Batterijlader geeft wisselstroom

Wat is de interne weerstand van je accu's? Welke stroom stop je erin? Hoeveel vermogen dissiperen ze dus? Als leuke bonus kan je nu ook de thermische weerstand van je accu naar de buitenlucht berekenen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 29 augustus 2014 22:08:59 schreef bramvr:
[...]
Haha zo kunnen we blijven door gaan ;)

Wat??? :p

Watt is toch met 2 t's??

Op 30 augustus 2014 16:53:31 schreef bramvr:
Het is wel normaal dat deze het iets warmer krijgen omdat je er energie in pompt maar zo warm?

De energie die er ingaat en je er weer uit kan halen, wordt NIET omgezet in warmte, maar als chemische energie opgeslagen (*). Wat er weer uit kan komen moet je op rekenen dat dit bij 12V gebeurt. Dus als je bij 14.4V aan het laden bent, is er 2.4V * 19A aan energie die vrijwel zeker als warmte naar buiten moet komen.

Dit gaat er van uit dat op de stroom geen verliezen zitten. Dus 10Ah laden -> 10Ah er weer uit. Ook dat klopt niet helemaal. Anderzijds, 20% "laadverliezen" wordt regelmatig genoemd. Dan zit je op 14V *19A * 20% = 55W aan vermogen in die accu.

Aangezien ik bij een accu denk aan een lomp ding, denk ik niet dat die 45 graden hoort te worden bij 55W.

(*) Het is mogelijk dat de balans net niet klopt... b.v. als je een LIPO laad en er 10J elektrisch instopt, wordt er iets MEER chemisch opgeslagen. Het verschil wordt als warmte aan de omgeving onttrokken. Die warmte komt weer vrij bij het ontladen... In de praktijk zijn er ook andere effecten die ook bij het laden warmte opleveren, dus de LIPO accu wordt niet altijd koud bij het laden.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 30 augustus 2014 20:49:07 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik denk dat die loodaccus ver dood zijn, als ik het verhaal zo lees...
ik heb hier thuis ook een ups staan met een loodaccu die 'raar doet'. bij opstarten werkt de ups, bij uittrekken werkt die ook ff, maar regelmatig tijdens gebruik knipperd zijn led van 'replace battery'. ook wordt die ups heeeel warm en dan vooral waar de accu zit. laadspanning 13,8V hetgeen mij vrij normaal lijkt.

ik heb dus een andere loodaccu genomen (iets kleiner, 3,5Ah ip 7Ah) en die erin gestopt. ups start, geen replace battery lampje die soms knipper, loodaccu is KOUD en ook deze staat op 13,8V.

ik vermoed dat de 'oude' accu niet vol meer geraakt waardoor de lader stroom blijft pompen in de accu. aangezien ze niet meer kan laden, zet de accu alle toegevoegde energie om in warmte.

als u vrachtwagen batterijen die op 40°C komen, zijn ze goed aan het droogkoken. ofwel heb je ze gemold met die 'defecte' lader, ofwel zijn ze gesneuveld door diepontlading en ben je ze nu aan het opstoken met die lader.

je zou beter een druppellader kopen en die permanent aan de accu laten zitten. de blauwe versie van Ctek voor 24V
http://web.centralauto.be/catalog/caimages.nsf/LOOKUP/ARTICLES~NL~SMALL~07260906/$file/07260906.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het zijn geen batterijen van een vrachtwagen maar van een veegmachine. Ik denk ook dat ze diep ontladen zijn in het begin stond er maar 6V over de ene accu. Is er een manier om deze er terug boven op te krijgen?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Diep ontladen accu's er weer terug bovenop krijgen is bijna onmogelijk.

Als het natte cellen heeft (Gezien de schroeven bovenop) zou je de cellen kunnen spoelen en hervullen met de juiste zuurgraad.
Pas echter wel op met dat zuur!!!
Dat vreet ongeveer alles aan wat het aanraakt.

Als de loodplaten eenmaal vervormd / uitgedroogd zijn is het helaas einde oefening.

Neovo.

[Bericht gewijzigd door Neovo Geesink op woensdag 3 september 2014 20:11:04 (12%)

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view