brainstorm voor lichtgewicht accu-aggregaat

Shiptronic

Overleden

Gewoon en BB-moter erop hangen ? of is dat weer te simpel gedacht?

Anders een fuelcel, wel stil ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Dok

Golden Member

@ Gadget,
Vertel iets meer over de regelgeving? En van wat?
Ikke wel willen weten...

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Het zou vooral licht moeten zijn. Een hele uitleg wat ik doe met de boot en waarom wordt wat langdradig. Er zijn legio mogelijkheden om weken achtereen te kunnen varen maar het zou mij het best passen om een lichtgewicht aggregaatje mee te kunnen nemen indien nodig.
Een klein aggregaat van nog steeds 20 kg is natuurlijk niet echt zwaar, maar het bootje is maar 40, de bbmotor 9, en de acccu maar 12 kg. Dan nog 20 kg erbij voor een aggregaat is procentueel wel veel. Daarbij moet ik het bootje in mijn eentje makkelijk en vaak uit het water kunnen trekken. Ik was dus vooral benieuwd of het zou kunnen om iets heel lichts te maken. Een dynamo is niet zo zwaar, een motorzaag ook niet.
Dynamo van 50 A een uurtje aanzetten en dan is de accu (50 Ah) weer vol. Ik vraag me af hoeveel pk/kW verbrandingsmotor je nodig hebt om een dynamo van 50 A goed te kunnen laten leveren. Er zitten natuurlijk wel flinke rendementsverliezen tussen.

High met Henk

Special Member

nogmaals een kettingzaagmotor is wel zon beetje de slechtste keuze... koppelcurve is waardeloos voor deze toepassing. Beter een bromfiets motortje nemen die zijn ook meteen 4 takt en een stuk stiller

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Qua vermogen zit je met een bromfietsmotor ook in de juiste ordegrootte voor een alternator die 14V 50A moet leveren, schat ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

ik zit meteen even te rekenen:
bromfiets motortje is zeker 8 kg, dynamo ook nog eens 5 frame + tankje is ook nog eens 5, zit je weer aan je 20 kg...

ik zit trouwens net even te kijken een brommer blokje is duur en heeft nog een aandrijving. je kunt ook naar een benzine grasmaaier motor kijken.

dan heb je al een tankje en een start inrichting ipv een zware startmotor.

alleen nog een klein frame voor de dynamo..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 30 augustus 2014 19:02:14 (17%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 30 augustus 2014 17:43:24 schreef Freeklr:
Ik vraag me af hoeveel pk/kW verbrandingsmotor je nodig hebt om een dynamo van 50 A goed te kunnen laten leveren.

50A bij 12V is 600W. Dus nattevinger: 1pk. Een dynamo schijnt een behoorlijk rendement te hebben (>90%). (bij laden moet je op 13.6 tot 14.4 rekenen, dus wordt het wat meer. Het gaat hier om de ordegrootte). En bij brandstofmotoren wordt dacht ik veelal het mechanische vermogen opgegeven.

Maar zo'n "alleen voor noodgevallen" lijkt mij een "zo klein mogelijke" motor het beste. Die stel je dan af op "max rendement" door de laatstroom af te regelen. Je hoeft m.i. niet "in een uurtje de boel weer vol" te hebben, maar alleen maar genoeg dat je door kan varen. Tenzij je natuurlijk vaart waar alleen elektrisch gevaren mag worden. Dan moet je als je accu op is "stoppen met varen", snel de accu opladen en weer door. (als er geen gat in de wetgeving zit).

[update] Kettingzagen zijn kennelijk rond de 35cc en rond de 2pk. Dus zit je ruimschoots boven het benodigde vermogen om 50A te kunnen laden. (hetgeen trouwens veel/veel te veel is voor een 50Ah accu).

Hmm. Als die kettingzaag zo veel "overkill" is, een hobby-vlieg-motortje?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=254…
(ik ken die krengen niet. Kan geen vermogen vinden. Die 4.05 inhoud is CC. Dan zou je ongeveer 10% van het vermogen van die motorzaag verwachten. Ik kan geen betere manier vinden om het vermogen te schatten.) Maar goed. Betrouwbaar? Brandstof makkelijk te krijgen? Ik weet het niet.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 30 augustus 2014 20:31:28 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waar ik nog niet bij stilgestaan had was dat een accu van 50 Ah (Optima bleu top)wellicht beter niet met 50 A geladen moet worden. Vuistregel (?) is 10% dus zou maar 5 A zijn. Maar als zo'n accu in de auto staat en een keer flink leeg is wordt hij in het begin toch met nagenoeg de volle Amperes van de dynamo geladen? Dus iets meer dan 5 A zal toch wel kunnen?
Bijladen tijdens varen is prima, en in mijn geval vaar ik dus af en toe de hele dag maar met heel veel onderbrekingen waar de bb motor niet of heel zachtjes wordt gebruikt. Even een tijdje het aggregaatje aan om bij te laden zou prima zijn.
De eenvoudige natte vinger berekening leert inderdaad dat je helemaal niet veel motorvermogen nodig hebt. Die RC motortjes leveren genoeg pk. Maar dat gaat gepaard met enorm veel toeren natuurlijk. Ik zou bij de RC-deskundigen na kunnen vragen of er een motortje is die bij niet al teveel toeren al een beetje koppel heeft. En vooral ook: hoeveel brandstof die er doorheen gooit als hij een uurtje op vermogen draait. Het zou me niet verbazen dat een volle accu aardig wat euro's aan brandstof kost. Met een RC motortje, een een heel kleine dynamo, litertje brandstof, framepje van aluminium, v-snaar en twee poelies hoeft het niet echt zwaar te worden. Dit zou dus een oplossing kunnen zijn.
Een bromfietsmotor of grasmaaiermotor wegen zomaar 10 kg, inclusief dynamo wordt het dan wel aardig zwaar en is er niet zoveel winst te behalen ten opzichte van een kant en klaar aggregaat van bv Gude.

maartenbakker

Golden Member

Als hij leeg is, kan hij zomaar 1/2C trekken of in die buurt.

Feitelijk is een bromfietsmotor al wat overdreven als je van maximaal 25A uitgaat. Wellicht het motortje van een spartamet, dat is 25cc meen ik, dus daar pers je ook maar het halve vermogen uit. Tweetakt is sowieso vaak wat lichter van constructie dan viertakt.

RC-motortjes hebben (afgerond) ongeveer 0Nm koppel. Die moeten het echt van hun toerental hebben om vermogen te leveren dus daar komt een forse tandwielkast achter met het bijbehorende teleurstellende rendement. Wil je enig koppel bij een relatief laag toerental dan kom je eerder op een stoommachine uit. Op het eerste gezicht geen slecht idee, maar wat bewerkelijker en vooral zwaarder dan een ottomotor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Grasmaaier motoren zijn vaak 4 takt zijkleppers met een relatief hoog rendement en veel vermogen. Zijn dus ook relatief compact en licht...
Hoef je ook heel weinig aan te passen om daar een dynamo op te maken en ze zijn goedkoop. Vanaf 50 euro zo, n beetje... dynamo erbij en je bent 70 euro kwijt...

geheel weegt dan totaal iss een kg of 10, maar das wel met dynamo!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 30 augustus 2014 17:43:24 schreef Freeklr:
..... maar het bootje is maar 40, ...... Daarbij moet ik het bootje in mijn eentje makkelijk en vaak uit het water kunnen trekken.

Koop een goede kano en een peddel...

Dok

Golden Member

^ Dat dan weer wel..
Maarrr, peddelen kost ook energie, hoeveel plakjes brood ga je 's morgens meer moeten eten? :-)

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

nou afhankelijk van de boot valt dat een hoop mee. mooie polyester (lekker lange) toerkayak gaat als een speer.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 31 augustus 2014 21:53:50 (38%)

Ter inspiratie;

https://www.youtube.com/watch?v=J98RihPCbOs

https://www.youtube.com/watch?v=T7D44i8cJYo

Verder volg ik dit topic met interesse want ik kijk ook wel eens met een schuin oog naar elektrisch varen.Dit hybride idee staat mij wel aan. Daar komt nog bij dat een compacte 12V generator altijd handig is om in je kofferbak te hebben.Ik zou de startkabels er dan zelfs uit gooien.

maartenbakker

Golden Member

Viertakt zijkleppers... Ik dacht dat dat iets van de eerste helft van de vorige eeuw was. Weer wat geleerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

honda OHV motortjes hebben boven liggende nokkenas, maar veel zijn briggs en stratton. Allemaal zijkleppertjes. oerbetrouwbaar en zo'n klein ding is vaak al 100 of meer CC en perst er 4 PK uit...
en met een tankje van 2 liter kun je al snel 2 uur maaien...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zenoah 26cc blokje wat op een FG Marder zit?

Gr.

Erik

Op 31 augustus 2014 20:55:16 schreef maartenbakker:
Die moeten het echt van hun toerental hebben om vermogen te leveren dus daar komt een forse tandwielkast achter met het bijbehorende teleurstellende rendement.

Oh..... Ik dacht om een 1:1 koppeling te maken met een RC-BLDC motor. Met 6 diodes richt je de boel gelijk.

Wat je dan doet is het RC benzinemotortje met een bereik van zeg 2500-12000 RPM kiezen, om bijvoorbeeld op 7500 RPM te laten draaien. Vervolgens kies je een motor die bij 7500 RPM rond de 13.6V+1.4V zit. Kies een motor die 25A of 50A aankan, en voila!

Bij 15V en 7500RPM kom ik op een Kv van 500. En zie hier.... dat soort motoren is gewoon te krijgen. (ze hebben hem met 18.5V getest, dus dan draait ie meer dan 7500RPM).

Oh, je meet dan de accuspanning en regelt met een servo het gas-signaal voor de benzinemotor. Laat dat ding nu speciaal geschikt zijn om met een servo te sturen. (of hebben ze direct een elektrisch servo-in-signaal?)

Een klassieke generator moet AC bij een specifieke frequentie leveren. Dat geeft het probleem dat je bij belasting de stroom moet opvoeren, terwijl de frequentie eigenlijk niet mag veranderen. Omdat we de boel gelijkrichten, mag dat hier dus wel. Dat maakt het eenvoudiger: gewoon meer gas geven in het benzine deel. Maar ik lees over "nitro" in de brandstof. Ik weet niet of dat het geheel ineens "onpraktisch" maakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Als je op marktplaats kijkt voor Briggs & Stratton, dan vind je motortjes voor tussen de 30 en 50 euro. Complete aggregaatjes van B&G vanaf 130 euro. Ik vraag me af of zelfbouw tot een bevredigend resultaat kan leiden.
Nou ja, ook als het hetzelfde gekost heeft, of naastenbij, heb je dan het gevoel dat je iets zelf gebasteld hebt.
Ik zou voor een compleet setje gaan.

maartenbakker

Golden Member

@rew: ik dacht aan motortjes die hun vermogen tussen 10.000 en 30.000 rpm afgeven, maar misschien zijn dat de extreme gevallen. Jouw gegevens wijzen uit dat het gewoon moet kunnen, en de elektroboothandhavingspatrouille denkt alsnog dat er iets vliegt zodat je niet het haasje bent.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 1 september 2014 10:15:36 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

pak je niet beter een zonnepaneel mee ofzo?
je hebt van die koffertjes die je open klikt en in de zon (licht) legt. een 80watt paneel,reken een 40-50watt dat ze produceert, zou dan een 4A leveren op 12V. als je weet dat je iets verder zal varen, kan je die van het begin al openklappen zodat die bijlaad terwijl je pas begint te varen.
met amorphe panelen krijg je ook al electriciteit als er gewoon licht is (bewolkt weer).

http://www.camp4ever.com/75w-super-light-flexible-solar-panel
5A @ 13.8V. deze is wel groot omdat die flexibel is. vaste panelen produceren meer.
http://www.camp4ever.com/images/camp4ever-camping-products-75W-Super-Light-Flexible-Solar-Panel-Main.jpg

http://www.sunshinesolar.co.uk/khxc/gbu0-prodshow/COM80W.html
80watt voor op een 12V accu
http://www.sunshinesolar.co.uk/khxc/media/gbu0/prodxl/COM80W_600.jpg

als je een versie hebt met een ingebouwd li-ion accu pack ofzo, heb je direct al een pak capaciteit bij.
http://sell.pakuya.com/upload/20111002/80w_flexible_folding_solar_panel_charger.jpg
80Watt met 12V 20Ah ingebouwde batterij

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Hang dat gelijk aan een stok, word je meteen vooruit geblazen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 september 2014 10:13:51 schreef maartenbakker:
@rew: ik dacht aan motortjes die hun vermogen tussen 10.000 en 30.000 rpm afgeven, maar misschien zijn dat de extreme gevallen.

Heb je het over die electromotor of de benzinemotor?

Ja, die electromotoren zitten aan hun max vermogen op het moment dat ze ook aan hun max-toerental zitten. De door mij gevonden 500kV motor heeft dan ook een opgegeven vermogen van rond de 1500W bij veel-meer-da-7500RPM

Ook het benzinemotortje zal wel z'n max-vermogen pas op een hoger toerental leveren. Maar ik mik op 7500 RPM om wat marge te hebben, dat dat motortje wat stiller draait, wat langere levensduur heeft enz. enz. Dat betekent wel dat als je zeg 20A * 12V nodig hebt, je een motor zou moeten hebben die nominaal (veel) meer dan die 240W kan leveren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

let hier op de verwarring tussen maximaal vermogen en maximaal rendement

het maximale rendement ligt vaak ergens HEEL anders. Denk maar eens aan wat 20 a 30 K RPM doet met een rolwrijving...... wordt gigantisch... dat helpt niet echt mee voor je rendement. dan eventueel nog je tandwielkast/overbrenging, of als je idd voor een alternatief gaat zoals een elektromotor: Het balanceren van het geheel, want iet in onbalans vreet nog meer vermogen EN slijt veel sneller (Als het al niet meteen om je oren vliegt)

bedenk je wel dat je met een elektromotor als generator ook nog wel een laad inrichting moet maken. bij een autodynamo heb je al een spanningsregelaar op de dynamo zitten (vaak dan, er zijn uitzonderingen)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 2 september 2014 06:01:32 (70%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???