs indien je dit voor jezelf met een gewoon relais uitvoert, heb je bijna vanzelf ook een circuit dat bij afvallen van de spanning in de straat, daarna niet vanzelf terug opstart.

GJ_

Moderator

Op 2 september 2014 08:52:00 schreef RalcoBe:
[...]
... EN954-1.

De daar gebruikte categorieën worden ook nog steeds gebruikt bij de Pl. Alleen kun je nu bv ook de hoogste veiligheid behalen met bijvoorbeeld een CAT3 architectuur. De betrouwbaarheid van je componenten bepaald dit onder andere, plus nog wat andere zaken die veiligheid mede kunnen beïnvloeden. De "slimmere" veiligheidsrelais gebruiken bijvoorbeeld twee processoren van verschillend type en fabricaat ter voorkoming van ccf's om maar wat te noemen. Het is een hele rekenarij geworden, letterlijk tot 8 cijfers achter de komma. De architectuur alleen is dus niet meer bepalend.

Op 1 september 2014 22:19:22 schreef luctenhave:
Het plan is om de complete machine af te schermen met kappen.

Dat is sowieso verplicht, dat heeft niks met de noodstop te maken. Zelfs al zet je je machine achter een hekwerk, die beschermkappen om bijvoorbeeld kettingen zijn altijd verplicht.
Ook de gewone stopknop is een verplicht nummer.

Bump:

Op 31 augustus 2014 20:59:24 schreef RalcoBe:
Maar ivm dit topic: Wanneer behoorde jouw machine wél tot bijlage 4, en deed je zelfcertificiering dmv norm C. Zoals je beweert dat je zelfcertificiering kan doen op deze zaagmachine, waarvan ik beweer dat het enkel kan via norm C. (waar ik te weinig vanaf ken)

Heb je een voorbeeld van zo'n nodige norm C die je zelf gebruikte om een machine te ontwerpen/aanpassen en zelfcertificieren?