Batterijlader geeft wisselstroom

EricP

mét CE

Tsja... Wellicht ligt er 1 diode in sluiting. Dat levert ook rare effecten op. Echter, tot op heden zijn je conclusies op drijfzand gebaseerd.

Trek die lader eens open en teken een schema. Aan de hand daarvan kun je gaan meten.

'Starthulp' is vaak niks meer dan de spanning flink opjagen. Als de voertuigaccu nog behoorlijk is, dan beperkt die de spanning door stroom te gaan trekken. Als die rot is, dan zou het best kunnen dat de spanning te ver oploopt.

Schema tekenen en meten!

Ik sluit niet uit dat de lader bestaat uit een dikke trafo met een brugcel, zonder afvlakking. Niet gek dat je dan met een stroomtang toch een wisselstroom meet.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

volgens mij ook een te hoge spanning. een accu regelt zijn eigen laadstroom een beetje. daar kan je alleen een hogere stroom insturen door de spanning dan ook ferm op te drijven.
als die lader 32V ofzo afgeeft, dan is uwe vrachtwagen daar ook niet gelukkig mee.
meet allereerst maar eens de laadspanning. kijk eventueel ook eens of je AC spanning ziet op de accu.
als je 24V DC spanning ziet en 4V AC, dan zit je alleen met een ferme rimpel of pulserende spanning.

hoe sluit je de starthulp aan?
-over de accu klemmen?
-over de +accu en massa van het motorblok?
-op voorziene starthulppluggen?

normaal moet een ecu van een auto toch wel ferme spanningspieken aankunnen want een voertuigboordnet is alles behalve 'zuiver'. zekeringen die sneuvelen, tot daar aan toe. maar diodes....??? dan was er toch iets serieus fout gelopen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Veel simpele acculaders hebben geen afvlakking, alleen gelijkrichting. Is ook niet nodig voor opladen.
Een meter ziet dat als een AC-achtige spanning.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga er voor het gemak vanuit dat de LADER over een starthulp functie beschikt.
Ik heb zelf ook zo garage lader en die kan kortstondig (max 50seconden) 55Ampere leveren.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

'Starthulp' is vaak niks meer dan de spanning flink opjagen. Als de voertuigaccu nog behoorlijk is, dan beperkt die de spanning door stroom te gaan trekken. Als die rot is, dan zou het best kunnen dat de spanning te ver oploopt.

Het waren nieuwe accu's maar de vrachtwagen word maar één keer per maand gebruikt en er zat een sluip verbruiker in. We moesten toen dringend vertrekken met die vrachtwagen maar helaas lukte dat niet meer door door gebrande diode's :p Maar daar zijn alle problemen van opgelost. Ik zal in de loop van de week is met mijn scoop gaan meten en is zien of het AC of DC en indien het AC is het bakje is open trekken en het probleem oplossen ;)

Maar als het nu echt een AC stroom is geweest heeft dit grootte schade gevolgen voor de accu's?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Hangt van de duur af en of ze zijn drooggekookt. Beter worden ze zeker niet ervan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 augustus 2014 20:48:52 schreef bramvr:
@Tommyboy
Ik heb mijn scoop niet hier die staat thuis :p

Dan neem je hem een keer mee. Ik heb ook wel eens in de tram gezeten met een scoop, soldeerstation en multimeter onder mijn arm, onderweg naar een reparatie (bleek uiteindelijk een zekering te zijn...). Sommige mensen kijken je wat raar aan, maar boeiend :P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 28 augustus 2014 21:22:44 schreef Arco:
Veel simpele acculaders hebben geen afvlakking, alleen gelijkrichting. Is ook niet nodig voor opladen.
Een meter ziet dat als een AC-achtige spanning.

in de auto zit ook een alternator met een paar gelijkrichtdiodes zonder afvlakking. de accu is diegene die de afvlakking voor zen werk neemt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dan neem je hem een keer mee. Ik heb ook wel eens in de tram gezeten met een scoop, soldeerstation en multimeter onder mijn arm, onderweg naar een reparatie (bleek uiteindelijk een zekering te zijn...). Sommige mensen kijken je wat raar aan, maar boeiend :P

Dat is geen probleem :p Het is maar naar onze werkplaats. Maar nu ben ik hem vergeten :D Morgen dan maar.

Ik heb de andere lader er aan gezet maar wat me opvalt is dat de accu's het wel heel erg warm hebben. Ik kan juist mijn hand op de accu houden. Wat wel opvalt is dat de ene minder warm is dan de andere. Ik heb wel eens gehoord dat je de schroefjes waar het zuur in zit moet open zetten bij het laden dit heb ik niet gedaan omdat ik dacht dat gebeurt bij een auto ook niet.

Edit: Ik heb de lader waar over het AC gedoe gaat even open gehaald en er zit bijna niets in buiten een dikke transfo en 8 diodes 1 varistor en 1 condensator van 2.2µF (een MKT condensator) deze staat over de transfo.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Geen afvlakking dus. Daar is je AC.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dat leer je op school kennelijk niet meer :-(

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 29 augustus 2014 22:07:50 schreef Gadget_inc:
Dat bedoel ik dus :p

Haha zo kunnen we blijven door gaan ;)

Wat??? :p

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Ik heb wel eens gehoord dat je de schroefjes waar het zuur in zit moet open zetten bij het laden dit heb ik niet gedaan omdat ik dacht dat gebeurt bij een auto ook niet.

Zuurvrije schroefjes monteren, kunnen ze dicht blijven.

Wat gaat er in de acculader? Wisselspanning.
Wat komt er uit de trafo? Juist....
Bon, dan komt de gelijkrichting, maar met deze componenten krijg je geen zuivere gelijkspanning.
Dus blijft er een spoor over van de bovenste helft van de sinus-grafiek, wat bij afname door de accu door je meter wordt gezien als een wisselstroom. Voila.

Dat kump er noe van....
Sine

Moderator

Op 29 augustus 2014 22:08:59 schreef bramvr:
[...]
Haha zo kunnen we blijven door gaan ;)

Wat??? :p

Do They Speak English in What?

Niet afgevlakte DC heeft een AC component, dat kun je prima meten met een stroomtang.

joopv

Golden Member

Even zonder vakjargon:

De lader geeft een gelijkstroom, maar die varieert in grootte. De AC stroomtang ziet die gelijkstroom niet, alleen de variaties daarop, en daarom denkt ie dat er een wisselstroom loopt.

Niet afgevlakte DC heeft een AC component

Hier had ik even niet aan gedacht. Hiermee is er een variërend magnetische veld van 0 tot max magnetische veld en dit magnetisch veld neemt de stroomtang natuurlijk wel weer.

Maar waar ik me zorgen om maak is dat de accu's zeer warm worden tijdens het laden. Deze worden uitwendig een graad of 45°C. Het is wel normaal dat deze het iets warmer krijgen omdat je er energie in pompt maar zo warm?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Wat is de interne weerstand van je accu's? Welke stroom stop je erin? Hoeveel vermogen dissiperen ze dus? Als leuke bonus kan je nu ook de thermische weerstand van je accu naar de buitenlucht berekenen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 29 augustus 2014 22:08:59 schreef bramvr:
[...]
Haha zo kunnen we blijven door gaan ;)

Wat??? :p

Watt is toch met 2 t's??

Op 30 augustus 2014 16:53:31 schreef bramvr:
Het is wel normaal dat deze het iets warmer krijgen omdat je er energie in pompt maar zo warm?

De energie die er ingaat en je er weer uit kan halen, wordt NIET omgezet in warmte, maar als chemische energie opgeslagen (*). Wat er weer uit kan komen moet je op rekenen dat dit bij 12V gebeurt. Dus als je bij 14.4V aan het laden bent, is er 2.4V * 19A aan energie die vrijwel zeker als warmte naar buiten moet komen.

Dit gaat er van uit dat op de stroom geen verliezen zitten. Dus 10Ah laden -> 10Ah er weer uit. Ook dat klopt niet helemaal. Anderzijds, 20% "laadverliezen" wordt regelmatig genoemd. Dan zit je op 14V *19A * 20% = 55W aan vermogen in die accu.

Aangezien ik bij een accu denk aan een lomp ding, denk ik niet dat die 45 graden hoort te worden bij 55W.

(*) Het is mogelijk dat de balans net niet klopt... b.v. als je een LIPO laad en er 10J elektrisch instopt, wordt er iets MEER chemisch opgeslagen. Het verschil wordt als warmte aan de omgeving onttrokken. Die warmte komt weer vrij bij het ontladen... In de praktijk zijn er ook andere effecten die ook bij het laden warmte opleveren, dus de LIPO accu wordt niet altijd koud bij het laden.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 30 augustus 2014 20:49:07 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik denk dat die loodaccus ver dood zijn, als ik het verhaal zo lees...
ik heb hier thuis ook een ups staan met een loodaccu die 'raar doet'. bij opstarten werkt de ups, bij uittrekken werkt die ook ff, maar regelmatig tijdens gebruik knipperd zijn led van 'replace battery'. ook wordt die ups heeeel warm en dan vooral waar de accu zit. laadspanning 13,8V hetgeen mij vrij normaal lijkt.

ik heb dus een andere loodaccu genomen (iets kleiner, 3,5Ah ip 7Ah) en die erin gestopt. ups start, geen replace battery lampje die soms knipper, loodaccu is KOUD en ook deze staat op 13,8V.

ik vermoed dat de 'oude' accu niet vol meer geraakt waardoor de lader stroom blijft pompen in de accu. aangezien ze niet meer kan laden, zet de accu alle toegevoegde energie om in warmte.

als u vrachtwagen batterijen die op 40°C komen, zijn ze goed aan het droogkoken. ofwel heb je ze gemold met die 'defecte' lader, ofwel zijn ze gesneuveld door diepontlading en ben je ze nu aan het opstoken met die lader.

je zou beter een druppellader kopen en die permanent aan de accu laten zitten. de blauwe versie van Ctek voor 24V
http://web.centralauto.be/catalog/caimages.nsf/LOOKUP/ARTICLES~NL~SMALL~07260906/$file/07260906.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het zijn geen batterijen van een vrachtwagen maar van een veegmachine. Ik denk ook dat ze diep ontladen zijn in het begin stond er maar 6V over de ene accu. Is er een manier om deze er terug boven op te krijgen?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Diep ontladen accu's er weer terug bovenop krijgen is bijna onmogelijk.

Als het natte cellen heeft (Gezien de schroeven bovenop) zou je de cellen kunnen spoelen en hervullen met de juiste zuurgraad.
Pas echter wel op met dat zuur!!!
Dat vreet ongeveer alles aan wat het aanraakt.

Als de loodplaten eenmaal vervormd / uitgedroogd zijn is het helaas einde oefening.

Neovo.

[Bericht gewijzigd door Neovo Geesink op woensdag 3 september 2014 20:11:04 (12%)

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view